Pályafelújítást
és kitérőcseréket végeznek a Bartók Béla úton a Kelenföld kocsiszín
előtt március 20-április 12. között.
Valószínűleg ekkor szüntetik meg a Somogyi utcában a hurokvágány első
elágazó kitérőjét. A továbbiakban a csúcs felőli vágánykapcsolat
szolgál elosztó váltóként.
Itt épp egy 49-es halad rá az említett
váltóra /Fotó: NZA
gyűjteményéből/ »
|
|
Két éves tesztüzem után április 4-én utasforgalomba áll a
BKV és az Ikarusz közös fejlesztéseként létrehozott Hungaroplan típusú
kísérleti villamos. A 3750-es pályaszámú jármű Baross kocsiszínből a
36-os vonalon kezdi meg pályafutását.
A Zalka Máté téren kanyarodik éppen a
Kápolna tér irányába »
|
|
Április 17. és május 7. között
vágányépítést végeznek Kőbányán a Kőrösi Csoma Sándor úton, a Zalka
Máté téren pedig vágány- és kitérőcsere történik. Ezzel párhuzamosan
visszaépítik a bal vágányt a Kőbányai úton a Horog utcai vasúti híd
alatt, ahol közel négy évig egy vágányon közlekedtek a villamosok.
|
A vasúti
híd felújításának befejeztével május
8-tól megszűnik az ideiglenesen egyvágányú pályaszakasz a
Kőbányai úton a horog utcánál lévő MÁV felüljáró alatt.
|
Május 8. és június 15. között
felújítják a villamospályát Zuglóban az Erzsébet királyné útján.
Valószínűleg ezzel egyidőben építik ki a pályából a MÁV telepnél a
már régóta használaton kívüli volt 65-ös villamos elágazását.
Ismeretlen szerző
felvétele »
|
|
Az 1-es villamos
meghosszabbításának előkészítése képpen több ütemű vágányzárban (1989. december 2-12. között, továbbá
1990. április 9-13. között)
beépítik a Thököly úti pályába a Hungária körúti kiágazást, majd június 23-29. között elbontják a
Kacsóh Pongrác úti végállomást és kialakítják az új szakasz bekötését.
Végül július 1-től
meghosszabbodik az 1-es villamos, a Bécsi út-Thököly út között
közlekedik.
Épül az 1-es villamos Thököly úti
végállomása /Fotó: Uherkovich
Péter/ »
|
|
Vízcsőfektetéssel
egybekötött pályafelújítás miatt nem jár a 17-es villamos július 17. és október 9. között.
|
A nyár
végén a budai térségben történik nagyobb arányú pályafelújítás. Ennek
keretében július 31. és augusztus 23.
között pályafelújítást végeznek a Szilágyi Erzsébet fasorban és
a Völgy utcában, továbbá augusztus 3.
és szeptember 16. között a Krisztina körúton.
|
Szintén az augusztus 3. és szeptember 16. közötti
időszak alatt elvégzik a Moszkva tér teljes átépítését is. Ennek során
megszűnik a többszörös hurokvágány-rendszer, helyette fejvégállomásokat
alakítanak ki: a 4-es, 6-os villamosoknak a tér északi oldalán, míg az
59-es és 61-es villamosoknak a tér délkeleti oldalán. Az átmenő jellegű
18-as viszonylat két irányú vágánya egymás mellé, a tér délnyugati
oldalára kerül. Egyedül az 56-os villamos hurokvégállomása marad meg.
Az átépítéssel a gyorsan elhasználódó kissugarú ívek számát csökkentik
és a felesleges keresztezések számát is redukálják. A Margit
körút-Szilágyi Erzsébet fasor közvetlen kétirányú kapcsolat egyetlen
üzemi vágányra csökken. Az új forgalmi rendet szeptember 17. üzemkezdettől vezetik
be. Kapcsolódó oldal: Moszkva
tér
A tér egy részlete nem sokkal az átépítés
után /Fotó: Uherkovich Péter/
»
|
|
Szeptember
19-30. között pályafelújítást végeznek a belső Bartók Béla úton
és a Móricz Zsigmond körtéren. Valószínűleg ekkor szűnik meg a Karinthy
Frigyes út felől a Szent Gellért tér irányába kanyarodó ritkán használt
üzemi összekötő vágány. A másik irányú kanyarodási lehetőség ekkor még
megmarad.
|
|
Megkezdik a felkészülést a
3-as
metró új szakaszának átadásához kapcsolódóan a káposztásmegyeri
villamos ráhordó
szerepének erősítésére. Október 10.
és november 9. között egy új betétjárati végállomást építenek ki
Angyalföld forgalmi telepnél.
|
|
A korábbi balesetek
tapasztalataiból okulva, október
15-től nappal is kötelezővé teszik a villamosok számára a
tompított fényszóró használatát. Korábban ugyanis a villamos elé hajtó
autósok többször is arra hivatkoztak, hogy azt hitték, hogy a villamos
távolodik és nem közeledik (a kétirányú kocsiknál, szerelvényeknél a
villamos eleje és vége ugyanis egyforma).
Csúcsforgalom a Bartók Béla úton »
|
|
Egy váratlanul bejelentett
jelentős benzinár-emelés miatt a taxisok országos blokádot szerveztek október 25-28. között. Ennek során a
fővárosban többek között megbénult a villamosközlekedés is.
Bosnyák tér /Fotó: Tildy Tibor/ »
|
|
November
6. és 1991. május 14. között felújítják a Pongrác út északi
hídelemét. Emiatt a 37-es villamosok egy vágányon közlekednek a Zách
utca és az Őrház között, jelző biztosítása mellett. A 29-es villamosok
közlekedése ezen időszak alatt szünetel.
A jelzőberendezést később is többször
használták az egyvágányú pálya biztosítására, így azt nem szerelték le »
|
|
A 3-as metró III/B/1-es,
Árpád
híd-Újpest központ szakaszát december
14-én helyezik üzembe. Ehhez kapcsolódva megszűnik a 3V
villamospótló autóbusz közlekedése. Másnap, december 15-től pedig új
villamosviszonylatot indítanak 11-es jelzéssel hétköznap csúcsidőben,
Angyalföld forgalmi telep és a Káposztásmegyeri lakótelep között 3-as
Tátra szerelvényekkel. Ezzel lehetővé válik teljesítmények
átcsoportosítása a Lehel út-Béke út szakaszról Káposztásmegyer-Újpest
központ közé.
