Változások Budapest villamosközlekedésében
Típuscserék - forgalmi változások - vágányhálózat módosítások


ugrás az 1980-1989. közötti időszakra
1990-2009. közötti időszak
ugrás a 2010-2019. közötti időszakra
ugrás a 2020-2029. közötti időszakra

Az alábbiakban kívánom bemutatni a villamosforgalmat érintő főbb változásokat.
Az ideiglenes intézkedéseket dőlttel ábrázolom. A jelentősebb pályafelújítások egy külön listában szerepelnek.

+ Pályafelújításokkal
Szöveges bemutató
 Ugrás:  1980-1989.  1990.  1991.  1992.  1993.  1994.  1995.  1996.  1997.  1998.  1999.  2000.  2001.  2002.  2003.  2004.  2005.  2006.  2007.  2008.  2009.  2010-2019,  2020-2029.


   2009.


                                           

2009. november 30.
Egy pályafelújítás alkalmával kiépítik a 37-es vonalából a BNV felé vezető használaton kívüli pálya kiágazását.
2009. október 31-től
A 2-es villamos újra a teljes vonalon közlekedik és ismét jár a 2A.
2009. október 27-30.
A 2-es vonal déli ágán szünetel a villamosközlekedés a Boráros tér-Czuczor utca között az összekötés és a Czuczor utcai ideiglenes végállomás elbontása miatt.
2009. október 17-30.
A 2-esen a Havas utcai ideiglenes végállomás megszüntetése, a kettéosztott vonal összekötése. Az északi ág közlekedése ezalatt szünetel.
2009. október 6-tól
A Margit híd felújítása maitt a hídon a villamosok az ideiglenes déli oldali vágányokon közlekednek.
2009. augusztus 22.
Típuscsere a 24-esen KCSV-ről Ganz csuklósra, a 21-esen és 21A-n pedig Ganz csuklósról KCSV-re.
2009. augusztus 21-től
A Margit híd felújítása miatt szünetel a Margitsziget megállóhely forgalma.
2009. augusztus 16.
Egy pályafelújítás után megszűnik a Festetics utcai egyszerű vágánykapcsolat.
2009. július 31.
A budai főgyűjtő csatorna építése elérkezett abba a fázisba, hogy a budai rakparton újra indul a villamosközlekedés. Ettől a naptól a 19-es újra jár a Kelenföldi pályaudvar és a Batthyány tér között, a 41-es pedig ismét Kamaraerdő és a Batthyány tér között közlekedik. A Lánchíd és Ybl Miklós tér megállóhelyeket összevonják Clark Ádám tér néven.
2009. július 1.
Megkezdődik a Ganz csuklós járművek forgalomból történő kivonása.
2009. április 4.
Pályafelújítás keretében megszüntetik Újpesten az István úton a Szent István tér előtti egyszerű vágánykapcsolatot.
2009. február 1.
Életbe lép a közúti vasutak új F1-F2 Jelzési és Forgalmi uatsítása. Ezzel együtt a villamosnál is bevezetik a feltételes megállók rendszerét.
2009. folyamatosan
A 4-es metró Baross téri állomásának építése miatt 2005-2009. között fokozatosan elbontják a tér teljes villamos vágányhálózatát.

   2008.


                                           

