Változások Budapest villamosközlekedésében
Típuscserék - forgalmi változások - vágányhálózat módosítások


1980-1989. közti időszak
ugrás az 1990-2009. közötti időszakra
ugrás a 2010-2019. közötti időszakra


Az alábbiakban kívánom bemutatni a villamosforgalmat érintő változásokat.
Az ideiglenes (és egy évnél nem hosszabb) intézkedéseket dőlttel ábrázolom. A jelentősebb pályafelújítások egy külön listában szerepelnek.

+ Pályafelújításokkal
Szöveges bemutató
 Ugrás:  1983.  1984.  1985.  1986.  1987.  1988.  1989.  későbbi


   1989.


                                           

1989. december 2-12.
Vágányépítés a Thököly út-Hungária krt. csomópontban.
1989. november 27.
Megszűnik a 12-es Juhos utcai hurokvágánya, helyette kétvágányú fejvégállomás épül ki.
1989. szeptember 19.
Új megállópár létesítése az 59-es viszonylaton Zólyomi lépcső néven.
1989. szeptember 12-október 9.
Újpest István téren a villamospályát új nyomvonalra helyezik, egyúttal megszűnik a korábban üzemen kívül helyezett 8-as villamos kiágazása.
1989. szeptember 4.-től
A 23-as villamos kocsikiadását Hungária és Ferencváros kocsiszínek közösen végzik.
1989. szeptember 2-tól
Megszűnik a 6-os éjszakai villamos, helyette autóbusz indul.
1989. augusztus 15-én
A Nagykörúton a November 7. tér előtt lévő vágánykapcsolatot áthelyezik a kereszteződés utánra, az Aradi utcához.
1989. július 11-augusztus 15.
Több megállóhelyet áthelyeznek a Nagykörúton (Baross u, Majakovszkíj u, Wesselényi u, Nov. 7. tér).
1989. április 23.
Megszűnik a Fehérvári úton az Ulászló utcánál lévő egyszerű vágánykapcsolat.
1989. április 22-október 6.
Nosztalgia villamosok közlekednek hétvégenként a Duna part mindkét oldalán.
1989. március 13-17.
Kiépítik a pályából a Vajda Péter utcában a Golgota utcai hurok kiágazását, a Könyves Kálmán körúton Ferencváros kocsiszín előtt pedig egyszerű vágánykapcsolat beépítésével alakítják át az 1-es kapu előtti vágányhálózatot.
1989. január 1.
Típuscsere a 19-esen UV+pót+UV-ról 2 UV-ra.

   1988.




1988. november 27.
A 29-es villamosok e napon közlekednek utoljára lóverseny miatt.
1988. október 18. Egy pályafelújítás keretében kiépítik a Hámán Kató úti villamospályából a Kábeltelep kiágazását.
1988. május 10-től
A 41-es villamos egyvágányú szakaszán Rózsavölgy alsó-Kelenvölgy között jelzőberendezést helyeznek üzembe.
1988. április 1.
Új megállópárt létesítenek a 12-es, 14-es villamos vonalán Dévai utca elnevezéssel.
1988. január 1.
Típuscsere a 36-oson Ganz csuklósról 2 T5C5-re, egyúttal üzemeltetését Hungáriától Baross kocsiszín veszi át
Típuscsere a 41-esen 2 T5C5-ről 2 UV-ra
Típuscsere a 62-esen UV+pót+UV-ról 2 UV-ra
Típuscsere a 67-esen UV+pót+UV-ról 2 UV-ra

   1987.




1987. október 27.
Új megállóhelyet létesítenek a 17-esen Perényi út néven.
1987. szeptember 14.
Megszűnik a Bihari útból a Jegenye utcai kiágazás.
1987. augusztus 28.
Kiépítik a pályából a Thököly úton a Cházár András utcai használaton kívüli iparvágány-kiágazást.
1987. augusztus 20.
Egy pályafelújítás keretében megszűnik a Szarvas téri végállomás, helyette egyszerű visszafogóhelyet alakítanak ki.
1987. július 21.
Meghosszabbodik az 1-es villamos a Kacsóh Pongrác útig.
1987. június 30.
Megszűnik a Vadaskerti útnál lévő egyszerű vágánykapcsolat.
1987. június 9-július 15.
A Dobozi utcai vágányok átépítése, egyszerű vágánykapcsolat létesítése.
1987. április 18.
A Vöröshadsereg úti pályafelújítás keretében Villanytelepnél a két egyszerű vágánykapcsolatból csak egyet építenek újjá, továbbá átépül a Béke téri végállomás is.

   1986.