11-es villamos a káposztásmegyeri
végállomáson »
|
|
Szépilona kocsiszín 1979. óta
tartó rekonstrukciója a végéhez közeledik. Az egyik utolsó fázis a
kocsiszín előtti vágányhálózat átalakítása. Az egyes csarnokok
csatlakozó vágányai lekeresztezték a Budakeszi utat, ezért a tolatások
a közút nagyfokú zavarásával jártak. Az új elrendezés szerint az összes
vágány kerítésen belül ágazik össze, majd egy védőcsonka mellett halad
át a Budakeszi úton. A tolatások nagy része kerítésen belül megoldható.
A járműfordításra továbbra is egy deltavágány áll kerítésen kívül
rendelkezésre.
A képen még az átépítés előtti
vágányhálózat látszik /Fotó:
Uherkovich Péter/ »
|
|
Az év folyamán felbontják a már
használaton kívüli Epreserdő utcai iparvágány egyik vágányát és
kitérőit. A kiágazás ekkor még megmarad.
Itt az iparvágányon látható a volt 7205-ös,
vagy 7206-os tehermozdony maradványa /Fotó: Czéh György/ »
|
|
A
rendszerváltás után az önkormányzatok felülvizsgálták a közterület
elnevezéseket. Az év folyamán
több alkalommal is (és még a későbbi időszakban is) jelentős számú tér,
utca neve változik, ami sok esetben érinti a villamosok útvonalát,
megállóit, végállomásait.
|
Súlyos villamosbaleset
történt január 7-én az Orczy
út és a Vajda Péter utca sarkán a Golgota térnél. A Keleti pályaudvar
felől nagy sebességgel érkező 24-es villamos hibás váltóállítás miatt a
23/24-es villamos elágazó váltóján kitérőbe haladt, kisiklott és
felborult. A balesetben 4-en meghaltak, többen megsérültek.
Ismeretlen szerző
felvétele »
|
|
Pályafelújítást
és kitérőcseréket végeznek két ütemben február
26-tól március 18-ig a IX. kerületben a Fék utcában, a Gubacsi
út-Markusovszky lejtő torkolatában és a Gubacsi út-Szabadkai út
kereszteződése előtt.
|
Március 19-28. között
kitérőcserét és vágányépítést végeznek a 61-es villamos Móricz Zsigmond
körtéri végállomásán.
|
|
Április 16-tól május 31-ig pályafelújítást
végeznek az Erzsébet királyné útján a Kolumbusz u-Nagy Lajos király
útja között, majd Június 1. és
október 15. között tovább a Nagy Lajos király
útja-Rákospatak utca között. Egyúttal elvégzik a Rákospatak hídjának
teljes újjáépítését is.
Fotó: Benda György »
|
|
Június 21-től július 15-ig hétvégente, majd
július 20-29. között teljes üzemidőben az
elhasználódott vágányok cseréjét végzik az Árpád hídon. A felújítás
idejére az 1-es villamosoknak egy ideiglenes visszafogóhelyet
alakítanak ki a Váci út Árpád híd felőli oldalán.
Ismeretlen szerző
felvétele »
|
|
A
nagykörúti nagypaneles villamospálya a hatalmas igénybevétel miatt
rendszeres felújításra szorul. Július
30-tól augusztus 13-ig pályafelújítást végeznek a Lágymányosi
ltp. végállomáson, a Schönherz Zoltán úton, az Irinyi József utcában,
az Irinyi József u-Karinthy Frigyes út kereszteződésében, valamint a
Petőfi híd pesti lejárójában.
|
Ismét nosztalgia villamosok
közlekednek hétvégente a 2A és a 19-es vonalán (utóbbinál a Batthyány
tér-Móricz Zs. körtér között) az augusztus
3-szeptember 15. közötti időszakban.
A 611-es fordul a körtéren Fotó: Benda György »
|
|
Augusztus 22-szeptember 19. között vágányfelújítást
végeznek a Bartók Béla úton. Cserélik az elosztóváltót a körtéren,
javítják a vágányokat a Szabadság hídon és kitérőcserét végeznek az
Etele téren.
Egyúttal augusztus
22-től a 18-as
villamos kocsikiadását Budafok és Szépilona kocsiszínek végzik (Baross
kocsiszín nem küld több 18-ast forgalomba).
|
Október 1-től átszervezik a
villamos üzemegységeket. A korábbi öt helyett három újat hoznak létre.
A régi szervezet szerint a következő volt a kocsiszínek csoportosítása:
I. Üe: Baross, Hungária, II. Üe: Angyalföld, Zugló, III. Üe: (Fogas),
Óbuda, Szépilona, IV. Üe: Ferencváros, Száva, V. Üe: Budafok, Kelenföld
Új felállás szerint: I. Üe: Ferencváros, Hungária, Száva, II. Üe:
Angyalföld, Baross, Óbuda, Zugló, III. Üe: Budafok, (Fogas), Kelenföld,
Szépilona
A BKV hírlap korabeli cikke az
átszervezéssel kapcsolatban /Benda
György gyűjteményéből/ »
|
|
Október
1-10. között vágányjavítást végeznek a Népszínház utcában és a
Kőbányai úton.
|
|
Október
15-23. között nagypaneles
vágányfelújítást végeznek a 17-es villamos vonalán a Frankel Leó úton.
November 12-december 4. között
pályafelújítást végeznek a 12-es villamos vonalán Újpesten a Fóti úti
aluljáróban.
December 1-től a 23-as
kocsikiadását csak Ferencváros kocsiszín biztosítja (eddig Ferencváros
és Hungária közösen végezte).
December 4-16. között
vágányjavítást végeznek a XXII. kerület Leányka utcában a Szent István
térnél.
