Az elmúlt időszak változásai Budapest villamosközlekedésében
Típuscserék - pályafelújítások - forgalmi változások - vágányhálózat módosítások
1990-1999.



 Ugrás:   1980-1989.   1990.  1991.   1992.   1993.   1994.   1995.   1996.   1997.   1998.   1999.   2000-2009.   2010-2019.
Vázlat mód


1990.

Pályafelújítást és kitérőcseréket végeznek a Bartók Béla úton a Kelenföld kocsiszín előtt március 20-április 12. között. Valószínűleg ekkor szüntetik meg a Somogyi utcában a hurokvágány első elágazó kitérőjét. A továbbiakban a csúcs felőli vágánykapcsolat szolgál elosztó váltóként.

Itt épp egy 49-es halad rá az említett váltóra /Fotó: NZA gyűjteményéből/ »

Két éves tesztüzem után április 4-én utasforgalomba áll a BKV és az Ikarusz közös fejlesztéseként létrehozott Hungaroplan típusú kísérleti villamos. A 3750-es pályaszámú jármű Baross kocsiszínből a 36-os vonalon kezdi meg pályafutását.

A Zalka Máté téren kanyarodik éppen a Kápolna tér irányába »

Április 17. és május 7. között vágányépítést végeznek Kőbányán a Kőrösi Csoma Sándor úton, a Zalka Máté téren pedig vágány- és kitérőcsere történik. Ezzel párhuzamosan visszaépítik a bal vágányt a Kőbányai úton a Horog utcai vasúti híd alatt, ahol közel négy évig egy vágányon közlekedtek a villamosok.

A vasúti híd felújításának befejeztével május 8-tól megszűnik az ideiglenesen egyvágányú pályaszakasz a Kőbányai úton a horog utcánál lévő MÁV felüljáró alatt.
Május 8. és június 15. között felújítják a villamospályát Zuglóban az Erzsébet királyné útján. Valószínűleg ezzel egyidőben építik ki a pályából a MÁV telepnél a már régóta használaton kívüli volt 65-ös villamos elágazását.
Ismeretlen szerző felvétele »

Az 1-es villamos meghosszabbításának előkészítése képpen több ütemű vágányzárban (1989. december 2-12. között, továbbá 1990. április 9-13. között) beépítik a Thököly úti pályába a Hungária körúti kiágazást, majd június 23-29. között elbontják a Kacsóh Pongrác úti végállomást és kialakítják az új szakasz bekötését. Végül július 1-től meghosszabbodik az 1-es villamos, a Bécsi út-Thököly út között közlekedik.

Épül az 1-es villamos Thököly úti végállomása /Fotó: Uherkovich Péter/ »

Vízcsőfektetéssel egybekötött pályafelújítás miatt nem jár a 17-es villamos július 17. és október 9. között.

A nyár végén a budai térségben történik nagyobb arányú pályafelújítás. Ennek keretében július 31. és augusztus 23. között pályafelújítást végeznek a Szilágyi Erzsébet fasorban és a Völgy utcában, továbbá augusztus 3. és szeptember 16. között a Krisztina körúton.
Szintén az augusztus 3. és szeptember 16. közötti időszak alatt elvégzik a Moszkva tér teljes átépítését is. Ennek során megszűnik a többszörös hurokvágány-rendszer, helyette fejvégállomásokat alakítanak ki: a 4-es, 6-os villamosoknak a tér északi oldalán, míg az 59-es és 61-es villamosoknak a tér délkeleti oldalán. Az átmenő jellegű 18-as viszonylat két irányú vágánya egymás mellé, a tér délnyugati oldalára kerül. Egyedül az 56-os villamos hurokvégállomása marad meg. Az átépítéssel a gyorsan elhasználódó kissugarú ívek számát csökkentik és a felesleges keresztezések számát is redukálják. A Margit körút-Szilágyi Erzsébet fasor közvetlen kétirányú kapcsolat egyetlen üzemi vágányra csökken. Az új forgalmi rendet szeptember 17. üzemkezdettől vezetik be. Kapcsolódó oldal: Moszkva tér

A tér egy részlete nem sokkal az átépítés után /Fotó: Uherkovich Péter/ »

Szeptember 19-30. között pályafelújítást végeznek a belső Bartók Béla úton és a Móricz Zsigmond körtéren. Valószínűleg ekkor szűnik meg a Karinthy Frigyes út felől a Szent Gellért tér irányába kanyarodó ritkán használt üzemi összekötő vágány. A másik irányú kanyarodási lehetőség ekkor még megmarad.

Megkezdik a felkészülést a 3-as metró új szakaszának átadásához kapcsolódóan a káposztásmegyeri villamos ráhordó szerepének erősítésére. Október 10. és november 9. között egy új betétjárati végállomást építenek ki Angyalföld forgalmi telepnél.

A korábbi balesetek tapasztalataiból okulva, október 15-től nappal is kötelezővé teszik a villamosok számára a tompított fényszóró használatát. Korábban ugyanis a villamos elé hajtó autósok többször is arra hivatkoztak, hogy azt hitték, hogy a villamos távolodik és nem közeledik (a kétirányú kocsiknál, szerelvényeknél a villamos eleje és vége ugyanis egyforma).

Csúcsforgalom a Bartók Béla úton »

Egy váratlanul bejelentett jelentős benzinár-emelés miatt a taxisok országos blokádot szerveztek október 25-28. között. Ennek során a fővárosban többek között megbénult a villamosközlekedés is.

Bosnyák tér /Fotó: Tildy Tibor/ »

November 6. és 1991. május 14. között felújítják a Pongrác út északi hídelemét. Emiatt a 37-es villamosok egy vágányon közlekednek a Zách utca és az Őrház között, jelző biztosítása mellett. A 29-es villamosok közlekedése ezen időszak alatt szünetel.

