Az elmúlt időszak változásai Budapest villamosközlekedésében
Típuscserék - pályafelújítások - forgalmi változások - vágányhálózat módosítások
1980-1989.



 Ugrás:  1980.  1981.  1982.  1983.  1984.  1985.  1986.  1987.  1988.  1989.   1990-1999.   2000-2009.   2010-2019.   2020-2029. Vázlat mód


1980.

Az év során megszűnik a 43-as villamos nagytétényi szakaszán a használaton kívüli Diósárok forgalmi kitérő. Az utolsó találkozási pont Baross Gábor telepnél van, onnan kifelé már csak egy kocsi van az egyvágányú vonalon.

1900-as ikerkocsi a forgalmi kitérő közelében /Ismeretlen szerző felvétele/ »

Kiépül a Határ út - Gubacsi út csomópontban a Határ út felől egy visszafogóhely, ami a későbbi 52/A villamos fordulását teszi lehetővé.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Elbontják Pestlőrinc, Béke tér végállomásnál a Pft. csonkavágányt.

A csonka jobbra a kapun ment be »

Ferencváros kocsiszínnél a Lenkey János utca felőli oldalon megszűnik a raktári vágány kiágazása.

A pirossal jelölt vágánykapcsolat szűnt meg »

Az ikerkocsikkal közlekedő 8-as villamos kiadását 1980. január 1-től Újpest kocsiszín vette át Angyalföld kocsiszíntől.

/Fotó: Tomáš Dvořák/ »

1980. január 3-án megszűnik a Bosnyák tér  - Füredi utca között a 64-es villamos helyett indított 64V villamospótló autóbuszjárat. Helyét a 82-es trolibusz veszi át.

/Fotó: Tomáš Dvořák/ »

Az M3-as autópálya Kacsóh Pongrác úti bevezető szakaszának építése miatt 1980. január 14-én megszűnik a Pestújhely, MÁV-telep és Rákospalota, Széchenyi tér között közlekedő 65-ös és 65É villamosjárat. Érdekesség, hogy a pályát még évekig meghagyták a zuglói és angyalföldi hálózatrészek üzemi összeköttetése céljából.

/Fotó: Leroy W Demery/ »

Az 1979. november 5. óta tartó Határ úti vágányzár lezárultával 1980. január 21-től újra közlekedik a 13/A villamos Pesterzsébet, Pacsirtatelep és az Üllői út közt (ahol az M3-as metró építése miatt egyelőre nem tud átmenni).

/Fotó: Tim Boric/ »

Kőbánya központ építéséhez kapcsolódóan átépül a Zalka Máté téri villamospálya 1980. január 23. és április 29. között.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Megérkeztek Budapestre az új Tátra villamosok, amelyek szolgálatukat 1980. február 1-én kezdik meg az 59-es viszonylaton, leváltva az itt közlekedő 1000-res motorkocsikat. Az első időszakban szólóban és ikerben vegyesen jártak, oly módon, hogy Szépilona B-B véggel csatolva adta őket reggel forgalomba, majd délelőtt szétcsatolták őket Farkasréten (az eleje a hurokvágányon járt körbe, a vége pedig a visszafogó váltón keresztül), majd délután ismét összecsatolták őket, immár A-B véggel, hogy végül este szétcsatolva, szóló üzemben fejezzék be aznapi szolgálatukat.

/Nagy Zsolt Levente gyűjteményéből/ »

A 18-as kocsikiadásába Szépilona kocsiszín mellett 1980. február 1-től Óbuda kocsiszín is besegít UV+pót+UV szerelvényekkel.

/Fotó: Balt Korthals Altes/ »

Pályafelújítást végeznek Angyalföldön, a Béke úton 1980. március 3-tól a Frangepán utca és a Pozsonyi út között.

/Fotó: Tomáš Dvořák/ »

Az előbbi vágányzártól nem függetlenül a 8-as és a 10/A viszonylat kiadását 1980. március 3-án Angyalföld visszaveszi Újpest kocsiszíntől, egyúttal típuscsere is történik a 10/A viszonylaton, ahol az ikerkocsikat 1200-asok váltják. A 10/A kiadása az év során többször is cserélődik Angyalföld és Újpest kocsiszínek között.

/Fotó: Szőnyi Lajos/ »

Az 1980. március 7-30. között az Ady Endre út és a Nagykőrösi út közti szakaszon megvalósuló Határ úti vágányépítéshez kapcsolódva március 10-re átépül a Határ út - Nagykőrösi út csomópont. A Pesterzsébet felé kanyarodó közvetlen kapcsolat megszűnik, új kapcsolat épül ki Száva kocsiszín felé.

/Fotó: Ab van Donselaar/ »

A Ganz csuklósokkal közlekedő 11-es villamos kiadását 1980. március 20-án Óbuda átadja Hungária kocsiszínnek.

/Fotó: Tomáš Dvořák/ »

Az M3-as metró Nagyvárad tér - Kőbánya-Kispest közötti II/A jelű szakaszát 1980. március 29-én helyezik üzembe. Másnaptól, március 30-tól számos változás következik be a villamosközlekedésben:
 - Megszűnik az Üllői úti villamosvonal a Nagyvárad tér és a Határ út között, megszűnik a Nagyvárad téri végállomás és a népligeti próbapálya is. Száva kocsiszín kapcsolatai módosulnak.
 - Új végállomásokat helyeznek üzembe a Határ útnál a 42-es, 50-es, 52-es villamosoknak.
 - Üzembe helyezik az új, Határ úti villamosvonalat az Ady Endre út és a Nagykőrösi út között.
 - Az Üllői út - Könyves Kálmán körút csomópontban elbontják az ideiglenes végállomásokat, és megkezdik a folyópálya építését, Ezen időszak alatt a 23-as villamos a 24-es vonalára terelve közlekedik. Egyúttal felújítják a Könyves Kálmán körút Üllői út - Vajda Péter utca közötti szakaszát.
 - Módosul a 13-as villamos útvonala, az Örs vezér terétől a Használtcikk piacig jár (de vágányzár miatt egyelőre csak a Zalka Máté térig, a 13/A jár az Üllői út - Használtcikk piac között), kiadását Szávától Ferencváros kocsiszín veszi át.
 - Egy korábbi, 1978. augusztus 1. óta tartó vágányzárt követően rövidebb útvonalon újraindul a 42-es villamos, Kispest, Határ út - Tóth Árpád utca között jár.
 - Rövidül az 50-es villamos: Kispest, Határ út - Pestlőrinc, Béke tér között jár.
 - Rövidül az 50É viszonylat: Kispest, Határ út - Pestlőrinc, Béke tér között jár. Kieső szakaszát a 182É busz pótolja.
 - Rövidül az 51-es villamos: Használtcikk piac és Pestimre, Vörösfény utca között jár.
 - Megszűnik a Nagyvárad tér - Kispest, Villanytelep között közlekedő 50/A viszonylat.
 - Megszűnik a Nagyvárad tér - Használtcikk piac között közlekedő 51/A viszonylat.
 - Új járatként megindul az 52-es villamos Kispest, Határ út - Pesterzsébet, Pacsirtatelep között.
 - A 23-as kiadását Ferencvárostól Száva kocsiszín veszi át, egyúttal típuscsere is történik ikerkocsikról UV+pót+UV-re.
 - Típuscsere a 23/A viszonylaton ikerkocsiról UV+pót+UV-re.

