|
Obus - IK-280-as trolibuszok |
|
|
|
|
|
|
Az Obus Kft. - illetve 1987-ben még elődje, a BKV Kisérleti Üzem (melynek nevéhez fűződik a 3750-es csuklós villamos is) egyik első trolibusza a 199-es volt.A 199-es trolibusz
A 199-es 1987-ben (vagy 1989-ben?) készült el. Ebbe a trolibuszba egy 150 kW-os DK 211-es motort tettek, a budapesti ZIU-sorozattól eltérő berendezéssel. Ezzel megegyező üzemelt új állapotában a 972-es budapesti ZIU-9-esben (de egyes források szerint nem a 972-es berendezése volt a 199-ben - emiatt a '90-es években két ilyen berendezése is volt készleten a BKV-nak). A menetkapcsolásban nem volt lényeges elvi különbség, azonban fékezéskor a kettőstekercselésű motor mellékáramkörű részét 24 V-ról gerjesztették, míg a főáramkört a szervó segítségével szabályozták (a szokásos ZIU berendezésben a szervó és a főáramkörű tekercselés nincs a körben fékezéskor). Ennek köszönhetően a villamosfék erőssége megnövekedett. A konstrukció mégsem volt sikeres: a legkomolyabb baja az volt, hogy a villamosfék késedelmi ideje időnként komolyan megnőtt, másrészt néha blokkolásig fékezte a hajtott kereket a berendezés. Hasonló szerkezet üzemelt rövid ideig a szegedi 9-139-esen a '90-es évek közepén, de ott sem működött jól: ezen is akkora blokkolások történtek, mely erősen balesetveszélyes volt. Ilyen okokból kifolyólag állhatott legalább egy évig megvásárlása után a 972-es is.
Hivatalosan a 199-es 1990-ben lett állományba véve. Azonban ezután
sem volt sűrűn forgalomban rosszul működő villamos berendezése
következtében - a járművezetők egyszerűen nem voltak hajlandóak kivinni
a trolit az utcára. Végül 1996-ban kiszerelték eredeti ZIU-berendezését,
helyette egy tartalék sorozat-GVM motort és szaggatót raktak bele. Innentől
kezdve 283-as számon van állományban, külső jegyeiben azonban még
a mai napig is számos ponton eltér a többi 200-astól.
1987-ben két prototípus trolibusz is járt Moszkvában. Az egyik a 0010-es volt, mely a Ganz Villamossági Művek bemutató járműveként szerepelt. Erről bővebben itt lehet olvasni.A moszkvai 0011-es trolibusz.
|
V. Vadim
|
|
|
A trolibuszokat üzemeltető két vidéki város 1991-től szintén csuklósokat vásárolt. Talán olcsóságuk okán nem teljesen új szaggatós járművek beszerzése mellett döntöttek, hanem - az Obus Kft. tervei alapján - részben régi ZIU-9-esek elektromos berendezéseiből konstruáltak új csuklós trolibuszokat.A debreceni 400-as trolibuszok (IK-280.T9.90)
Debrecen számára öt ilyen jármű készült, 400-404-es pályaszámon. A debreceni 400-as az egyik GVM prototípus szekrényének, és az 1990-ben selejtezett DKV 9-310-es villamos berendezésének felhasználásával készült, mely troli előéletéről itt lehet olvasni.
A 401-404-es trolibusz már teljesen új, 1990-es gyártású IK-280-as szekrényből készült. A 400-402 még Budapesten, míg a 403-404 - a DKV honlapja szerint - a debreceni Salétrom utcai trolitelepen lett készre szerelve.
Néhány jellegzetes adata:Ezekről a trolibuszokról részletes bemutató található a DKV honlapján.
hossza: 16.500 mm vontatómotor: DK-210A-3 szélessége: 2.500 mm teljesítménye: 110 kW magassága (szedővel): 3.460 mm max. fordulatszáma: 3.990 /min tengelytáv: 5.400/6.200 mm ülő/állóhely: 35/78 önsúlya: 11.280 kg ajtószélesség: (4x) 1.300 mm max. tengelyterhelés
(utasokkal):A: 6.200 kg.
B: 9.340 kg
C: 6.090 kgmax. lassulás: üzemi (légfékkel): 5 m/s2
villamosfékkel: 1,2 m/s2
RET-fékkel: 2,5 m/s2
A járművek közül a 400-ast 2000-ben selejtezték.
Szeged 1991-93-ban szerzett be a debreceniekhez hasonló trolibuszokat, összesen hat darabot, melyek az 500-505-ös pályaszámot kapták meg. Ezek mindegyikének készre szerelését Szegeden végezték, de előszerelésük szintén még Budapesten történt.A szegedi 500-as trolibuszok
Villamos berendezésüket tekintve megegyeztek a debreceni társaikkal. Eszerint ZIU-9-esek berendezése volt beépítve; az erősáramú részben az ZIU-khoz képest annyi eltérés azonban volt, hogy a segédüzemi részt lengyel gyártmányú kontaktorok szabályozták (a légsűrítőt). Hasonló lengyel alkatrészeket már a 199-esben is alkalmaztak.
2001-ben a szegedi 502-es trolibuszt Budapesten felújították. A szekrényét a Volánbusz Szabolcs utcai telepén javították, míg villamos berendezését a volt Ganz-MÁVAG Kőbányai úti egyik szerelőcsarnokában kicserélték háromfázisú aszinkronmotorosra. Az átalakítást a (mai nevén) Ganz-Transelektro Közlekedési Rt. hajtotta végre, egyben ezen a trolibuszon mutatkozott be az újonnan kifejlesztett berendezésük, melyeket szinte egyidőben több lengyel gyártmányú Neoplan-Solaris trolibuszba is beszereltek. Az 502-es átépítéséről bemutató olvasható a cég munkatársainak nemhivatalos honlapján.
1999-ben Moszkvában állományba vettek egy 1997-es gyártású új Ikarus trolibuszt, amely 0049-es pályaszámot kapott. A tervező az Obus Kft. volt, az előszerelés az Ikarusban lett elvégezve, a jármű végső összeszerelője (az orosz honlap szerint) a TMZ (Tusinszkij Masinosztroityelnij Zavod - Tusinói Gégyár) volt. Az eredeti szándék az volt, hogy a moszkvai TMZ-ben trolibuszt is fognak gyártani (a TMZ foglalkozott ezidőtájt Ikarus autóbuszok előregyártott alkatrészekből való összeszerelésével), de végül a gyár csődbemenetelével ez nem valósult meg.A 0049-es moszkvai trolibusz
A 0049-esről
itt is lehet olvasni - oroszul.
Köszönet Jakab Lászlónak, Mattis Schindlernek a segítségért
Hajtó
Bálint állományi adatai
Az Obus Elektrik honlapja
A DKV honlapja
Moszkvai
trolibuszok