A jelzőberendezést később is többször használták az egyvágányú pálya biztosítására, így azt nem szerelték le »

A 3-as metró III/B/1-es, Árpád híd-Újpest központ szakaszát december 14-én helyezik üzembe. Ehhez kapcsolódva megszűnik a 3V villamospótló autóbusz közlekedése. Másnap, december 15-től pedig új villamosviszonylatot indítanak 11-es jelzéssel hétköznap csúcsidőben, Angyalföld forgalmi telep és a Káposztásmegyeri lakótelep között 3-as Tátra szerelvényekkel. Ezzel lehetővé válik teljesítmények átcsoportosítása a Lehel út-Béke út szakaszról Káposztásmegyer-Újpest központ közé.

11-es villamos a káposztásmegyeri végállomáson »

Szépilona kocsiszín 1979. óta tartó rekonstrukciója a végéhez közeledik. Az egyik utolsó fázis a kocsiszín előtti vágányhálózat átalakítása. Az egyes csarnokok csatlakozó vágányai lekeresztezték a Budakeszi utat, ezért a tolatások a közút nagyfokú zavarásával jártak. Az új elrendezés szerint az összes vágány kerítésen belül ágazik össze, majd egy védőcsonka mellett halad át a Budakeszi úton. A tolatások nagy része kerítésen belül megoldható. A járműfordításra továbbra is egy deltavágány áll kerítésen kívül rendelkezésre.

A képen még az átépítés előtti vágányhálózat látszik /Fotó: Uherkovich Péter/ »

Az év folyamán felbontják a már használaton kívüli Epreserdő utcai iparvágány egyik vágányát és kitérőit. A kiágazás ekkor még megmarad.

Itt az iparvágányon látható a volt 7205-ös, vagy 7206-os tehermozdony maradványa /Fotó: Czéh György/ »

A rendszerváltás után az önkormányzatok felülvizsgálták a közterület elnevezéseket. Az év folyamán több alkalommal is (és még a későbbi időszakban is) jelentős számú tér, utca neve változik, ami sok esetben érinti a villamosok útvonalát, megállóit, végállomásait.


1991.

Súlyos villamosbaleset történt január 7-én az Orczy út és a Vajda Péter utca sarkán a Golgota térnél. A Keleti pályaudvar felől nagy sebességgel érkező 24-es villamos hibás váltóállítás miatt a 23/24-es villamos elágazó váltóján kitérőbe haladt, kisiklott és felborult. A balesetben 4-en meghaltak, többen megsérültek.

Ismeretlen szerző felvétele »

Pályafelújítást és kitérőcseréket végeznek két ütemben február 26-tól március 18-ig a IX. kerületben a Fék utcában, a Gubacsi út-Markusovszky lejtő torkolatában és a Gubacsi út-Szabadkai út kereszteződése előtt.

Március 19-28. között kitérőcserét és vágányépítést végeznek a 61-es villamos Móricz Zsigmond körtéri végállomásán.

Április 16-tól május 31-ig pályafelújítást végeznek az Erzsébet királyné útján a Kolumbusz u-Nagy Lajos király útja között, majd Június 1. és október 15. között tovább a Nagy Lajos király útja-Rákospatak utca között. Egyúttal elvégzik a Rákospatak hídjának teljes újjáépítését is.

Fotó: Benda György »

Június 21-től július 15-ig hétvégente, majd július 20-29. között teljes üzemidőben az elhasználódott vágányok cseréjét végzik az Árpád hídon. A felújítás idejére az 1-es villamosoknak egy ideiglenes visszafogóhelyet alakítanak ki a Váci út Árpád híd felőli oldalán.

Ismeretlen szerző felvétele »

A nagykörúti nagypaneles villamospálya a hatalmas igénybevétel miatt rendszeres felújításra szorul. Július 30-tól augusztus 13-ig pályafelújítást végeznek a Lágymányosi ltp. végállomáson, a Schönherz Zoltán úton, az Irinyi József utcában, az Irinyi József u-Karinthy Frigyes út kereszteződésében, valamint a Petőfi híd pesti lejárójában.
Ismét nosztalgia villamosok közlekednek hétvégente a 2A és a 19-es vonalán (utóbbinál a Batthyány tér-Móricz Zs. körtér között) az augusztus 3-szeptember 15. közötti időszakban.

A 611-es fordul a körtéren Fotó: Benda György »

Augusztus 22-szeptember 19. között vágányfelújítást végeznek a Bartók Béla úton. Cserélik az elosztóváltót a körtéren, javítják a vágányokat a Szabadság hídon és kitérőcserét végeznek az Etele téren.
Egyúttal augusztus 22-től a 18-as villamos kocsikiadását Budafok és Szépilona kocsiszínek végzik (Baross kocsiszín nem küld több 18-ast forgalomba).

Október 1-től átszervezik a villamos üzemegységeket. A korábbi öt helyett három újat hoznak létre. A régi szervezet szerint a következő volt a kocsiszínek csoportosítása: I. Üe: Baross, Hungária, II. Üe: Angyalföld, Zugló, III. Üe: (Fogas), Óbuda, Szépilona, IV. Üe: Ferencváros, Száva, V. Üe: Budafok, Kelenföld
Új felállás szerint: I. Üe:  Ferencváros, Hungária, Száva, II. Üe: Angyalföld, Baross, Óbuda, Zugló, III. Üe: Budafok, (Fogas), Kelenföld, Szépilona

A BKV hírlap korabeli cikke az átszervezéssel kapcsolatban /Benda György gyűjteményéből/ »

Október 1-10. között vágányjavítást végeznek a Népszínház utcában és a Kőbányai úton.

Október 15-23. között nagypaneles vágányfelújítást végeznek a 17-es villamos vonalán a Frankel Leó úton.

November 12-december 4. között pályafelújítást végeznek a 12-es villamos vonalán Újpesten a Fóti úti aluljáróban.

December 1-től a 23-as kocsikiadását csak Ferencváros kocsiszín biztosítja (eddig Ferencváros és Hungária közösen végezte).

December 4-16. között vágányjavítást végeznek a XXII. kerület Leányka utcában a Szent István térnél.

Az 1-es villamos Vörösvári úti végállomásán vágányutas biztosítóberendezést állítanak üzembe. Ezzel együtt szabályozzák a végállomás közlekedési rendjét. A december 6-án életbe lépő változások a szokásosnál nagyobb sebességet engedélyeznek a váltókon.