1986. december 15.
Baross kocsiszín is ad 18-ast.
1986. december 15.
A 12É viszonylat megszűnik, helyette 14É létesül.
1986. december 15.
Új vonalszakasz épül Újpest Szilágyi utcától Káposztásmegyerig, a 14-es villamost meghosszabbítják Káposztásmegyer Szilas patakig.
1986. november 1.
Megszűnik a 9-es villamos.
1986. október 1.
A Mester utcai végállomás átépül 3-ról 2 vágányosra, angol váltó kerül beépítésre.
1986. szeptember 1.
Típuscsere az 50É-n UV+pót+UV-ról 2 UV-re
1986. szeptember 1. Típuscsere az 50A-n UV+pót+UV-ról 2 UV-re
1986. augusztus 26-szeptember 23.
Újpest, Szilágyi utca átépítése: káposztásmegyeri új vonal kiágazásának beépítése, a gyök felőli vágánykapcsolat megszüntetése, csúcs felőli vágánykapcsolat létesítése.
1986. augusztus 11-25.
Újpest központ átépítése. Az Árpád úti átszelések és vágánykapcsolatok elbontása.
1986. július 19.
A Kőbányai úti MÁV híd alatt a Horog utcánál egyvágányú pálya létesül.
1986. június 24.
Megszűnik Újpesten az Árpád úti használaton kívüli villamospálya.
1986. június 3-augusztus 31.
Megszűnik a vágányfonódás Budafok elágazásnál, és a kocsiszínnél a csúcs felőli egyszerű vágánykapcsolat.
1986. április 28-május 20.
Vágányzár a Határ út-Nagykőrösi út kereszteződésében a Nagykőrösi úti felüljáró építése miatt.
1986. május 4.
Típuscsere a 44-esen UV+pót+UV-ról 2UV-ra.
1986. március 24-április 30.
Megszűnik a Ganz gyár iparvágány kiágazása és az ottani visszafogóhely, cserébe a Kőbányai út 21-nél új visszafogóhely létesül.
1986. tavasz
Megszűnik a Váci úti használaton kívüli villamospálya a Megyeri út-Árpád út között.

   1985.




1985. december 17.
Rákospalota Kossuth utca végállomáson megszűnik a 10-es villamos kiágazása.
1985. július 30.
Kiépítik a Lehel utcai pályából a Dózsa György úti kiágazás maradványait.
1985. június
Gubacsi úti hurokvégállomás megépítése.
1985. június 1.
Típuscsere az 1-esen és a 14-esen 2T5C5-ről 3T5C5-re.
1985. június 1.
Megszűnik a 10-es viszonylat.
1985. május
A Váci úti használaton kívüli villamospálya elbontása az Árpád út és Újpest kocsiszín között.
1985. május 1.
A 3V busz meghosszabbodik Újpest, Szilágyi utcáig.
1985. január 1.
Megszűnik a 47É viszonylat.

   1984.




1984. december 1.
Megszűnik a 10/É járat, helyette a 12/É indul.
1984. november 6.
Megszűnik a Beller Imre utcai vonalszakasz.
1984. november 6.
Új összeköttetés létesül a Vörösvári út és Filatorigát HÉV teherpályaudvar között.
1984. november 6.
A 3V villamospótló buszjárat az Árpád hídig rövidül, a 33V megszűnik.
1984. november 6.
Kiépül az 1-es villamos pályája a Bécsi út és a Lehel utca között, megindul az 1-es viszonylat 2T5C5-tel, Angyalföld és Óbuda kocsiszínek üzemeltetésében.
1984. november 1.
A 9-es villamos kiadását Óbudától Budafok kocsiszín veszi át.
1984. október 27.
A 13-as villamos az Örs vezér tere-Gubacsi út között közlekedik.
1984. október 12.
Áthelyezik a kereszteződés utánra a 12-es, 14-es villamosok Gyöngyösi utca megállóhelyét az Élmunkás tér irányába.
1984. szeptember 20.
Megszűnik az Orczy téri hurokvágány.
1984. szeptember 20.
Átépül Baross kocsiszín és annak Baross utca felőli vágányhálózata.
1984. szeptember 3-27.
Az Élessarok átépítése, megszűnik a visszafogó vágánykapcsolat.
1984. szeptember 1.
Típuscsere a 10-esen 1900, 2000 ikerkocsiról 2T5C5-re.
1984. szeptember 1.
Típuscsere a 41-esen 1000-ről 2T5C5-re.
1984. szeptember 1.
Típuscsere a 12-esen 2-ről 3T5C5-re.
1984. szeptember 1.
Megszűnik a 10/A.
1984. szeptember 1.
Az összes régi típusú, 2 tengelyes villamoskocsi forgalomból történő kivonása (kivéve UV pót).
1984. augusztus 1.
Típuscsere a 23-ason 2UV-ról Ganzra, üzemeltetését Szávától Hungária kocsiszín veszi át.
1984. augusztus 1.
Típuscsere a 28-ason Ganzról 2T5C5-re, üzemeltetését Hungáriától Baross kocsiszín veszi át.
1984. június 11.
52/A megszűnik.
1984. június 11.
Típuscsere a 13-as viszonylaton 1500+pót-ról 2UV-ra.
1984. június 11.
A 13-as viszonylat részlegesen újra indul (Kápolna tér-Gubacsi út).
1984. június 11.
Megszűnik a visszafogó vágánykapcsolat az Epreserdő utcai iparvágány-kiágazásnál.
1984. június 11.
Megszűnik a deltavágány az Élessaroknál.
1984. május 21.
Típuscsere a 37-esen Ganzról 2T5C5-re, üzemeltetését Hungáriától Baross kocsiszín veszi át.
1984. május 21.
Újköztemető, Kozma utcai végállomás átépül.
1984. május 21.
Csúcs felőli vágánykapcsolat létesül a Salgótarjáni utcában a Hungária krt. előtt.
1984. május 21.
Baross kocsiszín Dobozi utcai kapcsolata újjáépül.
1984. május 21.
Asztalos Sándor utcai híd átadása, 4-es, 6-os kocsiszíni menetei ismét a hídon át, 37-es ismét eredeti útvonalán közlekedik.
1984. május 20.
A 23-as, 30-as és 31-es kiadását Ferencvárostól Száva kocsiszín veszi át. A 31-esen típuscsere UV+pót+UV-ról 2UV-ra.
1984. május 20.
A 2, 2/A viszonylatok kiadását Barosstól Ferencváros kocsiszín veszi át
1984. május 20.
Ferencváros kocsiszín nem ad több 28-ast.
1984. április 2-24.
Kiépül a Domus csomópont (Lehel u-Róbert Károly krt. kereszteződése).
1984. március 1.
A 28-as részbeni kiadását Barosstól Hungária kocsiszín veszi át
1984. március 1.
A 24-es kiadását Hungáriától Ferencváros veszi át.
1984. március 1.
Az 52-es villamos ismét az eredeti útvonalán közlekedik.
1984. február 28.
Megépül a BNV-hez vezető vonal HÉV összekötővágánya a Király vágány után.
1984. február 21-március 15.
Átépítik a Bécsi út-Vörösvári út csomópontot, beépítik a 17-es végállomásába a dozátor vágány kiágazását.
1984. január 23.
A 36-os kocsikiadását Barosstól Hungária kocsiszín veszi át.
???
Megszűnik a Mező Imre úti csonkavágány a Festetics utcánál.