2008. december
Kiszedik a Baross kocsiszín előtt a Baross u. irányába folytatódó használaton kívüli pálya kiágazását.
2008. december 20.
Újra megnyitják a Szabadság hidat a villamosforgalom előtt. A 47-es és 49-es villamosok Ganz csuklós motorkocsikkal újra eredeti útvonalukon járnak. A 18-es villamos a Savoya park-Moszkva tér között közlekedik. A 19-es villamos a rakpart építése miatt szünetel, a 41A megszűnik. Az 56-os villamos szünetel, a 61-es pedig a Móricz Zsigmond körtér és Hűvösvölgy között közlekedik. A 41-es kiadását Budafok kocsiszín veszi vissza. A 28-as és 37-es villamosokat ismét Baross kocsiszín adja forgalomba iker T5C5 járművekkel.
2008. december 6.
Megépült az új kettős összekötővágány a Móricz Zsigmond körtéren a Fehérvári út és a Villányi út között. A körtéren a Fehérvári úti pálya a végleges helyére került. A 18-as és 56-os villamosok újra Hűvösvölgy és a dél-budai végállomások között közlekednek. A rakparti vágányzár miatt a 19-es villamos a Döbrentei térig közlekedik, a 41-es és 41A villamosok pedig a Moszkva térre járnak.
2008. november 10-december 5.
Vágányzár a Móricz Zsigmond körtéren a Villányi út felől a Fehérvári út felé menő kiágazás beépítése és a metróállomás építése miatti végleges nyomvonalra helyezés miatt. Egyúttal a budai főgyűjtő csatorna építése miatt szünetel a villamosközlekedés a Döbrentei tér- Jégverem utca között is. A vágányzár alatt a 41-es és 56-os villamosokat Budafok kocsiszín adja ki Ganz csuklóssal.
2008. október 24-31.
Vágányzár a Móricz Zsigmond körtéren a Villányi út felől a Fehérvári út felé menő keresztezések beépítése miatt.
2008. szeptember 20-tól
A budai főgyűjtőcsatorna építése miatt a 19-es, 41-es és 41A villamosok a Batthyány tér helyett csak a Jégverem utcáig közlekednek.
2008. szeptember 6-tól
A 2008. évi paraméterkönyvi változások II. ütemeként a 14-esen hétvégente 3 T5C5 helyett csak iker Tátrák járnak, valamint megszűnik a 67V villamospótló autóbuszjárat.
2008. szeptember 1-től
A 28-as ismét Ganz csuklósokkal közlekedik, melyeket Ferencváros kocsiszín üzemelteti.
2008. augusztus 21.
Bevezetésre kerül a 2008. évi paraméterkönyvi változások I. üteme. Típuscsere a 17-es viszonylaton Ganz csuklósról KCSV-re. A 30-as és 30A viszonylatok száma 21 és 21A-ra változik. A 37-es villamos ezentúl csak hétköznap csúcsidőben közlekedik, egyéb időszakokban a 37A jár. Az 50-es viszonylaton a TW 6000-resek mellett megjelennek Ganz csuklósok is. Az 59-es villamos kora reggel és késő este 59A jelzéssel csak Moszkva tér-Farkasrét között közlekedik. A Fogaskerekű 60-as viszonylatszámot kap. A 62-es villamos hétköznap csúcsidőben meghosszabbodik a Kőbányai úton a Népszínház utcáig. Új járatként a 62-es korábbi útvonalán a 62A viszonylat közlekedik. A Mézeskalács tér végállomás neve Rákospalota MÁV-telepre változik (vissza). Mindezeken felül számos menetrendi változás is életbe lép.
2008. július 1.
Teljes típuscsere a 42-es és 52-es viszonylaton Ganz csuklósról TW 6000-re, változatlanul Száva kocsiszínből.
2008. július 1-augusztus 31. A 28-as kocsikiadását Baross kocsiszín vette vissza Ferencvárostól, teljes 2 T5C5 típuscserével.
2008. április 7-től
A 28-as kocsikiadását Baross és Ferencváros kocsiszínek közösen végzik. Baross kocsiszín 2 szerelvény 2 T5C5-öt ad forgalomba.
2008. február 11-június 20.
Hétköznapokon a Nagykörúton ismét megjelennek nagyobb számban a csatolt Ganz szerelvények. A 6-os viszonylaton közlekedő 7 szerelvény a Combino villamosok klímaberendezés beszerelése miatti kiesését pótolja.
2008. február 2-tól
Hétvégi típuscsere a 28-ason Ganz csuklósról KCSV-re, a 42-esen pedig Ganz csuklósról TW 6000-re.
2008. január 1-től
Befejeződött a régi típusú villamos holdfényjelzők leszerelése, csak 3 lencsés Siemens optikák vannak üzemben.

   2007.


                                           

2007. szeptember 29.
Ideiglenes vágánykapcsolat beépítése Újpesten a Szent István téren a pályafelújítás előkészítéseként, ami egyelőre a felújítás után is bent maradt.
2007. szeptember 1-től
A kettévágott 2-es viszonylat északi részének üzemeltetését Ferencvárostól Kelenföld kocsiszín vette át.
2007. augusztus 21.
Lezárták a Szabadság hidat, ezzel együtt teljesen átszervezték a budai villamoshálózatot. A 47-es és 49-es viszonylatok közlekedése szünetel, a 118-as megszűnt. A 18-as villamos meghosszabbodott Savoya park-Hűvösvölgy között jár, az 56-os Hűvösvölgy és Budafok, Városház tér között jár. Az 56-os villamoson ismét feltűntek a hagyományos Tátrák, melyeket Budafok kocsiszín ad forgalomba. Az 59-est Farkasrétről a Szent János kórházig hosszabbították. Új járat indult 41A jelzéssel hétköznap csúcsidőben a Batthyány tér és Albertfalva, Forgalmi utca között, melyre Kelenföld kocsiszín küld Ganz csuklós villamosokat.
Nem közlekedik többé UV típusú villamos Budapesten. Az utolsó forgalmi kocsi a 47-es viszonylaton a 3885-6036-3888-as volt, mely utóljára 00:37 h-kor indult a Városház térről. Utána még egy ünnepi különvillamos közlekedett (3816-5940-3836).
A Moszkva téren üzemen kívül helyezték az 56-os hurokvágányát.
2007. augusztus 18.
A budai villamos-átszervezést megelőzően Tátra járművek felszabadítása miatt a 28-as viszonylaton típuscsere történt 2 T5C5-ről Ganz csuklósra, üzemeltetését pedig Baross kocsiszíntől Ferencváros ksz. vette át.
2007. július 23.
A Fehérvári út teljes hosszában újra indult a villamosközlekedés, miután a metróépítők a Bocskai úti és körtéri állomások födémszerkezetét megépítve helyreállították a vágánykapcsolatot a Bartók Béla út és a Kanizsai utca között. A 18-as, 41-es és 118-as viszonylatok az eredeti útvonalukon járnak, míg a 47-es villamos Budafok és a Kálvin tér (Lónyay utca) között. Az ideiglenes 18A viszonylat megszűnt. Ezzel egyidejűleg a 41-es viszonylaton típuscsere történt 2 UV-ról Ganz csuklósra és üzemeltetését Budafoktól Kelenföld kocsiszín vette át.
2007. június 25. Megkezdődött a 4-es metró Fővám téri állomásának építése. Emiatt a 2-es villamos két szakaszban: Közvágóhíd Czuczor utca, és Havas utca-Jászai Mari tér között közlekedik. Az északi szakaszra Ferencváros kocsiszín hagyományos Ganz csuklós villamosokat ad forgalomba.
2007. június 23-24. Vágányzár a 2-esen, ideiglenes végállomások épülnek a Czuczor és Havas utcáknál. A Jászai Mari térnél összekötővágány létesül a Nagykörúttal.
2007. tavasz
Megszűnik a volt Budafoki Erőmű iparvágánya.
2007. május 8.
Befejeződött a típuscsere a Nagykörúton, csak Combinó közlekedik.
2007. április 2-től A 4-es metró Kálvin téri állomásának építése miatt a 49-es villamos lerövidül a Lónyay utcáig. Ezzel együtt típuscsere UV+pót+UV-ról Ganz csuklósra. Kelenföld kocsiszín nem ad több UV-t forgalomba.
2007. március 31- április 1.
Ideiglenes végállomás kialakítása a Lónyay utcánál.