Megszűnik a 13-as villamos Gubacsi úti végállomásán a Pesterzsébet felsőhöz vezető HÉV kapcsolat.



1992.

Január 6-tól kihasználtság hiányában a 11-es villamost 3 helyett 2 kocsis Tátrával adják forgalomba, a 37-es villamosok késő esti meneteit pedig a Kozma utcáig rövidítik.

Egy 11-es villamos Angyalföld forgalmi telep végállomáson »

Március 2-tól az 1-es viszonylatra Angyalföld és Óbuda kocsiszínek mellett Baross kocsiszín is küld villamosokat, egyelőre 4 szerelvényt. Ezt a Thököly útnál lévő kettős csatlakozóvágány teszi lehetővé. A villamosok az Orczy tér-Fiumei út-Festetics utca-Baross tér-Thököly út útvonalon állnak forgalomba. Utast ezen a szakaszon a megállóhelyi peronok rövidsége miatt nem szállítanak.
Egy 1-es villamos a Festetics utcából jövet Baross kocsiszín felé /Fotó: Szigeti Dániel/ »


Március 3-16. között pályafelújítást végeznek a Krisztina körúton a Krisztina tér-Szarvas tér között.

Március 17-április 6. között
pályafelújítást végeznek a 2-es vonalán a Jászai Mari tér-Boráros tér szakaszon.

Március 18-tól
megkezdik a villamosokon a menetregisztráló berendezések alkalmazását a Nagykörúton. Ezek a készülékek a fontosabb biztonsági berendezések működését (fékek, ajtók, stb.), valamint a sebességet regisztrálják. Céljuk a szabályok fokozottabb betartatása, valamint balesetek esetén a balesetek körülményeinek részletesebb feltárása.

Április 7-május 8. között pályafelújítást végeznek a Haller utcában a Nagyvárad tér és a Telepy utca között. Ezzel együtt a Nagyvárad téri egyszerű vágánykapcsolatot áthelyezik a tér túloldalára.

Április 14-május 18. között átépítik az 56-os vonalán a Zsemlye és Riadó utcai hidakat.

Április 22-május 19. között Pályafelújítást végeznek a 47-es villamos vonalán a Leányka utcában. Valószínűleg ezzel egyidőben építik át a Városház téri végállomást oly módon, hogy megszűnik kapcsolata a volt 43-as villamosvonallal. Erre az adott lehetőséget, hogy a budafoki BKV iparvágányok (Borkombinát és Baromfifeldolgozó) kiszolgálása megszűnt. Eddig ezeket Budafok-Háros MÁV állomásról szolgálták ki oly módon, hogy a BKV mukijai a Városház térről a volt 43-as villamos pályáján mentek ki Hárosra.

Június 6-július 24. között felújítják a Kőbányai úton a villamospályát a Könyves Kálmán krt-Egészségház között, cserélik a vágánykapcsolatot a Népszínház utcai végállomáson, valamint vágányjavítást végeznek a Kőrösi Csoma Sándor úton a Liget tér-Szent László tér között.

Szeptember 29-november 11. között pályafelújítást végeznek Újpesten a Görgey Artúr utcában. Ezzel együtt megszűnik a Pamutipar iparvágány-kiágazása a hozzá tartozó egyszerű vágánykapcsolattal, valamint a Rákospalota-Újpest MÁV állomásnál lévő visszafogó vágánykapcsolat. A vasútállomás vágánykapcsolata azonban ekkor még megmarad.

Pályafelújítást végeznek október 8-20. között a Szabadság hídon, egyúttal megszüntetik a Madách téren a 3., félreálló vágányt.

Október 27-november 8. között pályafelújítást végeznek a Thököly úton a Cházár András u-Mexikói út között a kifele irányú vágányon.

Elbontják a 37-es villamos vonalán az Izraelita temető és a Gránátos utca közötti csúcsfelőli egyszerű vágánykapcsolatot.

Megszűnik Kispest Határ útnál az Ady Endre úton lévő egyszerű vágánykapcsolat.


Megszűnik Kispest Tóth Árpád utcánál az Ady Endre úti egyszerű vágánykapcsolat.


1993.

Március 6-április 5. között pályafelújítást végeznek a Fiumei úton a Festetics utca és a Népszínház utca között. A felújítás során kicserélik az elavult pályaszerkezetet, de a régi típusú, míves felsővezetéktartó oszlopokat megtartják.

Április 21-május 7. között pályafelújítást végeznek a belső Bartók Béla úton, a Kiskörúton és a Szabadság hídon. Egyúttal megszüntetik a Móricz Zsigmond körtéren a Kosztolányi Dezső tér-Bocskai út irányú, valamint a Karinthy Frigyes út-Kosztolányi Dezső tér irányú vágánykapcsolatokat, valamint a Kiskörúton a Gerlóczy utcai vágánykapcsolatot.

Összekötővágány-csonkok a körtéren »

Májusban a villamosvasúti teherszállítás további visszaszorulásával megszűnik a forgalom Kőbányán a Fertő utcai iparvágányon. Az iparvágányt és a Bihari úti kiágazást elbontják.

A Fertő utcai iparvágány kiágazása a Bihari útból /Ismeretlen szerző felvétele/ »

Tavasszal kissé ritkítják a 47-es villamost és felújítják a Móricz Zsigmond körtéren a gomba körüli hurokvágányt. A 47-esből kinyert kocsikból május 30-án meghosszabbítják a 41-es villamost Budafok forgalmi teleptől a Móricz Zsigmond körtérig. Ezzel jelentősen javul a Rózsavölgy elérhetősége.
Június 1-14. között pályafelújítást végeznek a Nagy Lajos király útján az Erzsébet királyné útja és az Örs vezér tere között.

Vágányjavítást végeznek a Nagykörúton június 15-25. között a Blaha Lujza tér és a dél-budai végállomások között, majd július 27-augusztus 9. között a Moszkva tér és az Oktogon között.
Július 31-augusztus 8. között pályafelújítást végeznek a Salgótarjáni úton, valamint kitérőt cserélnek a Salgótarjáni út-Fiumei út kereszteződésben. Egyúttal átépítik a Salgótarjáni útról a Hungária kocsiszín felé menő vágányokat. Ezzel végre megszűnik a visszafogás a Hungária körút szélén és a kocsiszín végig kétvágányú kapcsolatot kap a Salgótarjáni úttal.

