Változások Budapest villamosközlekedésében
Típuscserék - forgalmi változások - vágányhálózat módosítások


ugrás az 1980-1989. közötti időszakra
ugrás az 1990-2009. közötti időszakra
2010-2019. közötti időszak

Az alábbiakban kívánom bemutatni a villamosforgalmat érintő főbb változásokat.
Az ideiglenes (és egy évnél nem hosszabb) intézkedéseket dőlttel ábrázolom.
A jelentősebb pályafelújítások egy külön listában szerepelnek.

+ Pályafelújításokkal
Szöveges bemutató
 Ugrás:  1980-1989.  1990-2009.  2010.  2011.  2012.  2013.  2014.  2015.  2016.  2017.  2018. 


   2018.


   
   
2018. október 14-december 15.
Pályafelújítás és -átépítés a Fiumei úton az Orczy tér és a Népszínház utca között. Visszaépül a 29Y kanyarodó vágánya, viszont megszűnik a kocsiszíni kapcsolat a Fiumei út felől és módosul a kocsiszín melletti "rozsdás vágány" bekötése.
2018. május 26-július 6.
Vágánykeresztezés beépítése a Fehérvári út/Etele út csomópontban.
2018. május 12.
Az 1-es, 17-es és 19-es részbeni kocsikiadását Budafok Szávától átveszi.
2018. május 12.
Az 56-os részbeni kocsikiadását Budafok Barosstól, a 17-esét pedig Angyalföldtől  visszaveszi
2018. május 12.
A 41-es kocsikiadását Budafok Barosstól visszaveszi
2018. május 12.
Budafok kocsiszín újra üzemben.
2018. április 3-tól
Száva kocsiszín átépítése.
2018. február 10.
Egyvágányú közlekedési rend bevezetése a 41-es villamos vonalán a Hasadék u-Kelenvölgy között.

   2017.


   
   
2017. december 21.
Új megállóhelyet létesítenek a 14-es (12M, 14M) villamosok vonalán a vasúti aluljáró mellett Angyalföld vasútállomás néven.
2017. november 4.
Az M3-as metró északi szakaszának felújítása miatt a 14-es villamosok 14M jelzéssel közlekednek, a 12-es villamosk pedig meghosszabbított útvonalon, Rákospaolta, Kossuth utca és a Lehel tér között, 12M jelzéssel járnak.
2017. szeptember 23-október 22.
Megszüntetnek néhány útátjárót a Nagy Lajos király útján.
2017. július 13-16.
Visszaépítik az Orczy téren a hiányzó keresztezést.
2017. június 17-26.
Új visszafogó vágánykapcsolatot építenek Újpesten a Szent István téren.
2017. február 18.
Az Orczy téren kiépítik a pályából a Baross kocsiszín->Kőbányai út és a Nagyvárad tér->Keleti pu. irányú vágányok keresztezését és csak a Fiumei út irányú folyópálya marad meg.
2017. január 1.
Típuscsere a 41-es viszonylaton Ganz csuklósról 2 T5C5-re, egyúttal Kelenföld helyett Baross kocsiszín adja ki.

   2016.


   
   
2016. június 16-augusztus 27.
Dél-budai peronépítések és pályafelújítások. Albertfalva kitérőnél és Budafok kocsiszín mellett a villamospálya módosul, Budafok, Városház téren a kettős helyett egyszerű vágánykapcsolat létesül, a 41-es vonalon visszaállítják a kétvágányú közlekedést Repülőtér és Kamaraerdő között.
2016. május 6.
Budafok kocsiszín kiürítése, átépítés kezdete.
2016. április 4.
Újra bevezetik a 28A viszonylatjelzést.
2016. április 2.
Újra indul az 59A villamos.
2016. március 31.
Forgalomba áll az első, 56 m hosszú CAF villamos.
2016. március 14.
A Lánchíd budai aluljáró átadása, a villamosforgalom újraindulása.
2016. február 01.
Új visszafogó épült a Görgey Artúr utcában a Szilágyi utcánál, a Corvin utcai megálló pedig megszűnt.
2016. január 16.
A budai fonódó villamoshálózat forgalmi átadása, viszonylatváltozások. A 17-es újra indul Bécsi út/Vörösvári út-Savoya Park között, a 18-as megszűnik, a 19-es és a 41-es meghosszabbodik a Bécsi út/Vörösvári útig, az 56-os újra indul Hűvösvölgy-Városház tér között, új 56A viszonylat indul Hűvösvölgy és a Móricz Zsigmond körtér között, a 61-es a körtér Fehérvári úti oldaláig hosszabbodik.

   2015.


