Változások Budapest villamosközlekedésében
Típuscserék - forgalmi változások - vágányhálózat módosítások


1980-1989. közti időszak
ugrás az 1990-2009. közötti időszakra
ugrás a 2010-2019. közötti időszakra


Az alábbiakban kívánom bemutatni a villamosforgalmat érintő változásokat.
Az ideiglenes (és egy évnél nem hosszabb) intézkedéseket dőlttel ábrázolom. A jelentősebb pályafelújítások egy külön listában szerepelnek.

+ Pályafelújításokkal
Szöveges bemutató
 Ugrás:  1984.  1985.  1986.  1987.  1988.   1989.   későbbi


   1989.


                                           

1989. december 2-12.
Vágányépítés a Thököly út-Hungária krt. csomópontban.
1989. november 27.
Megszűnik a 12-es Juhos utcai hurokvágánya, helyette kétvágányú fejvégállomás épül ki.
1989. szeptember 19.
Új megállópár létesítése az 59-es viszonylaton Zólyomi lépcső néven.
1989. szeptember 12-október 9.
Újpest István téren a villamospályát új nyomvonalra helyezik, egyúttal megszűnik a korábban üzemen kívül helyezett 8-as villamos kiágazása.
1989. szeptember 4.-től
A 23-as villamos kocsikiadását Hungária és Ferencváros kocsiszínek közösen végzik.
1989. szeptember 2-tól
Megszűnik a 6-os éjszakai villamos, helyette autóbusz indul.
1989. augusztus 15-én
A Nagykörúton a November 7. tér előtt lévő vágánykapcsolatot áthelyezik a kereszteződés utánra, az Aradi utcához.
1989. július 11-augusztus 15.
Több megállóhelyet áthelyeznek a Nagykörúton (Baross u, Majakovszkíj u, Wesselényi u, Nov. 7. tér).
1989. április 23.
Megszűnik a Fehérvári úton az Ulászló utcánál lévő egyszerű vágánykapcsolat.
1989. április 22-október 6.
Nosztalgia villamosok közlekednek hétvégenként a Duna part mindkét oldalán.
1989. március 13-17.
Kiépítik a pályából a Vajda Péter utcában a Golgota utcai hurok kiágazását, a Könyves Kálmán körúton Ferencváros kocsiszín előtt pedig egyszerű vágánykapcsolat beépítésével alakítják át az 1-es kapu előtti vágányhálózatot.
1989. január 1.
Típuscsere a 19-esen UV+pót+UV-ról 2 UV-ra.

   1988.




1988. november 27.
A 29-es villamosok e napon közlekednek utoljára lóverseny miatt.
1988. október 18. Egy pályafelújítás keretében kiépítik a Hámán Kató úti villamospályából a Kábeltelep kiágazását.
1988. május 10-től
A 41-es villamos egyvágányú szakaszán Rózsavölgy alsó-Kelenvölgy között jelzőberendezést helyeznek üzembe.
1988. április 1.
Új megállópárt létesítenek a 12-es, 14-es villamos vonalán Dévai utca elnevezéssel.
1988. január 1.
Típuscsere a 36-oson Ganz csuklósról 2 T5C5-re, egyúttal üzemeltetését Hungáriától Baross kocsiszín veszi át
Típuscsere a 41-esen 2 T5C5-ről 2 UV-ra
Típuscsere a 62-esen UV+pót+UV-ról 2 UV-ra
Típuscsere a 67-esen UV+pót+UV-ról 2 UV-ra

   1987.




1987. október 27.
Új megállóhelyet létesítenek a 17-esen Perényi út néven.
1987. szeptember 14.
Megszűnik a Bihari útból a Jegenye utcai kiágazás.
1987. augusztus 28.
Kiépítik a pályából a Thököly úton a Cházár András utcai használaton kívüli iparvágány-kiágazást.
1987. augusztus 20.
Egy pályafelújítás keretében megszűnik a Szarvas téri végállomás, helyette egyszerű visszafogóhelyet alakítanak ki.
1987. július 21.
Meghosszabbodik az 1-es villamos a Kacsóh Pongrác útig.
1987. június 30.
Megszűnik a Vadaskerti útnál lévő egyszerű vágánykapcsolat.
1987. június 9-július 15.
A Dobozi utcai vágányok átépítése, egyszerű vágánykapcsolat létesítése.
1987. április 18.
A Vöröshadsereg úti pályafelújítás keretében Villanytelepnél a két egyszerű vágánykapcsolatból csak egyet építenek újjá, továbbá átépül a Béke téri végállomás is.