     2006.


                                           

2006. december 1-től
Ismét használható a Bécsi-út Vörösvári út közötti külső összekötő vágány.
2006. november 13.
Típuscsere a 19-es viszonylaton UV+UV-ról Ganz csuklósra (az utolsó két üzemnap UV+pót+UV szerelvények közlekedtek).
2006. október 14-15, 21-22.
A Gubacsi úton a Koppány utcánál lévő vágánykapcsolatot áthelyezik az utca északi oldalára. Itt új megállóhelyi peronok épülnek. Egyúttal elbontják a volt 31-es villamos Vágóhíd végállomása és a kocsiszín felé vezető kiágazó váltókat.
2006. szeptember 16.
Megszűnik a Tóth Árpád utcai hurokvágány. A 42-es villamosok az új Tulipán utcai fejvégállomáson fognak vissza.
2006. augusztus
Csomópontépítési munkákhoz kapcsolódóan megszűnik a Közvágóhídnál a villamos-HÉV üzemi kapcsolat.
2006. augusztus 28-tól
Megkezdődik a maratoni vágányzár a 4-es metró építése miatt a Fehérvári úton. Körtér és Kanizsai u. között szünetel a villamosforgalom. Délről a 18A, 41-es és 47-es viszonylatok csak a Kanizsai utcáig közlekednek. Budafok kocsiszín és a környező vonalak üzemi kapcsolat hiányában ideiglenesen leszakadnak a hálózatról.
2006. augusztus 21-27.
Előkészítő vágányzár a Fehérvári úton, a Kanizsai utcai végállomás kiépítése miatt.
Típuscsere a 19-es viszonylaton UV+pót+UV-ról UV+UV-re.
2006. augusztus 1. Típuscsere a 42-es és 52-es viszonylatokon UV+UV-ról Ganz csuklósra (a Nagykörútról felszabaduló csuklósokkal)
Száva kocsiszín UV állománya megszűnt. UV már csak Budán maradt.
2006. július 16-25. A Margit hídon kidőlt egy felsővezeték-tartó oszlop. Ideiglenes végállomás építése a Nagykörúton a Jászai Mari térnél
17-től a 4-6-os villamosok a dél-budai végállomások és a Jászai Mari tér között közlekedtek.
2006. július 1 Forgalomba álltak az első Siemens Combino típusú villamosok a Nagykörúton (egyelőre 2 szerelvény hétvégén a 4-es vonalán).
2006. május 20. Megszűnt a Moszkva téren a Széna tér-> 61-es végállomása közti összekötővágány,
Megszűnt a Móricz Zsigmond körtéren a 6-os villamos hurokvégállomása. Új fejvégállomás kiépítése kezdődött meg.
2006. április 4-10.
Új ideiglenes végállomás épült a 2-es villamos vonalán a Március 15. téren, és 5-től a villamosok a Közvágóhídtól csak idáig közlekedtek (a Duna áradása miatt).
2006. április 2. Új megállóhely létesült a 14-es villamos vonalán Atlétikai stadion néven.
2006. február
A Bécsi út-Vörösvári út csomópontban útépítést követően használhatatlanná vált a külső összekötő vágány.

    2005.




2005. november
A Farkasréti tér neve Márton Áron térre változik (59-es vá.)
2005. november 23.
Megszűnik a 3-as 52-es vonalon a "Köteles u." megállóhely.
2005. november 14.
Új megállóhely átadása a 41-es vonalon "Kőérberek" néven.
2005. október 29.
Részleges típuscsere az 52-esen: este és hétvégén UV helyett TW 6000-re.
2005. szeptember 24-október 18.
A Szilágyi utca átépítése 2*1 sávossá, villamospálya nyomvonal módosítás. Megszűnik a Szilágyi utcai megállópár.
2005. szeptember 3-30.
Megkezdődik a kapcsolat nélkül maradt Kelenföld kocsiszín átépítése. A 19-49-es viszonylatot ideiglenesen Baross kocsiszín adja.
2005. szeptember 3.
A 37 és 37A viszonylatok kocsikiadását a kocsiszín átépítése miatt Hungáriától Ferencváros veszi át. Ezt megelőzően Ferencváros kocsiszínben új tárolóvágányok épültek.
2005. szeptember-től
Hungária kocsiszín átépítése a Combinok fogadására készülve
2005. szeptember 1-től
A 37A villamos rövidebb útvonalon, Blaha Lujza tér-Sörgyár közt közlekedik.
2005. július
Angyalföld kocsiszín átépítése, vágányhosszabbítások.
2005. július 4.
Lerövidül a 30-as Ferenc körút-Szabó telep között jár.
2005. június 19-augusztus 29.
Ideiglenes típuscsere a 17-esen Ganz csuklósról KCSV-re, a K-Ny-i metró felújítása miatt.
2005. február 1-től
Meghosszabbodott a 18-as a Savoya parkig. A 118-as délután is közlekedik.