   
   
2015. december 23.
A budai fonódó villamoshálózat műszaki átadása. Új villamospálya a Batthyány tér-Margit híd között, új kanyarodó vágány a Margit körútról a Frankel Leó utcába, Batthyány tér átépül, új visszafogók a Nagyszombat utcánál és a Zsigmond köznél.
2015. december 13-tól
Az 59-es és 61-es viszonylatok számára a Széll Kálmán tér ismét átjárhatóvá válik, az ideiglenes végállomások megszűnnek. A vágányhálózat a téren módosult.
2015. december 7-12.
A Krisztina körút felől érkező viszonylatok a Széll Kálmán téren ideiglenesen a Vérmező út mellett végállomásoznak.
2015. november 30-december 6.
Megszüntetik a Krisztina körúti ideiglenes végállomást a Széll Kálmán térnél és felújítják a pályát az Attila út-Széll Kálmán tér között.
2015. november 28-29.
Elbontják a Kőbányai úton a volt Ganz-MÁVAG iparvágányának kiágazását.
2015. október 14.
Kiépítik a pályából a Fiumei úton a Keleti pu felől a Salgótarjáni út felé vezető vágány keresztezését (volt 29Y).
2015. szeptember 21-28.
Új vágánykapcsolatot létesítenek a Fehérvári úton az SZTK előtt.
2015. szeptember 17.
Forgalomba áll az első két új CAF villamos a 3-as vonalán.
2015. szeptember 1-től
Típuscsere az 51 és 51A viszonylatokon TW 6000-ről KCSV 7-re.
2015. augusztus 31-től
A 61-es villamos északi szakaszának ideiglenes végállomása a Szilágyi Erzsébet fasorból a Széll Kálmán térre kerül.
2015. augusztus 17-től
Az 51-es viszonylat kiadását Szávától Ferencváros kocsiszín veszi át.
2015. augusztus 3-tól
A 4-6-os villamosok végállomása a Széll Kálmán téren elkészült és a végleges helyére került.
2015. augusztus 1.
Típuscsere a 28-es viszonylaton 2T5C5-ről TW 6000-re, üzemeltetését pedig Barosstól Ferencváros kocsiszín veszi át.
A 37-es viszonylat üzemeltetését Hungáriától Ferencváros kocsiszín veszi át (TW 6000).
2015. július
Elbontásra kerül a Bécsi úton a Margit kórháznál lévő egyszerű vágánykapcsolat.
2015. június 16.
Új megállóhely üzembe helyezése a budai rakparton a Rudas fürdőnél.
2015. március 21-május 26.
Vágányzár a Nagykörúton és a budai körúton az Oktogon és a Széll Kálmán tér között. Új kiágazások beépítése a Margit körútba a Török utcánál és a Frankel Leó útnál.
2015. március 20.
Az 1-es villamos meghosszabbítása a Kövágóhídtól a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig. Az 1A viszonylat megszűnik.
2015. március 16-2016. március 13.
A Lánchíd budai aluljárójának átépítése.
2015. február 2-tól
A 4-6-os villamosok a Széll Kálmán téren a Vérmező út felőli ideiglenes végállomásra közlekednek, eredeti végállomásuk átépül.
2015. január 31-február 1.
Margit körút-Krisztina körút irányú összekötő vágány visszaépítése, a 4-6-os villamosok végállomásának áthelyezése miatt.
2015. január 19-től
A Széll Kálmán téren a 18-as, 59-es, 61-es villamosok közlekedése szünetel, azok a tér két szélén lévő ideiglenes végállomásokig közlekednek. Az érintett vágányhálózat teljes átépítése.
2015. január 17-18.
Ideiglenes végállomások beépítése a Szilágyi Erzsébet fasorban a Káplár utcánál, a Krisztina körúton pedig a Várfok utca alatt.
2015. január 17-től
Megkezdődik a Széll Kálmán tér villamoshálózatot érintő átépítése.

   2014.


   
   
2014. november 19.
Átadják az 1-es villamos felújított szakaszát a Lehel utca-Puskás Ferenc stadion között. A Thököly úti kiágazás és keresztezések elbontásra kerülnek, az Ajtósi Dürer sor felőli vágánykapcsolatot a Thököly út túloldalára helyezik át.
2014. november 10.
A Mexikói úti pályafelújítás során megszűnik a MillFAV járműtelepi kiágazása melletti egyszerű vágánykapcsolat.
2014. szeptember 11-től
A töltés tönkremenetele miatt a 41-es villamosok egy vágányon közlekednek a Repülőtér-Kamaraerdő között.
2014. augusztus 31-október 31.
Átadják a 3-as villamos felújított szakaszát az Erzsébet királyné útja-Ecseri út között, a pályaépítés az Ecseri út-Határ út között folytatódik. Kőbánya-Hízlalónál megszűnik az egyvágányú szakasz, a Mázsa téri megálló (az Üllői út irányába), a Fertő utcánál pedig a visszafogóhely, míg visszaépítik a Kápolna utcai kiágazást, a Kápolna utcában egy új visszafogóhellyel. A 28A viszonylat megszűnik, a továbbiakban 28-as jelzéssel közlekedik.
2014. augusztus 14.
Megszűnik a Bosnyák téren a Thököly úti félátszelési kitérő, helyette egyszerű ráhajlíítás épül.
2014. július 13-augusztus 30.
A 37A viszonylat 37-es jelzéssel közlekedik.
2014. június 16-augusztus 31.
Beépítik a Fehérvári útba a Hengermalom útnál az 1-es villamos kiágazását.
2014. május 5.
Az 1-es villamos felújított óbudai szakaszának átadásával új visszafogóhely létesül a Szentlélek térnél.
2014. április 14-től
A Frankel Leó úti villamospálya átépítése, a 17-es viszonylat megszűnik.
2014. április 1-10. között
Népligeti visszafogóhely beépítése az 1-es villamos pályájába.
2014. március 28-tól
Új, 48-as viszonylat indul hétvégente a Deák Ferenc tér-Savoya Park között.
2014. március 16-tól
A Kossuth tér átadásával a 2-es villamos ismét a Jászai Mari térig közlekedik.