Az 1-es villamos Vörösvári úti végállomásán vágányutas
biztosítóberendezést állítanak üzembe. Ezzel együtt szabályozzák a
végállomás közlekedési rendjét. A
december
6-án életbe lépő változások a szokásosnál nagyobb sebességet
engedélyeznek a váltókon.
Megszűnik a 13-as villamos
Gubacsi úti végállomásán a
Pesterzsébet felsőhöz vezető HÉV kapcsolat.
|
|
Január 6-tól kihasználtság
hiányában a 11-es villamost 3 helyett 2 kocsis Tátrával adják
forgalomba, a 37-es villamosok késő esti meneteit pedig a Kozma utcáig
rövidítik.
Egy 11-es villamos Angyalföld forgalmi
telep végállomáson »
|
|
Március 2-tól az 1-es
viszonylatra Angyalföld és Óbuda kocsiszínek mellett Baross kocsiszín
is küld villamosokat, egyelőre 4 szerelvényt. Ezt a Thököly útnál lévő
kettős csatlakozóvágány teszi lehetővé. A villamosok az Orczy
tér-Fiumei út-Festetics utca-Baross tér-Thököly út útvonalon állnak
forgalomba. Utast ezen a szakaszon a megállóhelyi peronok rövidsége
miatt nem szállítanak.
Egy 1-es villamos a Festetics utcából jövet
Baross kocsiszín felé /Fotó:
Szigeti Dániel/ »
|
|
Március 3-16. között
pályafelújítást végeznek a Krisztina körúton a Krisztina tér-Szarvas
tér között.
Március 17-április 6. között pályafelújítást végeznek a 2-es
vonalán a Jászai Mari tér-Boráros tér szakaszon.
Március 18-tól megkezdik a
villamosokon a menetregisztráló berendezések alkalmazását a
Nagykörúton. Ezek a készülékek a fontosabb biztonsági berendezések
működését (fékek, ajtók, stb.), valamint a sebességet regisztrálják.
Céljuk a szabályok fokozottabb betartatása, valamint balesetek esetén a
balesetek körülményeinek részletesebb feltárása.
Április 7-május 8. között
pályafelújítást végeznek a Haller utcában a Nagyvárad tér és a Telepy
utca között. Ezzel együtt a Nagyvárad téri egyszerű vágánykapcsolatot
áthelyezik a tér túloldalára.
Április 14-május 18. között
átépítik az 56-os vonalán a Zsemlye és Riadó utcai hidakat.
Április 22-május 19. között
Pályafelújítást végeznek a 47-es villamos vonalán a Leányka utcában.
Valószínűleg ezzel egyidőben építik át a Városház téri végállomást oly
módon, hogy megszűnik kapcsolata a volt 43-as villamosvonallal. Erre az
adott lehetőséget, hogy a budafoki BKV iparvágányok (Borkombinát és
Baromfifeldolgozó) kiszolgálása megszűnt. Eddig ezeket Budafok-Háros
MÁV állomásról szolgálták ki oly módon, hogy a BKV mukijai a Városház
térről a volt 43-as villamos pályáján mentek ki Hárosra.
Június 6-július 24. között
felújítják a Kőbányai úton a villamospályát a Könyves Kálmán
krt-Egészségház között, cserélik a vágánykapcsolatot a Népszínház utcai
végállomáson, valamint vágányjavítást végeznek a Kőrösi Csoma Sándor
úton a Liget tér-Szent László tér között.
Szeptember 29-november 11. között
pályafelújítást végeznek Újpesten a Görgey Artúr utcában. Ezzel együtt
megszűnik a Pamutipar iparvágány-kiágazása a hozzá tartozó egyszerű
vágánykapcsolattal, valamint a Rákospalota-Újpest MÁV állomásnál lévő
visszafogó vágánykapcsolat. A vasútállomás vágánykapcsolata azonban
ekkor még megmarad.
Pályafelújítást végeznek október 8-20. között a Szabadság
hídon, egyúttal megszüntetik a Madách téren a
3., félreálló vágányt.
|
|
Október 27-november 8. között
pályafelújítást végeznek a Thököly úton a Cházár András u-Mexikói út
között a kifele irányú vágányon.
|
Elbontják
a 37-es villamos vonalán az
Izraelita temető és a Gránátos utca
közötti csúcsfelőli egyszerű vágánykapcsolatot.
|
Megszűnik Kispest Határ útnál az
Ady Endre úton lévő egyszerű vágánykapcsolat.
|
|
Megszűnik Kispest
Tóth Árpád utcánál az Ady Endre úti egyszerű vágánykapcsolat. |
|
Március 6-április 5. között
pályafelújítást végeznek a Fiumei úton a Festetics utca és a Népszínház
utca között. A felújítás során kicserélik az elavult pályaszerkezetet,
de a
régi típusú, míves felsővezetéktartó oszlopokat megtartják.
|
|
Április 21-május 7. között pályafelújítást
végeznek a belső Bartók Béla úton, a Kiskörúton és a Szabadság hídon.
Egyúttal megszüntetik a Móricz Zsigmond
körtéren a Kosztolányi Dezső tér-Bocskai út irányú, valamint a Karinthy
Frigyes út-Kosztolányi Dezső tér irányú vágánykapcsolatokat, valamint a
Kiskörúton a Gerlóczy utcai vágánykapcsolatot.
Összekötővágány-csonkok a körtéren »
|
|
Májusban a villamosvasúti
teherszállítás további visszaszorulásával megszűnik a forgalom Kőbányán
a Fertő utcai iparvágányon. Az iparvágányt és a Bihari úti kiágazást
elbontják.
A Fertő utcai iparvágány kiágazása a Bihari
útból /Ismeretlen szerző
felvétele/ »
|
|
Tavasszal kissé ritkítják a
47-es villamost és felújítják a Móricz Zsigmond körtéren a gomba
körüli hurokvágányt.