A beálló csatolt csuklós fedezőjelző biztosítása mellett keresztezi a Hungária körutat. /Ismeretlen szerző felvétele/ »

Augusztus 1-22. között ismét nosztalgiavillamosok közlekednek a 2A vonalon hétvégenként.
Az 1-es villamos meghosszabbításának előkészítéseképp szeptember 1-30. között beépítik a Thököly útba a Hungária körúti vágánykeresztezéseket, egyúttal megszüntetik a Kacsóh Pongrác úti hídon lévő egyszerű vágánykapcsolatot.

A kép már a forgalom megindulása után készült »

Október 9-29. között pályafelújítást végeznek a Fehérvári úton az Andor utca-Budafok, forgalmi telep között, Budafok elágazásnál, valamint a 41-es kamareardei vonalán.
Október 11-én jelennek meg Budapesten az első korszerű Hanning & Kahl típusú váltóhajtóművek, melyek a csúcssínek végállását és rögzítését a mechanikus acélrugónál biztonságosabban biztosítják. Az első ilyen berendezést a Fiumei út-Salgótarjáni út elágazásba építik be (4-6 beálló útvonal). Már akkor szóbakerül, hogy az ilyen típusú váltókon  magasabb sebességű közlekedést engedélyeznek.

A jobb oldali váltóról van szó »

A külső villamos körgyűrű továbbépítésének következő lépéseként október 12-én meghosszabbítják az 1-es villamost a Thököly úttól a Kerepesi útig. A Thököly úti kettős végállomási vágánykapcsolatot egyszerű vágánykapcsolattá építik át. A Kerepesi útnál 3 vágányos, nagyvonalú végállomás épül ki. Az 1-es villamos vonalán utolsóként ezen a szakaszon létesül újonnan nagypaneles pálya.

A volt végállomás helyén megmaradt egyszerű vágánykapcsolat »


Novemberben
újra átépítik a Salgótarjáni útról a Hungária kocsiszín felé vezető vágányokat. Ezúttal az úttest szélén, egymás mellett végleges helyükre kerülnek.

November végén megkezdődnek a Lágymányosi híd építéséhez kapcsolódó munkálatok. Ennek első lépéseként megszüntetik a Közvágóhídnál lévő villamos-hurkot (Máriássy utca), valamint a Gubacsi utat a Mester utcával összekötő ún. Markusovszky lejtőt. Emiatt november 26-án megszűnik a Ferenc körút-Pesterzsébet, Pacsirtatelep között iker UV szerelvénnyel közlekedő 31É villamosjárat, helyette éjszakai autóbuszt indítanak. Másnap, november 27-től a 23-as útvonala változik: Baross tér, Keleti pu-Ferenc körút között közlekedik, a Közvágóhíd helyett. November 29-től pedig a 30-as és 31-es villamosok közlekedése szünetel. A 31-es villamos végállomását átépítik oly módon, hogy a villamosok a korábbi végállomásukra oda-vissza a Vágóhíd kocsiszín és a vasúti töltés közti egyvágányú pályaszakaszt használják fedezőjelző biztosítása mellett. A korábbi végállomás csonkavágányossá válik. Ezzel együtt a kocsiszín Soroksári úti kapcsolata megszűnik, ott egy kihúzóvágányt létesítenek. Az átépítést követően december 19-én újra indul a 31-es, külső végállomása azonban - pótlandó a kieső 30-ast, és mintegy előkészítendő a vonal elsorvasztását - Pesterzsébet Szabótelephez kerül (Pacsirtatelep helyett).


A 23-as és 31-es villamosok közvágóhídi végállomása

A volt Máriássy utcai hurokvágány
           
Markusovszky lejtő      

A Gubacsi út a vasúti hídról
     
Fotó: Szilva Péter Ernő

A Markusovszky lejtő becsatlakozása a Gubacsi útba
          
A 31-es villamos új végállomása         


A változásokat bemutató BKV szóróanyag


December 17-re elkészülnek az első korszerűsített, 2 vezetőállásos UV villamosok, a MUV-ok (Modernizált UV). A BKV a kis forgalmú vonalakon és az éjszakai járatokon szeretne megtakarítást elérni szóló kocsik közlekedtetésével. Ezek a járművek forgalmasabb időszakban iker üzemmódban is közlekedhetnek. A MUV-ok szolgálatukat a 17-es vonalon kezdik Óbuda kocsiszínből.


1994.

Január 1-től a késő esti időszakban lerövidített járat új, 37A jelzést kapott.

Áprilisban megszüntették a Boráros téren a villamos-HÉV üzemi kapcsolatot. Korábban ugyanis a Csepeli HÉV szerelvényeit karbantartási célból a 2-es villamos vonalán továbbították Közvágóhídig, ahol átmehettek a Ráckevei HÉV vonalára. A villamosvonalon a HÉV szerelvények saját erejükből tudtak közlekedni, a 600 voltos egyenáram lassú haladást biztosított számukra. A Boráros tér előtt egy csúcs felőli vágánykapcsolat és vasúti jelző szolgálta a HÉV-ek átállítását. Ugyanekkor átépítették Közvágóhíd villamosvégállomást is. Megszüntették a HÉV irányába egyenes állású váltókon történő haladást, az összekötővágányt azonban továbbra is meghagyták.


Közvágóhíd végállomás régi elrendezése
Fotó: Szilva Péter Ernő

Csúcs felőli vágánykapcsolat és vasúti jelző a Boráros térnél

Az összekötővágány egy légifotón

Június 15-szeptember 30. között
ivóvízvezeték-átépítéssel egybekötött pályafelújítást végeztek a Nagykörúton a Blaha Lujza tér és a Podmaniczky utca között. Itt alkalmazták először az azóta elterjedt Rugalmas Alátámasztású Folyamatos Sínágyazású (RAFS) pályaszerkezetet.
Szeptember 1-től megszűnt a Gubacsi úton a vasúti hidak közelében lévő iparvágány-keresztezés.
Ugyanekkortól a Baross tér, Keleti pu. - Kápolna tér között közlekedő 36-os jelzésű villamosok közlekedése kihasználatlanság hiányában meghatározatlan ideig szünetel. Az ide beosztott 2 iker Tátra szerelvénnyel a 28-ast sürítették be.

