Az elmúlt időszak változásai Budapest villamosközlekedésében
Típuscserék - pályafelújítások - forgalmi változások - vágányhálózat módosítások
1980-1989.



 Ugrás:   1984.  1985.  1986.  1987.  1988.  1989.   1990-1999.   2000-2009.   2010-2019. Vázlat mód





1984.

Megszűnik a használaton kívüli Mező Imre úti csonkavágány a Festetics utcánál.

Balra a megszüntetett kiágazás
/Foto: J. Heindorf/ »

Baross kocsiszín átépítése miatt a 36-os kiadását 1984. január 23-tól Hungária kocsiszín veszi át.
/Ismeretlen szerző felvétele/ »

A Külső Váci út és a Megyeri út kereszteződésében csatornát építenek 1984. február 4-június 4. között. Ezen időszak alatt a 10-es villamos Újpest kocsiszínhez jár, a 10/A közlekedése pedig szünetel.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Az 1-es villamosvonal kiépítéséhez kapcsolódóan 1984. február 21-március 15. között átépítik a Bécsi út-Vörösvári út csomópontot. Ekkor építik be a 17-es végállomásába a dozátorvágány kiágazását.

Jobbra a kiágazás egy később készült felvételen /Ismeretlen szerző felvétele/ »

A hosszú Fehér úti vágányzár előkészítéseként, a Fehér úti főműhely villamoshálózattal való folyamatos kapcsolattartása miatt 1984. február 28-ra beépítenek egy összekötővágányt a 29-es villamosvonalba a HÉV Törökőr teherpályaudvara felé a Királyvágány keresztezése után. Törökőr a metró járműtelepen keresztül már korábban is össze volt kötve a Fehér úti főműhellyel, így az új kapcsolat a 29-es vonalán keresztül jön létre.

Egy korábbi pályafelújítást követően 1984. március 1-től az 52-es villamos ismét az eredeti útvonalán közlekedik.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

1984. március 1-június 11. között pályafelújítást végeznek a Ceglédi úton.

1984. március 1-október 26. között vágányépítést végeznek a Fehér úton. Ezen vágányzár és a Ceglédi úti vágányzár miatt a 13-as villamos közlekedése a teljes vonalon szünetel.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Baross kocsiszín átépítése miatt újabb átcsoportosításokra kerül sor 1984. március 1-én. A 28-as részbeni kiadását Barosstól Hungária kocsiszín veszi át (Ganzzal, mellette Ferencváros ad még ki iker UV szerelvényeket a viszonylatra), emiatt a 24-es kiadása Hungáriától Ferencvároshoz kerül.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

1984. március 5-április 28. között felújítják Rákospalotán a Juhos utcai hurokvágányt. Az itt végállomásozó viszonylatok részére a végállomás előtt egy egyszerű vágánykapcsolatot építenek ki, amelynek segítségével közvetlenül beállhatnak a felszállóhelyre.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Az 1-es villamos kiépítése során 1984. április 2-24. között kiépül a Lehel u-Róbert Károly krt. (Domus) csomópont.

A Domus csomópont építése /Ismeretlen szerző felvétele/ »

A kocsiszínek közti járműátcsoportosítások tovább folytatódnak. 1984. május 20-tól Ferencváros nem ad több 28-ast (csak Hungária). A 2-es, 2/A kiadását Ferencváros Barosstól átveszi, a 23-as, 30-as és 31-es kiadását pedig Szávának átadja. A 31-esen egyúttal típuscsere is történik UV+pót+UV-ról 2UV-ra.

/Fotó: Railasia/ »

Az Asztalos Sándor utcai híd átadására 1984. május 21-én kerül sor. Ettől a naptól a 4-es, 6-os kocsiszíni menetei az Élessarok helyett ismét erre mennek, a 37-es pedig ismét teljes vonalán közlekedik, egyúttal típuscserére is sor kerül, Hungária Ganz csuklósait Baross kocsiszín 2T5C5 szerelvényei váltják. Baross kocsiszín hátsó kijárata e napra újjáépül, így az újra csatlakozik a Dobozi utcához, valamint egy új, csúcs felőli vágánykapcsolatot építenek be a Salgótarjáni utcába a Hungária krt. előtt. Egyúttal átadják az átépített végállomást is Újköztemető Kozma utcánál.