/Fotó: Heinz Heider/

/Fotó: Ab van Donselaar/
Kőbányán 1980. március 31-vel felmondják a Mélyfúró vállalat iparvágányának kiszolgálását, így annak forgalma megszűnik.

A Mélyfúró vállalat iparvágányának helye »

A 61-es villamos kiadását Szépilona 1980. április 1-jén átvette Óbuda és Hungária kocsiszínektől, egyúttal típuscsere is történik, Ganz csuklósról 2T5C5-re.

Típusváltásra készülve /Fotó: Tomáš Dvořák/ »

A Tátra T5C5 típusú villamosok folyamatos érkezésével újabb vonalakon jelennek meg a korszerű járművek. A 12-es viszonylaton 1980. április 6-án váltják le a 2T5C5 típusú villamosok az UV+pót+UV szerelvényeket.

/Fotó: Ab van Donselaar/ »

A Petőfi híd felújítása 1980. június 13-án véget ér, újraindul rajta a villamosforgalom.A közúti kapacitás bővítése érdekében egy sávot a villamospályára engednek, ezek felhajtóinál fedezőjelző biztosítja a villamosok elsőbbségét. Az Irinyi József utca villamospálya Petőfi híd - Budafoki út közti teljes átépítése során széthúzzák a Goldman György téri hurokvágány kiágazásait és osztályozót létesítenek a Karinthy Frigyes úti elágazásnál. Megépül az aluljáró a Goldman György téren, és teljesen átépül a villamospálya a Schönherz Zoltán úton is a Budafoki út és a Fehérvári út közt.

Típuscsere történik a 10-es viszonylaton 1980. június 16-án, ahol az ikerkocsikat 1200-as csuklós villamosok váltják fel.

/Fotó: Heinz Heider/ »


A Szabadság híd felújítása miatt szünetel a kiskörúti villamosforgalom 1980. június 16. és október 16. között. Ezzel együtt az M3-as metró II/B szakaszának építése miatt megszűnik a Bajcsy-Zsilinszky úti vonalrész és a Markó utcai végállomás.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

1980. június 16-ra átépült a Móricz Zsigmond körtéri villamospálya, hogy lehetővé tegye a Tátra típusú - szélesebb kocsiszekrényű - villamosok közlekedését. Az alapvetően a minden irányból visszaforduló villamosok részére kialakított hurokvágány-rendszeren nagyon nehézkes volt az egyenes irányú, átmenő forgalom, különösen a Fehérvári út felől a Bartók Béla út irányába. Az átépítés során ezen változtattak, kiküszöbölték a kitérő irányú haladásokat és a kissugarú íveket, a felesleges hurokvágányok számát pedig lecsökkentették.

Itt még a régi, kacskaringós útvonalon /Fotó: Heinz Heider/ »

A 37-es viszonylaton 1980. június 16-tól Hungária Ganz csuklósai mellett megjelennek Ferencváros kocsiszín UV+pót+UV szerelvényei is.

/Fotó: Heinz Heider/ »

A 18-as viszonylatra 1980. június 16-tól Budafok kocsiszín is ad UV+pót+UV szerelvényt.

/Fotó: Horst Lüdicke/ »

A 13-as villamos az Örs vezér tere felől 1980. június 25-től az Üllői útig közlekedik ahol csonkavágányon fog vissza, miután véget ért a január 23. óta tartó vágányzár.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Típuscsere történik a 14-esen 1980. június 27-én UV+pót+UV-ról 2T5C5-re.

/Fotó: Ab van Donselaar/ »

1980. július 1-én megindul a március 30. óta szünetelő 50/A viszonylat a korábbinál rövidebb útvonalon: Kispest, Határ út és Kispest, Villanytelep között.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Az 51-es kiadását 1980. július 1-től Ferencvárostól Száva kocsiszín veszi át, egyúttal típuscsere is történik ikerkocsiról 1500-ra.

/Fotó: Heinz Heider/ »

A jobb zavarelhárítási tevékenység érdekében 1980. július 3-tól URH készüléket telepítenek a nagy forgalmú 4-es, 6-os villamosokra.
Elkészült a villamospálya a Könyves Kálmán körútnál, így 1980. július 15-től a 23-as villamos újra átmegy az Üllői úton, a 23/A viszonylat egyidejűleg megszűnik.

/Fotó: Nagy Imre/ »

A közúti forgalom növekedésével 1980. július 18-án jelzőlámpát telepítenek a Vöröshadsereg útja - Kelemen László utcai csomópontba.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

1980. július 30-án típuscsere történik a 67-es viszonylaton 1500+pótról UV+pót+UV-re.

/Fotó: Rob McCaffery/ »

1980. augusztus 13-án jelzőlámpás csomópontot telepítenek a Gubacsi útra az Illatos útnál.

/Fotó: Szelényi Gábor/ »

Az 1978. július 11. óta tartó Bécsi úti átépítés végével 1980. augusztus 19-én újraindul a 17-es villamos a Margit híd - Margit kórház között Óbuda kocsiszín 2UV szerelvényeivel.

/Fotó: Heinz Heider/ »

1980. szeptember 1-én típuscsere történik a 11-esen Ganz csuklósról 2UV-re, egyidejűleg kiadását Hungáriától Óbuda kocsiszín veszi vissza.

/Fotó: Heinz Heider/ »

1980. szeptember 21-től az 56-os viszonylatot Óbuda vegyesen adja ki Szépilona kocsiszínnel (1000+5700).

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Az Ecseri útnál 1980. szeptember 29-re befejeződik a vágányépítés és az 1978. július 24. óta tartó kettévágott állapot, a 13-as újra átmegy az Üllői úton, a 13/A viszonylat megszűnik. Ferencváros kocsiszín ikerkocsijait Száva kocsiszín 1500+pót szerelvényei váltják.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

1980. október 1-én megszűnik a Baross tér, Keleti pu. - Újpalota, Erdőkerülő utca között közlekedő 69É járat, szerepét a 179É autóbusz veszi át.
Vágányfelújítást végeznek a külső Váci úton 1980. október 13-19. között.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

A Szabadság hídi vágányzár végeztével 1980. október 17-én üzembe helyezik az új Deák téri végállomást, a 47-es, 49-es villamosok hivatalosan ettől a naptól rövidülnek a Deák térig, de valójában június 15-én jártak utoljára a Bajcsy-Zsilinszky úton.

/Fotó: Leroy W Demery/ »

1980. október 18-án típuscsere történik a 18-ason UV+pót+UV-ról 2T5C5-re, kiadását Szépilona és Budafok közösen végzi, Óbuda nem ad rá több UV+pót+UV szerelvényt.

/Fotó: J. Heindorf/ »

A 10-es viszonylatra 1980. október 23-án visszatérnek az ikerkocsik, amelyek 1200-as csuklósokat váltanak.

/Fotó: Harald Schachenhofer/ »

Vágányzár keretében 1980. november 11. és 1981. január 1. között átépítik a Moszkva tér I. és II. vágányát.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »





1981.

Az év kezdetén. 1981. január 1-én megszűnik a 8-as villamos. Újpesti hurkát még az év során elbontják, vele együtt megszűnik a Műbőrgyár és a Hazai Pamutszövő iparvágánya. A pálya többi részét teherszállítás céljából egyelőre meghagyják.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Az év során megszűnik az Ecseri úton az Üllői út előtt lévő két egyszerű vágánykapcsolat közül az egyik, mivel az az itteni végállomások korábbi megszűntével feleslegessé válik.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

A Mártírok útján elbontják a Török utca előtt lévő egyszerű vágánykapcsolatot.