A 47-esből kinyert kocsikból május
30-án
meghosszabbítják a 41-es villamost Budafok forgalmi teleptől a Móricz
Zsigmond körtérig. Ezzel jelentősen javul a Rózsavölgy elérhetősége. |
|
Június 1-14. között pályafelújítást
végeznek a Nagy Lajos király útján az Erzsébet királyné útja és az Örs
vezér tere között.
|
Vágányjavítást
végeznek a Nagykörúton június 15-25.
között a Blaha Lujza tér és a dél-budai végállomások között,
majd július 27-augusztus 9. között
a Moszkva tér és az Oktogon között.
|
Július 31-augusztus 8. között
pályafelújítást végeznek a Salgótarjáni úton, valamint kitérőt
cserélnek a Salgótarjáni út-Fiumei út kereszteződésben. Egyúttal
átépítik a Salgótarjáni útról
a Hungária kocsiszín felé menő
vágányokat. Ezzel végre megszűnik a visszafogás a
Hungária körút szélén és a kocsiszín végig kétvágányú kapcsolatot kap a
Salgótarjáni úttal.
A beálló csatolt
csuklós fedezőjelző biztosítása mellett keresztezi a Hungária körutat. /Ismeretlen szerző felvétele/ »
|
|
Augusztus 1-22. között ismét
nosztalgiavillamosok közlekednek a 2A vonalon hétvégenként.
|
Az 1-es villamos
meghosszabbításának előkészítéseképp szeptember
1-30. között beépítik
a Thököly útba a Hungária körúti vágánykeresztezéseket, egyúttal
megszüntetik a Kacsóh Pongrác úti hídon lévő egyszerű vágánykapcsolatot.
A kép már a forgalom megindulása után
készült »
|
|
Október 9-29. között pályafelújítást
végeznek a Fehérvári úton az Andor utca-Budafok, forgalmi telep között,
Budafok elágazásnál, valamint a 41-es kamareardei vonalán.
|
Október 11-én jelennek meg
Budapesten az első korszerű Hanning & Kahl típusú váltóhajtóművek,
melyek a csúcssínek végállását és rögzítését a mechanikus acélrugónál
biztonságosabban biztosítják. Az első ilyen berendezést a Fiumei
út-Salgótarjáni út elágazásba építik be (4-6 beálló útvonal). Már
akkor szóbakerül, hogy az ilyen típusú váltókon magasabb
sebességű közlekedést engedélyeznek.
A jobb oldali váltóról van szó »
|
|
A külső villamos körgyűrű
továbbépítésének következő lépéseként október
12-én meghosszabbítják az
1-es villamost a Thököly úttól a Kerepesi útig. A Thököly úti kettős
végállomási vágánykapcsolatot egyszerű vágánykapcsolattá építik át.
A Kerepesi útnál 3 vágányos, nagyvonalú végállomás épül ki. Az 1-es
villamos vonalán utolsóként ezen a szakaszon létesül újonnan
nagypaneles pálya.
A volt végállomás helyén megmaradt egyszerű
vágánykapcsolat »
|
|
Novemberben újra átépítik a
Salgótarjáni útról a Hungária kocsiszín felé vezető vágányokat. Ezúttal
az úttest szélén, egymás mellett végleges helyükre kerülnek.
November végén megkezdődnek a
Lágymányosi híd építéséhez kapcsolódó munkálatok. Ennek első lépéseként
megszüntetik a Közvágóhídnál lévő villamos-hurkot (Máriássy utca),
valamint a Gubacsi utat a Mester utcával összekötő ún. Markusovszky
lejtőt. Emiatt
november 26-án
megszűnik a Ferenc körút-Pesterzsébet, Pacsirtatelep között iker UV
szerelvénnyel közlekedő 31É villamosjárat, helyette éjszakai autóbuszt
indítanak. Másnap,
november 27-től
a 23-as útvonala változik: Baross tér, Keleti pu-Ferenc körút között
közlekedik, a Közvágóhíd helyett.
November
29-től pedig a 30-as és 31-es villamosok közlekedése szünetel. A
31-es villamos
végállomását átépítik oly módon, hogy a villamosok a korábbi
végállomásukra oda-vissza a Vágóhíd kocsiszín és a vasúti töltés közti
egyvágányú pályaszakaszt használják fedezőjelző biztosítása mellett. A
korábbi végállomás csonkavágányossá válik. Ezzel együtt a kocsiszín
Soroksári úti kapcsolata megszűnik, ott egy kihúzóvágányt
létesítenek.
Az átépítést
követően
december 19-én újra
indul a 31-es, külső
végállomása azonban - pótlandó a kieső 30-ast, és mintegy előkészítendő
a vonal elsorvasztását - Pesterzsébet Szabótelephez kerül
(Pacsirtatelep helyett).
A 23-as és 31-es
villamosok közvágóhídi végállomása
|
A volt Máriássy utcai
hurokvágány
|
Markusovszky
lejtő
|
A Gubacsi út a vasúti
hídról
Fotó:
Szilva Péter Ernő
|
A Markusovszky lejtő
becsatlakozása a Gubacsi útba
|
A 31-es villamos új
végállomása
|
|
A változásokat
bemutató BKV szóróanyag
|
|
December 17-re elkészülnek az
első korszerűsített, 2 vezetőállásos UV villamosok, a MUV-ok
(Modernizált UV). A BKV a kis forgalmú vonalakon és az éjszakai
járatokon szeretne megtakarítást elérni szóló kocsik
közlekedtetésével. Ezek a járművek forgalmasabb időszakban iker
üzemmódban is közlekedhetnek. A MUV-ok szolgálatukat a 17-es vonalon
kezdik Óbuda kocsiszínből. |
|
1994.
Január
1-től a késő esti
időszakban lerövidített járat új, 37A jelzést kapott.
Áprilisban megszüntették a
Boráros téren a villamos-HÉV üzemi kapcsolatot. Korábban ugyanis a
Csepeli HÉV szerelvényeit karbantartási célból a 2-es villamos vonalán
továbbították Közvágóhídig, ahol átmehettek a Ráckevei HÉV vonalára. A
villamosvonalon a HÉV szerelvények saját erejükből tudtak közlekedni, a
600 voltos egyenáram lassú haladást biztosított számukra. A Boráros tér
előtt egy csúcs felőli vágánykapcsolat és vasúti jelző szolgálta a
HÉV-ek átállítását. Ugyanekkor átépítették Közvágóhíd
villamosvégállomást is. Megszüntették a HÉV irányába egyenes állású
váltókon történő haladást, az összekötővágányt azonban továbbra is
meghagyták.