1984. június 11-én megszűnik a deltavágány az Élessaroknál.

A deltavágány helye még sokáig látható maradt az út mentén »

A vágányépítés befejeztével 1984. június 11-én megszűnik az egyszerű vágánykapcsolat az Epreserdő utcai iparvágány kiágazásnál. E naptól a 13-as viszonylat részlegesen újra indul a Kápolna tér és a Gubacsi út közt, egyúttal a korábbi 1500+pót szerelvényeket 2UV járművek váltják.

A vágánykapcsolat helye /Fotó: Szelényi Gábor/ »

A Nagysándor József utca átépítésére 1984. június 11-október 26. között kerül sor. A vágányzár életbe lépésével megszűnik az 52/A viszonylat.

/Fotó: Heinz Heider/ »

A 41-es villamos deltavágányát újítják fel 1984. június 19-július 7. között Budafok kocsiszínnél.

A villamosok ez idő alatt a kocsiszín előtt fogtak vissza /Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Újabb Tátra típusú villamoskocsik érkezésével együtt 1984. augusztus 1-én típuscsere történik a 28-as viszonylaton Ganzról 2T5C5-re, egyúttal üzemeltetését Hungáriától Baross kocsiszín veszi vissza. Ezzel egyidejűleg a 23-as viszonylaton is típuscsere történik, Száva kocsiszín 2UV szerelvényeit Hungária kocsiszín Ganz csuklósai váltják.

A járműrekonstrukciós program lezárásaként 1984. szeptember 1-re kivonják a forgalomból az összes régi típusú, korszerűtlen, kéttengelyes járművet (az UV pótkocsik kivételével), így e naptól a budapesti villamosflotta összetétele három alaptípusra csökken (Ganz, UV, Tátra). Emiatt 2T5C5  típusú járművek váltják le a 10-es viszonylaton az 1900-as és 2000-res ikerkocsikat, a 41-es viszonylaton pedig az 1000-res motorkocsikat. A 10/A viszonylat ezen a napon megszűnik. A 12-esen a férőhelyszámot bővítik, a 2 kocsis szerelvények helyett 3T5C5 típusúak állnak forgalomba.

/Fotó: Michael J Russell/ »

Átépül az Élessarok 1984. szeptember 3-27. között, egyúttal megszűnik az egyszerű vágánykapcsolat.

1984. szeptember 20-ra végeznek Baross kocsiszín átépítésével, átalakul a kocsiszín Baross utca felőli bejárata is, valamint megszűnik az Orczy téri hurokvágány.

1984. október 12-én áthelyezik a kereszteződés utánra a 12-es és 14-es villamosok Élmunkás tér irányú Gyöngyösi utca megállóhelyét.

A megállóhely még az áthelyezés előtt /Fotó: Harald Schachenhofer/ »

A vágányzári munkák befejeztével 1984. október 27-től a 13-as villamos az Örs vezér tere-Gubacsi út között közlekedik.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

A 9-es villamos kiadását 1984. november 1-től Óbudától Budafok kocsiszín veszi át.

/Fotó: Jakob Kyndby Holm/ »

Az M3-as metró III/A szakaszát (Élmunkás tér-Árpád híd) 1984. november 6-án helyezik üzembe. Ehhez kapcsolódóan Észak-Pesten több fontos közlekedési változás is történik. Kiépül az 1-es "gyorsvillamos" első szakasza a Bécsi út és a Lehel utca között, és megindul a forgalom, kezdetben Angyalföld és Óbuda kocsiszín 2T5C5 szerelvényeivel. A 3V villamospótló járat az Árpád hídig rövidül, a 33V megszűnik. A Bécsi úti végállomás-komplexum kiépültével összeköttetés létesül a Vörösvári úti villamosvonal és a HÉV Filatorigát teherpályaudvara között a Bogdáni úton keresztül. Egyúttal megszűnik a Beller Imre utcai üzemen kívüli összekötővonal, amelynek szerepe az 1-es villamos átadásáig az angyalföldi és újpesti vonalcsoportok és Angyalföld kocsiszín kapcsolatának megteremtése volt a hálózat többi részével.