36-os Kőbányán, a Kápolna téri végállomáson »

Szeptember 30-án a karbantartási költségek csökkentése érdekében kiépítették a pályából a Móricz Zsigmond körtéren a 6-os villamos hurokvágányából a Bartók Béla út felé vezető használaton kívüli összekötővágány kitérőjét. (A Bartók Béla úti kitérőket már korábban megszüntették.)

Októberben pályafelújítást végeztek a 18-as vonalán a Déli pu-Mikó utca között. Egyúttal megszüntették az ezen a szakaszon lévő egyszerű vágánykapcsolatot.
November 8-30. között teljes felújítást végeztek a 17-es villamos Margit híd, budai hídfőjénél lévő hurokvégállomásán.

A BKV Hírlap felújításról szóló cikke /Benda György gyűjteményéből/ »

November 24-re befejeződött a Könyves Kálmán körút Lágymányosi hídhoz kapcsolódó teljes átépítése az Üllői út és a Soroksári út között. Ennek során a szélső fekvésű villamospályát középre helyezték és teljesen átépítették Ferencváros kocsiszín csatlakozó vágányait. Ekkor szűnt meg a Lenkei János utcai megállópár és az Üllői útnál lévő egyszerű vágánykapcsolat. A villamosforgalmat mind a Könyves Kálmán körúton, mind a Mester utcában folyamatosan fenntartották. Minderről bővebben itt lehet olvasni.
Elkészült az új villamospálya a Mester utca-Gubacsi út között is. A 30-as villamos újra indult, új végállomása Pesterzsébet, Pacsirtatelep lett. Új, egyszerű vágánykapcsolatot létesítettek a Mester utcában a Könyves Kálmán körúti megálló előtt a Könyves Kálmán krt-Gubacsi út irányú kapcsolat biztosítására.


A Könyves Kálmán krt. az átépítés előtt

A korábbi vágánykapcsolatok a Lenkei köznél

Az átépítés alatt a 23-as egyvágányon közlekedett

30-as és 52-es Pacsirtatelepen

Novemberben kiépítették a pályából a Mórizs Zsigmond körtéren a Bartók Béla útról a 61-es felé vezető használaton kívüli kitérőt.

??-kor Megszűnt a Mexikói úton a Thököly útnál lévő használaton kívüli csonkavágányos végállomás (ex 65-ös végállomása).

1995.
Január 1-vel megszűnt a Kispest, Határ út és Kispest, Villanytelep között közlekedő 50 A villamosjárat.

Fotó: Benda György »

Február 13-án kezdetét vette a Nagykörúti villamospálya felújítása a Blaha Lujza tér és a Rákóczi tér között. Február 13-14-én egy ideiglenes végállomást alakítottak ki a Rákóczi téren, majd megkezdődött a felújítás február 15-május 19. között. Május 20-21-én elbontották az ideiglenes végállomást, és másnaptól már a felújított pályán közlekedhettek a 4-es és 6-os villamosok.

Az 1-es villamos továbbépítésének előkészítéseként március 25-én beépítették a Salgótarjáni útba a Hungária körút felé kiágazó kitérőket.

Áprilisban kezdődött az év második nagy felújítási programja, a 2-es villamos dunaparti viadukt szakaszának átépítése. Április 1-2. között egy ideiglenes végállomást alakítottak ki a Március 15. téren, majd április 3-szeptember 28. között zajlott a viadukt és a Kossuth téri pályaszakaszok felújítása. Az ideiglenes végállomást szeptember 29-30. között bontották el, hogy másnap ismét teljes hosszban megindulhasson a villamosforgalom.

Júniusban elbontották a Lehel útról a Bulcsú utcába kanyarodó vágány kiágazó váltóját. Az egyszerű vágánykapcsolat ekkor még bent maradt a pályában.

A használaton kívüli Bulcsú utcai vágány »
Fotó: Szigeti Dániel »

Július 17-én átadták az 1-es villamos új szakaszát a Kerepesi út és a Salgótarjáni utca között.

Júliusra az Újköztemető Gránátos utca környéki pályaszakasz oly mértékben leromlott, hogy egy nagyon hosszú 5 km/h-s sebességkorlátozást kellett bevezetni. Az így kialakult tarthatatlan állapoton úgy segítettek, hogy július 18-28. között átépítették az Izraelita temető végállomást, onnan visszafelé a Kozma utcáig pedig felújították a pályát. Az Izraelita temető-Gránátos utca szakaszon megszűnt a forgalom, bár a pálya a Gránátos utcai hurokvágányig járható maradt. Másnap, július 29-től a 37-es villamos a Gránátos utca helyett az Izraelita temetőig rövidült.

A Gránátos utcai volt hurokvágány

Gránátos utca. A pálya innen tovább járhatatlan

Izraelita temető, végállomás

Egy iker Tátra szerelvény az üzemen kívüli pályaszakaszon
Július 24-én kihasználtság hiányában megszűnt a Közvágóhíd és Pesterzsébet, Szabótelep között közlekedő 31-es villamos.

UV-k találkozása a Gubacsi úton 1995-ben »


Az 1-es villamos továbbépítésének előkészítéseként szeptemberben a Könyves Kálmán krt.-Mester utca kereszteződésébe beépítették a Lágymányosi hídra vezető villamospálya kiágazását.

Szeptemberben bezárt a volt Vágóhíd forgalmi telep területén működő UV műhely.

A zuglói villamoshálózat visszafejlesztésének első lépéseként december 24-én megszűnt az utolsó időben már 20 percesre ritkított, Baross tér, Keleti pu. és Zugló, Rákospatak között közlekedő 44-es villamos. Az utolsó forgalmi szerelvény a 3896-3897-es iker UV volt.

