Gyakran
a forgalomban használatos vágányok felújítására sincs elég pénz, nem
hogy az üzemi célokat szolgáló, személyszállításban részt nem vevő
vágányokéra. Egy üdítő kivételre kerül sor 2010. április és június 6. között, amikor
is felújítják Kispesten az Ady Endre és Üllői úti villamospályákat
összekötő Hofherr Albert utcai üzemi összekötővágányt. A munkákhoz a
metrótól kitermelt használt, de még jó állapotú síneket használják fel.
A vágány gépi szabályozását a szintén a metrótól érkezett
vágányszabályozó géplánc végzi, melyet metrós dízel tehervágányképkocsi
kísér/vontat. A pályakarbantartó gépek a Kőbánya-Kispest
(MÁV)-Kőbánya-teher (MÁV)-Törökőr (BKV)-Fehér út-3-as és 52-es
villamosvonalakon jutnak el Száva kocsiszínbe, ahol a felújítás alatt
tárolják őket. Az alábbi képes összeállítás fotóit Mohácsi Sándor
készítte az utolsó kivételével, mely Fodor Illés munkája.
|

Indulásra készen a
Fehér úti főműhely előtt
|

Útban a
munkaterület felé az Üllői úton
|

Munkában a volt
traktorgyári iparvágány-
kereszteződésen
|

Ideiglenes csonka a
Hofherr utcában
|

Kispest
vasútállomás előtt
|

A lajosmizsei inga
kihalad Kőbánya-Kispet irányába
|

Vágányszabályozás a
volt MÁV összeköttetés közelében
|

Pihenő Száva
kocsiszínben Ganzok társaságában
|
|
A hűvösvölgyi villamosvonal legutóbbi felújítása során kimaradt, és
mind a villamos-, mind a gépjárműforgalom által erőteljesen igénybevett
és elhasználódott ívek cseréjére kerül sor 2010. május 29-30. között a Szilágyi
Erzsébet fasorban a Moszkva térnél. Itt korábban síntörés és jelentős
sebességkorlátozás is volt.
|
A Margit híd felújítása egy
újabb fázisba érkezett a nyár elején. Az északi hídpálya elkészült
olyan mértékig, hogy a közforgalmú közlekedést rá lehet terelni. A
villamosok részére - a déli hídpályával ellentétben - nagypaneles
felépítmény épült. A vágányok átkötésére 2010. június 5-6-án kerül sor, ezidő
alatt
a villamosok a Jászai Mari téren fordulnak a korábban beszerzett kúszó
váltó használatával - először. Június
7-től a villamosok immár az északi hídpályán közlekednek.
Vágánygeometriai okokból a Jászai Mari téren ideiglenesen megszűnik a
2-es villamos felé vezető vágánykapcsolat.
A síneket az északi hídpályára helyezték, a
délin lévő vágányok bontását hamarosan megkezdik »
|

|
A Duna magas vízállása miatt
le kellett zárni a pesti rakparti villamosok Lánchíd alatti alagútját.
A 2-es villamosok emiatt 2010. június
6-13.
között csak a Vágóhíd-Március 15. tér között közlekednek,
utóbbi ideiglenes végállomáson ismét csak kúszóváltó segítségével
fordulnak.
|

|
A
Fehérvári úton a korábbi pályaátépítések után már csak egy rövid
nagypaneles szakasz maradt. Ez a pálya többi részénél hamarabb
elhasználódik, ezért cseréje időszerűvé vált. A munkára 2010. június 12-13. között kerül sor
az
FMH és a Prielle Kornélia utca között.
|
Szintén
a Fehérvári úton csatornaépítés folyik a Dombóvári úti kereszteződésben
2010. június 19-24. között. A
villamosforgalmat kúszóváltók segítségével fenntartják a kereszteződés
két oldalán kialakított ideiglenes végállomásokig, melyek közötti
távolságot átgyaloglással kell megtenni.
|

Az ideiglenes déli
végállomás a FMH megállóban került kijelölésre
|

Az északi
végállomás a vasúti töltés és a közúti átvezetés közé került
|

A két végállomás
közötti nem nagy távot átggyaloglással kell megtenni
|

Az utascsere
gyorsítása érdekében a villamosok mindkét oldalra ajtót nyitnak
|
|
És ismét csak a Fehérvári út:
ezúttal az Andor utca szélesítése miatt kell átépíteni a villamospályát
2010. június 28-július 6. között.
A villamosforgalmat ismét kúszóváltók segítségével tartják fenn a
kereszteződés két oldala között.
A két ideiglenes végállomás közti távot
átgyaloglással kell megtenni. »
|

|
A
Nagykörút déli szakaszán az utóbbi időben az 1990-es évek második
felében fektetett villamospálya rendkívül elhasználódott - különösen az
ívekben - több sebességkorlátozást is be kellett itt vezetni. Az
eredeti állapot helyreállítása érdekében a BKV 2010. július 24-augusztus 19. között
nagyszabású vágányfelújítást végez. Cserélik az íveket többek között a
Rákóczi téren, az Üllői út-Mester utca szakaszon, a Boráros téri
felhajtókban, a Goldman György téren, a Karinthy Frigyes út-Irinyi
József utca kereszteződésben és az Irinyi József utcában a Budafoki
útnál. A felújítással egyidőben az Üllői út Mester utca felőli oldalán
egy új visszafogó vágánykapcsolatot is beépítenek, hogy forgalmi
zavarok esetén a villamosforgalmat - különösen a déli szakaszon - minél
nagyobb hosszban fenn tudják tartani.

Épül az új pálya az Üllői
útnál
|

A talpfák az új
visszafogó váltókat fogják
alátámasztani
|

A Mester utcai
megálló "kipucolva"
|

Tovább a Boráros
tér felé 20 km/h-s
sebességkorlátozás volt bevezetve
|

A Karinthy
elágazásnál cserélik az íveket
|

Itt 15 km/h-s
sebességkorlátozás volt érvényben
|

Munkálatok a
Budafoki útnál
|

Itt egy korábbi
síntörés miatt jókora
könyök volt a pályában
|
|
Az Árpád
hídon a villamospályát utoljára 1991-ben újították fel. Az azóta eltelt
csaknem 20 év és a nagy igénybevétel miatt a pálya egyre inkább
leromlott. A legutolsó időkben már csak 20 km/h sebességgel haladhattak
itt a villamosok, azonban a fokozott sínkopás miatt ez a sebesség is
egyre kevésbé volt tartható. A felújítást azért halasztották, mert az
1-es 3-as villamos küszöbön álló EU nagyprojekt keretében ez a szakasz
is átépülne. A projekt folyamatos csúszása és a pálya folyamatos
romlása azonban elért egy olyan mértéket, amikor már a közlekedés
biztonsága veszélyeztetve volt. Emiatt síncserére kerül sor 2010. szeptember 24-26, október 1-3, 8-10,
15-17,
illetve november 19-21-i hétvégeken, jellemzően péntek este 8 h
és hétfő üzemkezdet között. Az íly módon feljavított szakaszon 30
km/h-ra emelik a sebességet.
|
A
Budapest Szíve program keretében teljesen átalakul a Károly körút
Városháza előtti (mögötti) része. Az átépítés részeként a középen
vezetett villamospálya széthúzásra kerül, középen zöldsáv
kialakításával. A munkálatok 2010.
október
19-2011. április 29. között zajlanak, ami alatt a villamospálya
teljesen átépül a Dohány utca és a Deák téri végállomás között,
beleértve a végállomás teljes átalakítását is.
|

Az egykori Deák
téri végállomás helye
|

A villamospályát
teljesen felszedték
|

Az építkezés egész
a Dohány utcáig tart
|

Itt van a
villamosok ideiglenes végállomása
|
A Margit híd átépítésének újabb szakaszaként a végleges villamospálya
kialakítása és bekötése zajlik teljes vágányzár mellett 2010. október 24-november 7. között.
Ezen
időszak alatt a villamosok mindkét oldalon a hídfőkig közlekednek, ahol
kúszóváltók segítségével fordulnak vissza. Érdekesség, hogy a Jászai
Mari téren a sűrű követés miatt a visszafogáshoz segédszemélyzetet is
igénybevesznek. Az átépítés után a pesti hídfőnél a 2-es villamos
kapcsolata mellett egy új visszafogóhely is létesül.

Jászai Mari tér
ideiglenes végállomás
|

Épül már az új
vágánykapcsolat
|

Új középtartók a
hídon
|

A Moszkva tértől
idáig járnak a villamosok
|
Pályafelújítást végeznek a XIII. ker. Béke úton a Gyöngyösi utca és
Angyalföld forgalmi telep között 2010.
október
30-tól november 7-ig. Elsősorban a MÁV aluljáróban lévő
vágányokat cserélik azok elhasználódott állapotára tekintettel, de
szabályozzák a síneket a két felhajtóban, illetve Angyalföld kocsiszín
I-es kapuja előtti kiágazásban is. A villamosok mindkét irányból a
munkaterületig közlekednek, a Gyögyösi utcánál ideiglenes váltó és
ráhajlítás segítségével. Mivel Angyalföld kocsiszín el van vágva a
külvilágtól, ezért a déli szakaszra Hungária kocsiszín ad (Barossból
átállomásított) iker Tátrákat forgalomba.