1984. december 1-én megszűnik a jelentőségét vesztett 10/É villamosvonal, helyette a 12/É éjszakai járat indul.



1985.

1985. január 1-én megszűnik a 47É éjszakai villamosjárat, helyette a 3É jelű autóbuszjárat indul.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Pályafelújítást végeznek Kispesten a Vöröshadsereg útján a Határ út és a Magyar Lajos utca között 1985. április 28-július 31. között.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

A 43-as autóbusz megszűnése miatt 1985. május 1-től a 3V villamospótló autóbusz meghosszabbodik Újpest, Szilágyi utcáig.

Az M3-as metró Árpád híd-Újpest központ szakaszának építése miatt 1985. májusában elbontják a használaton kívüli villamospályát a Váci úton Újpest kocsiszín és az Árpád út között. Ezzel Újpest kocsiszín hálózati kapcsolata megszűnt. Az itt tárolt múzeumi kocsikat már csak közúton tudták elszállítani.

Ismeretlen szerző felvétele »

Az M3-as metró Árpád híd-Újpest központ szakaszának építése miatt 1985. június 1-én megszűnik a 10-es villamos.

/Fotó: Michael J. Russell/ »

A 10-es villamosról felszabaduló Tátra villamosok lehetővé tették a férőhelybővítést az 1-es és 14-es viszonylatokon, így 1985. június 1-től ezeken a járatokon 2 helyett 3 kocsis Tátra szerelvények közlekednek.

/Fotó: Jakob Kyndby Holm/ »

Felújítják a villamospályát a Bem rakparton a Lánchíd és a Batthyány tér között 1985. július 30-tól augusztus 12-ig.

A Határ út-Gubacsi út kereszteződésénél a korábbi csonkavágányos végállomás helyett 1985. júniusában egy új hurokvágány épül a 13-as villamosnak.

/Fotó: Rob McCaffery/ »

1985. július 30-augusztus 12. között felújítják a Lehel úti villamospályát a Lehel tér és a Béke tér között. Ezalatt kiépítik a pályából a Dózsa György úti kiágazás maradványait.

A kép a vágányzár első napján készült, itt még látszik a kiágazás maradványa /Fotó: fentrol.hu/ »

1985. augusztus 7-től a rossz pályaállapotok miatt a 41-es villamosok egy vágányon közlekednek Rózsavölgy felső és Kelenvölgy között, jelzőbot biztosítása mellett.

1985. október 5-december 14. között felújítják a Szabadság hidat, a villamosközlekedés szünetel. Pótlására a Gellért tér és a Dimitrov tér között átkelő hajójáratot helyeznek üzembe.

Itt a villamosokat még átengedik a hídon /Fotó: Rob McCaffery/ »

1985. október 7-től tovább folytatódik a XVIII. kerületi Vöröshadsereg úti pályafelújítás, ezúttal a Lajosmizsei sorompó-Béke tér közti szakaszon.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

A használaton kívüli 10-es villamos pályájának kiágazását 1985. december 17-én elbontják Rákospalota, Kossuth utcában.

Ismeretlen szerző felvétele »



1986.


1986. tavaszán megszűnik a már előző év óta használaton kívüli Váci úti pályaszakasz a Megyeri út és az Árpád út között. Ezzel az utolsó Váci úti villamospálya is elveszti a kapcsolatát a hálózattal, majd később elbontásra kerül.

Ismeretlen szerző felvétele »

Pályafelújítást végeznek a Maglódi úton 1986. március 3-23. között.