   1986.




1986. december 15.
Baross kocsiszín is ad 18-ast.
1986. december 15.
A 12É viszonylat megszűnik, helyette 14É létesül.
1986. december 15.
Új vonalszakasz épül Újpest Szilágyi utcától Káposztásmegyerig, a 14-es villamost meghosszabbítják Káposztásmegyer Szilas patakig.
1986. november 1.
Megszűnik a 9-es villamos.
1986. október 1.
A Mester utcai végállomás átépül 3-ról 2 vágányosra, angol váltó kerül beépítésre.
1986. szeptember 1.
Típuscsere az 50É-n UV+pót+UV-ról 2 UV-re
1986. szeptember 1. Típuscsere az 50A-n UV+pót+UV-ról 2 UV-re
1986. augusztus 26-szeptember 23.
Újpest, Szilágyi utca átépítése: káposztásmegyeri új vonal kiágazásának beépítése, a gyök felőli vágánykapcsolat megszüntetése, csúcs felőli vágánykapcsolat létesítése.
1986. augusztus 11-25.
Újpest központ átépítése. Az Árpád úti átszelések és vágánykapcsolatok elbontása.
1986. július 19.
A Kőbányai úti MÁV híd alatt a Horog utcánál egyvágányú pálya létesül.
1986. június 24.
Megszűnik Újpesten az Árpád úti használaton kívüli villamospálya.
1986. június 3-augusztus 31.
Megszűnik a vágányfonódás Budafok elágazásnál, és a kocsiszínnél a csúcs felőli egyszerű vágánykapcsolat.
1986. április 28-május 20.
Vágányzár a Határ út-Nagykőrösi út kereszteződésében a Nagykőrösi úti felüljáró építése miatt.
1986. május 4.
Típuscsere a 44-esen UV+pót+UV-ról 2UV-ra.
1986. március 24-április 30.
Megszűnik a Ganz gyár iparvágány kiágazása és az ottani visszafogóhely, cserébe a Kőbányai út 21-nél új visszafogóhely létesül.
1986. tavasz
Megszűnik a Váci úti használaton kívüli villamospálya a Megyeri út-Árpád út között.

   1985.




1985. december 17.
Rákospalota Kossuth utca végállomáson megszűnik a 10-es villamos kiágazása.
1985. június
Gubacsi úti hurokvégállomás megépítése.
1985. június 1.
Típuscsere az 1-esen és a 14-esen 2T5C5-ről 3T5C5-re.
1985. június 1.
Megszűnik a 10-es viszonylat.
1985. május
A Váci úti használaton kívüli villamospálya elbontása az Árpád út és Újpest kocsiszín között.
1985. május 1.
A 3V busz meghosszabbodik Újpest, Szilágyi utcáig.
1985. január 1.
Megszűnik a 47É viszonylat.

   1984.




