Ennek az iparvágánynak a története meglehetősen ellentmondásos, így az
csak erős feltételezésekbe bocsátkozva tárgyalható.
Gróf Károlyi László fóti földbirtokos Újpest északi részén, a külső
Váci út mentén a Megyeri csárdával szemközt, az akkor
Káposztásmegyerhez tartozó telken a XX. század elején téglagyárat
létesített. A téglaféleségek vasúti szállítása céljából a Váci úti
villamosvonal Fóti úti végpontjától a téglagyár területére 1910-ben egy
985 méter hosszúságú iparvágányt fektettek.
A téglagyári iparvágány
ábrázolása egy korabeli térképrészleten
A téglagyár korabeli hirdetése szerint évi 30 millió különböző téglát
állított elő, ami vasúti összeköttetés nélkül aligha lett volna
elszállítható.
Az iparvágány egy 1920 körüli
rajzon
Az 1920-as években Rákospalota-Újpest vasútállomás irányából a
téglagyár és a dunaparti rakodó kiszolgálására Káposztásmegyeren
keresztül vontatóvágányt létesítettek, mely a korabeli térképi
ábrázolásokon is
megjelenik.
Egy 1923-as térképrészlet
|
1928-as ábrázolás
|
Újpest-térkép a tárgyalt
időszakból
|
A közvetlen nagyvasúti csatlakozás kiépültével a villamosvasútból
kiágazó iparvágány szerepét elvesztette, ugyanis a nagyvasúti kocsik
továbbítása a vontatóvágányon keresztül lényegesen könnyebb és gyorsabb
volt, mint a villamosvasúti pályán át. Az 1924-26 közt felépült
Újpesti Cérnagyár már építésekor az új
MÁV vontatóvágányhoz csatlakozott, iparvágánya lekeresztezte volna a
Megyeri téglagyár villamosvasúti iparvágányát, mely ekkoriban
kerülhetett elbontásra.
A nagyvasúti vontatóvágányból több iparvágány is
kiágazott, melyek egészen a Vízművekig húzódtak déli irányban.
Vágányelrendezés a téglagyár környékén
Az 1930-as években a BSzKRt. már tervezte a Váci úti vonal
meghosszabbítását a Fóti úttól a Megyeri csárdáig. Akkoriban még
kétvágányú vonalban gondolkodtak, a végén hurokvágánnyal. Ekkor a
rákospalota-újpesti vontatóvágány még megmaradt volna eredeti
állapotában. Az elképzelés ebben a formában nem valósult meg.
A téglagyár előtt a Váci úton volt egy kitérő, mielőtt a vontatóvágány
továbbvezetett a Cérnagyár irányába. Ezt, és a téglagyár kisvasúti
hálózatának részleteit szemlélteti az alábbi helyszínrajz.
A környék 1938. évi állapota
A Megyeri csárdáig történő vonalhosszabbítás végül 1947. augusztus
20-ra készült el. Ekkorra a Fóti úti végállomástól egy összekötővágányt
létesítettek a vasúti vontatóvágányhoz, majd azon keresztül a villamost
meghosszabbították a Megyeri csárdáig. A források egy része úgy
ábrázolja ezt az állapotot, mintha a villamosvonal a vasúttal
ténylegesen össze lett volna kötve. Elképzelhető, hogy egy ilyen
állapot is fennállhatott rövid ideig. Az alábbi rajz egy ilyet ábrázol
1947. júniusából.
Elrendezési vázlat 1947-ből
1951-ben a téglagyár megszűnt, a vasúti vontatóvágányt elbontották.
Helyén 1952-ben az
Oxigéngyár jött
létre, melynek iparvágányát egy külön oldal tárgyalja.