Pályafelújítást végeznek a Kőbányai úton is 1986. március 24-április 30. között. Ennek során kiépítik a pályából a Ganz gyár iparvágány-kiágazását (a másik, Ganz-MÁVAG kapcsolat ekkor még megmarad), valamint megszűnik a visszafogóhely is. Cserébe a Ganz Gyár megállónál (ma Kőbányai út 21.) új visszafogóhelyet létesítenek.

1986. április 28-május 20. között szünetel a villamosközlekedés a Határ úton a Nagykőrösi útnál, mert építik az M5-ös autópálya bevezető szakaszának felüljáróját.

1986. május 4-én a férőhelykínálat csökkentése, és a kéttengelyes pótkocsik fokozatos selejtezése miatt a 44-es viszonylaton típuscsere történik 3 kocsis UV-ról két kocsisra.

Tovább folytatódik a XVIII. kerületi Vöröshadsereg úti pályafelújítás. 1986. május 19-július 27. között a Kemény Zsigmond utca-Béke tér között dolgoznak.

/Fotó: Uherkovich Péter/ »

1986. június 3-augusztus 31. között zajlik a Leányka utcai felüljáró átépítése. Ennek keretében megszüntetik az elhúzott kitérőt a fonódott vágányokkal, valamint kiépítik a pályából Budafok kocsiszínnél a csúcs felőli egyszerű vágánykapcsolatot is.

Ismeretlen szerző felvétele »

Az M3-as metró III/B/1 szakaszának építése miatt 1986. június 24-én megszűnik az Árpád úti, használaton kívüli villamosvonal.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Vágányfelújítást végeznek a Margit hídon 1986. július 7-augusztus 8. között.

A Horog utcai vasúti híd felújítási munkái miatt a Kőbányai úton a híd alatt 1986. július 19-től a villamosok csak egy vágányon közlekednek.

1986. július 28-tól a Vöröshadsereg úti pályafelújítás újabb szakaszaként a Szarvascsárda tér-Béke tér között dolgoznak.

Ismeretlen szerző felvétele »

Az M3-as metró Újpest-Központ végállomásának építési munkálatai miatt 1986.augusztus 11-25. között szünetel a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosközlekedés. Eközben megszüntetik az Árpád úti villamospálya keresztezéseket és a hozzá tartozó vágánykapcsolatokat.

Ezen a képen a villamosok épp terelőúton járnak a metróépítés miatt /Ismeretlen szerző felvétele/ »

1986. augusztus 11-szeptember 30. között felújítják a Gubacsi úti villamospályát, valamint átépítik a Mester utcai villamosvégállomást háromról kétvágányosra. Az Angyal utca felől ekkor épül be az angol váltó a pályába.

Ismeretlen szerző felvétele »

A káposztásmegyeri villamosvonal kiépítésének előkészületeként 1986. augusztus 26-szeptember 23. között átépül az újpesti Szilágyi utca. Beépítik az új villamosvonal kiágazását, és megszüntetik az ott lévő gyök felőli vágánykapcsolatot. Pótlására az iparvágány-kiágazástól délebbre új, csúcs felőli vágánykapcsolat épül.

Ismeretlen szerző felvétele »

1986. szeptember 1-én a villamosvasúti pótkocsik forgalomból történő fokozatos kivonásának szándékával típuscsere történik az 50A és 50É járatokon. Mindkét esetben a háromkocsis UV szerelvények helyett a továbbiakban kétkocsisak közlekednek.

/Fotó: Benda György/ »

1986. november 1-én megszűnik a Budafok, Varga Jenő tér-Batthyány tér között 3 kocsis UV szerelvényekkel közlekedő 9-es viszonylat. A felszabaduló kocsikat a 47-esre osztják be.