Június 15-szeptember 30. között ivóvízvezeték-átépítéssel
egybekötött pályafelújítást végeztek a Nagykörúton a Blaha Lujza tér és
a Podmaniczky utca között. Itt alkalmazták először az azóta elterjedt
Rugalmas Alátámasztású Folyamatos Sínágyazású (RAFS) pályaszerkezetet.
Szeptember 1-től megszűnt a Gubacsi
úton a vasúti hidak közelében lévő iparvágány-keresztezés.
Ugyanekkortól a Baross tér,
Keleti pu. - Kápolna tér között közlekedő 36-os jelzésű villamosok
közlekedése kihasználatlanság hiányában meghatározatlan ideig szünetel.
Az ide beosztott 2 iker Tátra szerelvénnyel a 28-ast sürítették be.
36-os Kőbányán, a Kápolna téri végállomáson
»
|
|
Szeptember 30-án a karbantartási
költségek csökkentése érdekében kiépítették a pályából a Móricz
Zsigmond körtéren a 6-os villamos hurokvágányából a Bartók Béla út felé
vezető használaton kívüli összekötővágány kitérőjét. (A Bartók Béla úti
kitérőket már korábban megszüntették.)
|
|
Októberben pályafelújítást
végeztek a 18-as vonalán a Déli pu-Mikó utca között. Egyúttal
megszüntették az ezen a szakaszon lévő egyszerű vágánykapcsolatot.
November 8-30. között teljes felújítást végeztek a
17-es villamos Margit híd, budai hídfőjénél lévő hurokvégállomásán.
A BKV Hírlap felújításról szóló cikke /Benda György gyűjteményéből/ »
|
|
November 24-re befejeződött a
Könyves Kálmán körút Lágymányosi hídhoz kapcsolódó teljes átépítése az
Üllői út és a Soroksári út között. Ennek során a szélső fekvésű
villamospályát középre helyezték és teljesen átépítették Ferencváros
kocsiszín csatlakozó vágányait. Ekkor szűnt meg a Lenkei János utcai
megállópár és az Üllői útnál lévő egyszerű vágánykapcsolat. A
villamosforgalmat mind a Könyves Kálmán körúton, mind a
Mester utcában folyamatosan fenntartották. Minderről bővebben
itt lehet olvasni.
Elkészült az új villamospálya a Mester utca-Gubacsi út között is. A
30-as villamos újra indult, új végállomása Pesterzsébet, Pacsirtatelep
lett. Új, egyszerű vágánykapcsolatot létesítettek a Mester utcában a
Könyves Kálmán körúti megálló előtt a Könyves Kálmán krt-Gubacsi út
irányú kapcsolat biztosítására.
A Könyves Kálmán krt. az
átépítés előtt
|
A korábbi
vágánykapcsolatok a Lenkei köznél
|
Az átépítés alatt a 23-as
egyvágányon közlekedett
|
30-as és 52-es
Pacsirtatelepen
|
Novemberben kiépítették a
pályából a Mórizs Zsigmond körtéren a Bartók Béla útról a 61-es felé
vezető használaton kívüli kitérőt.
??-kor Megszűnt a Mexikói úton
a Thököly útnál lévő használaton kívüli csonkavágányos végállomás (ex
65-ös végállomása).
Január 1-vel megszűnt a
Kispest, Határ út és Kispest, Villanytelep között közlekedő 50 A
villamosjárat.
Fotó: Benda György »
|
|
Február
13-án kezdetét vette a
Nagykörúti villamospálya felújítása a Blaha Lujza tér és a Rákóczi tér
között.
Február 13-14-én egy
ideiglenes végállomást alakítottak ki a Rákóczi téren, majd
megkezdődött a felújítás
február
15-május 19. között. Május
20-21-én elbontották az ideiglenes végállomást, és másnaptól már
a felújított pályán közlekedhettek a 4-es és 6-os villamosok.
Az 1-es villamos továbbépítésének előkészítéseként
március 25-én beépítették a
Salgótarjáni útba a Hungária körút felé kiágazó kitérőket.
Áprilisban kezdődött az év második nagy felújítási programja, a 2-es
villamos dunaparti viadukt szakaszának átépítése.
Április 1-2. között egy ideiglenes
végállomást alakítottak ki a Március 15. téren, majd
április 3-szeptember 28. között
zajlott a viadukt és a Kossuth téri pályaszakaszok felújítása. Az
ideiglenes végállomást
szeptember
29-30. között bontották el, hogy másnap ismét teljes hosszban
megindulhasson a villamosforgalom.
Júniusban elbontották a Lehel
útról a Bulcsú utcába kanyarodó vágány kiágazó váltóját. Az egyszerű
vágánykapcsolat ekkor még bent maradt a pályában.
A használaton kívüli Bulcsú utcai vágány »
Fotó: Szigeti Dániel »
|
|
Július
17-én átadták az 1-es villamos új szakaszát a Kerepesi út és a
Salgótarjáni utca között.
Júliusra az Újköztemető Gránátos utca környéki pályaszakasz oly
mértékben leromlott, hogy egy nagyon hosszú 5 km/h-s
sebességkorlátozást kellett bevezetni. Az így kialakult tarthatatlan
állapoton úgy segítettek, hogy
július
18-28. között átépítették az Izraelita temető végállomást, onnan
visszafelé a Kozma utcáig pedig felújították a pályát. Az Izraelita
temető-Gránátos utca szakaszon megszűnt a forgalom, bár a pálya a
Gránátos utcai hurokvágányig járható maradt. Másnap,
július 29-től a 37-es villamos a
Gránátos utca helyett az Izraelita temetőig rövidült.