  2004.




2004. október 2.
Elbontják a Kispest, Határ útról az Ady Endre útra vezető "dozátor" vágányt.
2004. szeptember
Elbontják a Vörösvári úton a Bogdáni út felé, valamint a volt Óbuda kocsiszín felé vezető kiágazó váltókat.
2004. május 21- június 4.
A Fehérvári úti vonalba Budafok kocsiszínnél új kiágazás beépítése a Savoya park irányába.
2004. május 14-15.
A Hungária körúton a Salgótarjáni utcánál lévő volt végállomási kettős vágánykapcsolat elbontása.
2004. május 11-től
Szépilona kocsiszín csak korszerűsített Tátra villamost (T5C5K) ad forgalomba.

   2003.




2003. november 1.
A 41-es villamos meghosszabbítása a Körtér helyett a Batthyány térig. A Batthyány téren az üzemen kívüli jelzőberendezés elbontása, segédvezetékes villanyváltó beépítése.
2003. október 20- december 6.
A 4-es villamos Lágymányosi ltp. végállomásának átépítése. 2 egyszerű helyett egy kettős vágánykapcsolat beépítése, vágányok meghosszabbítása, jelzőberendezés telepítése.
2003. október 20-26.
Angol váltó kiépítése a Fehérvári út-Ulászló utca kereszteződéséből.
2003. október 16-19.
Egyszerű vágánykapcsolat létesítése a budai rakparton az Erzsébet híd alatt.
2003. október
Típuscsere az 56-oson T5C5-ről T5C5K-ra.
2003. szeptember 8.
118-as jelzéssel új villamosjárat indul a reggeli csúcsidőben: minden második 18-as Albertfalva kitérőtől Budagyöngyéig közlekedik
2003. július 25-október 21.
A Haller utcai villamospálya átépítése a Soroksári út-Telepy utca között. Ezzel együtt a vágányok középre helyezése (Budapesten itt szűnt meg utóljára az úttest két szélén futó vágány), a Mester u-Haller utca csomópontban a 2-es kiálló vágányának megépítése (Mester u->Soroksári út). A 30-as viszonylaton új megállóhely építése a Drégelyvár utcánál (Szakorvosi rendelő, csak egyik irányban).
2003. július
Típuscsere a 61-esen T5C5-ről T5C5K-ra.
2003. június 15- július 30.
Fehérvári úti vágányépítés a Körtér és a Bocskai út között, új végállomás kialakítása.
2003. május 12.
Selejtezik a MUV-okat.
2003. április 28-tól
Forgalomba állnak az első korszerűsített Tátra (T5C5K típ.) villamosok az 59-es viszonylaton.
2003. április
Elbontották az Andor utcai vontatóvágányt, a Fehérvári úti vágánykeresztezés megszűnt.
2003. március 31- szeptember 7.
A Bocskai úti aluljáró építése miatt a 18-as, 41-es, 47-es villamosok a Bocskai útnál kettévágásra kerültek. Mindkét oldalon végállomás, közte átgyaloglás.
2003. március 26-30.
Ideiglenes végállomások beépítése a Fehérvári úton a Bocskai út mindkét oldalán.
2003. február
Kiépítették a Liget téren a Kápolna utca felé vezető (volt 36-os) elágazás kiágazó váltóit.
2003. február 7-től
MUV típusú járműveket többet nem adnak forgalomba.
2003. február 4-6
A 41-es villamosok Kamaraerdő és a Deák Ferenc tér között közlekedtek havazás és váltó-eltömődés miatt.
2003. január 21-től
A Park Hotel elkészült, a 24-es villamos végállomását visszahelyezték a Baross térhez.
Ezzel együtt új forgalmi rendet alakítottak ki: felszállás már a csonkavágányon.
2003. január 7-10
A 41-es villamosok Kamaraerdő és a Deák Ferenc tér között közlekedtek havazás és váltó-eltömődés miatt.

    2002.




2002. november
Leszerelik az üzemen kívüli tabulátort és fényjelzőket Rákospalota Kossuth utca végállomáson.
2002. október 17.
A pályafelújítás befejeztével típuscsere a 69-esen UV+pót+UV-ról TW 6000-re. Zugló kocsiszín nem ad több UV-t forgalomba.
2002. szeptember 28-29.
Ideiglenes végállomás átépítése újra a Fehérvári úton a Körtér előtt.
2002. szeptember 21-22.
Ideiglenes végállomás átépítése a Fehérvári úton a Körtér előtt.
2002. június 22- szeptember 1.
A Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér teljes átépítése.
2002. június 15-16.
Ideiglenes végállomás beépítése a Fehérvári úton a Körtér előtt.
2002. március 25.
Befejeződött a típuscsere a 62-esen TW 6000-re.
2002. március 24-28.
Kiépítik az Orczy térnél az Orczy útból a Kőbányai út felé vezető kettős összekötővágány kiágazását.
2002. márciustól
A Park hotel átépítése miatt a 24-es villamos végállomását a Festetics utcában a Mosonyi utcán túlra, az egyszerű vágánykapcsolathoz helyezik át.
2002. március 4-től
Részleges típuscsere a 62-esen UV+UV-ról TW 6000-re (egyelőre 10 TW és 4*2UV).
2002. február 4-től
Az 50-es viszonylaton befejeződött a típuscsere, csak TW 6000-et adnak forgalomba.

   2001.