/Fotó: Heinz Heider/ »

1986. december 15-re elkészül az új vonalszakasz Káposztásmegyer Szilas patakig, így a 14-es villamosok ettől a naptól kezdve az újpesti István tér helyett idáig járnak az Élmunkás tértől. A Szilágyi utcától a Káposztásmegyerig távlatilag meghosszabbítandó metró pályájának egy szakasza épül ki, és ezen közlekednek a villamosok a fővárosban egyedülálló módon. Ezzel együtt a 14-es válik a 12-eshez képest a fontosabb vonallá, így a 12É viszonylat megszűnik, helyette a 14-es villamosok járnak a nappali mellett éjszaka üzemidőben is (14É).

Ismeretlen szerző felvétele »

1986.12.15-tól Baross kocsiszín is ad szerelvényt a 18-as viszonylatra.

Ismeretlen szerző felvétele »



1987.

Márciusban kezdetét veszi az ezévi nagy mennyiségű vágányépítés. Pályafelújítást végeznek az 50-es villamos vonalán a Vöröshadsereg útján Kispest Villanytelepnél és Pestlőrinc Béke téren 1987. március 2-április 17. között. Ennek keretében Villanytelepnél megszüntetik a vasút felőli oldalon a két egyszerű vágánykapcsolatot és egy újat építenek, átépítik Kispest kocsiszín bejárati váltókörzetét, míg a Béke téren új, kettős vágánykapcsolattal ellátott végállomás épül.

/Fotó: Uherkovich Péter/ »

1987. március 2-30. között felújítják a villamospályát a Nagy Lajos király útján.


1987. április 6 - május 29. között vágányfelújítást végeznek a Lehel utcában az Élmunkás tér és a Róbert Károly körút között.


1987. április 13-június 5. között pályafelújítást végeznek a Gubacsi úton.


1987. június 1-augusztus 30. között pálya- és hídfelújítást végeznek a 41-es villamos vonalán Kamareardő és Kelenvölgy között.

Felújítják a villamospályát a Bihari úton 1987. június 8-szeptember 13. között. Ezzel egyidejűleg megszüntetik a használaton kívüli Jegenye utcai iparvágány-kiágazást.

A felújítás során a MÁV egyik M28-as Mazsolája is besegített /Ismeretlen szerző felvétele/ »

1987. június 9-július 15. között zajlik a Dobozi utcai vágányok átépítése. Ennek keretében egy egyszerű vágánykapcsolatot létesítenek a Dobozi utcában.

1987. június 15-29. között felújítják az 56-os villamos vonalán lévő Nagyhidat.

1987. június 30-án megszűnik a Vadaskerti útnál lévő egyszerű vágánykapcsolat.

A volt vágánykapcsolat helye még kivehető a keresztaljakon »

Folytatódik az 1-es villamos körgyűrű továbbépítése. 1987. július 21-től a villamosok a Lehel utca helyett már a Kacsóh Pongrác útig járnak.

Kacsóh Pongrác út végállomás /Ismeretlen szerző felvétele/ »

Pályafelújítást végeznek a 18-as villamos vonalán a Krisztina körúton 1987. július 30-augusztus 19. között. Ennek keretében megszüntetik a 67-es villamos volt Szarvas téri végállomását, helyette egyszerű vágánykapcsolatot építenek be.

Jobbra a volt harmadik vágány kiágazásának helye, a távolban az egyszerű vágánykapcsolat »

1987. augusztus 28-án kiépítik a Thököly úti pályából a Cházár András utcai volt iparvágány kiágazását.

Valahol itt lehetett az elbontott kiágazás »

1987. augusztus 31- szeptember 20. között felújítják a villamospályát a Nagykörúton az Üllői út és a dél-budai végállomások között.


1987. október 1-december 15. között pályafelújítást végeznek a Soroksári úton a Boráros tér-Közvágóhíd között.

A 17-es villamos vonalán a Perényi útnál új megállóhelyet létesítenek 1987. október 27-én, de csak a Vörösvári út irányába.

Ismeretlen szerző felvétele »

1987. november 9-27. között pályafelújítást végeznek a Kiskörúton.




1988.