Az utolsó 44-es is megérkezett Zugó kocsiszínbe »

A takarékosság jegyében végrehajtott újpesti villamos-átszervezés következtében december 27-én megszűnt az Angyalföld forgalmi telep-Káposztásmegyer, Szilas patak között kétkocsis Tátrával és csak hétköznap közlekedő 11-es villamos, a 12-es pedig lerövidült Angyalföld forgalmi telep-Rákospalota, Kossuth utca közé. A 12-esen egyúttal a szerelvénynagyságot is csökkentették 3 kocsisról 2 kocsis Tátrára.

A 12-es kétkocsis szerelvénnyel új végállomásán »



1996.

A BKV az éjszakai villamosjáratok felszámolásáról döntött. Az éjszakai villamosok helyét buszok veszik át. Ezt részben a kisebb üzemköltség indokolta, részben pedig az éjszakai üzemszünet infrastruktúra-fenntartási munkákra fordíthatósága. Korábban az éjszakai karbantartások alkalmával mindig szüneteltetni kellett az éjszakai villamost, helyette pedig pótlóbuszt indítani. Március 1-től tehát megszűnt a 28É és 50É villamos.

A BKV nehéz helyzetében a nélkülözhető ingatlanjai értékesítésére törekedett. Erre a célra szemelték ki az igen leromlott állapotú Óbuda kocsiszínt, melynek felújítása jelentős összegbe került volna. Bár fekvése ideális volt (két vonal végpontjánál), április 1-én mégis bezárták. A MUV-ok Szávába kerültek, míg a Tátra villamosokat szétosztották Baross és Angyalföld kocsiszínek között. A 17-esen típuscsere történt, ettől a naptól 2 MUV helyett Ganz csuklóssal közlekedett. Üzemeltetését Óbuda kocsiszíntől Hungária vette át. A ki- és beálló 17-eseket integrálták az 1-es villamos menetrendjébe. Mivel a hosszú szárú visszapillantótükörrel felszerelt Ganzok nem fértek el a Margit hídi hurokvágányon (a hídfőhöz túl közel ért a tükör), ezért a néhány évvel korábban felújított hurokvágány felszámolásáról döntöttek. A Vidra utcai egyszerű vágánykapcsolatból egy sima ráhajlítást építettek. Ugyanettől a naptól szűnt meg az Etele tér-Moszkva tér között iker UV szerelvénnyel közlekedő 49É viszonylat is.


A Vidra utcai módosított vágánykapcsolat

Kiálló 17-es a Hungária körúton

A volt Óbuda kocsiszín

49É a Moszkva téren
Fotó: Szilva Péter Ernő

Az Újköztemető főbejáratnál lévő gyalogos aluljáró életveszélyessé vált, azon a villamosközlekedést a Közlekedési Felügyelet megtiltotta. Emiatt június 15-ére egy visszafogó váltót építettek be a megállóhely elé, és a 28-as és 37-es villamosok a Blaha Lujza tértől idáig rövidültek. (A 37A pedig szünetelt.)

Július 22-én súlyos baleset történt a Népszínház utcában. Egy a Hungária kocsiszínből vezető nélkül elindult 6-os villamos mintegy 50 km/h sebességgel hátulról beleütközött a Teleki tér és a Köztársaság tér között a Blaha Lujza tér felé mintegy 15 km/h sebességgel közlekedő 37-es villamosba. A balesetben szerencsére senki sem sérült meg.

A baleset következtében a két villamos egymásbafúródott »

Augusztus 11-október 16. között pályafelújítást végeztek a Fehérvári úton a Bocskai út és a Csurgói út között. Ennek során megszüntettek két iparvágány-kiágazást és a Prielle Kornélia utcai visszafogó vágánykapcsolatot.

Az egyik megszüntetett iparvágány és az egyszerű vágánykapcsolat »


A Fehérvári úti felújítással párhuzamosan augusztus 11-október 22. között pályafelújítást végeztek a Nagykörúton is a Bérkocsis utca-Goldman György tér között. Megszüntették a Mester utcai visszafogó váltót és módosították a Mester utcai beállási útvonalat is. A Tompa utca-Angyal utca-Mester utca beállási útvonal megszűnt, helyette a körútról közvetlenül a Mester utcába kanyarodó vágányt építettek. A Mester utcai végállomáson az átszelési kitérő helyett egyszerű kitérőt építettek be.
A Goldman György téren a műszaki tárolóhelynek használt hurokvágány körtér felőli vége megszűnt, egyszerű csonkavágánnyá épült át.


A Mester utcai vágánykapcsolat

Egy beálló 4-es kanyarodik a körútról a Tompa utcába

Egy beálló 6-os kanyarodik a Tompa utcából az Angyal utcába

Csatolt Ganzok a Goldman György téren
Fotó: Szilva Péter Ernő

Pályafelújítás a Boráros tér felhajtó rámpáján,

a Petőfi hídon,

valamint a Ferenc körúton

Fotók: Müller Péter

Szeptemberben a szokásos őszi BNV idején a Budapesti Nemzetközi Vásár fennállásának 100 éves évfordulójára a vásárhoz járó 29-es és 29Y járatok 100, illetve 100Y jelzéssel közlekedtek. De ekkor utoljára, ugyanis a következő évtől a Hungexpo már nem rendelte meg a BKV ezen szolgáltatását.


Egy 100-as villamos kanyarodik a BNV felé

A főbejárat előtti hurokvágány-rendszer

Az egyik legkülönlegesebb hely a villamos...

...és a vasút szintbeni keresztezése
Októberben a HÉV Filatorigát teherpályaudvarának megszüntetésével együtt üzemen kívül helyezték a Bogdáni úti összekötővágányt is.

A Bogdáni úti egyik utolsó menet 1996.09.17-én a 436-os villamos kiszállítása Ferencváros kocsiszínből a Szentendrei múzeumba volt . A villamos az utat Filatorigátig a saját lábán tette meg, onnan tovább pedig egy LVII-es mozdony segítségével. Ezen a képen a menet a Vörösvári út-Hévizi út sarkán vár a Bogdáni úti tápszakasz bekapcsolására »

November 15-én megszűnt a teherszállítás a BKV-nál, ezzel egy hosszú korszak zárult le. A Horog utcai teherszállítási telepet bezárták.