2001. december 1.
A 19-es viszonylaton UV+UV helyett hosszú idő után ismét UV+pót+UV szerelvényeket állítanak forgalomba. Ezt az 50-esről kivont pótkocsik tették lehetővé.
2001. november 20.
Az 50-es viszonylatra TW 6000-ret is beosztanak.
2001. október 24-2002. február 28.
Száva kocsiszín átépítése a TW 6000-res típus fogadására.
2001. október 3.
Megszűnik a 13-as és 63-as villamos. Helyettük új járat indul 3-as jelzéssel a Mexikói út és a Gubacsi út közt, elsőként az új Hannoveri TW 6000-res motorkocsikkal.
A 62-es villamos meghosszabbodik  a Mázsa térig. Másik végállomásának neve Rákospalota MÁV telepről Mézeskalács térre változik.
A 69-es villamoson egy szerelvénnyel kevesebb közlekedik, de hétköznap mindegyiket ismét UV+pót+UV összeállításban adják forgalomba. Hétvégén UV+UV szerelvények járnak.
2001. október 1-2.
A 13-as és 63-as villamosok Örs vezér téri végállomása megszűnik, a két vonalat összekötik.
2001. október 1.
Típuscsere a 30-ason 2 UV-ról Ganz csuklósra (Ferencváros kocsiszínből).
2001. szeptember 14-23.
Új végállomás épül a 62-esnek a Mázsa téren.
2001. augusztus 1.
A 30-as üzemeltetését Száva kocsiszíntől Ferencváros ksz. veszi át (2 UV).
2001. július 27.
Az Erzsébet királyné útján a Mexikói útnál az egyszerű vágánykapcsolat megszűnik, valamint kiépítik a pályából a volt 67-es villamos irányába kiágazó váltókat.
A Fehér úton a főműhely előtti egyszerű vágánykapcsolat irányát megfordítják.

   2000.




2000. december 18.
Új, 1A jelzésű betétjárat indul a Bécsi út-Népliget között hétköznap csúcsidőben.
2000. december 16.
Meghosszabbodik az 1-es villamos a Salgótarjáni úttól a Lágymányosi hídig. Megszűnik a 23-as, új járat indul 30A jelzéssel a Ferenc körút és a Könyves Kálmán körút között Ganz csuklóssal Ferencváros kocsiszínből.
2000. december 15.
Típuscsere a 37-esen T5C5-ről Ganz-ra, üzemeltetését Barosstól Hungária kocsiszín veszi át. Utolsó T5C5: 4087-4089.
Ezzel együtt a 17-es üzemeltetését Hungária helyett Ferencváros veszi át.
2000. november
Vajda Péter utcai használaton kívüli vágányok elbontása.
2000. november
Akna utcai használaton kívüli MÁV-BKV kapcsolat bontása.
2000. október
A korábban megszűnt Bogdáni úti HÉV-villamos összekötővágány elbontása.
2000. október 15-től
Az 1A villamos végállomásának kiépítése miatt a 23-as villamos csak a Ferenc körút-Ferencváros MÁV állomás között közlekedik.
2000. szeptember 4.
Új, 63-as viszonylat beindítása az Örs vezér tere-Mexikói út között iker UV-val, 10 percenként (Zugló ksz.).
2000. szeptember 1-3
Új kanyarodó vágányok beépítése a Nagy Lajos király útjáról az Erzsébet királyné útra (a Mexikói út felé).
2000. július-szeptember Vágóhíd UV műhely, kocsiszín, HÉV dízel műhely elbontása.
2000. június 24.
Megszűnik a Goldman György téri félreállóvágány.
2000. június 13-augusztus 30.
A Budafoki útnál középperon épül, a körtéren megszűnik a Fehérvári úti összekötővágány, valamint a 6-os hurkon kívüli összes egyéb csatlakozó és kiágazó vágány.
2000. május 29-től
A Könyves Kálmán körút átépítése miatt a 23-as villamos csak a Ferenc körút-Üllői út között közlekedik.
2000. május 20.
Az Üllői útnál új visszafogó váltót építenek be a 23-as vonalába.
2000. május 19.
Felhagyják a 13-as Örs vezér téri hurokvágányát. Ezzel megszűnik az utolsó olyan viszonylat is, mely mindkét végén hurokvágányon fordult.

   1999.




1999. október 10.
Megszűnik a 80-as viszonylat.
1999. szeptember
Kőbányai út-Orczy tér átépítése, megszűnik a Kőbányai útról az Orczy útra kanyarodó két vágány Kőbányai úti kiágazása.
1999. augusztus 30.
Megkezdődött a Déli pályaudvar átépítése, a vonatok csak Kelenföldig járnak. Emiatt új villamosjárat indul 80-as jelzéssel Etele tér-Szt. János kórház között (2 T5C5).
1999. augusztus 25.
Megszűnik a Róbert Károly körúton a Domus előtti egyszerű vágánykapcsolat.
1999. július 6.
Üzembe helyezik az új, két vágányos hűvösvölgyi villamosvégállomást.
1999. május 4-július 6.
A Déli pályaudvarnál lévő osztályozó 4 vágányról 3 vágányúra épül át, a Nagyenyed utcai osztályozó megszűnik. A Déli pályaudvari MÁV összekötővágány megmarad, de a visszafogó vágánykapcsolat megszűnik.

   1998.