1988. január 1-én több viszonylaton történik típuscsere. A 36-os Ganz csuklós helyett ezentúl 2 kocsis Tátrával közlekedik, egyúttal Hungária helyett Baross kocsiszín adja forgalomba. A 41-esen a Tátrákat a régebbi UV típusra cserélik, mert a korszerűbb villamosok kellenek a folyamatosan bővülő 1-es viszonylatra. Ezen kívül a 62-es és 67-es járatokon a csökkenő utasszám és a pótkocsik forgalomból történő folyamatos kivonása következtében az UV+pót+UV szerelvények helyett már csak iker UV-k járnak.

36-os a Kápolna téren »

1988. március 7-május 28. között felújítják a villamospályát a Szent Gellért rakparton a Gellért tér és a Döbrentei tér között.

/Fotó: Uherkovich Péter/ »

1988. április 1-től új megállópárt létesítenek a 12-es, 14-es villamosok vonalán a Lehel utcában Dévai utca elnevezéssel.

A megállóhely egy ismeretlen szerző felvételén »

A 41-es villamos egyvágányú szakaszán Rózsavölgy alsó-Kelenvölgy között 1988. május 10-től jelzőberendezés váltja fel, így a korábbi jelzőbotos biztosítás megszűnik.

Egy vágányon Kelenvölgynél /Fotó: Harald Schachenhofer/ »

Pályafelújítást végeznek a 24-es villamos vonalán a Hámán Kató úton 1988. augusztus 16-október 18. között. Ezzel együtt kiszedik a pályából a volt Kábeltelep kiágazását.

A megszüntetett kiágazás /Fotó: Benda György/ »

Felújítják a pályát az Elnök utca-Mező Imre út kereszteződésében is 1988. augusztus 30-szeptember 12. között.

Az elhasználódott kereszteződéseket és kitérőket cserélik 1988. szeptember 6-15. között a Mester utca-Hámán Kató út csomópontban.

A csomópont a magasból a 611-es nosztalgiakocsival /Fotó: Szilva Péter Ernő/ »

Pályafelújítást végeznek a Nagykörúton a Blaha Lujza tér-Petőfi híd között 1988. október 31-november 9. között.

1988. november 2. és december 21. között a 2-es villamosok egy vágányon közlekednek a Zsil utca és a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem sarka között vágányjavítás miatt.

Pályafelújítást végeznek a Fehérvári úton Budafok kocsiszín és a Prielle Kornélia utca között 1988. november 15-től december 20-ig.

Sínhegesztő szerelvény Albertfalva kitérőnél Fotó: ismeretlen szerző »

A 29-es villamosok 1988. november 27-én közlekednek utoljára galoppverseny miatt. Ezután már csak a BNV kiszolgálására járnak.

Ismeretlen szerző felvétele »

A 41-es villamosok rózsavölgyi szakaszának 1985. augusztus 7-től tartó felújítása befejeződik, 1988. december 16-tól a 41-es villamosok ismét a teljes útvonalon két vágányon közlekednek.



1989.
Az utasok számának fokozatos csökkenése miatt csökkentik a férőhelykapacitást a 19-esen. Az UV+pót+UV szerelvények helyett 1989. január 1-től iker UV-kat adnak forgalomba.

1989. február 28-április 23. között pályafelújítást végeznek a Fehérvári úton Budafok forgalmi telep és Albertfalva kitérő, valamint a Bártfai utca-Ulászló utca között. A 18-as viszonylat kocsiszíni menetei részére egy vágány közlekedésre fenntartva. A felújítás végén megszűnik az Ulászló utcai egyszerű vágánykapcsolat.

A megszüntetett vágánykapcsolat a villamos mellett látszik halványan. /Fotó: Heinz Heider/ »

Vágányzár a 23-ason 1989. március 13-17. között. Ezalatt kiépítik a pályából a Vajda Péter utcában a Golgota utcai használaton kívüli hurok kiágazásait, valamint átalakítják a vágányhálózatot a Könyves Kálmán körúton Ferencváros kocsiszín 1-es kapuja előtt oly módon, hogy a közvetlen átkötés helyett egy egyszerű vágánykapcsolatot építenek be. Így lehetővé válik az Üllői út felé történő közvetlen visszafogás is.

