Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet










Oxigéngyár
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép




Az Oxigéngyár iparvágánya
Budapest IV. ker, Külső Váci út 117.
Megszűnt 1982-ben



A XX. század elején az akkori Károlyi birtokon a külső Váci út mellett a Megyeri csárdával szemközt téglagyárat létesítettek. Ezt 1910-től a villamosvasút Váci úti vonalából ide vezetett iparvágány, majd 1920-tól Rákospalota-Újpest vasútállomás felől Káposztásmegyeren keresztül fektetett nagyvasúti vontatóvágány szolgálta ki. A vontatóvágány a Külső Váci úton keresztül a Cérnagyárhoz is csatlakozott.

A Váci úti villamosvonal Megyeri csárdáig történő meghosszabbítása 1947. augusztus 20-ra készült el. Ekkorra a Fóti úti végállomástól egy összekötővágányt létesítettek a vasúti vontatóvágányhoz, majd azon keresztül a villamost meghosszabbították a Megyeri csárdáig. A források egy része úgy ábrázolja ezt az állapotot, mintha a villamosvonal a vasúttal ténylegesen össze lett volna kötve. Elképzelhető, hogy egy ilyen állapot is fennállhatott rövid ideig. Az alábbi rajz egy ilyet ábrázol 1947. júniusából.


Elrendezési vázlat 1947-ből

1951-ben a Megyeri téglagyár megszűnt, a vasúti vontatóvágányt elbontották. 1952-ben jött létre a volt téglagyár terültén az Oxigéngyár. Kiszolgálására a villamosvonalból kiágazó 207 méter hosszú iparvágányt fektettek.

Az 1959-es teherforgalmi kiszolgálási utasítás a következőképpen rendelkezett:



Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben

Kiszolgálási utasítás 1959-ből »


Az iparvágány később - valószínűleg rövid ideig - az Oxigénygyár telephelyén túl az Egyesült Izzó széntelepét is kiszolgálta. Az erről készült és eddig előkerült egyetlen rajz az alábbiakban látható:


Az iparvágány 1962. évi ábrázolása

A kiszolgálás Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep - István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Váci út útvonalon történt. Kocsiforgalma 1960-62 között 60-120 kocsi/év között mozgott. Az iparvágány elhelyezkedése az idők során nem sokat változott.

   
A terület ábrázolása egy 1963-as légifotón

A fenti légifotón az Oxigéngyár északi részén látszik a volt széntelep a vágányokkal, melyek már itt is elég gazosnak tűnnek. Az alábbiakban az 1960-80. közötti időszak vágányrajzai láthatók.



Vonali rajz 1964-ből


Az iparvágány ábrázolása 1971-ből »



Rajz 1977-ből


1980-as állapot

            
Felvételek a gyárról és az iparvágányról 1978 körül, a vágány láthatóan használaton kívül áll


Helyszínrajz 1978-ból


Elrendezési vázlat


Az 1980-as évek elejére a villamosvasúti teherszállítás volumene csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. Az Oxigéngyár iparvágányát még az előtt elbontották, hogy a 10-es villamos 1985-ben megszűnt volna.


Itt ment be jobbra az iparvágány. A felsővezetéktartó oszlopkar még látszik.

Az Oxigén és Dissousgázgyár neve 1991-ben Messer Griesheim Hungária Kft-re módosult.



Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok
Hamster weblapja - Elveszett vágányok

Fotók:  Fejes Balázs, fentrol.hu, Filmmúzeum és NZA gyűjteményéből
Felhasznált irodalom:
Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti bal parti körvasút, Vasúthistória Évkönyv 1989.
Vissza az elejére