"Az
Ikarus gyár, a
Csepel-Steyr együttműködés keretében 1952-ben kezdte meg a
hathengeres,
91,5 kW-os, rendkívül zajos motorral felszerelt, 0-2-2
ajtóelrendezésű,
24 ülő és 37 álló utas szállítására alkalmas,
Ikarus 60 és 601 típusú, közepes méretű autóbusz gyártását."
"Vezetőfülkéje a
kocsi alapterületének 17%-át foglalta el.
Ebbe a fülkébe zárták a motort is, ami a vezető munkáját
nehezítette.
Az amúgy sem nagy (9310 mm hosszú) kocsi ikerajtajai szűkek
voltak: elöl 1100, hátul 1200 mm szélesek.
Ráadásul az elülső ajtó csak leszállásra szolgált.
A kocsi
ablakai is kicsinyek voltak és magasan kezdődtek,
az erősen
domború tető miatt felső élük alacsonyan helyezkedtek el és
ez az utasteret nyomasztotta."
Új Ikarus 60-asok érkezése a |
GF 915 |
|
|
GF 792 | GF 817 | |
`54-ben kezdődött a pótkocsis program | ||
A GF 885 | GA 07-03 ex. GF 893 | |
egyedi festésű, lengyel exportból maradt busz | ez is egyedi festéssel érkezett | |
A férőhelykínálat bővítésére az ötvenes évek
közepén a FAÜ a pótkocsis üzemmód bevezetéséről
határozott. A vontatáshoz Ikarus 60-as kéttengelyes kocsikat
alakítottak át. A kísérleti meneteket 1954. október 7-én a
nagykörúti 12-esen kezdték meg. 1955. szeptember 1-jét81 hét
AMG gyártmányú pótkocsi került a 62-es, majd 1955.
szeptember 21-étől kilenc a 38-as és az 52-es viszonylatra.
Gyártókapacitás hiányában a következő 13 jármű 1959-ben
állt forgalomba. A székesfehérvári üzem 1960-ban további
36-ot szállított. Selejtezett Ikarus 30-as kis autóbuszokból
házilagos úton 1960-ban 10, 1961-ben 30 pótkocsi készült. Az
új üzemmód az egy menetben szállítható utasok számát
40-50-nel növelte; és az éves
férőhelykilométer-teljesítményt 4%-kal emelte. A kifutó
vonalakon a zsúfoltság csökkent.
(A pótkocsin utazók száma
17,3 millióval 1961-ben volt a legtöbb.)
A pótkocsis üzemmód
költségmegtakarítást is hozott: kevesebb fődarabot és
részegységet kellett karbantartani. A vontató járművek
gázolajfogyasztása 15-16%-kal növekedett. A vontatott
járművek kilengése miatt a szerelvény vezetése nehézkes
volt: így a csuklós járművek megjelenése után a pótkocsis
üzemmóddal felhagytak.
Vissza az autóbusz-közlekedés történetéhez
GA 06-24 |
GA 08-28 |
A fent látható autóbuszok adatai** |
Hatósági vizsga | Rend
|
szám
|
Telephely | Áll. törlés | FAÜ Csuklós | Megjegyzés | ||
1955.05.28 | GF 792 | GA 06-10 | Fürst | 63.12.09 | GA 85-08 | |||
1955.03.14 | GF 812 | GA 06-24 | Kilián | 63.10.07 | GA 84-58 | |||
1955.03.14 | GF 817 | GA 06-19 | Kilián | 63.10.09 | GA 84-59 | |||
1955.11.30 | GF 854II | GA 06-64 | Kilián | 63.11.22 | GA 84-66 | |||
1955.02.10 | GF 885 | GA 06-95 | Fürst | 63.12.06 | GA 85-00 | Egyedi színezés, lengyel exportból | ||
1956.07.30 | GF 915 | GA 07-50 | Récsei | 63.10.25 | GA 84-89 | |||
1957.09.06 | GF 969 | GA 05-22 | Récsei | 67.07.15 | n.a. | |||
1957.09.18 | GF 983 | GA 05-36 | Récsei | 66.08.28 | GA 85-95 | Alv.sz: 60.1155 | ||
1958.10.22 | - | GA 08-28 | Kilián | 66.05.05 | GA 85-76 | |||
1959.04.14 | - | GA 08-64 | Récsei | 66.05.05 | utánfutó |
MÁVAUT Kaposvár 1960
<= GB 16-44 =>
Egy 1972-ben készült
felvétel. |
Ikarus 60 egyéb felhasználás
"A
növekvő városi forgalomban a pótkocsis autóbuszok
nehézkességük, a vontatott jármű kilengése miatt
kedvezőtlennek bizonyultak. A FAÜ a nagyobb
befogadóképességű, kedvezőbb menetdinamikai tulajdonsággal
rendelkező csuklós buszok bevezetését határozta el. Az első
háromtengelyes jármű tervezése 1960 májusában kezdődött. A
Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezte GA 12-00
forgalmi rendszámú prototípus 1960 november 5-én lépett
szolgálatba.