Jobb oldalt látszik a csonka kiágazás »

Rendszeres hétvégi nosztalgiajárat közlekedik 1989. április 22-október 6. között a Duna két partján. Szombatonként a 2A, míg vasárnaponként a 19-es vonalon a Batthyány tér-körtér között.

A 436-os kocsi a Boráros téren /Ismeretlen szerző felvétele/ »

Pályafelújítást végeznek a 2-es villamos vonalán 1989. május 3-29. között. a Zsil utca-Havas utca, valamint a Petőfi tér-Szende Pál utca között.

Pályafelújítás a Mester utca-Hámán Kató út csomópontban 1989. június 1-15. között.

A villamosközlekedés fejlesztése érdekében 1989. június 17-augusztus 15. között több ütemben villamospálya-felújítást és megállóhely-áthelyezéseket végeznek a Nagykörúton. Részletezve: 
  • 06.17-07.10.: pályafelújítás a Blaha Lujza tér-dél-budai végállomások között
  • 07.11-től a Baross utcai mh-et (Moszkva tér ir.) a kereszteződés utánra helyezik
  • 07.17-08.15. közt pályafelújítás a Nov 7. tér-Moszkva tér között.
  • 08.03-tól: a Majakovszkíj utcai mh-et (Móricz ir.) a kereszteződés utánra helyezik
  • 08.09-től a Wesselényi u. mh-et (Móricz ir.) a Wesselényi-Barcsay u. közé (előre) helyezik
  • 08.16-tól a Nov. 7. tér megállót (Moszkva tér ir.) a kereszteződés túloldalára, szigetperonhoz helyezik, valamint
1989. augusztus 16-tól áthelyezik a Nov 7. téri egyszerű vágánykapcsolatot is a tér Blaha L. tér felőli oldaláról az Aradi utcához.

Az Aradi utcai áthelyezett vágánykapcsolat »

1989. szeptember 2-tól megszűnik a szóló Ganz kocsikkal közlekedő 6-os éjszakai villamos. Helyette 6É jelzéssel autóbusz indul.

1989. szeptember 4-től a 23-as villamos kocsikiadását Hungária és Ferencváros kocsiszínek közösen végzik.

Az Újpest-központ környéki metróépítéshez kapcsolódó felszíni átépítések során az István tér környékén kiépül a villamospálya új nyomvonala 1989. szeptember 12-október 9 között, ezzel megszűnik az István téren a volt 8-as villamos kiágazása.

A kiágazás nagyjából ezen a helyen volt; megszüntetésekor az útpálya szélesítésével a villamospálya nyomvonalát is módosították »

1989. szeptember 19-én új megállópárt létesítenek az 59-es villamos vonalán Zólyomi lépcső néven.

Pályafelújítást végeznek a Jászberényi úton az Élessarok és a Maglódi út között 1989. október 7-től 22-ig.

Pályafelújítás a Béke úton az Országbíró u-Frangepán utca között 1989. október 10-től 20-ig.

1989. november 21-27. között vágányépítést végeznek a Madách téri végállomáson. A 47-es, 49-es villamosok az akkor még meglévő Gerlóczy utcai vágánykapcsolaton fognak vissza.

1989. november 27-én megszűnik Rákospalotán a 12-es villamos Juhos utcai hurokvégállomása. Helyette kétvágányos fejvégállomást alakítanak ki.

A 12-es itt még a hurokban fordul /Fotó: ismeretlen szerző/ »

Az 1-es villamos meghosszabbításának előkészítéseképp (a Thököly úti kiágazás beépítésének részeként) 1989. december 2-12. között vágányépítést végeznek a Thököly út-Hungária krt. csomópontban.


Az 1989. utáni időszak megtekintéséhez katt ide.
 Ugrás:   1984.  1985.  1986.  1987.  1988.  1989.   1990-1999.   2000-2009.   2010-2019.
Vázlat mód

Vissza a kezdőlapra