Ideiglenes
végállomás a Gyöngyösi utcánál
|

Munkálatok az
aluljáróban és annak felhajtóján
|

Kitérő- és
keresztezés csere a másik oldalon
|

A 14-es középről, a
12-es a jobb szélről fog vissza
|
|
|
2011.
|
Az elmúlt évekhez hasonlóan
folytatódik a szakaszos pályafelújítás az Erzsébet királyné útján,
valamint a Kolozsvár utcában, melynek során egyes rövidebb szakaszokon
cserélik a nagypaneleket és a síneket. Az idén tavaszi munkákra 2011. április 1-3, 8-10, valamint május 6-8. közötti hétvégéken kerül
sor. Ennek során javítják a vágányokat a Rákospatak utcánál, a Miskolci
utcánál, valamint a piac és a Tóth István utca között.
A képen jól megfigyelhetők a szórványos
panelcserék a Tóth istván utca környékén »
|

|
Folytatódik a felújítás a Gubacsi
úton is. Utolsó szakaszban 2011.
április 16-23,
illetve 26-30. között kicserélik az elhasználódott vágányokat és
paneleket a FÉG és a Szabadkai út között. Ide a Margit híd északi
ideiglenes villamospályánál használt paneleket építik be. A
felújítással együtt megszűnik a Szabadkai útnál a használaton kívüli
iparvágány-keresztezés. Egyúttal a Földváry utcai megállót áthelyezik a
Hentes utcához, ahol peronok épülnek.
Előtérben a megszüntetett
iparvágány-keresztezés a Szabadkai útnál »
|

|
Többszörös csúszás után immár
befejező szakaszához érkezett a
Károly körúti és Deák Ferenc téri villamospálya átépítése. A befejező
munkálatokra és az Astoria ideiglenes végállomás elbontására 2011. április 21-29. között kerül
sor.
Másnap, április 30-tól ismét a
Deák térig közlekednek a 47-es és 49-es villamosok, ahol immár az új
végállomáson fordulnak.

Az új végállomás
átadás előtt, még
tesztelés alatt
|

Új pályán a felújított
Károly körúton
|

Indulásra készen az
új végállomásról
|

A vágány vége
félreállásra használható
|
|
A 2011. évi új paraméterkönyv május 1-én lép hatályba. Ezzel
együtt néhány változás is bekövetkezik a villamosközlekedésben:
- A Nagykörútra 22 év után (a fővárosba 14 év után) ismét
visszatér az éjszakai villamosközlekedés: a 6-os villamos éjjel-nappal
közlekedik
- A 21-es villamos új jelzése 51-es, a 21A-é pedig 51A-ra
változik. Erre a 90-es buszok 21-esre történő visszaszámozása miatt
volt szükség. Ezzel együtt típuscsere is történik, Ferencváros
kocsiszín KCSV-it Száva kocsiszín TW 6000-resei váltják fel. Ezt az év
eleji újabb adag Hannoveri villamos beszerzése tette lehetővé.
- A 28-as villamos meghosszabbított útvonalon, az Izraelita
temetőig közlekedik. Menetrendjét a temető nyitvatartási rendjéhez
igazítják. Egyéb időszakban a régi szakaszon 28A jelzéssel közlekedik.
- A 37-es villamos egyidejűleg a Kozma utcáig rövidül.
|

|

Üzemben a Deák téri
új végállomás
|

A 30-as villamosok
száma immár másodszor
változott
|

A korábbi 28-as
villamos jelzése
28A-ra módosult
|

A 37-es csak a
Kozma utcáig közlekedik
|
Szintentartó vágányjavítást
végeznek az 1-es villamos vonalán a Váci útnál 2011. május 21-22-én. |
A
Fővárosi Közgyűlés április 27-i döntése alapján 2011. május 27-től a Moszkva tér neve
Széll Kálmán térre módosul. -»  |
|
|
Panelinjektálási munkákat
végeznek a rendkívül leromlott állapotú Kőrösi Csoma Sándor úti
villamospályán 2011. május 28-29.
között,
amivel az elhasználódott állapot szintentartása biztosítható.
|
|
Vágányjavítást, kitérő- és keresztezés-cseréket végeznek a
61-es villamos vonalán Budagyöngyénél és a Széll Kálmán téren 2011. június 18-19-én.
|

|
A
4-es
villamos Fehérvári út
elnevezésű végállomásának neve 2011.
július
1-től Újbuda-központra módosul. A változtatásra azon alapelv
miatt volt szükség, hogy a kereszt irányú viszonylatok azonos
csomóponti megállóhelyei lehetőleg azonos nevet viseljenek.
|

|
A 37-es villamos vonalán 2011. július 9-én nekifognak a
rendkívül
leromlott állapotú villamospálya felújításának a Kolozsvári utcában az
Őrház-Élessarok között. A munkálatok augusztus
6-ig tartanak.
|

|
A
2-es és 24-es villamosok vonalán a Millenniumi Kultúrális Központ
elnevezéső megállóhely visszatérő problémája volt, hogy nagyobb
rendezvények után a hirtelen megjelenő nagyszámú utas nem fért el a
szűk oldalperonon. Ezért 2011. július
24-augusztus 19. között átépítik a megállóhelyet,
vágányszéthúzással szigetperont építenek be.
Az
új megálló helye kialakítás alatt »
|

|
A rendkívül
leromlott állapotú Szent Gellért rakpart felújításának 2011. július 28-án állnak neki. A
Szent
Gellért tér és a Döbrentei tér közötti átépítési munkálatok szeptember 26-ig tartanak.
Fektetik az új pályát a Rudas fürdő előtt »
|

|
A Sörgyárnál lévő
iparvágány-keresztezés annyira leromlott, hogy 5 km/h-s
sebességkorlátozást kellett rajta bevezetni. Mivel hegesztéssel már nem
volt javítható, ezért azt 2011.
szeptember
14-én kiépítik a pályából.
|

|
A Margit híd átépítésének
további előrehaladásával 2011.
szeptember
19-től újra forgalomba helyezik a Margitsziget megállóhelyet.
|

|
2011. október
12-én hozzákezdenek a rendkívül leromlott állapotú Salgótarjáni
utca nyár elejéről elhalasztott átépítésének. A Fiumei út-MÁV X-es kapu
közötti szakasz teljesen átépül - ritka, hogy valahol burkolt vágányt
nyitottá építsenek át, itt éppen ez történik. A MÁV X-es kapu-Asztalos
Sándor utca
között pedig vágányszabályozást végeznek. A felújítási munkálatok november 11-ig
tartanak.
|

Aláverőgép munka
közben |

A burkolt
vágányzóna nyitottá épül át |

Az egyszerű
vágánykapcsolat is megújul |

A körútra ezen
időszak alatt Baross kocsiszín
is adott ki csatolt Ganz csuklósokat
|
|
2011. október 29-november 6. között
cserélik az elhasználódott elleníveket a Boráros téren, valamint
megszüntetik az Ipar utcai egyszerű vágánykapcsolatot.
|

Sín- és részleges
aljcsere
|

A vágánykapcsolat
helyére folyópálya kerül
|

A felújítás után
gyorsulhat a villamosközlekedés
|

Napközbeni
félreállók és tartalék szerelvény
|
|
2011. november
2-án megkezdődnek a felújítási munkálatok az 59-es vonal Apor
Vilmos tér-Márton Áron tér szakaszán is. A felépítménycsere november 30-ig tart.
|

Bontják a régi
pályát
|

Főleg az
útátjárókat és az íveket cserélik
|

Az Apor Vilmos
téren már terítik az új ágyazatot
|

Apor Vilmos tér
ideiglenes végállomás
|
|
|
|
|
2012.
|
A felsővezeték-szakaszban
lecsökkent feszültségszint miatt 2012.
február
22-től letiltják a közlekedést az Izraelita temető-Gránátos
utcai vágányon.
Izraelita temető végállomás »
|

|
A Rákoskeresztúri
buszkorridor projekthez kapcsolódva
2012. március 25-április 6. között átépül a villamospálya a
Sörgyár és
a Maglódi út között. Megújul a sörgyári ív, a MÁV-BKV összekötővágány,
az útátjárók, valamint kiépítik a pályából a használaton kívüli
iparvágány-keresztezéseket.
A Maglódi úti vontatóvágány keresztezésének
kiépítése a pályából a Jászberényi útnál »
|

|
Útátjáró-felújításokra
kerül sor az 50-es villamos vonalán a nyáron. 2012. június 28-július 1. között a
Szabó
Ervin és Simonyi Zsigmond, míg július
7-8. között a Hunyadi utcai útátjárót újítják fel.
|
A
villamosforgalom gyorsítása érdekében kihasználatlanság miatt 2012. augusztus 1-től megszűnik a
MÁV
X-es kapu megállóhely a 37-es villamosok vonalán a Salgótarjáni úton.
|
A 37-es vonalán a Pongrácz
úti híd az utóbbi időben nagyon elhasználódott. Többek között
hossztartó-repedés miatt hosszú ideje 10 km/h-s sebességkorlátozás volt
rajta érvényben. A hatóság már a közlekedés felfüggesztését
fontolgatta. Ezért 2012. szeptember
12-december 4. között teljes vágányzár mellett felújítják a
Pongrácz hidat.
Kétéltű munkagép bontja és deponálja az
északi vágány felépítményét »
|