   1983.


1983. december 23.
Változik a 13-as útvonala: Örs vezér tere-Közvágóhíd.
1983. december 1.
Megindul a 47É viszonylat: Móricz Zsigmond körtér-Budafok, Varga Jenő tér között 1000-res motorkocsikkal.
1983. december 1.
Megszűnik a 43-as villamos és a Nagytétényi úti vonalrész a Csirkegyártól kifelé.
1983. november 27.
Rövidül a 13-as: Örs vezér tere-Gubacsi út között.
1983. november 25.
Típuscsere az 56-oson 1000-ről 2T5C5-re
1983. november 8-december 22.
Jókai Mór utcai pályaépítés II. ütem. Megszűnik a szabótelepi kitérővágány.
1983. október 26.
Gyök felőli egyszerű vágánykapcsolat létesül az Izraelita temetőnél.
1983. október 10.
Módosul az Akna utcai félreállóhely vágányhálózata.
1983. október 10.
Megszűnnek az Akna utcai tároló és rakodó iparvágányok, csak az utca felőli vágány marad meg.
1983. július 6-11.
Átépül a Határ út-Nagykőrösi út csomópont.
1983. július 6.
Megszűnik az 51-es villamos és a Nagykőrösi úti vonalszakasz.
1983. július 4.
A 24-es villamos kiadását Barosstól Hungária kocsiszín veszi át.
1983. június 20.
Részleges típuscsere a 31-esen 2-ről 3 kocsis UV-ra.
1983. június 20.
A 28-as kiadását Hungáriától Ferencváros kocsiszín veszi át, egyúttal típuscsere Ganz-ról 2 UV-ra.
1983. június 13.
A 37-es részbeni kiadását Hungária visszavette Ferencvárostól, egyúttal típuscsere 3 kocsis UV-ról Ganz csuklósra.
1983. június 13.
A Salgótarjáni úton a Hungária körút után gyök felőli vágánykapcsolat létesül.
1983. június 13.
Az Asztalos Sándor utcai híd romlása miatt a 37-es útvonala rövidül:: Hungária krt-Élessarok.
1983. április 18.
A 36-os kiadását Hungáriától Baross kocsiszín veszi vissza.
1983. április 13.
Az Élessaroknál visszafogó vágánykapcsolat létesül.
1983. április 11.
Az Élessaroknál deltavágány létesül.
1983. február 15.
A 37-es részbeni kiadását Hungáriától Ferencváros kocsiszín veszi át.
1983. február 15.
A 28-as kiadását Barosstól Hungária kocsiszín veszi át, egyúttal típuscsere történik 1200-asról Ganz csuklósra.
1983. február 1.
Típuscsere az 56-oson 1000+5700-ról 1000-re.
1983. február 1.
A 36-os kiadását Barosstól Hungária kocsiszín veszi át.
1983. ??
Új, egyszerű vágánykapcsolat létesül Kispesten az Ady Endre úton a Tulipán utcánál.
1983. ??
Új, egyszerű vágánykapcsolat létesül Kispesten az Ady Endre úton a Határ útnál.

+ Pályafelújításokkal
Szöveges bemutató
 Ugrás:  1983.  1984.  1985.  1986.  1987.  1988.  1989.  későbbi

Vissza a kezdőlapra