/Fotó: Theo Neutelings/ »

A Baross kocsiszínben elbontanak egy már használaton kívüli kitérőt az irodaépület előtt.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

A Fehér úti főműhely udvari vágányhálózata tovább bővül. Megépül az új próbapálya is, ahol a megjavított járművek futópróbáit végezhetik a forgalom zavarása nélkül.

1303 a próbapályán a főműhelyben /Fotó: Pálmai István/ »

A 10A viszonylat 1981. január 1-től szünetel.

/Fotó: Harald Schachenhofer/ »

1981. január 1-től változik a Moszkva tér Mártírok útja felőli vágányképe.

/Fotó: Rolf Villoz/ »

Felgyorsul a villamosvasúti pótkocsik forgalomból történő kivonása. Ennek idei első lépéseként 1981. január 1-től a 30-asról vonják ki a pótkocsikat a 3-as UV szerelvényekből, ettől kezdve ott csak iker UV-k közlekednek.

/Fotó: Phil Trotter/ »

A Bengálik a 36-osról 1981. január 2-án távoznak, helyüket Ganz csuklósok veszik át.

/Fotó: Gerry Brookes/ »

Új, 52A jelű villamosjárat indul a Határ út és a Gubacsi út között 1981. január 4-től.

/Fotó: Harald Schachenhofer/ »

Folytatódik a pótkocsik kivonása, 1981. január 4-étől a 42-es és 52-es viszonylatokon történik típuscsere UV+pót+UV-ról 2UV-ra.

/Fotó: Rob McCaffery/ »

A 10-es villamos kiadását 1981. január 5-én Angyalföld kocsiszín veszi át Újpest kocsiszíntől, egyúttal típuscsere is történik ikerkocsiról 2T5C5-re.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Újabb pótkocsik kivonása történik 1981. január 8-án, a 23-ason ettől a naptól iker UV-k közlekednek.

/Fotó: Rolf Villoz/ »

Tovább csökken a 3 kocsis UV-s viszonylatok száma, miután 1981. január 10-én a 31-esről is kivonják a pótkocsikat.

/Fotó: Railasia/ »

1981. január 13-án megszűnik a 67-es viszonylaton a Mexikói út/Thököly út megállóhely.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Nagy jelentőségű változásokat indítanak el az észak-budapesti nagyberuházások, különösen az Árpád híd és a Vörösvári út kiszélesítése, valamint a Flórián tér átépítése. 1981. január 19-én megszűnik az Árpád hídi villamosközlekedés, ezzel együtt a Nagyszombat utca-Pacsirtamező utca-Flórián tér-Vörösvári úti hálózatrész, valamint a Bokor utcai hurok. Megszűnik a 11-es, 11É és 33-as viszonylat. Utóbbi helyett a Bécsi út és a Váci út között 33V jelzéssel villamospótló autóbuszjárat indul. Annak érdekében, hogy Óbuda kocsiszín ne szakadjon le a hálózatról, a Bécsi út szélesítésével együtt meghosszabbítják a villamospályát a Margit kórháztól a Vörösvári útig, ahol új kétvágányú fejvégállomás jön létre, üzemi kapcsolattal Óbuda kocsiszín felé. Ettől a naptól a 17-es villamos meghosszabbodik, a Margit híd és a Vörösvári út között jár. A 9-es villamos kocsikiadását Budafoktól Óbuda kocsiszín veszi át. A 3-as viszonylaton (rövid életű) típusváltás történik, 2000-res ikerkocsiról és 1000/1600+2 pótról 1500+pót szerelvényekre.

Fent: a Flórián tér két nappal a lezárás előtt. Lent: épül a Váci út-Róbert Károly körút csomópontja /Ismeretlen szerzők felvételei/ »
 

Megkezdődik a hűvösvölgyi villamosvonal évekig tartó felújítása. A Szilágyi Erzsébet fasorban a Moszkva tér-Szamos utca közti szakasz átépítésére 1981. február 2. és április 30. között kerül sor. A vágányzár miatt Óbuda kocsiszín nem ad ki több 56-ost.

Munkavonat a Nyúl utcánál /Fotó: Friedrich Haselberg/ »

A Béke úton közműépítéssel egybekötött villamospálya átépítés történik a Frangepán utca-Béke tér szakaszon 1981. március 7-15. között.

/Fotó: Rolf Villoz/ »

A Kőrösi Csoma Sándor út kiszélesítésére és a villamospálya áthelyezésére 1981. március 20-július 27. között kerül sor az Élessarok - Pataki István tér szakaszon.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Újabb nagyszabású változásokra kerül sor az M3-as metró III/A (Élmunkás tér-Árpád híd) szakaszának építése kapcsán. 1981. április 1-én megszűnik a Váci úti villamosforgalom az Árpád híd és a Marx tér (Nagykörút) között. Megszűnik a Katona József utcai hurok, valamint a Visegrád utcai és Dózsa György úti vonalszakasz is a Váci út-Lehel út között. Az Árpád hídtól északra, a Frangepán utca és a Kruzslák Béla utca között ideiglenes végállomás épül egyszerű vágánykapcsolattal a Váci úti, a Bulcsú utcánál kettős vágánykapcsolattal pedig a Lehel úti villamosoknak. A 3-as lerövidül az Árpád híd és a Fóti út, az 55-ös és 55É az Árpád híd-Rákospalota, Kossuth utca, a 12-es pedig az Élmunkás tér és Rákospalota, Kossuth utca közé. A 14-es mindkét végállomása változik: délen az Élmunkás térig rövidül, északon viszont Újpest, István térig hosszabbodik, ott a 8-as volt végállomásán fordul. Mivel a 3-as és 55-ös az eddigi hurok helyett fejvégállomást kapott, ezért típuscserére is sor kerül, a 3-asra az eddigi egyirányú 1500+pót helyett ettől a naptól kétirányú Bengálik, az 55-ösre pedig az 1000/1600+2 pót helyett 1900/2000/2550-es sorozatú ikerkocsik kerülnek. A kieső szakasz pótlására 3V jelzéssel villamospótló autóbuszjárat indul a Szent István körút és az Árpád híd között, a 33V járat pedig meghosszabbodik a Szent István körútig. Az M3-as metró Élmunkás téri meghosszabbításáig 12V jelzéssel a Szent István körút-Élmunkás tér szakaszon is indul pótlóbusz. Mindhárom pótlóbuszt Óbuda üzemegység adja forgalomba.

 Fent: Újpest, István tér, volt 8-as végállomása /Fotó: Ab van Donselaar/ »
Lent: Bulcsú utca ideiglenes végállomás /Fotó: Rolf Villoz/ »


Az 55-ösről kivont 1000-res és 1600-as motorkocsik Újpestről Budafok kocsiszínbe kerülnek, ahol a 41-es és 43-as viszonylatokon 1981. április 1-től leváltják az 1900-as ikerkocsikat, amelyek cserébe Újpestre kerülnek és az 55-ösön állnak szolgálatba.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

A Váci úton a Kruzslák Béla utcánál 1981. május 1-re megépül a "végleges" végállomás a 3-as és 55-ös viszonylatoknak, kettős vágánykapcsolattal.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Felújítják a villamospályát a Thököly úton a Mexikói út-Bosnyák tér szakaszon 1981. május 4-22. között, majd tovább a Rákospatakig június 8-augusztus 22 között, végül a Mexikói út-Verseny utca szakaszon augusztus 23-november 16. között.