1998. ősszel
Átszervezik a forgalomirányítást, megszűnnek a menetirányítók. A villamosokat URH rádióval szerelik fel.
1998. november 20.
A Margit körúton a Kisrókus utcánál lévő visszafogó vágánykapcsolat kiépítése a pályából.
1998. október 17.
A hűvösvölgyi villamosvégállomás átépítése megkezdődik, a hurokvágány megszűnt.
1998. október 7.
Új visszafogó vágánykapcsolat létesítése a Budaörsi útnál a 61-es vonalán.
1998. szeptember 1.
Típuscsere a 23-ason T5C5-ről Ganz csuklósra, üzemeltetését Baross kocsiszíntől Ferencváros ksz. veszi vissza.
1998. augusztus 1.
A 14-es villamos meghosszabbítása Káposztásmegyer, Szilas pataktól Káposztásmegyer, Megyeri útig.
1998. július 14-augusztus 1.
Újpesten, a Szilágyi utcában a visszafogó vágánykapcsolat, a MÁV kapcsolat és a használaton kívüli iparvágány-kapcsolat elbontása.
1998. tavasz
A Salgótarjáni úton a Hungária körút és a Zách utca közötti egyszerű vágánykapcsolat megszüntetése.

   1997.




1997. november 12.
Átadták az Etele téri új kétvágányú villamos fejvégállomást, a Vasút utcát kétvágányúsították, a 19-es és a 49-es villamosok ismét az Etele térig közlekednek.
1997. október 18.
Újjáépült az Újköztemető főbejáratnál lévő gyalogos aluljáró, a Főbejáratnál lévő ideiglenes végállomás megszűnt, a 28-as ismét a Kozma utcáig, a 37-es pedig az Izraelita temetőig közlekedik.
1997. október 1.
Megszűnt a 69/A viszonylat, a 69-est reggel 5 percesre sürítették.
Hivatalosan ettől a naptól (gyakorlatilag 07.22-től) szűnt meg az utolsó éjszakai villamosjárat Budapesten, a 14É (a 182É busszal együtt). Helyettük indult a 14É és 50É buszjárat, egymással átlapolva.
1997. szeptember 22.
Megkezdődött az Etele tér átépítése. Ezzel együtt megszűnt a Somogyi utcai vonalszakasz és az Etele téri hurokvágány. A 49-es ideiglenesen a Somogyi utcáig, a 19-es a Körtérig közlekedik.
1997. július 22-október 1.
A Lehel úton a Róbert Károly körútnál a Lehel tér felőli és a Bulcsú utcai egyszerű vágánykapcsolat megszüntetése.
A Margit körútról a Török utcán keresztül a Frankel Leó út felé haladó összekötő vágány mindkét csatlakozó kitérőjének felbontása (a másik irány megmaradt). A Kisrókus utcánál az iparvágány-kiágazás elbontása (a visszafogó vágánykapcsolat ekkor még bent maradt).
1997. július 10-augusztus 16.
A Szent István körúton a Jászai Mari téri egyszerű vágánykapcsolat megszüntetése.
1997. július 1.
A Szilágyi Erzsébet fasorban a Nyúl utcai egyszerű vágánykapcsolat megszüntetése.
1997. június 12.
Elszabadul egy vezető nélküli villamos Baross kocsiszínből. Személyi sérülés szerencsére nem történt.
1997. május 7-október 8.
A Népszínház utcában a megállókban a villamos idő-szigetek helyett negatív öblök épülnek. A végállomási egyszerű vágánykapcsolat megszűnik.
1997. március 11.
Megszűnik a 67-es villamos. Helyette 67V jelzéssel villamospótló buszt indítanak. Új járat indul 69A jelzéssel a Kacsóh Pongrác út-Rákospalota MÁV telep között.

   1996.




1996. november 25.
Típuscsere a 23-as viszonylaton, Ganz helyett 2 T5C5-re, ezzel együtt üzemeltetését Ferencvárostól Baross kocsiszín veszi át.
1996. november 15.
Megszűnik a teherszállítás a BKV-nál (villamos és HÉV).
1996. október
Filatorigát HÉV teherpályaudvar megszüntetésével együtt megszűnik a Bogdáni úti összekötővágány is.
1996. szeptember
A 29-es és 29Y jelzésű villamosok a BNV 100 éves fennállásának tiszteletére 100-as, illetve 100Y viszonylatjelzéssel közlekedtek. Viszont utoljára, ugyanis a következő évtől már nem indították el a BNV-hez vezető villamosjáratokat.
1996. augusztus 11-október 22.
Módosul a vágányhálózat a Mester utcánál. Megszűnik a Tompa utca-Angyal utca- Mester utca beállási útvonal és a Mester utcai visszafogóhely, helyette a Mester utcába közvetlen bekanyarodó vágány épül. A Mester utcai végállomáson az átszelési kitérő helyett egyszerű kitérőt építenek be.
A Goldman György téren a hurokvágány körtér felőli vége megszűnik, egyszerű csonkavágánnyá épül át.
1996. augusztus 11-október 16.
A Fehérvári úton megszűnik a két iparvágány-kiágazás (BHG és Budalakk) és a Prielle Kornélia utcai visszafogó vágánykapcsolat.
1996. július 22.
Este 22 h körül a Népszínház utcában egy vezető nélküli 6-os villamos hátulról beleütközik a Blaha Lujza tér felé haladó 37-esbe. A balesetben szerencsére senki nem sérül meg.
1996. június 15.
Az Újköztemető főbejáratnál lévő gyalogos aluljáró életveszélyes állapota miatt egy visszafogó váltót építenek be a megállóhely elé; a 28-as, 37-es villamosok a Blaha Lujza tértől idáig rövidülnek.
1996. április 1.
Megszűnik Óbuda forgalmi telep és a 49É jelzésű villamos (Etele tér-Moszkva tér). A 17-esen típuscsere történik 2 MUV-ról Ganz csuklósra, üzemeltetését pedig Óbuda ksz. helyett Hungária ksz. veszi át. Ezzel együtt megszűnik a Margit híd budai hídfőnél lévő hurokvágány. A Vidra utcában lévő egyszerű vágánykapcsolat egyik váltóját kiépítik, ezzel a hurok kiiktatásra kerül.
1996. március 1.
Megszűnik a 28É és az 50É villamosviszonylat.