A Gránátos utcai volt
hurokvágány
|
Gránátos utca. A pálya
innen tovább járhatatlan
|
Izraelita temető,
végállomás
|
Egy iker Tátra szerelvény
az üzemen kívüli pályaszakaszon
|
Július 24-én kihasználtság hiányában
megszűnt a Közvágóhíd és Pesterzsébet, Szabótelep között közlekedő
31-es villamos.
UV-k találkozása a Gubacsi úton 1995-ben »
|
|
Az 1-es villamos továbbépítésének előkészítéseként
szeptemberben a Könyves Kálmán
krt.-Mester utca kereszteződésébe beépítették a Lágymányosi hídra
vezető villamospálya kiágazását.
Szeptemberben bezárt a volt Vágóhíd forgalmi telep
területén működő UV műhely.
|
|
A zuglói villamoshálózat
visszafejlesztésének első lépéseként december
24-én megszűnt az utolsó időben már 20 percesre ritkított,
Baross tér,
Keleti pu. és Zugló, Rákospatak között közlekedő 44-es villamos. Az
utolsó forgalmi szerelvény a 3896-3897-es iker UV volt.
Az utolsó 44-es is megérkezett Zugó
kocsiszínbe »
|
|
A takarékosság jegyében
végrehajtott újpesti villamos-átszervezés következtében december 27-én megszűnt az
Angyalföld forgalmi telep-Káposztásmegyer, Szilas patak között
kétkocsis Tátrával és csak hétköznap közlekedő 11-es villamos, a 12-es
pedig lerövidült Angyalföld forgalmi telep-Rákospalota, Kossuth utca
közé. A 12-esen egyúttal a szerelvénynagyságot is csökkentették 3
kocsisról 2 kocsis Tátrára.
A 12-es kétkocsis szerelvénnyel új
végállomásán »
|
|
A BKV az éjszakai villamosjáratok felszámolásáról döntött. Az éjszakai
villamosok helyét buszok veszik át. Ezt részben a kisebb üzemköltség
indokolta, részben pedig az éjszakai üzemszünet
infrastruktúra-fenntartási munkákra fordíthatósága. Korábban az
éjszakai karbantartások alkalmával mindig szüneteltetni kellett az
éjszakai villamost, helyette pedig pótlóbuszt indítani.
Március 1-től tehát megszűnt a 28É
és 50É villamos.
A BKV nehéz helyzetében a nélkülözhető ingatlanjai értékesítésére
törekedett. Erre a célra szemelték ki az igen leromlott állapotú
Óbuda kocsiszínt, melynek
felújítása jelentős összegbe került volna. Bár fekvése ideális volt
(két vonal végpontjánál),
április 1-én
mégis bezárták. A MUV-ok Szávába kerültek, míg a Tátra villamosokat
szétosztották Baross és Angyalföld kocsiszínek között. A 17-esen
típuscsere történt, ettől a naptól 2 MUV helyett Ganz csuklóssal
közlekedett. Üzemeltetését Óbuda kocsiszíntől Hungária vette át. A ki-
és beálló 17-eseket integrálták az 1-es villamos menetrendjébe. Mivel a
hosszú szárú visszapillantótükörrel felszerelt Ganzok nem fértek el a
Margit hídi hurokvágányon (a hídfőhöz túl közel ért a tükör), ezért a
néhány évvel korábban felújított hurokvágány felszámolásáról döntöttek.
A Vidra utcai egyszerű vágánykapcsolatból egy sima ráhajlítást
építettek. Ugyanettől a naptól szűnt meg az Etele tér-Moszkva tér
között iker UV szerelvénnyel közlekedő 49É viszonylat is.
Az Újköztemető főbejáratnál lévő gyalogos aluljáró életveszélyessé
vált, azon a villamosközlekedést a Közlekedési Felügyelet megtiltotta.
Emiatt
június 15-ére egy
visszafogó váltót építettek be a megállóhely elé, és a 28-as és 37-es
villamosok a Blaha Lujza tértől idáig rövidültek. (A 37A pedig
szünetelt.)
Július 22-én súlyos baleset
történt a Népszínház utcában. Egy a Hungária kocsiszínből vezető nélkül
elindult 6-os villamos mintegy 50 km/h sebességgel hátulról
beleütközött a Teleki tér és a Köztársaság tér között a Blaha Lujza tér
felé mintegy 15 km/h sebességgel közlekedő 37-es villamosba. A
balesetben szerencsére senki sem sérült meg.
A baleset következtében a két villamos
egymásbafúródott »
|
|
Augusztus 11-október 16. között
pályafelújítást végeztek a Fehérvári úton a Bocskai út és a Csurgói út
között. Ennek során megszüntettek két iparvágány-kiágazást és a Prielle
Kornélia utcai visszafogó vágánykapcsolatot.
Az egyik megszüntetett iparvágány és az
egyszerű vágánykapcsolat »
|
|
A Fehérvári úti felújítással párhuzamosan
augusztus 11-október 22. között
pályafelújítást végeztek a Nagykörúton is a Bérkocsis utca-Goldman
György tér között. Megszüntették a Mester utcai visszafogó váltót és
módosították a Mester utcai beállási útvonalat is. A Tompa utca-Angyal
utca-Mester utca beállási útvonal megszűnt, helyette a körútról
közvetlenül a Mester utcába kanyarodó vágányt építettek. A Mester utcai
végállomáson az átszelési kitérő helyett egyszerű kitérőt építettek be.
A Goldman György téren a műszaki tárolóhelynek használt hurokvágány
körtér felőli vége megszűnt, egyszerű csonkavágánnyá épült át.
Szeptemberben a szokásos őszi
BNV idején a Budapesti Nemzetközi Vásár fennállásának 100 éves
évfordulójára a vásárhoz járó 29-es és 29Y járatok 100, illetve 100Y
jelzéssel közlekedtek. De ekkor utoljára, ugyanis a következő évtől a
Hungexpo már nem rendelte meg a BKV ezen szolgáltatását.
Egy 100-as villamos
kanyarodik a BNV felé
|
A főbejárat előtti
hurokvágány-rendszer
|
Az egyik legkülönlegesebb
hely a villamos...
|
...és a vasút szintbeni
keresztezése
|
Októberben a HÉV Filatorigát
teherpályaudvarának megszüntetésével együtt üzemen kívül helyezték a
Bogdáni úti összekötővágányt is.