/Fotó: Heinz Heider/ »


A Petőfi hídi és az ahhoz kapcsolódó Boráros téri munkák a végükhöz közelednek. Ehhez kapcsolódóan 1981. május 4-június 7. között felújítják a 2-es villamos pályáját a Közraktár utcában és a Lánchíd pesti aluljárójában. A munkák végeztével, 1981. június 8-án átadják az átépített Boráros téri végállomást a forgalomnak.

/Fotó: Ab van Donselaar/ »

Megkezdik a pesterzsébeti nagyhurok nagypaneles átépítését. Az első ütemben 1981. szeptember 7-november 8. között a Török Flóris utcában, valamint a Vörösmarty utca  Nagysándor József és Atléta utca közti szakaszán dolgoznak. Második ütemben a munkát 1981. november 9-1982.  május 23. között a Vörösmarty utca teljes hosszában folytatják.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

A Maglódi út-Sírkert út csomópontban pályafelújítást végeznek 1981. szeptember 12-20. között.

/Fotó: Gordon Stewart/ »

A Szilágyi Erzsébet fasori pályafelújítás következő üteme 1981. szeptember 28. és október 11. között zajlik a Moszkva tér és Budagyöngye között. Ennek során változik a vágánykép a Moszkva téren is.

/Fotó: Rolf Villoz/ »

A Lánchíd budai aluljáróját 1981. október 5. és 1982. március 22. között építik át.

/Fotó: Heinz Heider/ »

A hűvösvölgyi vonal felújítása 1981. október 22-1982. szeptember 18. között a Budagyöngye-Hűvösvölgy szakaszon folytatódik.

/Fotó: Harald Schachenhofer/ »

Időközben felújítják a János kórháznál lévő hurokvágányt is, amelynek keretében 1981. október 31-én megszűnik a hurok melletti félreálló csonkavágány.

/Fotó: Gerry Brookes/ »

Év végére elkészül az Élmunkás téri végleges végállomás, így 1981. december 30-tól (az M3-as metró II/B szakaszának átadására időzítve) a 12-es és 14-es villamosok már idáig közlekedhetnek. Az új végállomáshoz kapcsolódóan egy félreállóhelyet is kialakítanak a Bulcsú utcában.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »




1982.

Az 1982-es év egy jelentős határnap a teherszállítás történetében. Ez év folyamán ugyanis megszűnik Újpesten a fővárosban egyedülálló, kizárólag teherszállításra használt Arany köz-Zsilip utca vonalszakasz a Váci úti csatlakozásával együtt, valamint megszűnnek a hozzájuk kapcsolódó iparvágányok. A külső Váci út ugyan az Árpád úton keresztül továbbra is kapcsolódott Angyalföld kocsiszínhez, ennek ellenére Újpest valamennyi még meglévő iparvágányát selejtezték, a Pamutipar és a Vácuumtechnikai Gépgyár kivételével. Ehhez kapcsolódóan megszűnt a már szintén csak teherszállításra használt Baross utcai vonalszakasz is az Irányi Dániel utca-Arany köz között.

Az Arany köz-Zsilip utcai volt vonalszakasz a Váci útnál /Ismeretlen szerző felvétele/ »

A használaton kívüli Kispest kocsiszínben elbontják a csarnoki vágánylírát. Ebben az időszakban Kispest kocsiszínben selejtezett villamosokat, pályaépítő gépeket, közúti munkagépeket tárolnak.

Selejtezett villamosok a csarnokban /Fotó: Tildy Tibor/ »

Száva kocsiszín hátsó kapujánál elbontják a még a korábban megszűnt Üllői úti vonalszakaszhoz kapcsolódó, használaton kívüli kitérőket.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

A 41-es és 43-as villamosvonalon 1982. február 22-től az 1000-res motorkocsik mellett közlekedő 1600-as motorkocsikat 1500-asok váltják.

/Fotó: Friedrich Haselberg/ »

1982. március 23-ára befejeződik a Lánchíd budai aluljáró előző év októbere óta tartó felújítása, a 9-es és 19-es villamosok ismét eredeti útvonalukon közlekednek.

/Fotó: Ter P. Hautz/ »

A Hűvösvölgyi vonal felújítása részeként 1982. április 5-22. között kitérőcserét végeznek Budagyöngyénél.

/Fotó: Vitányi/Vincze/ »

A Határ útnál a Ferde utcai ív átépítésén dolgoznak 1982. április 19-30. között.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Az M3-as metró III/A. szakaszának építése miatt 1982. május 3-án jelentős változások történnek a Váci úti és az újpesti villamosközlekedésben. Megszűnik a villamosközlekedés a Váci út Árpád híd-Újpest kocsiszín közti szakaszán, ezzel együtt megszűnnek a 3-as és 55-ös viszonylatok. A 3-as villamospótló busz meghosszabbításra kerül az Árpád útig. Az 55É helyett 10É jelzéssel új viszonylat indul Újpest kocsiszín és Rákospalota, Kossuth utca között. A járat kocsiszín előtti egyszerűbb fordítása céljából egyszerű vágánykapcsolat létesül a kocsiszín előtt. Újpest kocsiszín - valószínűleg Angyalföld kocsiszín éppen zajló átépítése miatt - még tovább működik, de már csak alig két hónapig. A 10-es kocsikiadását Újpest átveszi Angyalföldtől, ekkor 1200-as csuklós villamosok járnak rajta. A 10A újraindul, szintén Újpestről, ikerkocsikkal.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Pesterzsébeten az előző év végén kezdődött pályafelújítás 1982. május 24-re véget ér a Vörösmarty utcában. A felújítás végére egy egyszerű vágánykapcsolatot létesítenek Pacsirtatelepen, így két viszonylat közlekedése esetén is lehetővé válik a félreállás a végállomás területén.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

A Deák téri végállomáson 1982. június 8-án üzembe helyezik a jelzőberendezést.

/Fotó: Rob McCaffery/ »

Az M3-as metró építésének előrehaladtával és feladatai megfogyatkozásával 1982. július 1-én bezárják Újpest kocsiszínt, az ide állomásított kocsik nagy részét Angyalföldre irányítják. A 10A kiadását Angyalföld veszi át ikerkocsikkal, a 10-esét pedig szintén Angyalföld veszi vissza, egyúttal típuscsere történik 2 T5C5-re. Újpest kocsiszín vágánykapcsolata egyelőre megmarad, különféle villamosokat tárolnak itt, később a muzeális célra megőrzendő kocsikat vonják itt össze.

/Fotó: Wagner Attila/ »

Átépítik a Lehel utcai villamospályát a Bulcsú utca-Róbert Károly krt. szakaszon 1982. július 6-18. között. Megszűnik a Bulcsú utcai kettős vágánykapcsolat, helyette egyszerű vágánykapcsolat épül, átépül továbbá a Lehel utca-Dózsa György út csomópont is: az osztályozó részben kiiktatásra kerül, de vágánycsonkok és váltók még maradnak bent a pályában.

Itt az osztályozó még működés alatt /Fotó: Heinz Heider/ »

A Tátra villamosok elhelyezésének elősegítése érdekében Angyalföld kocsiszín teljes átépítésen esik át. Megnövelik a csarnok alapterületét, átépítik a teljes vágányhálózatot és a ki- beállási útvonalakat. Ezzel együtt 1982. szeptember 7 - december 5. között átépül a kocsiszín előtt a Pozsonyi utcai pályaszakasz is. Megszűnik a 14-es egykori végállomásának céljára szolgáló korábbi hurokvágány, helyette egyszerű vágánykapcsolat épül.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

A még előző évben megkezdett Szilágyi Erzsébet fasori és Vöröshadsereg (Hűvösvölgyi) úti pályafelújítás ezévi szakasza 1982. szeptember 19-re véget ér, az 56-os villamos ismét az eredeti útvonalán közlekedik.