Tehervonat a Margit körúton a Kisrókus utcánál »
Fotó: Szilva Péter Ernő »

Megkezdődött a Ganz csuklós villamosok korszerűsítési programja. Első körben 30 járművet építettek át szaggatós hajtásrendszerre. A korszerűsített járművek a KCSV7 típusjelet kapták. Az átalakításra kivont járműveket pótlandó a 23-as villamost november 25-től Ganz helyett iker Tátrával adták ki. Ezzel együtt üzemeltetését Ferencvárostól Baross kocsiszín vette át.



1997.

Hosszas vajúdás után végül március 11-én megszüntették a Baross tér, Keleti pu-Rákospalota, MÁV-telep között közlekedő 67-es villamost. Ezzel a Thököly útról teljesen eltűntek a villamosok. A pályát üzemi összekötő célból megtartották. A hivatalos indoklás szerint a pályaállapot annyira leromlott, hogy túl sokat kellett volna rákölteni, ami nem állt rendelkezésre. Valójában ebben az időszakban a zuglói hálózat lezüllesztése zajlott. A BKV a 4-es metró építését várta, a többi vonalon pedig elégségesnek tartotta autóbuszokat közlekedtetni. Hivatalosan a 67-es villamos csak "szünetelt", emiatt változatlan útvonalon, de kétszer akkora követési időközzel 67V jelzésű villamospótló autóbuszjáratot indítottak. Az Erzsébet királyné úti férőhelyek pótlására pedig 69A jelzéssel új betétjáratot indítottak a Mexikói út és Rákospalota, MÁV telep között. Ide Zugló kocsiszín küldött iker UV szerelvényeket.


67-es villamos kanyarodik a Mexikói útra

67V busz a Mexikói úton

Egy 69A a végállomáson

Május 7-október 8. között zajlott a Népszínház utcai villamospálya világbanki hitelből finanszírozott teljes felújítása. A megállókban a villamos idő-szigetek helyett negatív öblök épültek. Ezzel gyorsult is a forgalom, és az utascsere lényegesen biztonságosabbá vált. A végállomáson megszüntették a feleslegesnek ítélt egyszerű vágánykapcsolatot. Ennek igazi szerepe akkor volt, amikor 2-nél több viszonylat végállomásozott a Népszínház utcában (jellemzően a 29-es villamosok közlekedésekor).

Fotó: Müller Péter »


Június 12-én emberi múlasztás miatt egy vezető nélküli villamos elszabadul Baross kocsiszínből. A két kocsis Tátra a hátsó kapun át halad ki a Dobozi utcába, majd onnan rákanyarodik a Népszínház utcára. Végül a Teleki László térnél beleesik egy munkagödörbe, ugyanis a Népszínház utca fel van bontva, mert éppen vágányfelújítás zajlik. Személyi sérülés szerencsére nem történik.

Július 1-én megszüntették a Szilágyi Erzsébet fasorban a Nyúl utcai egyszerű vágánykapcsolatot. Ennek a fogastelep kiszolgálásában volt régebben szerepe. Mára azonban az ide irányuló üzemi menetek szinte teljesen megszűntek. A megmaradó néhány pedig a Szent János kórháznál fordulva érheti el a fogas teherportát.

A már megszüntetett vágánykapcsolat nyoma a talpfákon még sokáig látszott »

A világbanki pályafelújítás következő epizódjaként július 10-augusztus 16. között a Nagykörútra került sor a Podmaniczky és Tátra utcák között. Egyúttal megszüntették a Jászai Mari téri egyszerű vágánykapcsolatot.

Fotó: Müller Péter »

További jelentős pályafelújítás zajlott július 22-október 1. között a Lehel és Béke úton a Lehel tér-Frangepán utca között. a felújítás alatt az összes 1-es villamost Baross kocsiszín adta. Helyhiány miatt a 23-as, 28-as és 37-es villamosok egy részét Zugló kocsiszín adta. A Thököly út újra jó szolgálatot tett. Az említett viszonylatok a Festetics utcából rajta keresztül közelítették meg Zugló kocsiszínt. A felújítás végén megszűnt a Lehel utca-Róbert Károly körút csomópontban a Lehel tér felőli és a Bulcsú utcai egyszerű vágánykapcsolat.

Zugló kocsiszínbe tartó 37-es a Thököly úton »

Ugyanezen időszak alatt felújítás zajlott a Margit körúton is. A Margit körutat a Frankel Leó úttal összekötő Török utcai kétvágányú pálya észak felé menő vágányának mindkét csatlakozó kitérőjét kiépítették a pályából. A Kisrókus utcai iparvágány-kiágazást megszüntették, de a visszafogó vágánykapcsolatot ekkor még bent hagyták.

A megszüntetett iparvágány-kiágazás Fotó: Szilva Péter Ernő »

Szeptember 22-én megkezdődött az Etele tér átépítésének első üteme. Ezzel megszűnt a Somogyi utcai vonalszakasz és az Etele téri hurokvágány. A 49-es ideiglenesen a Somogyi utcáig, a 19-es pedig a körtérig közlekedett.

Itt egy 49-es áll még a régi hurokvágányon »


Október 1-én megszűnt a 69A viszonylat, cserébe a 69-est reggel 5 percesre sürítették. Hivatalosan ettől a naptól (gyakorlatilag július 22-től), a pályafelújítás kezdetén szűnt meg az utolsó éjszakai villamosjárat, a 14É. Helyettük indult a 14É és 50É buszjárat, egymással átlapolva.

Október 18-ra újjáépült az Újköztemető főbejáratnál lévő gyalogos aluljáró. Ettől a naptól a főbejáratnál lévő ideiglenes végállomás megszűnt, a 28-as ismét a Kozma utcáig, a 37-es pedig az Izraelita temetőig közlekedett.

November 12-re átadták az Etele téri új, kétvágányú villamos fejvégállomást. A Vasút utcát kétvágányúsították. A 19-es és 49-es villamosok ismét az Etele térig közlekedtek.