A Bogdáni úti egyik utolsó menet
1996.09.17-én a 436-os villamos kiszállítása Ferencváros kocsiszínből a
Szentendrei múzeumba volt . A villamos az utat Filatorigátig a saját
lábán tette meg, onnan tovább pedig egy LVII-es mozdony segítségével.
Ezen a képen a menet a Vörösvári út-Hévizi út sarkán vár a Bogdáni úti
tápszakasz bekapcsolására »
|
|
November 15-én megszűnt a teherszállítás a BKV-nál, ezzel egy
hosszú korszak zárult le. A Horog
utcai teherszállítási telepet bezárták.
Tehervonat a Margit körúton a Kisrókus
utcánál »
Fotó: Szilva Péter Ernő »
|
|
Megkezdődött a Ganz csuklós
villamosok korszerűsítési programja. Első körben 30 járművet építettek
át szaggatós hajtásrendszerre. A korszerűsített járművek a KCSV7
típusjelet kapták. Az átalakításra kivont járműveket pótlandó a 23-as
villamost november 25-től Ganz
helyett iker Tátrával adták ki. Ezzel együtt üzemeltetését
Ferencvárostól Baross kocsiszín vette át.
|
|
Hosszas vajúdás után végül
március
11-én megszüntették a Baross tér, Keleti pu-Rákospalota,
MÁV-telep között közlekedő 67-es villamost. Ezzel a Thököly útról
teljesen
eltűntek a villamosok. A pályát üzemi összekötő célból megtartották. A
hivatalos indoklás szerint a pályaállapot annyira leromlott, hogy túl
sokat kellett volna rákölteni, ami nem állt rendelkezésre. Valójában
ebben az időszakban a zuglói hálózat lezüllesztése zajlott. A BKV a
4-es metró építését várta, a többi vonalon pedig elégségesnek tartotta
autóbuszokat közlekedtetni. Hivatalosan a 67-es villamos csak
"szünetelt", emiatt változatlan útvonalon, de kétszer akkora követési
időközzel 67V jelzésű villamospótló autóbuszjáratot indítottak. Az
Erzsébet királyné úti férőhelyek pótlására pedig 69A jelzéssel új
betétjáratot indítottak a Mexikói út és Rákospalota, MÁV telep között.
Ide Zugló kocsiszín küldött iker UV szerelvényeket.
67-es villamos kanyarodik
a Mexikói útra
|
67V busz a Mexikói úton
|
Egy 69A a végállomáson
|
Május 7-október 8. között
zajlott a Népszínház utcai villamospálya világbanki hitelből
finanszírozott teljes felújítása. A megállókban a villamos idő-szigetek
helyett negatív öblök épültek. Ezzel gyorsult is a forgalom, és az
utascsere lényegesen biztonságosabbá vált. A végállomáson megszüntették
a feleslegesnek ítélt egyszerű vágánykapcsolatot. Ennek igazi szerepe
akkor volt, amikor 2-nél több viszonylat végállomásozott a Népszínház
utcában (jellemzően a 29-es villamosok közlekedésekor).
Fotó: Müller Péter »
|
|
Június 12-én emberi múlasztás
miatt egy vezető nélküli villamos elszabadul Baross kocsiszínből. A két
kocsis Tátra a hátsó kapun át halad ki a Dobozi utcába, majd onnan
rákanyarodik a Népszínház utcára. Végül a Teleki László térnél beleesik
egy munkagödörbe, ugyanis a Népszínház utca fel van bontva, mert éppen
vágányfelújítás zajlik. Személyi sérülés szerencsére nem történik.
Július 1-én megszüntették a Szilágyi
Erzsébet fasorban a Nyúl utcai egyszerű vágánykapcsolatot. Ennek a
fogastelep kiszolgálásában volt régebben szerepe. Mára azonban az ide
irányuló üzemi menetek szinte teljesen megszűntek. A megmaradó néhány
pedig a Szent János kórháznál fordulva érheti el a fogas teherportát.
A már megszüntetett vágánykapcsolat nyoma a
talpfákon még sokáig látszott »
|
|
A világbanki pályafelújítás
következő epizódjaként július
10-augusztus 16. között a
Nagykörútra került sor a Podmaniczky és Tátra utcák között. Egyúttal
megszüntették a Jászai Mari téri egyszerű vágánykapcsolatot.
Fotó: Müller Péter »
|
|
További jelentős pályafelújítás
zajlott július 22-október 1. között
a Lehel és Béke úton a Lehel tér-Frangepán utca között. a felújítás
alatt az összes 1-es villamost Baross kocsiszín adta. Helyhiány miatt a
23-as, 28-as és 37-es villamosok egy részét Zugló kocsiszín adta. A
Thököly út újra jó szolgálatot tett. Az említett viszonylatok a
Festetics utcából rajta keresztül közelítették meg Zugló kocsiszínt. A
felújítás végén megszűnt a Lehel utca-Róbert Károly körút csomópontban
a Lehel tér felőli és a Bulcsú utcai egyszerű vágánykapcsolat.
Zugló kocsiszínbe tartó 37-es a Thököly
úton »
|
|
Ugyanezen időszak alatt
felújítás zajlott a Margit körúton is. A Margit
körutat a Frankel Leó úttal összekötő Török utcai kétvágányú pálya
észak felé menő vágányának mindkét csatlakozó kitérőjét kiépítették a
pályából. A Kisrókus utcai iparvágány-kiágazást megszüntették, de a
visszafogó vágánykapcsolatot ekkor még bent hagyták.
A megszüntetett iparvágány-kiágazás Fotó: Szilva Péter Ernő »
|
|
Szeptember 22-én megkezdődött az
Etele tér átépítésének első üteme. Ezzel megszűnt a Somogyi utcai
vonalszakasz és az Etele téri hurokvágány. A 49-es ideiglenesen a
Somogyi utcáig, a 19-es pedig a körtérig közlekedett.