Háromkocsis csatolt ezres :-) a Völgy utcában /Fotó: Vitányi/ »

Pályafelújítást végeznek az Erzsébet királyné útján és a Kolozsvár utcában az Öv utca - Rákospalota, MÁV-telep szakaszon 1982. november 23-december 20. között.

/Fotó: Heinz Heider/ »

A 41-es villamos vonalán 1982. december 6-án új megállóhelyet létesítenek Pék utca elnevezéssel. Különlegessége, hogy a keskeny peron miatt egyszerre két villamos nem állhat be mellé.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/




1983.

Egyszerű vágánykapcsolatok épülnek Kispesten az Ady Endre utcában a Határ útnál és a Tulipán utcánál.

Visszafogás a Tulipán utcánál /Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Baross kocsiszín szakaszos átépítése és emiatti tehermentesítése okán a 36-os kiadását 1983. február 1-től Baross kocsiszíntől Hungária kocsiszín veszi át, majd április 18-án Baross visszaveszi Hungáriától.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Folytatódik a hűvösvölgyi vonal átépítése. Az 1983. február 1-november 23. között szakaszosan zajló munkálatok kezdetekor az 56-osról kivonják a pótkocsikat, csak szóló 1000-res motorkocsik közlekednek a visszafordulási lehetőségek korlátozottsága miatt. Az átépítés során váltakoznak a teljesen kizárt, illetve egyvágányon járható szakaszok, valamint az egyes betétjárati formák. A felújítás végén november 25-én jelennek meg az iker Tátra szerelvények, leváltva a régi 1000-res motorkocsikat. Az átépített hűvösvölgyi végállomáson az egyszerű vágánykapcsolat irányát megfordítják, gyök helyett csúcsfelőlire.

Villamosok gyülekezete a Vadaskerti útnál /Fotó: Vincze/Vitányi/ »


Pályafelújítást végeznek az Erzsébet királyné útján a Rákospatak utca-Öv utca szakaszon 1983. február 15-március 31. között, majd július 19-augusztus 15. között tovább a Kolozsvár utcában.

Egy 67-es halad a Kolozsvár utcában a MÁV telep felé /Ismeretlen szerző felvétele/ »

1983. február 15-én nagyszabású felújítási munkák kezdődnek Kőbányán a Maglódi úton és a Sírkert úton. Először a Kada utcától kifelé, majd április 11-től az Élessaroktól kifelé immár a Jászberényi úton is átépítik a villamospályát. A vágányokat áthelyezik a közút mellé. Az ideiglenes forgalmi rend érdekében az Élessarok után visszafogó vágánykapcsolatot építenek be. Az átépítéssel összefüggésben február 15-től a 28-as kiadását Barosstól Hungária, míg a 37-esét Hungáriától Ferencváros kocsiszín veszi át. Egyúttal a 28-asról végleg kivonják az 1200-as sorozatú Bengáli csuklósokat, helyüket Ganz csuklósok veszik át, a 37-esen pedig Ganzok helyett átmenetileg 3 kocsis UV szerelvények jelennek meg. Az átépítés során módosul az Akna utcai iparvágány, illetve félreállóhely vágányhálózata, az Izraelita temetőnél pedig új, gyök felőli egyszerű vágánykapcsolatot építenek be. A felújítási munkák végeztével október 10-én az Akna utcáig, majd október 26-án a teljes vonalon újra indul a villamosközlekedés, miközben a Kozma utcai végállomást még építik.

A villamosok az Akna utcáig járnak, miközben már majdnem kész az új pálya. A régi nyomvonal a kép előterében látszik. /Fotó: Ab van Donselaar/ »

A Gróza Péter rakparton is pályafelújítást végeznek 1983. február 22-június 24. között a Döbrentei tér-Batthyány tér szakaszon.

9-es a felújított rakparti szakaszon /Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Az Asztalos Sándor utcai híd leromlása miatt a Nagykörút és a Hungária kocsiszín kapcsolatának biztosítása érdekében 1983. április 11-én az Élessaroknál deltavágányt létesítenek a Kolozsvári utca irányából a Kőrösi Csoma Sándor utca irányába. A híd állapotának romlása miatt június 13-tól a menetrend szerinti villamosforgalmat a hídon leállítják (a kocsiszíni menetek utas nélkül még áthaladhatnak rajta), a 37-es a Hungária körút - Élessarok szakaszra rövidül. A Hungária körúti visszafordulási lehetőség megteremtése érdekében egy új, gyök felőli vágánykapcsolatot létesítenek a Salgótarjáni utcában. E naptól a 37-es kiadását Hungária visszaveszi Ferencváros kocsiszíntől, 3-as UV helyett Ganz kocsikkal.

A deltavágány egy tervrajzon »

További kocsiszíni átcsoportosítások miatt a 28-as kiadását 1983. június 20-tól Ferencváros kocsiszín veszi át 2UV-val. Eredetileg 3 kocsis UV-t akartak rá adni, de azok nem fértek el minden megállóban, ezért a 3-as UV szerelvényeket a 31-esre irányították.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

A 24-es villamos kiadását 1983. július 4. nappal Barosstól Hungária kocsiszín veszi át.

/Fotó: Jakob Kyndby Holm/ »

Az M5-ös autópálya bevezető szakaszának építése miatt 1983. július 6-án megszűnik a Nagykőrösi úti villamosvonal és vele együtt a Használtcikk piac és a Pestimre között egyvágányú szakaszon, jelzőbotos rendszerben közlekedő 51-es viszonylat. A Nagykőrösi út-Határ út csomópontját július 6-10. között átépítik (kialakítják az Epreserdő utca felől a Gubacsi út felé kanyarodó vágányokat), majd július 11-től változik a 13-as útvonala: Örs vezér tere-Pesterzsébet Szabótelep között jár.

51-es villamos a Bivalyrétnél /Ismeretlen szerző felvétele/ »

Felújítják a Salgótarjáni úti villamospályát 1983. augusztus 15-szeptember 15. között. Ezen időszak alatt a 37-es közlekedése szünetel.

A felújítási terv részlete »

Pályafelújítást végeznek a Nagysándor József utcában 1983. augusztus 29-től, a Jókai Mór utcában pedig november 8-tól december 22. ig. A felújítás során megszűnik a Szabótelepi kitérővágány.

Nem sokkal a felújítás előtt a Nagysándor utcában /Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Az Asztalos Sándor utcai híd leromlása olyan mértéket ért el, hogy 1983. október 10-én le kellett rajta állítani a villamosközlekedést. Ezután Hungária kocsiszín megközelítése az Élessarkon keresztül történik: a Nagykörút felé a deltavágányon keresztül, visszafelé pedig a visszafogó vágánykapcsolaton.

A híd még a felújítás előtt /Ismeretlen szerző felvétele/ »

A 13-as villamos útvonala év közben többször is változott. 1983. november 27-től a járat az Örs vezér tere -Gubacsi út közti szakaszra rövidül. Ekkor még nincs meg a hurokvágány, a pótkocsis szerelvények vélhetően deltázva fordulnak.

