Címlap
Külföldi IK-280-as trolibuszok
English

A BKV - Ikarus trolibuszok
IK-200-as sorozatú prototípus trolibuszok
GVM - IK-280-as trolibuszok
Obus - IK-280-as trolibuszok
Külföldi IK-280-as trolibuszok

Ikarus - SZVARZ trolibuszok Moszkvában

1988. után Moszkvában a SZVARZ (Szokolnyicseszkij Vagonoremontnij Zavod - Szokolnyicseszkij Járműjavító Gyár) tervei alapján autóbusz kocsiszekrényekbe trolibusz berendezést szereltek. Az elektromos alkatrészeik a ZIU-kkal megegyezőek voltak a Dinamo gyárból. Maga a SZVARZ már 1984-től átállt járműgyártásról - pl. csuklós trolibuszokat is építettek - az Ikarus buszok nagyjavítására. Hamarosan az összeszerelő munka átkerült az MTRZ-be (Moszkovszkij Trollejbusznoremontnij Zavod - Moszkvai Trolibuszfelújító Üzem). Összesen 58 példányt készült, az eredeti autóbuszok származása általában követhetetlen.

Lista a moszkvai IK-280-as és IK-283-as autóbuszokból átalakított trolibuszokról.
A SZVARZ-Ikarus trolibuszokról - orosz nyelven

Moszkva (0042)
Moszkva (6802)
A 0042-es trolibusz 1998-ban, a Kijevi pályaudvar elött.  Ezt a bolygóajtós trolibuszt 1990-ben gyárották, eszerint az eredeti autóbusz csak egy-két évet közlekedhetett.
A 0-val kezdődő trolibuszok a Filevszkij autóbusz - trolibusz garázshoz tartoznak. 
Egy ráncajtós IK-280-as autóbuszból gyártott trolibusz 6802-es pályaszámmal. A fotó 1994-ben készült. A ráncajtós trolibuszok nagyon hamar - némelyik egy éven belül (!) - forgalomból kivonásra kerültek. A képen látható trolit 1996-ban selejtezték.
A pályaszám első 6-os számjegye jelzi, hogy a hatos garázs trolibuszparkjának egyik tagja van a képen.
Moszkva (0047)
Moszkva (0045)
Öt trolibuszt 1991-ben hosszabb IK-283-as autóbuszból alakítottak át. A képen a 0047-es.
A 0045-ös IK-283-as trolibusz hátsó kialakítása hasonlít a többi moszkvai Ikarus-hoz: különösen a létra tekintetében.

További Ikarus trolibuszokról Moszkvában: a 0010-esről, a 0011-esről, és a 0049-esről.
 
Vologda (138)
Tver (23)
Több volt moszkvai trolibusz már más orosz városban közlekedik. Így Vologdában jár 1992-től - egy évvel összeszerelése után - a volt 7805-ös (138-as számon). A kép 2002-ben készült.
Tverben a 23-as trolibusz a volt moszkvai 6805-ös. A kép 2001-ben készült. Megkapó a jármű szakadtsága, a hűtőrács, a lámpák, az ajtóüvegezés hihetetlen kinézetet kölcsönöznek a trolinak.
Rusztavi (193)
Rusztavi (193 - szólóban)
1993-ban jutott a volt moszkvai 7808-as Grúziába, Rusztaviba, 193-as pályaszámon. A kaukázusi országokban közlekedő járművek állapota még az Oroszországit is alulmúlja. A 193-as pályaszám nincs is a járművön feltüntetve. A fotó 1999. körül készülhetett.
Talán a karbantartási lehetőségek szűkössége miatt a rusztavi 193-as trolibuszt szólóvá alakították. Megfigyelhetően odáig még mindig nem jutottak el, hogy újra is fényezzék a trolit.


Lengyelország

Oroszország mellett Lengyelországban is alakítottak át autóbusz szekrényből trolibuszt. Az első ilyen jármű Słupsk részére készült a helyi Kapena gyárban. 1988-93. között Gdynia számára gyártottak hasonlóan kilenc trolibuszt. Lublinban pedig szaggatós berendezés került három troliba, bár itt sem sokáig voltak ezek csuklósok forgalomban.

Lista a lengyelországi IK-280-as trolikról.
A lublini Ikarusokról - lengyelül
A lublini autóbuszközlekedésről - angolul
Gdyniáról - lengyelül

Słupsk (651)
A 651-es trolibusz Słupskban, melyet egy IK-280.26-os sorozatú buszból építettek át. 
1999-ben ebben a városban megszűnt a trolibuszhálózat.
Gdynia (3489)
Lublin (3-0790-T)
A 3489-es Gdynia-ban, újjáfényezés után.
2002-ben már csak ez az egyetlen állományban lévő IK-280-as trolibusz Gdyniában. Időközben a pályaszáma 3689-es lett.
A 3-0790-T trolibusz Lublinban. Ez a jármű szaggatós elektronikával volt ellátva, amelyet hamarosan egy Jelcz szekrénybe telepítettek át.

Szófia

Szófiában három 280.02-es típusú buszt szereltek fel a Skoda 9Tr-ből kiszerelt villamos berendezéssel. Az átalakítás 1977-79-ben történt. A helyi vállalat 401-403-as számokat adott nekik. Ezeket a trolibuszokat a '80-as években selejtezték.
 
Szófia (403)
Z. Nesiba
A szófiai 403-as trolibusz 1981-ben.
A szófiai GVM-ekről.

Észak-Korea

Három csuklós Ikarus trolibuszt építettek szintén Phenjan számára is, a valószínűleg helyi SINRIH vállalatnál. Ezek közül legalább egy igen különleges, mert a képek alapján ítélve két szóló IK-260-asból készült. Ezen túl van egy negyedik szóló Ikarus trolijuk is.
Phenjan (212)
W. Sprengler
Phenjan (243)
W. Sprengler
A 212-es IK-280-as buszból átalakított trolibusz 1997-ben. A pályaszám a rendszámtábla helyén látható.
A 243-as különleges csuklós trolibusz bal oldala.
A járműnek az utánfutó részen is a hajtott tengelyhez hasonló ikerkerekei vannak, eszerint a C-tengely nem kormányzott. Maga a tengely is szokatlanul elöl van, utalva arra, hogy a hátsó rész újkorában még egy IK-260-as busz volt.
Phenjan (171 ?)
W. Sprengler
Phenjan (171 ?)
W. Sprengler
A 171-es (?) IK-260-asból kialakított trolibusz, 1997-ben.
(A pályaszám bizonytalan, a fotós 174-est jelölt meg, a képen viszont 171 látszik.)
A 171-es (?) hátsó része. Az áramszedő lehúzó kötele a szélben lengedezik, jelezve, hogy nem kell olyan akadálytól tartani a vonalon a troli mellett, amibe beakadhatna.

Mindenféle észrvételt, kommentárt, javítást örömmel veszek!
Készítette: Németh Zoltán Ádám
Felhasznált irodalom:
Mattis Schindler táblázatai
Moszkvai Ikarus trolibuszok
Lublin