   1995.




1995. december 27.
Megszűnik a csak hétköznap közlekedő 11-es viszonylat, a 12-es pedig lerövidül Angyalföld forgalmi telepig.
1995. december 24.
Megszűnik a 44-es villamos. Az utolsónak közlekedő szerelvény a 3896-3897-es volt.
1995. szeptember
A Könyves Kálmán krt-Mester utca kereszteződésbe beépítik a Lágymányosi hídra vezető villamospálya kiágazását.
Megszűnik a Vágóhídi UV műhely.
1995. július 29.
A 37-es villamos az Izraelita temetőig rövidül.
1995. július 24.
Megszűnik a 31-es villamos.
1995. július 18-28 között
Az Izraelita temető végállomás átépítése.
1995. július 17-én
Az 1-es villamos meghosszabbítása a Kerepesi úttól a Salgótarjáni útig.
1995. június
A Lehel útról a Bulcsú utcába kanyarodó vágány kitérőjének megszüntetése.
1995. március 25.
A Salgótarjáni úton a Hungária körút irányába kiágazó kitérők beépítése.
1995. január 1.
Megszűnik az 50A betétviszonylat.

   1994.




1994. ??
Megszűnik a Mexikói úton a Thököly útnál lévő használaton kívüli csonkavágányos végállomás.
1994. november
A Móricz Zsigmond körtéren a Bartók Béla útról a 61-es felé menő váltó kiépítése a pályából.
1994. november 24.
Befejeződik a Könyves Kálmán körúton a villamospálya átépítése és középre helyezése az Üllői út és a Mester utca között. Ferencváros kocsiszín csatlakozó vágányainak teljes átépítése, beleértve a Lenkei közt is. Megszűnik az Üllői útnál lévő egyszerű vágánykapcsolat.
Elkészül az új villamospálya a Mester utca-Gubacsi út között is, a 30-as villamos újra közlekedik. Új végállomása Pesterzsébet Pacsirtatelep lett. Új, egyszerű vágánykapcsolatot létesítenek a Mester utcában a Könyves Kálmán körúti megálló előtt.
1994. október
Pályaépítéssel egybekötve megszűnik a 18-as vonalán a Krisztina körúton a Délinél lévő visszafogó vágánykapcsolat.
1994. szeptember 30.
A Móricz Zsigmond körtéren a 6-os villamos felől a Bartók Béla út irányába kanyarodó vágányok csatlakozó kitérőjének kiépítése (a 6-os vonalából).
1994. szeptember 1.
Megszűnik a Gubacsi úton a vasúti hidak közelében lévő iparvágány-keresztezés.
A 36-os jelzésű villamosok közlekedése meghatározatlan ideig szünetel.
1994. április
Megszűnik a Boráros téren a villamos-HÉV üzemi kapcsolat.
A 2-es, 24-es villamosok Közvágóhíd végállomásának átépítése.
1994. január 1-től
A 37-es villamosok késő esti lerövidített menetei új, 37A jelzést kapnak.

   1993.




1993. december 19.
Újra indul a 31-es villamosjárat. Külső végállomása változik: Pesterzsébet, Pacsirtatelep helyett Szabótelepig jár csak.
1993. december 17.
Elkészülnek az első korszerűsített, két vezetőállásos UV villamosok, a MUV-ok. Pályafutásukat a 17-es vonalon kezdik, Óbuda kocsiszínből.
1993. november 29.
A Lágymányosi híd építésének előkészítéseként megkezdődnek az átépítések a Mester u-Gubacsi út között és a Közvágóhíd térségében. A 30-as villamosok közlekedése szünetel. Megszűnik a Markusovszky lejtő és a Máriássy utcai hurok. Új fejvégállomás épül ki a 31-es villamosoknak a Közvágóhídnál.
1993. november 27.
Változik a 23-as útvonala: Baross tér, Keleti pu - Közvágóhíd helyett Ferenc körútig közlekedik.
1993. november 26.
Megszűnik a Ferenc körút-Pesterzsébet, Pacsirtatelep között iker UV szerelvénnyel közlekedő 31É éjszakai villamosjárat.
1993. november
Ismét átépítik a Salgótarjáni útról a Hungária kocsiszín felé kanyarodó vágányokat.
1993. október 12.
Meghosszabbodik az 1-es villamos a Thököly úttól a Kerepesi útig. A Kerepesi útnál egy nagyvonalú végállomás épül ki.
1993. október 11.
Beépítik az első korszerű, Hanning típusú váltóhajtóművet a Fiumei út-Salgótarjáni út elágazásba.
1993. szeptember 1-30.
Beépítik a Thököly útba a Hungária körúti vágánykeresztezéseket, egyúttal megszüntetik az 1-es vonalán a Kacsóh Pongrác útnál lévő egyszerű vágánykapcsolatot.
1993. augusztus 8.
Hungária kocsiszín új kiálló vágányt kap a Sport utca-Salgótarjáni út között.
1993. augusztus 1-22.
Nosztalgia villamosok közlekednek a 2A vonalon hétvégenként.
1993. május 30.
Meghosszabbodik a 41-es villamos Budafok, forgalmi teleptől a Móricz Zsigmond körtérig.
1993. május
A Fertő utcában megszűnik az iparvágány, majd elbontják a Bihari úti csatlakozásával együtt.
1993. május 7.
Megszüntetik a Móricz Zsigmond körtéren a Bartók Béla úti összekötővágányok csatlakozásait, valamint a Gerlóczy utcai egyszerű vágánykapcsolatot.