Itt már UV-val, de még hurokvágány nélkül /Ismeretlen szerző felvétele/ »
A nagytétényi vonal leromlott állapota miatt 1983. december 1-én leállítják a 43-as villamos forgalmát. Ezzel az utolsó külvárosi egyvágányú, jelzőbotos biztosítású villamosvonal is megszűnik Budapesten. A vonal mentén fekvő iparvágányok forgalmát azonban továbbra is biztosítják, így a pálya a Csirkegyárig még hosszú ideig járható marad. Megszűnik a 43É villamos is, helyette a Móricz Zsigmond körtér-Budafok, Varga Jenő tér között 1000-res motorkocsikkal megindul a 47É.

Utolsó üzemnap a 43-ason /Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Ez évben utoljára változik a 13-as viszonylat útvonala 1983. december 23-án. Vélhetően a deltázás kiváltása miatt útvonalát meghosszabbítják, Örs vezér tere-Közvágóhíd között jár.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »




1984.

Megszűnik a használaton kívüli Mező Imre úti csonkavágány a Festetics utcánál.

Balra a megszüntetett kiágazás
/Foto: J. Heindorf/ »

Baross kocsiszín átépítése miatt a 36-os kiadását 1984. január 23-tól Hungária kocsiszín veszi át.
/Ismeretlen szerző felvétele/ »

A Külső Váci út és a Megyeri út kereszteződésében csatornát építenek 1984. február 4-június 4. között. Ezen időszak alatt a 10-es villamos Újpest kocsiszínhez jár, a 10/A közlekedése pedig szünetel.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Az 1-es villamosvonal kiépítéséhez kapcsolódóan 1984. február 21-március 15. között átépítik a Bécsi út-Vörösvári út csomópontot. Ekkor építik be a 17-es végállomásába a dozátorvágány kiágazását.

Jobbra a kiágazás egy később készült felvételen /Ismeretlen szerző felvétele/ »

A hosszú Fehér úti vágányzár előkészítéseként, a Fehér úti főműhely villamoshálózattal való folyamatos kapcsolattartása miatt 1984. február 28-ra beépítenek egy összekötővágányt a 29-es villamosvonalba a HÉV Törökőr teherpályaudvara felé a Királyvágány keresztezése után. Törökőr a metró járműtelepen keresztül már korábban is össze volt kötve a Fehér úti főműhellyel, így az új kapcsolat a 29-es vonalán keresztül jön létre.

Egy korábbi pályafelújítást követően 1984. március 1-től az 52-es villamos ismét az eredeti útvonalán közlekedik.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

1984. március 1-június 11. között pályafelújítást végeznek a Ceglédi úton.

1984. március 1-október 26. között vágányépítést végeznek a Fehér úton. Ezen vágányzár és a Ceglédi úti vágányzár miatt a 13-as villamos közlekedése a teljes vonalon szünetel.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

Baross kocsiszín átépítése miatt újabb átcsoportosításokra kerül sor 1984. március 1-én. A 28-as részbeni kiadását Barosstól Hungária kocsiszín veszi át (Ganzzal, mellette Ferencváros ad még ki iker UV szerelvényeket a viszonylatra), emiatt a 24-es kiadása Hungáriától Ferencvároshoz kerül.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

1984. március 5-április 28. között felújítják Rákospalotán a Juhos utcai hurokvágányt. Az itt végállomásozó viszonylatok részére a végállomás előtt egy egyszerű vágánykapcsolatot építenek ki, amelynek segítségével közvetlenül beállhatnak a felszállóhelyre.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Az 1-es villamos kiépítése során 1984. április 2-24. között kiépül a Lehel u-Róbert Károly krt. (Domus) csomópont.

A Domus csomópont építése /Ismeretlen szerző felvétele/ »

A kocsiszínek közti járműátcsoportosítások tovább folytatódnak. 1984. május 20-tól Ferencváros nem ad több 28-ast (csak Hungária). A 2-es, 2/A kiadását Ferencváros Barosstól átveszi, a 23-as, 30-as és 31-es kiadását pedig Szávának átadja. A 31-esen egyúttal típuscsere is történik UV+pót+UV-ról 2UV-ra.

/Fotó: Railasia/ »

Az Asztalos Sándor utcai híd átadására 1984. május 21-én kerül sor. Ettől a naptól a 4-es, 6-os kocsiszíni menetei az Élessarok helyett ismét erre mennek, a 37-es pedig ismét teljes vonalán közlekedik, egyúttal típuscserére is sor kerül, Hungária Ganz csuklósait Baross kocsiszín 2T5C5 szerelvényei váltják. Baross kocsiszín hátsó kijárata e napra újjáépül, így az újra csatlakozik a Dobozi utcához, valamint egy új, csúcs felőli vágánykapcsolatot építenek be a Salgótarjáni utcába a Hungária krt. előtt. Egyúttal átadják az átépített végállomást is Újköztemető Kozma utcánál.

1984. június 11-én megszűnik a deltavágány az Élessaroknál.

A deltavágány helye még sokáig látható maradt az út mentén »

A vágányépítés befejeztével 1984. június 11-én megszűnik az egyszerű vágánykapcsolat az Epreserdő utcai iparvágány kiágazásnál. E naptól a 13-as viszonylat részlegesen újra indul a Kápolna tér és a Gubacsi út közt, egyúttal a korábbi 1500+pót szerelvényeket 2UV járművek váltják.

A vágánykapcsolat helye /Fotó: Szelényi Gábor/ »

A Nagysándor József utca átépítésére 1984. június 11-október 26. között kerül sor. A vágányzár életbe lépésével megszűnik az 52/A viszonylat.

/Fotó: Heinz Heider/ »

A 41-es villamos deltavágányát újítják fel 1984. június 19-július 7. között Budafok kocsiszínnél.

A villamosok ez idő alatt a kocsiszín előtt fogtak vissza /Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Újabb Tátra típusú villamoskocsik érkezésével együtt 1984. augusztus 1-én típuscsere történik a 28-as viszonylaton Ganzról 2T5C5-re, egyúttal üzemeltetését Hungáriától Baross kocsiszín veszi vissza. Ezzel egyidejűleg a 23-as viszonylaton is típuscsere történik, Száva kocsiszín 2UV szerelvényeit Hungária kocsiszín Ganz csuklósai váltják.

A járműrekonstrukciós program lezárásaként 1984. szeptember 1-re kivonják a forgalomból az összes régi típusú, korszerűtlen, kéttengelyes járművet (az UV pótkocsik kivételével), így e naptól a budapesti villamosflotta összetétele három alaptípusra csökken (Ganz, UV, Tátra). Emiatt 2T5C5  típusú járművek váltják le a 10-es viszonylaton az 1900-as és 2000-res ikerkocsikat, a 41-es viszonylaton pedig az 1000-res motorkocsikat. A 10/A viszonylat ezen a napon megszűnik. A 12-esen a férőhelyszámot bővítik, a 2 kocsis szerelvények helyett 3T5C5 típusúak állnak forgalomba.

/Fotó: Michael J Russell/ »

Átépül az Élessarok 1984. szeptember 3-27. között, egyúttal megszűnik az egyszerű vágánykapcsolat.

1984. szeptember 20-ra végeznek Baross kocsiszín átépítésével, átalakul a kocsiszín Baross utca felőli bejárata is, valamint megszűnik az Orczy téri hurokvágány.

1984. október 12-én áthelyezik a kereszteződés utánra a 12-es és 14-es villamosok Élmunkás tér irányú Gyöngyösi utca megállóhelyét.

A megállóhely még az áthelyezés előtt /Fotó: Harald Schachenhofer/ »

A vágányzári munkák befejeztével 1984. október 27-től a 13-as villamos az Örs vezér tere-Gubacsi út között közlekedik.

