"A TR 3,5 típusú autóbusz fejlesztésének eredménye az Ikarus 30 típus,

 

     

majd az Ikarus 31, 311. Ezekeket már világszerte ismerik. 85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motorja, 5 fokozatú szinkron sebességváltója, megbízható fékrendszere, egyéb gépészeti és belső berendezései és más kedvező tulajdonságai indokolják nemzetközi elterjedését. A 78 km/ó sebességű autóbuszban mintegy 40 utas szállítható. Készül jobb és balkormányos kivitelben."

Részlet az "IKARUS 1948-1961" c. könyvből

 
"Az Ikarus gyár termelésében 1951 elején sok problémát vetett fel a régi típusú gyártmányok kifutása és a keresett nagy autóbuszokhoz szükséges hathengeres motorok hiánya. A gyárban ezért dolgozták ki az adott körülmények között még gyártható új, kis autóbusz kiviteli dokumentációját. Az új autóbusz, az Ikarus 30, megtartotta trambusznak - a kocsitestbe épített motorral gyártott jármű - elrendezését. A Tr 3,5 típusú gyártási tapasztalatai alapján a felhasznált anyagmennyiséget csökkentették is."
 
1955. Ikarusz 30

A Nehézipari Minisztérium Ikarus 3O -as autóbusza kívülről és

utasokkal belülről.

Az Ikarus 30 megtartotta a trambusz - elrendezést. A 20 ülő és 21álló utast szállító, Csepel D 413-as (Steyer-licenc), 62 kW-os motorral felszerelt autóbusz tetővilágító és szellőzőablakkal készült. Ez a típus volt az Uhry - testvérek karosszéria-gyártó hagyományait folytató Ikarus Karosszéria- és Járműgyár első terméke.

Vissza az autóbusz-közlekedés oldalra

 
   
Ikarusz 30, GF 6OO
 
A GF 600, 1951-es beszerzésű Ikarus 30 a Fővárosi Autóbuszüzemnél. 1958-tól a MÁVAUT-nak átadva. Ott GO 617 majd GA 31-73 rendszámmal futott leselejtezéséig, 1962-ig.* *
 
A reklámfotón
 
 
 
 
 
GF 600 belső felépítése
 

"Az első Ikarus 3O-as 1951. Június 5-én jelent meg a fővárosban. Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1951-ben tizenhármat kapott. A budapesti forgalomban szűknek bizonyult kocsikat 1956-ig szállították, a Fővárosi Autóbuszüzemnél ekkor 192 futott belőlük.

A szerkezetileg egyébként újszerű az utazóközönség nem kedvelte, de a kocsikat a Fővárosi Autóbuszüzem mégis átvette, mert mást nem kapott. A szűk utastérben az állóhelyeket alig tudták kialakítani. Felépítménye: önhordós. A kocsik szélessége csak 23OO mm-t tett ki, az üléselrendezés 2 - 1-es volt. Hossza 8400 mm, motorja Csepel D413, teljesítménye 85 LE (62kW) volt. * A magas lépcső és a kedvezőtlen ajtóelrendezés szintén ne vált be. Rendkívül előnytelenül sikerült az utastér elejének kialakítása, jóllehet az ablakok felett, a tetőhajlatban is ablakokat helyeztek, amelyek a szűk utasteret némileg kellemesebbé tették. Ennél a típusnál alkalmazták először a Csepel (Steyer-licenc) dízelmotort, négyhengeres változatában."

E kocsitípus részese volt a budapesti autóbusz-közlekedés egyik súlyos balesetének. 1954-ben a budai végállomásra kiálló 39-es jelzésű autóbusz a Margit-hídon a szigeti bejárót elhagyva áttörte a híd korlátját, és a Dunába zuhant. A kocsin utas nem tartózkodott, a járművezető és a kalauz életét vesztette.

Vissza az autóbusz-közlekedés története leíráshoz.