|
Beszakadt a csatorna a III.
kerületi Zsigmond téren, ezért a 17-es villamosok közlekedése 2012. szeptember 19-27. között
szünetel.
/Fotó: fideszbp3.hu/
|

|
Az elhasználódott
villamospálya cseréjét végzik 2012.
október
13. és november 4. között a Nagykörúton az Üllői út-Krúdy Gyula
utca között és a Bérkocsis utcánál.
|

|
|
2013.
|
Év elején (vagy 2012. végén)
megszűnik a Kőbányai úti villamospályából kiágazó, régóta használaton
kívüli Ganz-MÁVAG iparvágány, és ezzel együtt itt a MÁV-BKV kapcsolat
is. Érdekes, hogy a Kőbányai úti villamospálya 2008. évi felújításánál
még számoltak ezzel a kapcsolattal, ugyanis a kiágazási váltót bent
hagyták.
/Fotó: Kocsis Domonkos/ »
|

|
A 2-es vonal Boráros
tér-Közvágóhíd szakaszán az utóbbi évek irodafejlesztései miatt megnőtt
az utasforgalom, emiatt a déli szakaszon sűríteni kell a
villamosközlekedést. Mivel az utaslépcső ezáltal eltűnt a Boráros
térnél, a 2/A betétjárat feleslegessé vált, az 40 évi szolgálat után 2013. február 23-tól megszűnik.
|

|
2013 márciusban kiépítették a
pályából a Bosnyák téren a használaton kívüli Thököly úti vonal
keresztezéseit.
|

|
A
Kossuth tér állami beruházás keretében átépül, ami érinti a téren
áthaladó villamospályát is. Emiatt 2013.
április
8-tól a Kossuth tér-Jászai Mari tér között
szünetel a villamosközlekedés. A villamosok a Széchenyi rakparton egy
ideiglenes végállomáson fordulnak vissza.
|

Bontási munkák a
Kossuth téri íveknél
|

Ideiglenes
végállomás a rakparton
|

Épül már az új pálya
|

Amikor a villamosok
még a régi nyomvonalon
közlekedtek ...
|
|
A 2-es, 24-es villamosok
közvágóhídi végállomása már hosszabb ideje nagyon rossz állapotban
volt.
A villamosok a vágánykapcsolaton csak 5 km/h sebességgel
közlekedhettek. A végállomás és a híd alatti csatlakozó vonalszakasz
felújítására 2013. április 13-28.
között
kerül sor.
A kettős vágánykapcsolatot elbontották, a
csonkavágányok bontása is előkészítésre került »
|

|
Kispest
Határ út térségében felújítják a kanyarodó vágányokat a Ferde utcában,
valamint az összekötővágányt a végállomás és Száva kocsiszín között,
továbbá Pesterzsébeten a Nagysándor József utcai vágányokat teljes
hosszukban, valamint a Jókai Mór utcai vágányt a Nagysándor József utca
és a Kossuth Lajos utca között 2013.
május
2. és június 2. között. Ezzel az erzsébeti "Kishurok" egy
jelentős része megújul.

Az 50-es villamos
összekötővágányának
egy része már elkészült
|

A felújított Ferde utcai ívek
|

Vágánycsere a Jókai
Mór utcában
|

A Nagysándor József utcában is jól haladnak
az építők
|
|
A Kerepesi temető oldalsó
kapujának megnyitása miatt 2013.
június
16-án újra üzembe helyezik a MÁV X-es kapu megállót, melynek új
neve: Salgótarjáni utca, temető.
|

|
Az előzőek
miatt, a menetidő növekedésének elkerülése érdekében, típusváltást
hajtanak végre, leszállásjelzővel felszerelt típusra. Emiatt 2013. június 16-tól a 37-es és 37A
viszonylatokat Baross kocsiszín Tátrái helyett Száva kocsiszín
Hannoveri villamosai váltják.
|

|
A nagykörúti villamospálya a
fokozott igénybevétel miatt rendszeres felújításra szorul, különös
tekintettel a Népszínház utcai kitérőkre, vágánykapcsolatra. Az építők 2013. június 30-július 26. között a
Bérkocsis utca az Oktogon között dolgoznak. A Rákóczi térnél és az
Oktogonnál ideiglenes végállomások épültek. Az északi szakaszon
közlekedő 4-6 összevont viszonylaton a hosszú üzemi menetek csökkentése
miatt Kelenföld kocsiszín csatolt Ganzai is besegítettek.
Egy csatolt Ganz halad be az Oktogon
ideiglenes végállomásra »
|

|
A Hosszú-réti patak sorozatos
áradásai miatt a nyár első felében a 41-es villamos Kamaraerdő irányú
vágánya melletti partfal annyira tönkrement, hogy 2013. július 18-tól szeptember 29-ig a forgalomból
kizárásra került. Ezen időtartam alatt a villamosok Rózsavölgy alsó és
Kelenvölgy között egy vágányon közlekednek, eleinte a Kártya utcai
vágánykapcsolaton kettős visszafogással, majd augusztus 4-től egy
ideiglenes kitérő és ráhajlítás segítségével. Eközben megkezdődnek a
patakpart megerősítési munkálatai.
/Fotó: Friedl Ferenc/ »
|

|
A nagykörúti felújítás 2013. július 27-augusztus 19. között
a
Corvin negyed és a dél-budai végállomások között folytatódik, különös
tekintettel a Boráros térre és a Petőfi hídi dilatációkra.
|

|
Egy másik nagy forgalmú
szakaszon, a Krisztina körút Déli pályaudvar és Széll Kálmán tér közti
szakaszán is felújítási munkák folynak 2013.
július
28-augusztus 19. között. Itt közös villamos-autóbusz pálya kerül
kialakításra. A 61-es viszonylat kettévágva, a Széll Kálmán tér és
Hűvösvölgy, illetve a Móricz Zsigmond körtér és a Déli pályaudvar
ideiglenes végállomás között közlekedik. Utóbbi szakaszra Kelenföld
kocsiszín küld Ganz csuklósokat.
Déli pályaudvar ideiglenes végállomás »
|

|
A Krisztina körúti
vágányzárat
kihasználva 2013. július 28-augusztus 19.
között felújítják az 59-es vonalán a Böszörményi úti
villamospályát az Apor Vilmos tér és a Kiss János altábornagy utca
között.
|

|
Egyidejűleg még egy fontos
útvonal újul meg. 2013. július
28-augusztus
24. között a Fehérvári úton is felújítási munkák folynak az
átépítésből korábban kimaradt, nagypaneles Dombóvári út és Prielle
Kornélia utca közötti szakaszon.
|

|
Zuglóban, Rákospalotán és
Újpalotán is felújítási munkák kezdődnek 2013. augusztus 21-szeptember 1. között.
Átépítik az elhasználódott nagypaneles pályát a 62-es és 69-es
villamosok vonalán az Erzsébet királyné útján a Fűrész utca környékén,
a Rákospatak utca és a
Miskolci utca, valamint a Kolozsvár utcában a Tóth István utca és a
MÁV-telep között. Ezen kívül útátjáró, és ívfelújítás történik
Újpalotán a Vásárcsarnok és az Erdőkerülő utca között.
Nagyszabású átépítési munkálatok a 69-es
villamos Nyírpalota utcai kereszteződésénél »
|

|
A Leányka utcai gyalogos
aluljáró
fölött már hosszabb ideje csak jelentős sebességkorlátozással
közlekedhetnek a villamosok. Felújítására 2013. augusztus 25-szeptember 5. között
kerül sor.
|

|
Folytatódik a pályafelújítás
a
pesterzsébeti kishurokban 2013.
szeptember 21-október 13. között. Ezen időszak alatt cserélik a
vágányokat a Török Flóris utcában a Kossuth Lajos utca-Nagysándor
József utca között, valamint a Jókai Mór utcában a Kossuth Lajos
utca-Határ út között. Ezzel gyakorlatilag a teljes kishurok megújul.
|

|
A 61-es villamos hűvösvölgyi
vonalán a Nagyhíd megállónál a híd támfalai korábban megsüllyedtek,
ezért itt már hosszabb ideje 10 km/h-s sebességkorlátozás van
érvényben. A híd és a támfalak felújítására 2013. szeptember 28-november 17. között
kerül sor. Egyúttal vágánycserét is végeznek a Nyéki út-Vadaskerti út
közti nagypaneles szakaszon.
|

|
Az 1-es
villamosvonal régóta
esedékes és várt átépítése végre elkezdődött. A Bécsi út és Lehel utca
közötti (1984-ben, elsőként átadott) szakasz teljes felújítása 2013. szeptember 28-december 14. között
zajlik. 2013. december 15-én
megindul a forgalom a Lehel utca-Váci út szakaszon, miután a Váci útnál
egy új, végleges vágánykapcsolat létesült. Ettől a naptól 2014. május 4-ig a
rekonstrukció a Váci út-Bécsi út szakaszon folytatódik.2014. május 5-én az újjáépített
óbudai szakaszon üzembe helyezik a Szentlélek téri új visszafogó
vágánykapcsolatot.
A Flórián tér felől a Bécsi út irányába már
felbontották a régi nagypaneles pályát »
|