/Ismeretlen szerző felvétele/ »

A 9-es villamos kiadását 1984. november 1-től Óbudától Budafok kocsiszín veszi át.

/Fotó: Jakob Kyndby Holm/ »

Az M3-as metró III/A szakaszát (Élmunkás tér-Árpád híd) 1984. november 6-án helyezik üzembe. Ehhez kapcsolódóan Észak-Pesten több fontos közlekedési változás is történik. Kiépül az 1-es "gyorsvillamos" első szakasza a Bécsi út és a Lehel utca között, és megindul a forgalom, kezdetben Angyalföld és Óbuda kocsiszín 2T5C5 szerelvényeivel. A 3V villamospótló járat az Árpád hídig rövidül, a 33V megszűnik. A Bécsi úti végállomás-komplexum kiépültével összeköttetés létesül a Vörösvári úti villamosvonal és a HÉV Filatorigát teherpályaudvara között a Bogdáni úton keresztül. Egyúttal megszűnik a Beller Imre utcai üzemen kívüli összekötővonal, amelynek szerepe az 1-es villamos átadásáig az angyalföldi és újpesti vonalcsoportok és Angyalföld kocsiszín kapcsolatának megteremtése volt a hálózat többi részével.

1984. december 1-én megszűnik a jelentőségét vesztett 10/É villamosvonal, helyette a 12/É éjszakai járat indul.



1985.

1985. január 1-én megszűnik a 47É éjszakai villamosjárat, helyette a 3É jelű autóbuszjárat indul.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Pályafelújítást végeznek Kispesten a Vöröshadsereg útján a Határ út és a Magyar Lajos utca között 1985. április 28-július 31. között.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

A 43-as autóbusz megszűnése miatt 1985. május 1-től a 3V villamospótló autóbusz meghosszabbodik Újpest, Szilágyi utcáig.

Az M3-as metró Árpád híd-Újpest központ szakaszának építése miatt 1985. májusában elbontják a használaton kívüli villamospályát a Váci úton Újpest kocsiszín és az Árpád út között. Ezzel Újpest kocsiszín hálózati kapcsolata megszűnt. Az itt tárolt múzeumi kocsikat már csak közúton tudták elszállítani.

Ismeretlen szerző felvétele »

Az M3-as metró Árpád híd-Újpest központ szakaszának építése miatt 1985. június 1-én megszűnik a 10-es villamos.

/Fotó: Michael J. Russell/ »

A 10-es villamosról felszabaduló Tátra villamosok lehetővé tették a férőhelybővítést az 1-es és 14-es viszonylatokon, így 1985. június 1-től ezeken a járatokon 2 helyett 3 kocsis Tátra szerelvények közlekednek.

/Fotó: Jakob Kyndby Holm/ »

Felújítják a villamospályát a Bem rakparton a Lánchíd és a Batthyány tér között 1985. július 30-tól augusztus 12-ig.

A Határ út-Gubacsi út kereszteződésénél a korábbi csonkavágányos végállomás helyett 1985. júniusában egy új hurokvágány épül a 13-as villamosnak.

/Fotó: Rob McCaffery/ »

1985. július 30-augusztus 12. között felújítják a Lehel úti villamospályát a Lehel tér és a Béke tér között. Ezalatt kiépítik a pályából a Dózsa György úti kiágazás maradványait.

A kép a vágányzár első napján készült, itt még látszik a kiágazás maradványa /Fotó: fentrol.hu/ »

1985. augusztus 7-től a rossz pályaállapotok miatt a 41-es villamosok egy vágányon közlekednek Rózsavölgy felső és Kelenvölgy között, jelzőbot biztosítása mellett.

1985. október 5-december 14. között felújítják a Szabadság hidat, a villamosközlekedés szünetel. Pótlására a Gellért tér és a Dimitrov tér között átkelő hajójáratot helyeznek üzembe.

Itt a villamosokat még átengedik a hídon /Fotó: Rob McCaffery/ »

1985. október 7-től tovább folytatódik a XVIII. kerületi Vöröshadsereg úti pályafelújítás, ezúttal a Lajosmizsei sorompó-Béke tér közti szakaszon.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

A használaton kívüli 10-es villamos pályájának kiágazását 1985. december 17-én elbontják Rákospalota, Kossuth utcában.

Ismeretlen szerző felvétele »



1986.


1986. tavaszán megszűnik a már előző év óta használaton kívüli Váci úti pályaszakasz a Megyeri út és az Árpád út között. Ezzel az utolsó Váci úti villamospálya is elveszti a kapcsolatát a hálózattal, majd később elbontásra kerül.

Ismeretlen szerző felvétele »

Pályafelújítást végeznek a Maglódi úton 1986. március 3-23. között.

Pályafelújítást végeznek a Kőbányai úton is 1986. március 24-április 30. között. Ennek során kiépítik a pályából a Ganz gyár iparvágány-kiágazását (a másik, Ganz-MÁVAG kapcsolat ekkor még megmarad), valamint megszűnik a visszafogóhely is. Cserébe a Ganz Gyár megállónál (ma Kőbányai út 21.) új visszafogóhelyet létesítenek.

1986. április 28-május 20. között szünetel a villamosközlekedés a Határ úton a Nagykőrösi útnál, mert építik az M5-ös autópálya bevezető szakaszának felüljáróját.

1986. május 4-én a férőhelykínálat csökkentése, és a kéttengelyes pótkocsik fokozatos selejtezése miatt a 44-es viszonylaton típuscsere történik 3 kocsis UV-ról két kocsisra.

Tovább folytatódik a XVIII. kerületi Vöröshadsereg úti pályafelújítás. 1986. május 19-július 27. között a Kemény Zsigmond utca-Béke tér között dolgoznak.

/Fotó: Uherkovich Péter/ »

1986. június 3-augusztus 31. között zajlik a Leányka utcai felüljáró átépítése. Ennek keretében megszüntetik az elhúzott kitérőt a fonódott vágányokkal, valamint kiépítik a pályából Budafok kocsiszínnél a csúcs felőli egyszerű vágánykapcsolatot is.

Ismeretlen szerző felvétele »

Az M3-as metró III/B/1 szakaszának építése miatt 1986. június 24-én megszűnik az Árpád úti, használaton kívüli villamosvonal.

/Fotó: Komjáthy Zoltán/ »

Vágányfelújítást végeznek a Margit hídon 1986. július 7-augusztus 8. között.

A Horog utcai vasúti híd felújítási munkái miatt a Kőbányai úton a híd alatt 1986. július 19-től a villamosok csak egy vágányon közlekednek.

1986. július 28-tól a Vöröshadsereg úti pályafelújítás újabb szakaszaként a Szarvascsárda tér-Béke tér között dolgoznak.

Ismeretlen szerző felvétele »

Az M3-as metró Újpest-Központ végállomásának építési munkálatai miatt 1986.augusztus 11-25. között szünetel a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosközlekedés. Eközben megszüntetik az Árpád úti villamospálya keresztezéseket és a hozzá tartozó vágánykapcsolatokat.

Ezen a képen a villamosok épp terelőúton járnak a metróépítés miatt /Ismeretlen szerző felvétele/ »

1986. augusztus 11-szeptember 30. között felújítják a Gubacsi úti villamospályát, valamint átépítik a Mester utcai villamosvégállomást háromról kétvágányosra. Az Angyal utca felől ekkor épül be az angol váltó a pályába.

