A XX. század elején az akkori Károlyi birtokon a külső Váci út
mellett a Megyeri csárdával szemközt téglagyárat létesítettek.
Ezt 1910-től a villamosvasút Váci úti vonalából ide vezetett
iparvágány, majd 1920-tól
Rákospalota-Újpest vasútállomás felől Káposztásmegyeren
keresztül fektetett nagyvasúti vontatóvágány szolgálta ki. A
vontatóvágány a Külső Váci úton keresztül a Cérnagyárhoz is
csatlakozott.
A Váci úti villamosvonal Megyeri csárdáig történő meghosszabbítása
1947. augusztus
20-ra készült el. Ekkorra a Fóti úti végállomástól egy összekötővágányt
létesítettek a vasúti vontatóvágányhoz, majd azon keresztül a villamost
meghosszabbították a Megyeri csárdáig. A források egy része úgy
ábrázolja ezt az állapotot, mintha a villamosvonal a vasúttal
ténylegesen össze lett volna kötve. Elképzelhető, hogy egy ilyen
állapot is fennállhatott rövid ideig. Az alábbi rajz egy ilyet ábrázol
1947. júniusából.
Elrendezési vázlat 1947-ből
1951-ben a
Megyeri téglagyár
megszűnt, a vasúti vontatóvágányt elbontották.
1952-ben jött létre a volt téglagyár terültén az Oxigéngyár.
Kiszolgálására
a villamosvonalból kiágazó 207 méter hosszú iparvágányt fektettek.
Az 1959-es teherforgalmi kiszolgálási utasítás a következőképpen
rendelkezett:
Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
Az iparvágány később - valószínűleg rövid ideig - az Oxigénygyár
telephelyén túl az Egyesült Izzó széntelepét is kiszolgálta. Az erről
készült és eddig előkerült egyetlen rajz az alábbiakban látható:
Az iparvágány 1962. évi
ábrázolása
A kiszolgálás Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep -
István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca - Aranyköz - Váci út
útvonalon történt.
Kocsiforgalma 1960-62 között 60-120 kocsi/év között mozgott. Az
iparvágány elhelyezkedése az idők során nem sokat változott.
A terület ábrázolása egy 1963-as
légifotón
A fenti légifotón az Oxigéngyár
északi részén látszik a volt széntelep a vágányokkal, melyek már itt is
elég gazosnak tűnnek. Az
alábbiakban az 1960-80. közötti időszak vágányrajzai láthatók.
Az 1980-as évek elejére a villamosvasúti teherszállítás volumene
csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az
újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. Az
Oxigéngyár
iparvágányát még az előtt elbontották, hogy a 10-es villamos 1985-ben
megszűnt
volna.
Itt ment be jobbra az
iparvágány. A felsővezetéktartó oszlopkar még látszik.
Az Oxigén és Dissousgázgyár neve 1991-ben Messer Griesheim Hungária
Kft-re módosult.