|
Kispesten az Ady Endre út
felújítása történt meg 2013. október
1-december 1. között. Ezen időszak alatt a villamospálya
panelcserés felújítását is elvégezték az Endresz György utca-Jáhn
Ferenc utca között. Az 1-es villamos felújítás altt lévő szakaszából
visszanyert bontott, de még jó állapotú paneleket építették be.
|

|
Az 1-es villamos felújítása
melletti másik nagy munka, a 3-as villamos rekonstrukciója is
elkezdődött idén. Először a legrosszabb állapotú, Örs vezér tere-Mázsa
tér szakasz újjáépítésén dolgoznak 2013.
november 4. és 2014. június 3. között.
Folyik az új pálya építése a Kőrösi Csoma
Sándor úton »
|

|
|
2014.
|
Az 1-es villamos felújítása
egy újabb ütemhez érkezett, 2014.
január 24-től a villamosok csak a Mester utcáig közlekednek,
mert megkezdik a közvágóhídi villamosperon átépítését és a vonal
meghosszabbítását a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig.
|

|
A Kossuth tér 2014. március 16-i átadásával a 2-es
villamosok ismét a Jászai Mari térig közlekedhetnek. Az új pálya
korszerű, zaj és rezgéscsillapított, vonalvezetése azonban a nagy számú
és szűk ívnek köszönhetően kedvezőtlenebb a korábbinál.
|

|
Az M4-es metró 2014. március
27-i átadását követően 2014. március
28-tól hétvégente új, 48-as jelű villamosviszonylat indul a Deák
Ferenc tér és a Savoya Park között Budafok kocsiszín Ganz csuklósaival.
A viszonylat indításának célja a Kiskörúton és az érintett
bevásárlóhelyek közti sűrűbb követés biztosítása.
|

|
A Könyves Kálmán körúton az
1A villamos népligeti végállomási vágánya túl rövid a jövőben
beszerzendő 54 méteres új villamosok számára. Ezért új visszafogóhely
létesül az 1-es vonalán a Népliget megállóhely és az Elnök utca között 2014. április 1-10. között.
|

|
További üteméhez érkezett az
1-es villamosvonal felújítása, 2014.
április 11-május 3. között átépítik a Lehel utca-Reitter Ferenc
utca közti szakaszt, valamint Népliget megállóhelyet.
|

|
Megkezdődik a Budai fonódó
villamos projekt kivitelezése 2014.
április 14-én. Ekkor közmű-építési és villamospálya-átépítési
munkálatok miatt vágányzár lép életbe a Frankel Leó út-Bécsi út
szakaszon, egyúttal a 17-es villamosviszonylat megszűnik. Ugyanis a
fonódó projekt elkészültéig tartó vágányzár után ilyen viszonylatszámon
és végállomásokkal várhatóan villamosjárat már nem fog közlekedni.
A Kavics utcai az egyik olyan megálló, ahol
az úttestre történik a leszállás. A háttérben már elkezdődtek a
közműátépítési munkálatok. »
|

|
A Béke úti villamosvonal
Frangepán utca-Gyöngyösi utca szakaszán a vilamospálya és az útátájárók
az utóbbi időben egyre jobban elhasználódtak, számos lassújel került
kitűzésre. Ezért döntöttek a felújítása mellett, melyre 2014. május 10-június 09. között
kerül sor.
|

|
A 3-as villamos felújítása
projekt elérte az Élessarkot, ahol 2014.
május 10-július 12. között
cserélik az elhasználódott váltókat és keresztezéseket, amely miatt a
37-es villamos vonalán is vágányzár lép életbe.
|

|
Az 1-es villamos felújítása
projekt keretében a Kőbányai út-Könyves Kálmán körút kereszteződése is
teljesen átépül 2014. május
19-augusztus 31. között. A vágányzár első részében még olyan
munkákat
végeznek, amelyek nem zavarják az 1-es villamos közlekedését, a 28-as
villamos azonban már csak a Könyves Kálmán körútig közlekedik.
|

|
Kispesten az előző évi munka
folytatásaként 2014. június
1-augusztus 27. között ismét felújítják az Ady Endre út egy
szakaszát. Ezzel párhuzamosan villamospálya-felújítás is történik a
Határ út-Tálas utca, valamint a Kossuth Lajos utca-Vas Gereben utca
között.
|

|
Újabb jelentős szakaszához
érkezett a 3-as villamos felújítása. 2014.
júmius 4-július 15. között
átépítik a Mázsa tér-Ecseri út közti szakaszt. Ennek keretében
megszűnik Budapest utolsó egyvágányú villamosvonal-szakasza a Bihari
úton Kőbánya-Hízlaló MÁV állomásnál, mert ezt a részt kétvágányúvá
építik át.
Az utolsó budapesti egyvágányú
villamosszakasz Kőbánya-Hízlalónál, szakállas sorompóval. A
felsővezetéket már elbontották. »
|

|
Az 1-es villamos felújítása
is
tovább halad. Újabb, jelentős, nagyon leromlott állapotú szakasz
felújítására kerül sor 2014. június
10-szeptember 6. között a Reitter Ferenc utca-Puskás Ferenc
stadion között, tovább a Népligetig pedig a villamosperonokat építik át.
Bontják a régi vágányokat a Thököly út és
az Ajtósi Dürer sor között, előtérben a Thököly úti csatlakozóvágány
kitérőjével »
|

|
A budai oldalon az első
látványos szakaszához érkezett az 1-es villamos meghosszabbítása: 2014. június 16-augusztus 31. között
beépítik a Fehérvári útba a Hengermalom útnál az 1-es villamos
kiágazását. Az építkezés során a Fehérvári úti villamosok megállóját
középperonossá építik át és a kereszteződés északi oldalára helyezik. A
villamosforgalom építés alatti biztosítására ideiglenes végállomások
épülnek a Fehérvári úton a kereszteződés két oldalán 2014. június 14-15. között, melyek
elbontására 2014. augusztus 27-31.
között kerül sor. Ez utóbbi időszak alatt felújítják a Krisztina
körúton az Alagút utcai útátjárót, valamint sínt cserélnek a 41-es
vonalán a Budafok elágazás utáni ívben, valamint a Fülőke utcánál.
A Fehérvári és Hengermalom út
kereszteződésében egy nagy gödör jelzi a leendő kiágazás és végállomás
helyét »
|

|
A 3-as villamos pályaépítése
újabb szakaszához érkezett, megkezdődnek a munkák a zuglói oldalon is. 2014. június 28-tól a Bosnyák
tér-Örs vezér tere, míg 2014. július
5-től 2014. augusztus 13-ig az Erzsébet királyné útja-Bosnyák
tér (és tovább az Ecseri útig tartó) szakaszon dolgoznak.
|

|
Az Élessaroknál zajló munkálatok befejeztével a 2014. július 13-án újrainduló 37A
viszonylat jelzése a 28-as újraindulásáig, 2014. augusztus 30-ig 37-esre
változik.
|
|
A 17-es villamos vágányzárját
kihasználva, 2014. július 14-től
felújítják a villamospályát a Bécsi úton a Tímár utca-Föld utca között.
/Fotó: Gábor Zsolt/ »
|

|
A 3-as villamos
pályafelújítása folytatódik az Erzsébet királyné útján a Nagy Lajos
király útja-Mexikói út között 2014.
augusztus 14-30. között. Eközben 2014. augusztus 14-én üzembe
helyezik a Nagy Lajos király úti szakaszt az Erzsébet királyné
útja-Bosnyák tér között, ahol egyelőre csak a 69-es villamos
közlekedik. Ezzel együtt viszont a Bosnyák téren helyreállítják a Zugló
kocsiszín kis csarnokát a Thököly úttal összekötő vágányt oly módon,
hogy a félangol váltót egy egyszerű ívvel pótolják. Ily módon a
kocsiszíni hurokvágány ismét teljes értékűvé válik.
|
|
A Lehel téren kettős
vágánykapcsolat cserét végeznek 2014.
augusztus 30-szeptember 14. között, valamint kicserélnek néhány
panelt is a Lehel tér-Bulcsú utca szakaszon a vágányzárat kihasználva.
A 14-es villamosok részére a Bulcsú utcánál ideiglenes végállomás
létesül.
|

|
A 3-as villamos felújítása
újabb
szakaszához érkezik. 2014. augusztus
31-én üzembe helyezik az átépített Nagy Lajos király útja-Fehér
út-Kőrösi Csoma Sándor út-Bihari úti szakaszt és a felújítás 2014. október 03-ig az Ecseri
út-Határ út közt folytatódik, 2014.
október 04-től pedig az Ecseri út-Gubacsi út között.
Kőbánya-Hízlalónál megszűnik Budapest
utolsó egyvágányú villamosvonal-szakasza, valamint megszüntetik a Mázsa
téri megállót (az Üllői út felé) és a Fertő utcai vágánykapcsolatot is.
Újra megépül
a Kápolna utcai kiágazás havária esetére, egy új visszafogóhellyel a
Kápolna utcában. Az újrainduló 28-as villamos mellett a 28A
viszonylatjelzés megszűnik, a továbbiakban minden villamos 28-as
jelzéssel közlekedik.
|