Végül 1997-ben szűnt meg, a Ferencváros kocsiszín közelében lévő BKV 12-es raktára és a Pirók Gyula főműhely, vágánykapcsolataikkal együtt, de erről pontosabb adatom nincs.

A Remíz utca vágányelrendezése 1994-ben »



1998.

Tavasszal megszüntették a Salgótarjáni úton a Hungária körút és a Zách utca közti egyszerű vágánykapcsolatot.

Újpesten július 14. és július 31. között elvégezték a Szilágyi utca felújítását. Ennek keretében megszüntették a visszafogó vágánykapcsolatot a használaton kívüli iparvágányt és a Rákospalota-Újpest felé vezető MÁV kiágazást. Másnap, augusztus 1-én meghosszabbították a 14-es villamost Káposztásmegyer, Szilas pataktól Káposztásmegyer, Megyeri útig.


Megszüntetett vágánykapcsolat,

iparvágány-kiágazás,

és MÁV kapcsolat
Fotók: ismeretlen szerző

Július 30-augusztus 31. között folytatódott a Nagykörúti pályafelújítás, ezúttal az Irinyi József és Október 23. utcákban a Karinthy Frigyes út és a Bercsényi utca között. A Fehérvári úti végállomás átépítését későbbre halasztották.

Augusztus 17-október 7. között felújították a Villányi és Budaörsi úti villamospályát is a körtér és a Csörsz utca között. A vonali zavarok könnyebb kezelése érdekében új visszafogó vágánykapcsolatot építettek be a Budaörsi útnál.

Időközben befejeződött a Ganz csuklós villamosok korszerűsítési programja, mind a 30 KCSV7-es típusú villamos elkészült és forgalomba állt. Emiatt a 23-asra szeptember 1-től visszatérhettek a Ganzok az iker Tátrák helyett. Egyidejűleg a vonal üzemeltetését Baross kocsiszíntől Ferencváros kocsiszín vette vissza.

Október 17-én megkezdődik az új, hűvösvölgyi villamosvégállomás építése, az addig használt hurokvágány megszűnik.

Az 56-os itt még a hurokban fordul »

November 20-án kiépítik a pályából a Margit körúton a Kisrókus utcánál lévő visszafogó vágánykapcsolatot.
A BKV "reorganizációs folyamatának" keretében ősszel átszervezésre kerül a forgalomirányítás is. Megszűnnek a menetirányítók, a forgalomirányítás a területirányító központokra hárul. A villamosokat (a többi felszíni közlekedési eszközhöz hasonlóan) fedélzeti URH rádióval szerelik fel.



1999.
Világbanki hitelből május 4-július 6. között sor került további pályaszakaszok felújítására, így az Alkotás utcai szakaszra, az igen leromlott állapotú Krisztina körútra a Csörsz utca és a Moszkva tér között, továbbá a Nagyenyed utcára. A Déli pályaudvarnál lévő osztályozó 4 vágányról 3 vágányúra épült át, a Nagyenyed utcai osztályozó megszűnt. A Déli pályaudvarnál lévő MÁV összekötővágány megmaradt, de a visszafogó vágánykapcsolat megszűnt. Az összekötővágányt azért hagyták meg, hogy a Déli pályaudvaron a MÁV-nak ne kelljen átépítenie a csatlakozó vágányokat. A fenti intézkedésekkel a villamosforgalom kismértékben gyorsult.

Hűvösvölgyben elkészült az új kétvágányú villamos és autóbusz végállomás-komplexum, melyet július 6-án helyeztek üzembe. Ezzel megszűnt a korábbi két elkülönült buszvégállomás, és a villamosokról közvetlen átszállási lehetőség nyílt az autóbuszokra, valamint P+R parkoló is épült. Ezzel a főváros egyik legkorszerűbb intermodális csomópontja jött létre.

Az új végállomás »

Valamikor nyáron szűnhetett meg véglegesen a már üzemen kívüli Kispest kocsiszín, melyből szupermarket lett.

Az átépítés alatt álló volt kocsiszín 1999. novemberében Ismeretlen szerző felvétele »


Augusztus 25-én megszüntették a Róbert Károly körúton a Domus előtti használaton kívüli csúcs felőli egyszerű vágánykapcsolatot. Ezzel az 1-es villamosok közlekedése gyorsult.
Augusztus 30-án megkezdődött az igen rossz állapotú Déli pályaudvar részleges átépítése. A vonatok csak Kelenföldig közlekedtek. A BKV a kieső szakasz pótlására új, 80-as jelzésű villamosjáratot indított a 18-asról részlegesen átcsoportosított iker Tátrákkal az Etele tér és a Szent János kórház között.

A 80-as viszonylat a Bartók Béla úton a Tétényi útnál »

Szeptemberben átépült a Kőbányai út Orczy téri szakasza, egyúttal megszűnt a Kőbányai útról az Orczy útra (balra) kanyarodó két vágány Kőbányai úti kiágazása (az Orzy úti beágazás ekkor még bent maradt a pályában).

A kiágazás nem sokkal kiépítése előtt »

Október 10-én befejeződött a Déli pu. átépítése, a vonatok közlekedése újraindult, a 80-as villamosviszonylat megszűnt.
A Metró hírújság reklámozása céljából 1999-ben két tehermozdonyt és egy lowryt teljes felületű hirdetéssel láttak el. Ez a szerelvény járta a várost, és a forgalmasabb csomópontokban volt félreállítva.

A három kocsis szerelvény a Móricz Zsigmond körtéren félreállítva 1999 szeptemberében»
Valamikor 1999-ben szűnt meg véglegesen a már korábban használaton kívül álló Füzesi főműhely. A kiágazó váltók még bent maradtak, de az udvari vágányokat lebetonozták.



Az 1999. utáni időszak megtekintéséhez katt ide.
 Ugrás:   1980-1989.   1990.   1991.   1992.   1993.   1994.   1995.   1996.   1997.   1998.   1999.   2000-2009.   2010-2019. Vázlat mód

Vissza a kezdőlapra