A vontatórészt
Ikarus 60-as autóbuszból, az utánfutórészt selejtezett Tr
5-ös járműből készítették. A 0-2-2-2 ajtóelrendezésű,
15000 mm hosszú, Csepel D 614 típusú motorral felszerelt
járművel kedvező tapasztalatokat szereztek, 200 utast
szállíthatott a pótkocsis szerelvény 130 utasával szemben. A gyors utas csere feltétele az összefüggő
utastérben adott volt, és az ülőkalauz elhelyezése nem
lassította a forgalmat.
A FAÜ, Ikarus 620-as autóbuszokból is készített két kísérleti
kocsit.
Jellegrajz és fotó
Az utánfutókhoz 148 Tr5-ös és 169 Ikarus 60 karosszériát használtak fel. A FAÜ saját magának 317 autóbusz készített. |
" Az első csuklós autóbusz 1960 november 7-én az 1-es viszonylaton (GA 12-00) állt szolgálatba." |
A GA
06-00 ex. GF 751-es
Ikarusz 60-asból és egy Tr5 felhasználásából. Ezt a típussorozatot ITC 600 megjelölést kapta. 1962.11.01-től a GA 83-02 frsz.-t kapta. 1967. július 31-én vonták ki a forgalomból. |
13 db. ITC 600-ast a képen látható, egyszínűre festettek és csak az utána gyártott buszokat festették a szabványos szürke csíkkal. |
A "Récsei"
garázs előtt készített felvételen egy "csíkos"
és egy "csík" nélküli FAÜ csuklós.
A felvétel valószínűleg 1961-ben készülhetett, mert csak egy ezüstcsíkos csuklós áll, a háttérben álló Ikarus 620-as is még egyszínű kék és "faros" Ikarus-ok is közlekednek, amik 1964-ig voltak a FAÜ tulajdonában. |
A
csuklós kocsikon 35 ülő- és 97 állóhelyet alakítottak ki.
Az ötlet és az üzembe helyezést közt nyolc hónap telt el.
Ipari gyártókapacitás
hiányában Bartos István vb-elnökhelyettes rendeletére a FAÜ "Sallai" főműhelyében létrehozták az ún. csuklós
szalagot. A vontató kocsirészt nagyjavításra váró Ikarus
60-as autóbuszból, az utánfutórészt selejtezett Tr 5 és
Ikarus 60 karosszériavázból alakították ki. A FAÜ a
csuklós jármű házilagos építését 1967-ig folytatta.
Saját részére 1960-ban egy,
1963-ban 65, 1966-ban 60 és
1967-ben 49 kocsit készített. Az utánfutórészekhez 148 Tr
5-ös, 169 Ikarus 60-as és két Ikarus 620-as karosszériát
használtak fel. Bérmunkában a Fővárosi Villamosvasút
részére 54 csuklós trolibuszt, a budapesti és a szegedi
AKÖV, valamint a Pécsi Közlekedési Vállalat részére több
csuklós autóbuszt gyártottak.
A néhány
nullszériás autóbusz 1961 április elején az óbudai 6-os
viszonylaton közlekedett. A sorozati kocsik 1961 júliusától
jelentek meg a főváros utcáin. A nagykörúti 12-es és 12A
vonalán váltották fel a régebbi típusokat.
Vissza az autóbusz-története oldalra.
GA 84-51 |
|
|
|
|
|
Az Erzsébet híd átadása. |
Az Erzsébet híd budai hídfője egy FAÜ csuklóssal ( 7/c ) |
<=Az Erzsébet híd, egy
FAÜ csuklóssal a 7/c-n. A hídon egy FAÜ csuklós (7/c) és egy "Bukfenc". => |
|
|
FAÜ csuklós -GA 85-90 - 1972. 75-ös trolipótló a Hungária krt-on. A képen látható csuklós, Ikarusz 60-as rendszáma GA 05-31 volt, átalakítása 1966.07.20-án fejeződött be. 1975.12.03-án selejtezték a "Kilián" garázsban.** Egy FAÜ csuklós a Rácz fürdő megállóból indul. |
Az 1966.02.04-én átadott GA-85-44-es FAÜ csuklós az Ajtósi Dürer sorra kanyarodik. Ikarus 60-as rendszáma GA 05-00 volt. 1975.01.01-én törölték az állományból. |
Év | 30 | 31 | 60 | FAÜ |
1958 | 128 | 437 | ||
1959 | 79 | 16 | 507 | |
1960 | 22 | 16 | 504 | 1 |
1961 | 14 | 23 | 457 | 50 |
1962 | 9 | 369 | 145 | |
1963 | 242 | 210 | ||
1964 | 240 | 210 | ||
1965 | 166 | 210 | ||
1966 | 70 | 270 | ||
1967 | 287 |
Moszkva téri felvételek. A második kép egy pár évvel később készülhetett. |
* Nagy Zsolt "AUTÓBUSZ 1951-1972" c. gyűjtéséből