GF 543
 
GF 616
A kép szerzőjét nem ismerem
 
Bezs: 1954. 04. 29. Törl: 1959.09. 30. 1958-ban a GA 00-67 rendszámot kapta.**   Besz: 1952. 01. Törl: 1957. FAÜ sportkörnek átadták, ott a GA 459 frsz-t kapta. 1958-ban GB 00-42-re rendszámozták át.** A GF 616 más típusú ablakokat hordoz, a viszonylatszám jelzője már csak a szám méretének megfelelő

 

GA 00-44 ex. GF 566
Bezs: 1954. 04. 17. Törl: 1962.01. 10. 1958-ban kapta a GA 00-44 rendszámot .**

 

GF 544
 
GF 617
 
Besz: 1954. 04. 29. Törl: 1960. 09. 13. 1958-ban a GA 00-66 rendszámot kapta. Pótkocsivá építették, először XA 23-91, majd XA 30-43 rendszámon közlekedett, 1962-ig.**   Besz: 1952. 01.13. Törl: 1960 05. 27. 1958-ban a GA 00-01 rendszámot kapta. Pótkocsivá építették, először XA 23-80, majd XA 30-32 rendszámon közlekedett, 1962-ig.**

 

Vörösmarty tér    
 
       
 
 
Deák tér
Váci utca, Vörösmarty tér felöl nézve
`50-es évek
   

A típust 1955-ig gyártották, majd Ikarus 31 típusjellel kissé megváltoztatva 1959-ben élesztette újra. A fővárosi autóbusz-közlekedés számára mindkét típusból szereztek be."

1955-ben a FAÜ a teljes járműparkot idegen vállalatoknak adta át.

Az Ikarus 30-as típusból a FAÜ főműhelyében pótkocsivá alakítottak át.

Pl.: GF 636 rendszámú autóbusz átalakítás után XA 24-57 majd XA 30-58-as rendszámot kapta.

 

A felvételen jól látszanak a tetőablakok elhelyezkedése. Az első lámpákat kicserélték az Ikarus 31-es lámpatestjeire.
A fotó, egy kedves, járműveket kedvelő úrtól származik.
Egy másik Ikarus 30, 31-es lámpákkal. Vevőre vár

 

A képet, Horváth Ferenc úr küldte, szöveggel
   
A képen tehát egy Ikarus 30 távolsági autóbusz látható, amely még MÁVAUT 25 lajstromszámmal, és
GJ 699
forgalmi rendszámmal futott.
A fénykép kb. 1958/59-ben készülhetett Maroslelén. A busz lépcsőjén ifj. Bazsó János szentesi gavallér áll, a kor divatjának megfelelő frizurával és Gojzer-varott cipőben, -aki udvarolni érkezett anyámhoz, a "hagyma-vidéki" faluba. Az ifjú arcán visszafogott mosoly látszik a kép készítésének pillanatában, ami valószínűleg annak tudható be, hogy (későbbi) édesanyám hűvösen fogadta a közeledését, - bár a rokonság ambicionálta volna ezt a frigyet. Anyám jóval később apámat választotta, - a busz későbbi sorsáról azonban nincs információm...
Üdvözlettel: Horváth Ferenc

 

MÁVAUT Kaposvár
"pihenőben"

GA 25-49
 
 
 
 
 
 
 
Ikarus 30
 
 
 
 

 

MÁVAUT Pécs

 

MÁVAUT Zalaegerszeg

A buszok előtt a nagyapám látható, aki buszvezető volt az ötvenes évek közepétől a hetvenes évek közepéig Zala megyében. Fülöp Kálmánnak hívták és Zalaapátiban lakott. Mivel már nem él, a buszok viszonylatáról nem tudok. (A kalauzt nem ismerem.)

Üdvözlettel:  Paulinyi Endre

GA 32-11 (talán)

 

A Budakeszi úti Vasvári Pál fiú nevelőotthonnak átadott, MÁVAUT-as Ikarus 30-as műszaki oktatásra.

 

Átépítés - egyéb felhasználás
 
Ikarus 30
A sokféle felhasználások egyike.
 
Volt a PATYOLAT -nak is, ruhaszállításra kiépítve


 

 

Ikarus 300 padlóalváz
 

Ikarus 31 önhordó padlóvázra külföldön is szívesen építenek autóbuszt

"IKARUS 1948-1961"

 

 

 

     
 
 
 

 

 

Keletre
  Szállításra várva, jobboldali kormánnyal.
     
Valószínűleg egy egyiptomi export egy része.  
Behajózás

 

 

Ikarus 31-es a FAÜ tulajdonában

A kis autóbuszok korszerűsített változatát (Ikarus 31) 1957-től gyártották, a 8540 mm hosszú kocsik tetővilágító ablak nélkül, 0-1-1 elrendezésben ráncajtókkal készültek.
1959-ben 16 és 1961-ben 7 állt forgalomba a gyengébb utasforgalmú külterületi viszonylatokon.