Itt egy 49-es áll még a régi hurokvágányon »
|
|
Október 1-én megszűnt a 69A
viszonylat, cserébe a 69-est reggel 5 percesre sürítették. Hivatalosan
ettől a naptól (gyakorlatilag július 22-től), a pályafelújítás kezdetén
szűnt meg az utolsó éjszakai villamosjárat, a 14É. Helyettük indult a
14É és 50É buszjárat, egymással átlapolva.
Október 18-ra újjáépült az
Újköztemető főbejáratnál lévő gyalogos aluljáró. Ettől a naptól a
főbejáratnál lévő ideiglenes végállomás megszűnt, a 28-as ismét a Kozma
utcáig, a 37-es pedig az Izraelita temetőig közlekedett.
November 12-re átadták az Etele
téri új, kétvágányú villamos fejvégállomást. A Vasút utcát
kétvágányúsították. A 19-es és 49-es villamosok ismét az Etele térig
közlekedtek.
|
|
Végül 1997-ben szűnt meg, a Ferencváros
kocsiszín közelében lévő BKV
12-es raktára és a Pirók
Gyula főműhely, vágánykapcsolataikkal együtt, de erről pontosabb
adatom nincs.
A Remíz utca vágányelrendezése 1994-ben »
|
|
Tavasszal megszüntették a
Salgótarjáni úton a Hungária körút és a Zách utca közti egyszerű
vágánykapcsolatot.
Újpesten július 14. és július 31. között
elvégezték a Szilágyi utca felújítását. Ennek keretében megszüntették a
visszafogó vágánykapcsolatot a használaton kívüli iparvágányt és a
Rákospalota-Újpest felé vezető MÁV kiágazást. Másnap, augusztus 1-én meghosszabbították a
14-es villamost Káposztásmegyer, Szilas pataktól Káposztásmegyer,
Megyeri útig.
|
Július 30-augusztus 31. között
folytatódott a Nagykörúti pályafelújítás, ezúttal az Irinyi József és
Október 23. utcákban a Karinthy Frigyes út és a Bercsényi utca között.
A Fehérvári úti végállomás átépítését későbbre halasztották.
Augusztus 17-október 7. között
felújították a Villányi és Budaörsi úti villamospályát is a körtér és a
Csörsz utca között. A vonali zavarok könnyebb kezelése érdekében új
visszafogó vágánykapcsolatot építettek be a Budaörsi útnál.
Időközben befejeződött a Ganz csuklós villamosok korszerűsítési
programja, mind a 30 KCSV7-es típusú villamos elkészült és forgalomba
állt. Emiatt a 23-asra
szeptember
1-től visszatérhettek a Ganzok az iker Tátrák helyett.
Egyidejűleg a vonal üzemeltetését Baross kocsiszíntől Ferencváros
kocsiszín vette vissza.
Világbanki
hitelből május 4-július 6. között
sor került további pályaszakaszok felújítására, így az Alkotás utcai
szakaszra, az igen leromlott állapotú Krisztina körútra a Csörsz utca
és a Moszkva tér között, továbbá a Nagyenyed utcára. A Déli
pályaudvarnál lévő osztályozó 4 vágányról 3 vágányúra épült át, a
Nagyenyed utcai osztályozó megszűnt. A Déli pályaudvarnál lévő MÁV
összekötővágány megmaradt, de a visszafogó vágánykapcsolat megszűnt. Az
összekötővágányt azért hagyták meg, hogy a Déli pályaudvaron a MÁV-nak
ne kelljen átépítenie a csatlakozó vágányokat. A fenti intézkedésekkel
a villamosforgalom kismértékben gyorsult.
|
|
Hűvösvölgyben elkészült az új
kétvágányú villamos és autóbusz végállomás-komplexum, melyet július 6-án
helyeztek üzembe. Ezzel megszűnt a korábbi két elkülönült
buszvégállomás, és a villamosokról közvetlen átszállási lehetőség nyílt
az autóbuszokra, valamint P+R parkoló is épült. Ezzel a főváros egyik
legkorszerűbb intermodális csomópontja jött létre.
Az új végállomás »
|
|
Valamikor nyáron szűnhetett meg véglegesen a
már üzemen kívüli Kispest kocsiszín, melyből szupermarket lett.
Az átépítés alatt álló volt kocsiszín 1999.
novemberében Ismeretlen
szerző felvétele »
|
|
Augusztus 25-én megszüntették a
Róbert Károly körúton a Domus előtti használaton kívüli csúcs felőli
egyszerű vágánykapcsolatot. Ezzel az 1-es villamosok közlekedése
gyorsult.
Augusztus 30-án megkezdődött az
igen rossz állapotú Déli pályaudvar részleges átépítése. A vonatok csak
Kelenföldig közlekedtek. A BKV a kieső szakasz pótlására új, 80-as
jelzésű villamosjáratot indított a 18-asról részlegesen
átcsoportosított iker Tátrákkal az Etele tér és a Szent János kórház
között.
A 80-as viszonylat a Bartók Béla úton a
Tétényi útnál »
|
|
Szeptemberben átépült a Kőbányai út
Orczy téri szakasza, egyúttal megszűnt a Kőbányai útról az Orczy útra
(balra) kanyarodó két vágány Kőbányai úti kiágazása (az Orzy úti
beágazás ekkor még bent maradt a pályában).
A kiágazás nem sokkal kiépítése előtt »
|
|
Október
10-én befejeződött a Déli pu. átépítése, a vonatok közlekedése
újraindult, a 80-as villamosviszonylat megszűnt.
A
Metró hírújság reklámozása céljából 1999-ben
két tehermozdonyt és egy lowryt teljes felületű hirdetéssel láttak el.
Ez a szerelvény járta a várost, és a forgalmasabb csomópontokban volt
félreállítva.
A három kocsis szerelvény a Móricz Zsigmond
körtéren félreállítva 1999 szeptemberében»
|
|
Valamikor 1999-ben szűnt meg véglegesen a már
korábban használaton kívül álló Füzesi főműhely. A kiágazó váltók még
bent maradtak, de az udvari vágányokat lebetonozták.
|
|