|
2014.
szeptember 7-én átadják az 1-es villamos felújított
szakaszát a Közvágóhíd-Puskás Ferenc stadion közt, a vágányépítés 2014. november 18-ig a
stadion-Lehel utca között folytatódik.
Közvágóhíd ideiglenes végállomás.
Visszafogás egy vágányon. Innen tovább a pályát építik »
|

|
A Hosszú-réti patak
folyamatosan
gondot okoz a partja mentén futó 41-es villamosok közlekedésében. 2014.09.11-re a vízfolyás annyira
alámosta a töltést, hogy a Repülőtér-Kamaraerdő szakaszon egyvágányú
közlekedési rendet kellett bevezetni.
A Repülőtér nevű megálló utáni ráhajlításon
járnak át a Kamaraerdő felé közlekedő villamosok a bal vágányra »
|

|
A 3-as villamos pályaépítése
lassan a végéhez közeledik. 2014.
október 18-november 9. között még kitérő- és átszeléscserét
végeznek a Nagy Lajos király útja-Erzsébet királyné útja csomópontban,
valamint az ehhez kapcsolódó vágányzárat kihasználva vágányfelújítás
történik az Erzsébet királyné útján a Nagy Lajos király
útja-Balázs utca szakaszon. 2014.
október 31-én azoban visszaadják a forgalomnak az Ecseri
út-Határ út, 2014. november 10-én
pedig a Mexikói út-Nagy Lajos király útja vonalszakaszt. Itt a
pályaátépítés kapcsán megszűnik a MillFAV járműtelepi kiágazása
melletti egyszerű vágánykapcsolat. A Határ úton a Nagykőrösi út-Gubacsi
út szakaszon azonban 2014.november
29-ig még tovább dolgoznak.
|

|
2014. november 19-én átadják az 1-es
villamos utolsó felújított szakaszát is a Lehel utca-Puskás Ferenc
stadion között. Ezzel az 1-es vonal felújítása befejeződött, a
villamosok ismét az eredeti végállomásaik közt, a Bécsi út és a
Közvágóhíd között közlekednek.
|

|
2014.
november 29-én befejeződik a 3-as villamos felújítása, másnaptól
a villamosok ismét eredeti útvonalukon, a Mexikói út és a Gubacsi út
között közlekednek.
|
|
|
2015.
|
2015.
január 17-én megkezdődik a Széll Kálmán tér villamosokat érintő
átépítése. Január 17-18-án
ideiglenes végállomások épülnek a tér két oldalán a Szilágyi Erzsébet
fasorban a Káplár utcánál, illetve a Krisztina körúton a Várfok utcánál
az alagút előtt, január 19-től
a 18-as, 59-es, 61-es villamosok csak a tér két oldaláig közlekednek.
Káplár utca ideiglenes végállomás »
|

|
2015.
január 31-február 1. között visszaépítik a Széll Kálmán téren a
Margit
körút-Krisztina körúti vágánykapcsolatot, és február 2-tól a 4-6-os villamosok
végállomását ideiglenesen a Vérmező úthoz (volt 18-as villamos
végállomására) helyezik, miközben az eredeti végállomását átépítik.
|

|
Idén megkezdődik Újpesten a
Görgey Artúr utca átépítése is. Ennek előkészítéseképp 2015. február 7-8-án ideiglenes
végállomást építenek be a Rózsa utcánál, február 9-től június 14-ig pedig a villamosok
csak idáig közlekednek a Rózsa utca-Szilágyi utca közti első szakasz
átépítése miatt.
|

|
A budai fonódó
villamoshálózathoz kapcsolódó munkák következő lépéseként szükséges a
Lánchíd budai hídfőben lévő villamos-aluljáró átépítése annak
érdekében, hogy a jelenleginél szélesebb (új CAF) szerelvények is
elférjenek benne. Az aluljáró átépítési munkái 2015. március 16-án kezdődnek meg
vágányzár mellett.
|

|
Elkészült az 1-es villamos új
pályája a Közvágóhíd és a Fehérvári út között, a Rákóczi hídon
keresztül. A villamosok 2015. március
20-án 12 h-tól már a meghosszabbított útvonalon közlekednek.
Egyúttal megszűnik az 1A betétviszonylat.
Etele út/Fehérvári út végállomás »
|

|
A budai fonódó
villamoshálózat
kiépítésének újabb lépéseként 2015.
március 21-én elkezdődnek a munkák a Margit körúton, ami miatt
vágányzár lép életbe. Beépítik a budai fonódó villamoshálózat
kiágazásait a Török utcánál és a Frankel Leó útnál, a Széll Kálmán téri
kitérőket a Széna tér felőli oldalon, valamint átépül a pálya a
Mechwart Ligetnél. A 2015. május
26-ig tartó munkálatok során teljes pályafelújítást is végeznek
a
Nagykörúton az Aradi és Tátra utcák között.
Az új kiágazás beépítése a Margit körúton a
Frankel Leó utcánál »
|

|
Pályafelújítási munkák
kezdődnek 2015. május 30-án az
51-es és 52-es villamosok vonalán. Június
07-ig a Határ út-Jókai Mór utca csomópontban kitérő- és
átszeléscserét végeznek, június 14-ig
nagypaneles vágányfelújítást végeznek a Török Flóris utcában a Topánka
és a Nagysándor József utcában, június
19-ig pedig szintén nagypaneles vágányfelújítást végeznek a
Gubacsi úton a Koppány és Földváry utcák között.
A megújuló Gubacsi út a Koppány utcánál »
|

|
A Görgey Artúr utca átépítésének
2. ütemeként 2015. június 15-2016.
január 31. között
az István út-Rózsa utca közti szakaszt is munkába veszik, a
villamosközlekedés a Szent István tér-Szilágyi utca közt szünetel.
Pillantás a Deák utcai megállóba a Szilágyi
utca irányába »
|

|
A budai fonódó
villamoshálózat
és egyéb környékbeli fejlesztési munkák során a rakparti villamosok
Döbrentei téri megállói az Erzsébet hídtól távolabb kerültek. Az így
megnövekvő Szt. Gellért tér-Döbrentei tér megállótávolság megrövidítése
céljából 2015. június 16-án új
megállóhelyet adnak át Rudas Gyógyfürdő néven az Erzsébet híd déli
oldalán.
Az új megálló északi vége a híd alatt van »
|

|
Folytatódik az Erzsébet királyné
úti pályafelújítás. 2015. június
20-28. között a Balázs utca-Rákospatak utca közti szakaszon
dolgoznak.
Nem sokkal a szakasz átadása előtt »
|

|
Az új CAF villamosok
próbamenetei során kiderült, hogy a Nagy Lajos király útján néhány
útátjáró nem alkalmas az alacsonypadlós járművek közlekedésére. Emiatt 2015. június 20-július 5. között
átépítik az Egressy és a Mogyoródi úti átjárókat.
Az átjárót a kereszt irányú forgalom
fenntartása mellett két szakaszban építetik át »
|

|
Az éppen szünetelő 17-es
vonalon a BKV pályafelújítást végez 2015.
júliusában a Föld utca-Farkastorki út között. Az átépítés során
megszüntetésre kerül a Margit kórháznál lévő egyszerű vágánykapcsolat.
Ezzel
gyakorlatilag a korábbi 17-es vonal teljes felújítása megvalósul.
|

|
A korábbi dunai árvizek
erősen megviselték a 2-es villamos lánchídi aluljáróját. Felújítására 2015. július 4. és augusztus 2. között
kerül sor.
|

|
A 3-as villamos felújításából
kimaradt az Üllői út-Epreserdő utca közti vonalszakasz, benne az
egyszerű vágánykapcsolattal. Ennek a felújítási munkának a pótlására
kerül sor 2015. július 18-27. között.
|

|
A CAF villamosok érkezését
megelőzően 2015. július 30-tól
kezdődően sor kerül Hungária és Száva kocsiszínek átépítésére. Az ennek
során szükséges járműátcsoportosítások keretében 2015. augusztus 1-től a 28-as
viszonylaton típusváltás történik 2 T5C5-ről TW 6000-re, üzemeltetését
pedig Barosstól Ferencváros kocsiszín veszi át. Ugyanettől a naptól
szintén Ferencváros üzemelteti a már korábban TW 6000-res típusúra
váltott 37-es és 37A viszonylatokat Hungária kocsiszín helyett.
|

|
Nagypaneles pályafelújítást
végeznek a Mester utcában az Angyal utca-Dandár utca között 2015. augusztus 1-16. között a jobb
(Duna felőli) vágányban. Ugyanezen idő alatt felújítják az ívet a
Gubacsi úton a
Hentes utca-Tagló utca között.
|

|
A Széll Kálmán téri építkezés
előrehaladtával 2015. augusztus 3-ra
elkészül a 4-es és 6-os villamosok végleges, 3 vágányos végállomása,
így e naptól a villamosok már ide közlekednek.
|
 |
Száva kocsiszín CAF
villamosokhoz kapcsolódó további tehermentesítése céljából 2015. augusztus 17-től az 51-es
viszonylat kiadását Szávától Ferencváros kocsiszín veszi át.
|
|
A Széll Kálmán téri építkezés
további ütemeként a 61-es viszonylat északi szakaszának ideiglenes,
Káplár utcai végállomását 2015.
augusztus 27-30. között elbontják, és 2015. augusztus 31-től a térre
helyezik. A vágányzár ideje alatt a vonalon több, karbantartás jellegű
munkát is elvégeznek.
A 61-es mellett az elpusztíthatatlan
csatolt Ganzok »
|

