Ferencvárosi fa-/felsővezetéktelep
Budapest IX. ker, Könyves Kálmán krt. 11.
Megszűnt az 1990-es évek végén


A telep látképe 2007-ben

A Budapesti Városi Villamos Vasút (BVVV) a XX. század első felében az 1904-ben felépített Ferencvárosi forgalmi telep melletti telken faraktárakat létesített.

    
Az - időközben a Bszkrt. kezelésébe került - telep vágányhálózata 1933-ból és 1937-ből a rajzok jobb oldalán látható


Az 1945. évi állapot

A kocsiszín mellől induló ún. "szénvágány" tette lehetővé a fatelep raktárainak kiszolgálását, ami a telep területén egy 180°-os fordulatot követően becsatlakozott a Könyves Kálmán körúti forgalmi villamosvágányba.

     
Vágányrajz az 1959. évi teherszállítási utasításból


Katonai térképrészlet az 1960-as évekből. Ezen a telepi belső vágányhálózat nem látszik.

Az 1960-as években a telep jellege megváltozott, fatelep helyett felsővezeték-teleppé alakult át.


Helyszínrajz az 1970-es iparvágány-felmérésből

Idézet a korabeli leírásból: "A telep teljes területén az iparvágány hálózat megfelelõ állapotban van. A felsõvezeték telep csonakvágánya elhasználódott, nagyobb igénybevétel esetén felújításra szorul. Minden váltót sürgõsen tisztítani kell a biztonságos közlekedés érdekében."
A vágányrajzon látszik, hogy a raktári vágányok kiágazásai még megvannak, azok azonban a raktárakat már nem érik el, a kerítésnél végződnek. Később ezeket is elbontották.

Vágányrajz az 1994. előtti állapotról

Térképi ábrázolás az 1990-es évek elejéről

A 80-as években a szénvágány kapcsolatát a Lenkei János utca felől felbontották, és valószínűleg a telepen belül is megszakadt a kapcsolata a Könyves Kálmán krt. felől bekanyarodó vágánnyal, miután a telep nagy részét a gumikerekes járművek jobb kiszolgálása miatt leaszfaltozták. Ebből a szempontból a vágányrajz pontatlan, illetve bizonytalanságot tartalmaz.

Az 1990-es években a telepen különféle anyagokat, megállóhelyi váróhelységeket, táblákat, korlátokat, stb. tároltak. A rövid íves vágányon pedig gyakran a sínhegesztő szerelvény állt.

1994-95. között a Könyves Kálmán körút átépült, módosult a kocsiszín és a telephelyek kiágazása. Ekkor a telep elvesztette az utolsó vágánykapcsolatát is..




Légifotó 1999. körülről

« Légifelvétel 1995. körülről (Fotó: Tildy Tibor)


1996. nyara. A vágány-maradványon a 4379-es műhelykocsi áll (Fotó: Gondos Árpád)

1998. január 1-től létrehozták a BKV Infrastruktúra Kft-t, melynek ez lett a telephelye.



2000. után a telep nagy része már nem működött, de a hátsó területeket még továbbra is használták tárolásra.


A szénvágány a tócsától jobbra a macskakövek helyén mehetett el

Benőtt felsővezetéktartó oszlop

A telep kocsiszín felőli oldala

Az első kép azt a területet ábrázolja, ahol a  raktári vágányok kiágazhattak a szénvágányból. A kép a Gyáli út irányába készült. A második képen a volt szénvágány egy távolabbi felsővezeték-oszlopa látszik.A harmadik kép bal alsó sarkában kivehető egy rövid vágány-maradvány. Mindhárom képet 2006. júliusában készítettem.

A telep egészen 2007-ig állt, amikoris nagy részét ledózerolták. Helyén valószínűleg autóbuszparkoló létesül.


A kiürített telep mögött látszik a kocsiszín

A még megmaradt rész udvara a Könyves Kálmán krt. felől »

   
Kapcsolódó link: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Felhasznált irodalom:  Németh Zoltán Ádám és Szelényi Gábor gyűjteménye
Fotók: Fejes Balázs, Gondos Árpád, Tildy Tibor

Vissza a Ferencváros ksz. körüli telephelyekhez Vissza az iparvágányokhoz Vissza a kezdőlapra