   1992.




1992.
Megszűnik Kispest Határ útnál az Ady Endre úton lévő egyszerű vágánykapcsolat.
1992. Megszűnik Kispest Tóth Árpád utcánál az Ady Endre úti egyszerű vágánykapcsolat.
1992. ??
Megszűnik a 37-es villamos vonalán az Izraelita temető és a Gránátos utca közötti csúcsfelőli egyszerű vágánykapcsolat.
1992. október 22.
Kiépítik a pályából a Madách téren a 3., félreálló vágány kiágazó kitérőjét.
1992. szeptember 29-november 11.
A Görgey Artúr utcai pályafelújítással egyidejűleg megszüntetik a Pamutipar iparvágányának kiágazását a hozzá tartozó egyszerű vágánykapcsolattal, valamint a Rákospalota-Újpest MÁV állomásnál lévő visszafogó vágánykapcsolatot.
1992. május 8.
A Haller utcai pályafelújítást követően a Nagyvárad téri egyszerű vágánykapcsolatot áthelyezik a tér túloldalára.
1992. április 22.
Valószínűleg ekkoriban szűnik meg a budafoki iparvágányok kiszolgálása, és a Városház téren a BKV-MÁV kapcsolat.
1992. március 18-tól
Menetregisztrálók alkalmazása villamosokon.
1992. március 2-tól
Baross kocsiszín is küld 3-as Tátrát az 1-esre, egyelőre 4 szerelvényt.
1992. január 6.
A 37-es villamosok késő esti meneteit lerövidítik a Kozma utcáig.
Típuscsere a 11-es viszonylaton 3-ról 2 T5C5-re.

   1991.




1991. ??
Megszűnik a 13-as villamos Gubacsi úti végállomásán a HÉV kapcsolat.
1991. december 6-tól
Az 1-es villamos Vörösvári úti végállomása vágányutas biztosítási rendszerben működik, így az ott történő közlekedést az általánostól eltérően szabályozzák.
1991. december 1-től
A 23-as kocsikiadását teljes egészében Ferencváros kocsiszín veszi át.
1991. október 1.
Átszervezik a villamos üzemegységeket. A korábbi öt helyett hármat hoznak létre.
1991. augusztus 22-től
A 18-as kocsikiadását csak Budafok és Szépilona kocsiszín végzi.
1991. augusztus 3-szeptember 15.
Nosztalgia villamosok közlekednek a 2A és a 19-es vonalán (utóbbinál a Batthyány tér-körtér között) hétvégenként.
1991. január 7.
Súlyos villamosbaleset a Vajda Péter utca-Orczy út sarkán.

   1990.




1990. folyamatosan
Számos utca és közterület neve változik, mely érinti a villamosok útvonalát, megállóhelyeit, végállomásait is.
1990. év folyamán
Az Epreserdő utcai iparvágány egyik vágányát felbontják.
1990. év végére
Átépül a Szépilona kocsiszín előtti vágányhálózat.
1990. december 15.
Új viszonylatot indítanak 11-es jelzéssel Angyalföld forgalmi telep és a Káposztásmegyeri lakótelep között hétköznap csúcsidőben 3 kocsis Tátra szerelvényekkel. Egyúttal megszűnik a 3V villamospótló autóbuszjárat.
1990. október 25-28.
A taxisblokád miatt megbénul a főváros villamosközlekedése.
1990. október 15-től
Nappal is kötelező a tompított fényszóró használata a villamosokon.
1990. október 10-november 9.
Új végállomást építenek ki a majdani 11-es villamosnak Angyalföld forgalmi telep előtt.
1990. szeptember 19-30.
Valószínűleg ekkor építik ki a pályából a Karinthy Frigyes útról a Gellért tér felé kanyarodó vágány kitérőjét.
1990. szeptember 17.
Életbe lép a Moszkva téri új forgalmi rend. A 4-es, 6-os, 59-es villamosok hurokvégállomása megszűnik.
1990. július 1.
Az 1-es villamos meghosszabbítása a Thököly útig.
1990. június 15.
Valószínűleg ekkor építik ki a pályából Rákospalota MÁV-telepnél a volt 65-ös villamos kiágazását.
1990. május 8.
Megszűnik az egyvágányú szakasz a Kőbányai úton a MÁV híd alatt.
1990. április 14.
Megszűnik a Somogyi utcában az Etele téri hurokvágány kiágazó kitérője.
1990. április 4.
Forgalomba áll a 3750-es pályaszámú kísérleti BKV villamos a 36-os viszonylaton.

+ Pályafelújításokkal
Szöveges bemutató
 Ugrás:  1980-1989.  1990.  1991.  1992.  1993.  1994.  1995.  1996.  1997.  1998.  1999.  2000.  2001.  2002.  2003.  2004.  2005.  2006.  2007.  2008.  2009.  2010-2019, 2020-2029.
          
Vissza a kezdőlapra