1984. december 1.
Megszűnik a 10/É járat, helyette a 12/É indul.
1984. november 6.
Megszűnik a Beller Imre utcai vonalszakasz.
1984. november 6.
Új összeköttetés létesül a Vörösvári út és Filatorigát HÉV teherpályaudvar között.
1984. november 6.
A 3V villamospótló buszjárat az Árpád hídig rövidül, a 33V megszűnik.
1984. november 6.
Kiépül az 1-es villamos pályája a Bécsi út és a Lehel utca között, megindul az 1-es viszonylat 2T5C5-tel, Angyalföld és Óbuda kocsiszínek üzemeltetésében.
1984. november 1.
A 9-es villamos kiadását Óbudától Budafok kocsiszín veszi át.
1984. október 27.
A 13-as villamos az Örs vezér tere-Gubacsi út között közlekedik.
1984. október 12.
Áthelyezik a kereszteződés utánra a 12-es, 14-es villamosok Gyöngyösi utca megállóhelyét az Élmunkás tér irányába.
1984. szeptember 20.
Megszűnik az Orczy téri hurokvágány.
1984. szeptember 20.
Átépül Baross kocsiszín és annak Baross utca felőli vágányhálózata.
1984. szeptember 3-27.
Az Élessarok átépítése, megszűnik a visszafogó vágánykapcsolat.
1984. szeptember 1.
Típuscsere a 10-esen 1900, 2000 ikerkocsiról 2T5C5-re.
1984. szeptember 1.
Típuscsere a 41-esen 1000-ről 2T5C5-re.
1984. szeptember 1.
Típuscsere a 12-esen 2-ről 3T5C5-re.
1984. szeptember 1.
Megszűnik a 10/A.
1984. szeptember 1.
Az összes régi típusú, 2 tengelyes villamoskocsi forgalomból történő kivonása (kivéve UV pót).
1984. augusztus 1.
Típuscsere a 23-ason 2UV-ról Ganzra, üzemeltetését Szávától Hungária kocsiszín veszi át.
1984. augusztus 1.
Típuscsere a 28-ason Ganzról 2T5C5-re, üzemeltetését Hungáriától Baross kocsiszín veszi át.
1984. június 11.
52/A megszűnik.
1984. június 11.
Típuscsere a 13-as viszonylaton 1500+pót-ról 2UV-ra.
1984. június 11.
A 13-as viszonylat részlegesen újra indul (Kápolna tér-Gubacsi út).
1984. június 11.
Megszűnik a visszafogó vágánykapcsolat az Epreserdő utcai iparvágány-kiágazásnál.
1984. június 11.
Megszűnik a deltavágány az Élessaroknál.
1984. május 21.
Típuscsere a 37-esen Ganzról 2T5C5-re, üzemeltetését Hungáriától Baross kocsiszín veszi át.
1984. május 21.
Újköztemető, Kozma utcai végállomás átépül.
1984. május 21.
Csúcs felőli vágánykapcsolat létesül a Salgótarjáni utcában a Hungária krt. előtt.
1984. május 21.
Baross kocsiszín Dobozi utcai kapcsolata újjáépül.
1984. május 21.
Asztalos Sándor utcai híd átadása, 4-es, 6-os kocsiszíni menetei ismét a hídon át, 37-es ismét eredeti útvonalán közlekedik.
1984. május 20.
A 23-as, 30-as és 31-es kiadását Ferencvárostól Száva kocsiszín veszi át. A 31-esen típuscsere UV+pót+UV-ról 2UV-ra.
1984. május 20.
A 2, 2/A viszonylatok kiadását Barosstól Ferencváros kocsiszín veszi át
1984. május 20.
Ferencváros kocsiszín nem ad több 28-ast.
1984. április 2-24.
Kiépül a Domus csomópont (Lehel u-Róbert Károly krt. kereszteződése).
1984. március 1.
A 28-as részbeni kiadását Barosstól Hungária kocsiszín veszi át
1984. március 1.
A 24-es kiadását Hungáriától Ferencváros veszi át.
1984. március 1.
Az 52-es villamos ismét az eredeti útvonalán közlekedik.
1984. február 28.
Megépül a BNV-hez vezető vonal HÉV összekötővágánya a Király vágány után.
1984. február 21-március 15.
Átépítik a Bécsi út-Vörösvári út csomópontot, beépítik a 17-es végállomásába a dozátor vágány kiágazását.
1984. január 23.
A 36-os kocsikiadását Barosstól Hungária kocsiszín veszi át.
???
Megszűnik a Mező Imre úti csonkavágány a Festetics utcánál.



+ Pályafelújításokkal
Szöveges bemutató
 Ugrás:  1984.  1985.  1986.  1987.  1988.   1989.   későbbi

Vissza a kezdőlapra