|
A tanítási időszakban
megnövekvő
kocsikiadási igény nem teszi lehetővé az 51-es és 51A viszonylatok
Hannoveri villamossal történő kiadását, ezért 2015. szeptember 1-től ezeken a
viszonylatokon TW 6000-res helyett KCSV típusú villamosok közlekednek.
|

|
Az új CAF Urbos típusú
villamosok első példányai sikeresen befejezték fotópróbáikat és 2015. szeptember 17-től az első két
kocsi forgalomba áll a 3-as villamos vonalán.
|

|
A budai fonódó
villamoshálózat előkészítéseként a Villányi út felől érkező villamosok
könnyebb visszafordíthatósága miatt 2015.
szeptember 21-28. között új vágánykapcsolatot létesítenek a
Fehérvári úton a Budafok irányú vágány és az SZTK előtti középső vágány
között a körtér felőli oldalon.
|

|
A Maglódi úton 2015. október 7-22. között átépítik
a Bajcsy Zsilinszky kórház és Sibrik Miklós úti megálló peronjait,
valamint a környezetükben lévő vágányszakaszokat.
|

|
Az elhasználódott
keresztezési rész cseréje helyett
2015. október 14-én egyszerűen kiépítették azt a
Salgótarjáni út-Fiumei út kereszteződésében, használhatatlanná téve a
volt 29Y viszonylat BNV irányú használaton kívüli kanyarodó vágányát.
Így a temetői forgalomban tervezett 37B (Újköztemető-Baross tér, Keleti
pu) viszonylat már nem tudott beindulni.
|

|
Az elhasználódott és ezért
jelentős sebességkorlátozást jelentő
dilatációk javítását végzik az 1-es villamos vonalán a Kacsóh Pongrác
úti felüljárón 2015. november 14-15.
között.
|

|
Halaszthatatlan pályajavítási
munkálatokat végeznek 2015. november
14-22. között a
Bartók Béla úton a Kosztolányi Dezső térnél és a Gellért téri
torkolatban.
|

|
Az elhasználódott
vágánykapcsolat cseréjét végzik 2015.
november 23-december 1. között
a Béke úton a Frangepán utcánál.
|

|
Elbontják a már használaton
kívüli, volt Ganz-MÁVAG iparvágány-kiágazás
kiágazó kitérőjét a Kőbányai úton 2015.
november 28-29. között.
|

|
A Széll Kálmán tér építésének
előrehaladtával 2015. november
30-december 6. között megszüntetik a Krisztina körúti ideiglenes
végállomást és felújítják a pályát az Attila út-Széll Kálmán tér között.
|

|
Folytatják a nagypaneles
pályafelújítást a Gubacsi úton 2015.
december 5-13. között a Földváry és a Hentes utcák között. Ezzel
a szakasszal gyakorlatilag teljessé válik a nagypaneles részek
felújítása, a korábbi sebességkorlátozások megszűnnek.
|

|
2015. december 7-12. között a Déli
pályaudvar felől érkező viszonylatok a Széll Kálmán téren ideiglenesen
a Vérmező út mellett végállomásoznak.
|

|
2015.
december 13-tól a Széll Kálmán tér újra átjárhatóvá válik az
59-es és 61-es viszonylatok számára, mivel átadják a forgalomnak a tér
megújult vágányhálózatát.
|

|
2015.
december 23-án átadják a budai fonódó villamoshálózat pályáját
műszaki szempontból, a viszonylatok változására azonban csak 2016
januárjában kerül sor. Új villamospálya épült a Batthyány tér-Margit
híd között (a Margit híd alatt fonódott vágánnyal), a Batthyány téren a
kettős helyett egyszerű vágánykapcsolat létesült, új kanyarodó vágányt
építettek a Margit körútról a Frankel Leó útra, új visszafogó
vágánykapcsolatok épültek a Nagyszombat utcánál és a Zsigmond köznél.
|

|
|
2016.
|
2016.
január 16-án megtörténik a budai fonódó hálózat üzembe helyezése
forgalmi szempontból is. Számos budai villamosviszonylat közlekedése
megváltozik. A 17-es újra indul Bécsi út/Vörösvári út-Savoya Park
között (Alkotás utcán át), a 18-as megszűnik, a 19-es és a 41-es
meghosszabbodik a Bécsi út/Vörösvári útig, az 56-os újra indul
Hűvösvölgy-Városház tér között (Krisztina krt-on át), új 56A viszonylat
indul Hűvösvölgy és a Móricz Zsigmond körtér között (Krisztina krt-on
át), a 61-es a körtér Fehérvári úti oldaláig hosszabbodik. Reggeli
csúcsban néhány villamos Kamaraerdő-Deák tér között jár 47B, valamint
Hűvösvölgy-Márton Áron tér között 59B jelzéssel. A Lánchíd alagút
építése miatt a 19-es és 41-es ideiglenesen még kettéosztva jár a híd
két oldaláig.
|

|
2016. február 1-én befejeződik a
Görgey Artúr utcai villamospálya átépítése, a villamosforgalom újra
indul. A úttestre történő korábbi leszállás megszűnik, mindenhol
"negatív öblös" peronok épülnek. A Deák és Corvin utcai megállókat
összevonják Kiss Ernő utca néven. Új visszafogóhelyet létesítenek a
Szilágyi utca torkolata előtt.
A pálya valójában nem hullámos, csak a
vízelvezetés miatt lett ilyen »
|

|
2016.
március 14-én befejeződik a Lánchíd budai aluljárójának
átépítése is, a villamosforgalom újra indul. Az átépítés során
megszűnik a találkozási tilalom és a korábbinál szélesebb villamosok is
áthaladhatnak az alagúton. A budai fonódó villamoshálózat ezzel
teljessé válik.
|

|
2016. március 31-én forgalomba
állnak a hosszabb, 56 m hosszúságú CAF villamosok az 1-es vonalon.
Ezidőtájt ezek a világ leghosszabb egyterű villamosai.
|

|
A Széll Kálmán téri átépítés
előrehaladtával 2016. április 2-án
újra üzembe helyezik az 59A villamosviszonylatot.
|
|
A viszonylatok jobb
megkülönböztethetősége miatt 2016.
április 4-étől újra bevezetik a 28A viszonylatjelzést.
|

|
Folytatódik a nagypaneles
vágányfelújítás Kispesten az Ady Endre úton. 2016. április 13-május 13. között a
Tálas utca-Kisfaludy utca szakaszon dolgoznak.
|

|
Az új építésű villamospálya
ragasztott sínlekötései meghibásodtak, ezért 2016. április 20-24. között
vágányjavítást végeznek a 2-es villamos vonalán a Fővám tér-Közraktár
utca között a Csarnok térnél.
/Fotó: Friedl Ferenc/ »
|
 |
A tönkrement villamospályát
és útburkolatot javítják 2015.
április 25-május 20. között a Népszínház utcában a Teleki László
térnél. A felújítás érdekessége, hogy a munkálatok ideje alatt a
villamosforgalmat egyvágányú közlekedéssel fenntartják az érintett
szakaszon, a közúti forgalom kizárása mellett.
|

|
Budafok kocsiszín lesz a CAF
villamosok budai bázisa, amihez teljesen át kell építeni az épületeket
és a vágányhálózatot. 2016. május 6-ra
a kocsiszínt teljesen kiürítették - a villamosokat Kelenföld,
Ferencváros, Baross kocsiszínekbe helyezték át - és a bontásokkal
megkezdődtek az átalakítás munkálatai.
|

|
Vágányfelújítást végeznek 2016. május 7-8. között Kőbányán a
Bihari úton a Fertő utcánál a Mexikói út irányú vágányban.
|
|
Idén is
folytatódnak a Gubacsi úti pályafelújítási munkák. 2016. május 28-június 7. között a
Tagló utca térségében dolgoznak.
|

|
Az igen leromlott állapotú
Kozma utcai átjáró átépítési munkáit végzik 2016. június 4-13. között az
Újköztemetőnél. |

|
Az idei
nyár nagy volumenű villamospálya építése dél.budán zajlik. 2016. június 16. és augusztus 27. között
az alacsonypadlós villamosokhoz alkalmazkodva átépítik a
villamosperonokat a Bartók Béla úton és a Fehérvári úton. Ehhez
kapcsolódóan pályafelújítást végeznek a Bartók Béla úton a Szent
Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér között, szakaszosan a Fehérvári
úton és a Városház téren, valamint átépül Albertfalva kitérő és a
Budafok kocsiszín melletti vágányhálózat. A Városház téren a kettős
vágánykapcsolat egyszerűre épül át, továbbá megszüntetik az egyvágányú
közlekedést a 41-es vonalán a Repülőtér és Kamaraerdő között, a
villamosok ezen a szakaszon is két vágányon közlekednek.
|