   2013.


                                           

2013. december 15.
A rekonstrukcióval egybekötve új vágánykapcsolat létesült az 1-es villamos vonalán a Váci útnál.
2013. július 18-szeptember 29.
A 41-es villamosok Rózsavölgy alsó és Kelenvölgy között csak egy vágányon közlekednek pályahiba miatt.
2013. június 16.
Típusváltás a 37-es és 37A viszonylaton 2T5C5-ről TW 6000-re. A viszonylatokat Baross helyett Száva kocsiszín üzemelteti. A MÁV X-es kapu megállót újra üzembehelyezik, új neve: Salgótarjáni utca, temető.
2013. április 8.
A Kossuth tér átépítése a 2-es villamos pályájával együtt.
2013. március
Kiépítik a Bosnyák téren a pályából a Thököly úti keresztezéseket.
2013. február 23.
Megszűnik a 2/A betétviszonylat.
2013. év elején
Megszűnik a Ganz-MÁVAG iparvágány kapcsolata, és ezzel együtt ezen a helyen a MÁV-BKV kapcsolat is.

   2012.


                                           

2012. szeptember 19-27.
Csatornabeszakadás miatt a 17-es villamosok közlekedése szünetel.
2012. augusztus 1.
A 37-es villamos vonalán a MÁV X-es kapu megállóhely megszűnik.
2012. április 7.
Megszüntetik az iparvágány-keresztezéseket a Sörgyár-Maglódi út szakaszon és átépül a sörgyári BKV-MÁV csatlakozóvágány is.
2012. február 22-től
Szünetel a forgalom az Izraelita temető-Gránátos utca vágányszakaszon.

   2011.


                                           

2011. november 7.
Megszűnik a Soroksári úton az Ipar utcai vágánykapcsolat.
2011. szeptember 19-től
Újra megállnak a villamosok a Margitsziget megállóhelynél.
2011. szeptember 14.
Kiépítik a pályából a sörgyári iparvágány keresztezést.
2011. július 24-augusztus 19.
A 2-es, 24-es villamosok vonalán a Milleniumi Kultúrális Központ elnevezésű megállóhelyet szélsőről középperonosra építik át.
2011. július 1.
A 4-es villamos Fehérvári út elnevezésű végállomásának neve Újbuda-központra módosul.
2011. május 27-től
A Moszkva tér neve Széll Kálmán térre változik.
2011. május 1-től A 6-os villamos (ismét) egész éjszaka közlekedik, a 906-os éjszakai busz megszűnik.
A 21-es villamos száma 51-esre módosul. Egyúttal Ferencváros KCSV-jeit Száva kocsiszín TW 6000-resei váltják fel. Úgyanígy a 21A száma is 51A-ra változik. A Földváry utcai megálló áthelyezésre kerül a Hentes utcához. A Szabadkai útnál lévő iparvágány-keresztezés megszűnik.
A 28-as villamos meghosszabbodik az Izraelita temetőig, üzemideje módosul. Üzemszünetében a korábbi szakaszán 28A jelű villamos közlekedik. A 37-es lerövidül a Kozma utcáig.
2011. április 30. Átadják az új Deák Ferenc téri végállomást és az átépített kiskörúti pályát a Dohány utca-Deák Ferenc tér között.

   2010.


                                           

2010. november 8.
Új vágánykapcsolatot építenek a Nagykörúton a Margit híd pesti hídfőjében.
2010. október 9-2011. január 23.
Átépítik a villamospályát a Károly krt-on a Dohány utca-Deák tér között a végállomással együtt.
2010. augusztus 19.
A Nagykörúton egy pályafelújítás alkalmával egyszerű vágánykapcsolatot alakítanak ki az Üllői útnál.
2010. június 28-július 6.
Útépítés miatt a Fehérvári úti villamosok vonala az Andor utcánál kettévágva.
2010. június 19-24.
Csatornaépítés miatt a Fehérvári úti villamosok vonala a Dombóvári útnál kettévágva.
2010. június 7-től
A Margít hídon a villamosok az ideiglenes északi pályán közlekednek. A 2-es villamos felé a kapcsolat átmenetileg szünetel.
2010. június 6-13.
A Duna magas vízállása miatt a 2-es villamosok csak a Vágóhíd-Március 15. tér között közlekednek.

+ Pályafelújításokkal
Szöveges bemutató
 Ugrás:  1980-1989.  1990-2009.  2010.  2011.  2012.  2013.  2014.  2015.  2016.  2017.  2018. 

Vissza a kezdőlapra