1959. december 21-én szállították a Fővárosi Autóbuszüzemnek az első Ikarus 31 típus első darabjait. 24 ülő és 16 állóhellyel rendelkezett. A buszok Csepel D413 motorra voltak ellátva, teljesítménye 85 LE (62kW), súlya 5580 kg volt. Ikarus 31-es autóbusza a FAÜ-nek pontosan 22 darabja volt. * A rendszámokat az akkor már Ikarus 620-oknak kiadott GA 09-XX sorozatból még fennmaradt GA-09-81-től GA-09-96-ig adták és 1960 október 1-től a "Kilián" forgalmi telep állományába tartoztak. A következő néhány darabot 1961. áprilisában szállították, GA-57-01-től GA-57-06-ig rendszámozták. Egy pár darabot 1963-ban átrendszámoztak GA 80-01-től GA 80-09-ig. 1962-ben 14-et selejteztek közülük, az utolsó darabokat (GA 80-01 ex. 09-91, GA 80-03 -04 ex. 09-93 -94, GA 80-06 -07 -08 ex. 57-02 -03 -04) 1963. augusztus 4-én törölték az állományból. * *

GA 09-46
A GA 09-46-os 1959 december 31-én vizsgázott és
1962 március 15-én törölték az állományból.
Teherjárművé alakították, rendszáma UA 29-29 lett.
Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.**

GA 09-90   GA 09-81
     
A GA-09-81-es
A GA 09-90-es 1959 december 21-én vizsgázott és
1962 február 15-én törölték az állományból.
Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.**
  A GA 09-81-es 1959 december 21-én vizsgázott és
1962 február 7-én törölték az állományból.
Selejtezésének időpontjáról nincs adatunk.**

Érdekessége ennek a kivitelnek a vezetőfülke elválasztófala, ami miatt az első oldalablakok fel vannak osztva 2 szinte négyzet alakú ablakra.
A fővárosi tömegközlekedés részére ezután kis befogadóképességű autóbuszokat nem vásároltak.

Vissza az autóbusz-közlekedés története oldalra

 

Ikarus 31-es Debrecenben
                   
 
                   

 

VOLÁN 22
VOLÁN 22, Váchartyáni műhely GC O2-32
 
GC-O2-31

A felvétel, Váchartyánban készült 1975-ben a VOLÁN 22 főműhelyében.

 

Vállalati tulajdonú autóbuszok, e típusból
 
GB 46-23
 
 
Eredeti színben,
A GB-46-23 másik festéssel
és átfestve ( bordó alapon, fehér csík )

 

GB 56-33
Mafilm GB 56-33
 
A Mafilm Ikarus 31-e a "Lumumba", ma Róna utcában 197O-ben


Forgalomban

Egerben, a Minaret alatt, még eredeti hátsólámpával.
2002. decemberében, már se 31-es Ikarus, sőt e területen már buszok sem parkolhatnak.

 

Az Erzsébet híd budai lejáratánál
Egy Csepel D344 és egy Ikarusz 31

 

Különleges felépítésben, különleges újításokkal

 
         

 

Egy talált busz Kis Ferenctől. Szerintem inkább Ikarus 311.

 
 
   Mellékelten küldök egy fotót egy TR? buszvázról, mely az Ikarus mátyásföldi telepén vagy 10 éve álldogál. Elkezdték a házilagos felújítását, de közben a pesti gyáregység csődbement. Kellene kezdeni vele valamit. Régebben volt még egy 180-as elővárosi /nem BKV-s / kivitel, de az már eltűnt. Létezik még a számomra oly kedves 620/630 és a 311-esből ? Üdvözlettel: Kis Ferenc  

Ez az Ikarus 311 még mindig a mátyásföldi Ikarus gyár udvarán áll ebben az állapotban,
mellette egy elég szakadt állapotban lévő Ikarus 66.

Egy "élő" Ikarus 311
Nagyvázsony, Kapolcs 2002

Kapolcs 2002. A felújított 311-est először kapolcsi Művészetek Völgye rendezvényen láttam és fotóztam.
 
     

Lix Péter, Aszódon talált egy, még megmenthető Ikarus 31-est

A képre kattintva megtekinthető az erről a buszról készített nagyszerű fotosorozat

 

A lányom, Isaszeg határában látta meg ezt az Ikarus 311-est

Múlt és jelen