A Szent Gellért
téren már építik a vágánykapcsolatokat
|

Albertfalva kitérőnél megszűnik a középső vágány
|

Felújítás a Vegyész utcánál
|

Budafok kocsiszínnél kő kövön nem maradt
|
|
Kicserélik a 24/28-as
villamosok
elágazó váltóit, valamint a kocsiszín melletti vágányra vezető váltót
az Orczy téren 2016. augusztus 13-28.
között, továbbá felújítják a pályát a Baross utca-Visy Imre utca
között, egyúttal az ívben vágányszéthúzással megszüntetik a találkozási
tilalmat.
|

|
Az alacsonypadlós villamosok
padlószintjéhez igazodva, átépítik a
villamosperonokat, valamint a mellettük lévő vágányszakaszokat a
Villányi úton és az Alkotás utcában a Móricz
Zsigmond körtér-Déli pu. között 2016.
augusztus 28-október 16. között.
|

|
Vágányfelújítást végeznek az
59-es villamos vonalán két útátjáróban,
valamint cserélik az elhasználódott keresztezést Budagyöngyénél 2016. szeptember 3-4. között.
|

|
A Róbert Károly körút
felújításához kapcsolódóan átépítik a deltavágányokat a Lehel
utca-Róbert Károly körút csomópontban
2016. október 16-december 14. között.
|

|
Pesterzsébeten szakaszos
felújítási munkákat végeznek 2016.
november 2-15. között, elsősorban az ívekben: Vörömarty
utca-Előd utca, Előd utca-Török Flóris utca, Székelyhíd utca-Ady Endre
utca, Gubacsi út-Határ út, valamint szakaszosan a Vörösmarty utcában.
|

|
Szakaszos útátjáró- és
pályafelújítást végeznek a Maglódi úton a Gitár és Akna utcáknál,
valamint a Sírkert úton 2016.
november 12-21. között.
/Fotó: Iho.hu, Kemsei
Zoltán/
|

|
A 3-as villamos vonalán is
útátjáró és pályafelújítást végeznek a Napfény utca-Gyáli út átjáróban,
valamint tovább a Nagykőrösi úti deltavágányig 2016. november 19-december 2. között.
|

|
Az 50-es villamos vonalán, az
Üllői úton, 2016. november
22-december 5. között összesen 10 útátjáró felújítását végzik el
a Margó Tivadar utca-Béke tér szakaszon.
|

|
Kitérő- és átszeléscserét
végeznek a Bosnyák téren 2016.
december 6-9 között, valamint felújítják a vágányokat és a
vágánykapcsolatot a Kolozsvár utcában a Széchenyi út-Csillagfürt utca
szakaszon 2016. december 6-15. között.
|

|
|
2017.
|
A Ganz csuklós járművek
forgalomból történő fokozatos kivonásának újabb lépéseként 2017. január 1-től típuscsere
történik a 41-es viszonylaton Ganz csuklósról 2 T5C5-re (ezeket Budafok
átépítése miatt egyelőre Baross kocsiszín adja). A típuscserét
a Lánchíd budai aluljárójának átépítése tette lehetővé, ahol a Tátra
típusú járművek korábban nem fértek el. Az átépítés után viszont
valamennyi
típus immár korlátozás nélkül közlekedhet.
|

|
A Baross kocsiszín körüli
pályahálózat romlásának következő fázisaként 2017. februát 18-tól le kellett
tiltani a közlekedést az Orczi téren a Baross kocsiszín kiálló vágány
és a Keleti felé közlekedő 24-es vágányának keresztezésén. A
vágánykeresztet kiépítették, és folyópályával helyettesítették.
|

|
A nagykörúti villamospálya is
folyamatosan romlik, a Blaha Lujza tér környékén már több
sebességkorlátozás van érvényben. 2017.
április 8-25. között a legkritikusabb szakaszokon, a Dohány
utca-Rákóczi út, valamint a Népszínház utca-Bérkocsis utca között
ideiglenes javításként a RAFS pályát nagypaneles felépítményre
cserélik.
|

|
Folytatódik az Ady Endre úti
nagypaneles pályafelújítás. 2017.
május 13. és június 9. között a Hunyadi utca - Kossuth Lajos
utca közti szakaszon építik át teljesen mindkét vágányt.
|

|
A Hűvösvölgyi úti
villamosvonalon az Ördögárok menti támfal már régebb
óta igen rossz állapotban van, egy szakaszon már hosszabb ideje 20
km/h-s sebességkorlátozás van érvényben. A támfal és az érintett
villamospálya átépítését a nyári szünetre időzítve, 2017. május 27-augusztus 27. között
végzik az Akadémia-Zuhatag sor szakaszon. A vágányzárat kihasználva
felújítják az útátjárókat Budagyöngye és az Akadémia között, a Kelemen
László utcánál, valamint pályafelújítást végeznek a Nagyhíd és a
Vadaskerti utca, valamint a Nyéki út és az Ötvös János utca között.
|

|
Dél-Budán pályakarbantartást
végeznek 2017.
június 17-26. között az Irinyi József utcában és a Goldman
György téren. A Buda felé vezető vágány felépítményét nagypanelesre
cserélik.
|

|
Újpesten a Szent István téren
már több felújításhoz kapcsolódva is
ideiglenes visszafogóhelyet építettek, majd elbontották azt. 2017. június 17-26. között itt immár
egy végleges vágánykapcsolatot alakítanak ki.
|

|
A Hűvösvölgyi úti
vágányzárhoz részben csatlakozva, teljesen felújítják a villamospályát
a Budaörsi út és a BAH csomópont szakaszon 2017. június 27. és július 16. között.
A felújítás érdekessége, hogy a RAFS pályát nagypaneles felépítményre
cserélik.
|

|
Szintén a Hűvösvölgyi úti
vágányzárhoz kapcsolódva részleges kitérő- és ívsíncserét végeznek a
Széll Kálmán tér-Budagyöngye szakaszon 2017.
július 1-16. között.
|
|
Javítják a ragasztott
felépítményű villamospályát az 1-es vonalán a Salgótarjáni út és a
Kőbányai út közti szakaszon 2017.
július 1-12. között.
|
|
Cserélik a végletekig
elhasználódott vágánykeresztezéseket az Orczy téren 2017. július 13-16. között. Egyúttal
visszaépítik a hiányzó keresztezési részt.
|

|
Újpalotán az Erdőkerülő utcai
végállomáson kicserélik az elhasználódott kettős vágánykapcsolatot 2017. augusztus 5-19. között.
|

|
Az újpalotai vágányzárhoz
csatlakozva panelcserés vágányfelújítást végeznek a Kolozsvár utcában a
Rákospalotai körvasút sor-Rekettye utca szakaszon 2017. augusztus 7-14. között.
|

|
A 2-es villamos vonalán
útátájáró-felújítást végeznek 2017.
augusztus 9-18. között a Belgrád rakpart-Március 15. tér, Irányi
utca, Róth Miksa utcai átjárókban.
|

|
Nagypaneles pályafelújítást
végeznek a Krisztina körúton a Mikó utca-Orvos lépcső szakaszon 2017. augusztus 21-szeptember 24. között.
Ezt többek közt a Krisztina téri útátjáró és az autók által is használt
nagypaneles szakasz rendkívül leromlott állapota indokolta.
|

|
Felújtják a villamospályát a
Mester utcában a Máriássy utca és a Könyves Kálmán krt. között,
valamint a Török Flóris
utcában a Határ út-Ferenc utca szakaszon 2017. szeptember 23. és október 15. között.
Utóbbi helyszínen az új, nagypaneles vágányt műfüves burkolattal
borítják be.
Műfű burkolatú nagypaneles vágány a Török
Flóris utcában »
|

|
2017. szeptember 23. és október 22. között,
több hétvégén átépítik, illetve megszüntetik a Nagy Lajos király útján
a balesetveszélyes és a villamosforgalmat akadályozó útátjárókat a
Bonyhádi útnál, Benkő utcánál, Komócsy utcánál, Nagy Lajos király útja
119-nél, Gyarmat utcánál. A megszüntetett útátjárók kiváltására a Nagy
Lajos király útja északi oldalán szakaszosan szervízutat építenek ki.
|

|
Átépítik a nyitott
villamospályát zárt, nagypaneles rendszerűre a
Bánkút utca-Páskomliget utca kereszteződésében 2017. október 14-29. között.
|

|
Pályafelújítást végeznek a
leromlott állapotú Bihari és Ceglédi utakat
összekötő ívekben a 3-as villamos vonalán 2017. október 26. és november 5. között.
|

|
Hosszas előkészítő munka
után, 2017. november 4-én
szombaton elkezdődik az M3-as metróvonal északi szakaszának felújítása.
A pótlási feladatokba a buszok mellett a villamosokat is bevonják. E
naptól a 14-es villamosok viszonylatjelzése 14M-re változik. 2017. november 6. hétfőtől
hétköznaponként a 12-es villamosok 12M jelzéssel meghosszabbított
útvonalon, Rákospalota, Kossuth utca-Lehet tér között járnak.
|

|
A Bp-Esztergom vasútvonal
felújításának részeként Angyalföld vasútállomáson a jobb átszállási
lehetőség megteremtése érdekében új gyalogos kapcsolatok létesültek a
villamos irányába. Ehhez kapcsolódóan 2017.
december 21-én új megállópár létesül a 14-es (12M, 14M) villamos
vonalán Angyalföld vasútállomás néven.
|

|
|
2018.
|
A Hosszú-réti patak áradása
ismét megrongálta a villamosvasúti töltést, ezért 2018. február 10-től egyvágányú
közlekedési rendet vezetnek be a 41-es villamos vonalán a Hasadék u. és
a Kelenvölgy megállóhelyek között.
|

|
A csarnok és az udvar
vágányainak új kapcsolatait alakítják ki a Száva kocsiszín Határ út
felőli vágánylírájának átépítésével 2018.
április 3-tól.
|

|
Az elhasználódott ívet és
csatlakozó vágányokat újítják fel a Bartók Béla úton a Vasút
utca-Somogyi út szakaszon 2018.
április 9-29. között.
|

|
Cserélik az elhasználódott vágánykeresztet a Teleki László térnél a
28/37-es elágazásában 2018. május
12-13. között.
|
|
Budafok kocsiszín átépítése 2018.
május 11-én befejeződik, másnaptól újra ad ki kocsikat. Ezzel
együtt 2018. május 12-től az
56-os részbeni, a 41-es teljes kocsikiadását Barosstól, a 17-es
részbeni kiadását Angyalföldtől visszaveszi, az 1-es, 17-es, 19-es
részbeni kiadását Szávától átveszi.
|

|
Pályafelújítás az 50-es
villamos vonalán a Határ úti csonkavágányban,
illetve Kispest Villanytelepnél 2018.
május 24-június 8. között.
Villanytelepnél új, nagypaneles pálya épült
»
|

|
Az 1-es villamosvonal
meghosszabbításához kapcsolódóan beépítik a
vágánykereszteket az Etele út-Fehérvári út csomópontba 2018. május 26-július 6. között.
|

|
Pályafelújítás az 50-es
villamos vonalán a Határ úti másik csonkavágányban és a kettős
vágánykapcsolatban 2018. június
11-26. között.
|

|
Az iskolai szünetben
folytatódik a több mint 20 évvel korábban felújított nagykörúti
villamospálya átépítése. 2018. június
16-szeptember 2. között az Oktogon-József utca közti szakaszon
dolgoznak. Az előző évi ideiglenes nagypaneles felépítményt hosszú
élettartamú, végleges szerkezetre cserélik.
|

|
Az 1-es villamos átépítéséből
kimaradt szakaszok felújítását végzik a Hős és a Vajda Péter utcai
útátjáróknál és csatlakozó vágányszakaszokon 2018. július 7-21, a Mester
utca-Népliget szakaszon pedig 2018.
július
7. és augusztus 31. között.
|

|
A már régóta elhasználódott
átszelés cseréjét végzik 2018. július
14-15. között a Szent János kórháznál, megszüntetve ezzel az
5-ös lassújelet.
|

|
A leromlott állapotú
villamosvágány felújítását végzik a Margit körúton a Széna tér-Kisrókus
utca szakaszon a Pest felé menő vágányban 2018. augusztus 11-19. között. A
végleges felújítás előtti javítás során a RAFS pályát nagypanelesre
cserélik.
|

|
Az idei nagykörúti vágányzár
befejező lépéseként 2018. augusztus
25-szeptember 2. között átépítik a Ferenc körút Tompa
utca-Tűzoltó utca szakaszát.
|
|
Pesterzsébeten a Török Flóris
utcában felújítják a leromlott állapotú Előd utca-Jósika utca szakaszt 2018. szeptembet 8-23. között.
|

|
2018. október 14-én nekilátnak a már
régebb óta tervezett Fiumei úti átépítésnek az Orczy tér-Népszínház
utca között. Budapesten ez az egyik váltókkal és keresztezésekkel
legsűrűbben ellátott szakasz. A 2018.
december 22-ig tartó munka során néhány vágánykapcsolat
módosul. Átépül a kocsiszín melletti "rozsdás" vágány Orczy tér felőli
kiágazása, a másik fele pedig csonka lesz. Megszűnik a Baross kocsiszín
Fiumei út felőli kapcsolata is. Visszaépül viszont a 29y kanyarodó
vágány a Salgótarjáni utcai csomópontban.
|

|
|
2019.
|
A Tátra villamosok
korszerűsítésének előrehaladtával Budafok kocsiszín Tátra állománya
teljesen, Angyalföld kocsiszíné pedig nagyrészt lecserélődött T5C5K
típusra. Emiatt 2019. január 1-étől
a 17-es és 41-es villamosokra már csak T5C5K járműveket adnak
forgalomba.
|

|
A 37-es villamos kiadását 2019. január 1-i kezdettel
Ferencvárostól Száva kocsiszín veszi át.
|

|
2019. február 20-tól folytatódnak a
Baross kocsiszín környéki munkálatok. A március 31-ig tartó építés során
bekötik a kocsiszín melletti korábbi "rozsdás" vágányt a kocsiszín
kitérőkörzetébe, a korábbi helyén egy új ellentétes irányú kaput nyitva.
|

|
2019. március 1-14. között
felújítják a villamospályát a Gubacsi úton a Kvassay Jenő út-Koppány
utca között.
|

|
Az Orczy téri munkák
folytatódnak 2019. március 28-tól. Az
április 14-ig tartó felújítás során átépítik a Kőbányai úti
elágazás környékét, a kitérő előtti és utáni vágányokat, valamint a
Népszínház utcában a Dobozi utca-Fiumei út közti szakaszt.
|

|
Végéhez érkezik az M3-as
metró északi szakaszának átépítése, ezért 2019. március 30-tól megszűnik a 12M
és 14M metrópótló villamosjárat, a 12-es és 14-es viszonylatok ismét az
korábbi rend szerint közlekednek. Az innen felszabaduló kocsik
segítségével típuscsere történik a 19-esen Ganzról T5C5K-ra.
|

|
Kitérő- és keresztezés-cserét
végeznek a Népszínház utcában a Dobozi utcánál 2019. április 15-május 5. között.
|

|
Folytatódik a villamospálya
átépítése Józsefvárosban a Teleki térnél, csatlakozva az előző
vágányzári ütemhez. 2019. május
6-június 7. között teljesen felújítják a Magdolna és Dobozi
utcában fekvő szakaszokat. Ettől az időponttól kezdődően a 37-es és 37A
villamosok
a Dobozi utca-Magdolna utca pályaszakasz helyett a Fiumei úton és a
nemrég újjáépített 29Y váltón keresztül érik el a Salgótarjáni utcát.
|

|
Az idei nyár sem telik el
nagykörúti átépítés nélkül. A Práter utca-Goldman György tér szakaszon
a tanítási szünetben, 2019. június
15-szeptember 1. között teljes felújítást végeznek, amelynek
keretében cserélik az elhasználódott Petőfi hídi dilatációkat is.
|

|
Cserélik az elhasználódott
átjárókat és egyéb vágányszakaszokat a Hungária körúton a Salgótarjáni
és a Szörény utcánál 2019. június 29.
és július 7. között.
|
|
A közel 20 éve felújított
Margit körúti villamospályát is teljesen átépítik a Margit utca-Széna
tér szakaszon 2019. július
6-szeptember 1. között. A vágányzáron belül 2019. augusztus 21-szeptember 1. között
a Margit hídon is felújítási munkákat, többek közt dilatáció cseréket
végeznek.
|

|
Az 1-es villamos körgyűrű 8.,
egyben utolsó, befejező szakaszát 2019.
július 9-én adják át a Fehérvári út és az Etele tér között.
Ettől kezdve a villamosok a Bécsi út/Vörösvári út és Kelenföld
vasútállomás közt járnak.
|

|
2019.
július 22-re helyreállítják a Hosszú-réti patak melletti
villamospályát, így ettől az időponttól kezdődően a 41-es villamosok
ismét a megszokott rend szerint, végig kétvágányú pályán közlekednek. A
Rózsavölgy felső közelében lévő ideiglenes ráhajlítást elbontották.
|

|
Az elhasználódott
síndilatációkat cserélik a Margit hídon 2019. augusztus 21-szeptember 1. között.
|

|
Az egyik legkorszerűtlenebb
budapesti kocsiszín, a zuglói felújítása kezdődik meg 2019. szeptember 2-án. Az átépítés
során kicserélik a teljes vágányhálózatot.
|

|
Pályafelújítást végeznek a
Határ út-Jókai Mór utca keresztezésében levő ívben és útátjáróban 2019. október 19-31. között.
|

|
Cserélik a 42-es és 52-es
villamosok elágazását a Határ úti végállomáson a Ferde utcánál 2019. november 4-15. között.
|

|
A Széna téri buszpályaudvar
elköltözése miatt új tárolóhelyek létesítését tervezik a Déli
pályaudvar
oldalában a volt postavágányok helyén. A ki- és behajtás az Alkotás
utca felől történne, a villamosvágányokról. Emiatt vágányfelújítást
végeznek az Alkotás utcában a Nagyenyed utca-Déli pu. szakaszon 2019. november 15. 20 h-tól november 24-ig.
|

|
Egy pályafelújítás keretében 2019. november 23-24. között
elbontják az Üllői úton az igen rossz állapotú, használaton kívüli
Nagy-Burma iparvasúti kereszteződést.
|

|
|
|