Ismeretlen szerző felvétele »

A káposztásmegyeri villamosvonal kiépítésének előkészületeként 1986. augusztus 26-szeptember 23. között átépül az újpesti Szilágyi utca. Beépítik az új villamosvonal kiágazását, és megszüntetik az ott lévő gyök felőli vágánykapcsolatot. Pótlására az iparvágány-kiágazástól délebbre új, csúcs felőli vágánykapcsolat épül.

Ismeretlen szerző felvétele »

1986. szeptember 1-én a villamosvasúti pótkocsik forgalomból történő fokozatos kivonásának szándékával típuscsere történik az 50A és 50É járatokon. Mindkét esetben a háromkocsis UV szerelvények helyett a továbbiakban kétkocsisak közlekednek.

/Fotó: Benda György/ »

1986. november 1-én megszűnik a Budafok, Varga Jenő tér-Batthyány tér között 3 kocsis UV szerelvényekkel közlekedő 9-es viszonylat. A felszabaduló kocsikat a 47-esre osztják be.

/Fotó: Heinz Heider/ »

1986. december 15-re elkészül az új vonalszakasz Káposztásmegyer Szilas patakig, így a 14-es villamosok ettől a naptól kezdve az újpesti István tér helyett idáig járnak az Élmunkás tértől. A Szilágyi utcától a Káposztásmegyerig távlatilag meghosszabbítandó metró pályájának egy szakasza épül ki, és ezen közlekednek a villamosok a fővárosban egyedülálló módon. Ezzel együtt a 14-es válik a 12-eshez képest a fontosabb vonallá, így a 12É viszonylat megszűnik, helyette a 14-es villamosok járnak a nappali mellett éjszaka üzemidőben is (14É).

Ismeretlen szerző felvétele »

1986.12.15-tól Baross kocsiszín is ad szerelvényt a 18-as viszonylatra.

Ismeretlen szerző felvétele »



1987.

Márciusban kezdetét veszi az ezévi nagy mennyiségű vágányépítés. Pályafelújítást végeznek az 50-es villamos vonalán a Vöröshadsereg útján Kispest Villanytelepnél és Pestlőrinc Béke téren 1987. március 2-április 17. között. Ennek keretében Villanytelepnél megszüntetik a vasút felőli oldalon a két egyszerű vágánykapcsolatot és egy újat építenek, átépítik Kispest kocsiszín bejárati váltókörzetét, míg a Béke téren új, kettős vágánykapcsolattal ellátott végállomás épül.

/Fotó: Uherkovich Péter/ »

1987. március 2-30. között felújítják a villamospályát a Nagy Lajos király útján.


1987. április 6 - május 29. között vágányfelújítást végeznek a Lehel utcában az Élmunkás tér és a Róbert Károly körút között.


1987. április 13-június 5. között pályafelújítást végeznek a Gubacsi úton.


1987. június 1-augusztus 30. között pálya- és hídfelújítást végeznek a 41-es villamos vonalán Kamaraerdő és Kelenvölgy között.

Felújítják a villamospályát a Bihari úton 1987. június 8-szeptember 13. között. Ezzel egyidejűleg megszüntetik a használaton kívüli Jegenye utcai iparvágány-kiágazást.

A felújítás során a MÁV egyik M28-as Mazsolája is besegített /Ismeretlen szerző felvétele/ »

1987. június 9-július 15. között zajlik a Dobozi utcai vágányok átépítése. Ennek keretében egy egyszerű vágánykapcsolatot létesítenek a Dobozi utcában.

1987. június 15-29. között felújítják az 56-os villamos vonalán lévő Nagyhidat.

1987. június 30-án megszűnik a Vadaskerti útnál lévő egyszerű vágánykapcsolat.

A volt vágánykapcsolat helye még kivehető a keresztaljakon »

Folytatódik az 1-es villamos körgyűrű továbbépítése. 1987. július 21-től a villamosok a Lehel utca helyett már a Kacsóh Pongrác útig járnak.

Kacsóh Pongrác út végállomás /Ismeretlen szerző felvétele/ »

Pályafelújítást végeznek a 18-as villamos vonalán a Krisztina körúton 1987. július 30-augusztus 19. között. Ennek keretében megszüntetik a 67-es villamos volt Szarvas téri végállomását, helyette egyszerű vágánykapcsolatot építenek be.

Jobbra a volt harmadik vágány kiágazásának helye, a távolban az egyszerű vágánykapcsolat »

1987. augusztus 28-án kiépítik a Thököly úti pályából a Cházár András utcai volt iparvágány kiágazását.

Valahol itt lehetett az elbontott kiágazás »

1987. augusztus 31- szeptember 20. között felújítják a villamospályát a Nagykörúton az Üllői út és a dél-budai végállomások között.


1987. október 1-december 15. között pályafelújítást végeznek a Soroksári úton a Boráros tér-Közvágóhíd között.

A 17-es villamos vonalán a Perényi útnál új megállóhelyet létesítenek 1987. október 27-én, de csak a Vörösvári út irányába.

Ismeretlen szerző felvétele »

1987. november 9-27. között pályafelújítást végeznek a Kiskörúton.




1988.

1988. január 1-én több viszonylaton történik típuscsere. A 36-os Ganz csuklós helyett ezentúl 2 kocsis Tátrával közlekedik, egyúttal Hungária helyett Baross kocsiszín adja forgalomba. A 41-esen a Tátrákat a régebbi UV típusra cserélik, mert a korszerűbb villamosok kellenek a folyamatosan bővülő 1-es viszonylatra. Ezen kívül a 62-es és 67-es járatokon a csökkenő utasszám és a pótkocsik forgalomból történő folyamatos kivonása következtében az UV+pót+UV szerelvények helyett már csak iker UV-k járnak.

36-os a Kápolna téren »

1988. március 7-május 28. között felújítják a villamospályát a Szent Gellért rakparton a Gellért tér és a Döbrentei tér között.

/Fotó: Uherkovich Péter/ »

1988. április 1-től új megállópárt létesítenek a 12-es, 14-es villamosok vonalán a Lehel utcában Dévai utca elnevezéssel.

A megállóhely egy ismeretlen szerző felvételén »

A 41-es villamos egyvágányú szakaszán Rózsavölgy alsó - Kelenvölgy között 1988. május 10-től jelzőberendezés váltja fel, így a korábbi jelzőbotos biztosítás megszűnik.

Egy vágányon Kelenvölgynél /Fotó: Harald Schachenhofer/ »

Pályafelújítást végeznek a 24-es villamos vonalán a Hámán Kató úton 1988. augusztus 16-október 18. között. Ezzel együtt kiszedik a pályából a volt Kábeltelep kiágazását.

A megszüntetett kiágazás /Fotó: Benda György/ »

Felújítják a pályát az Elnök utca-Mező Imre út kereszteződésében is 1988. augusztus 30-szeptember 12. között.

Az elhasználódott kereszteződéseket és kitérőket cserélik 1988. szeptember 6-15. között a Mester utca-Hámán Kató út csomópontban.

A csomópont a magasból a 611-es nosztalgiakocsival /Fotó: Szilva Péter Ernő/ »

Pályafelújítást végeznek a Nagykörúton a Blaha Lujza tér-Petőfi híd között 1988. október 31-november 9. között.

1988. november 2. és december 21. között a 2-es villamosok egy vágányon közlekednek a Zsil utca és a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem sarka között vágányjavítás miatt.

Pályafelújítást végeznek a Fehérvári úton Budafok kocsiszín és a Prielle Kornélia utca között 1988. november 15-től december 20-ig.

Sínhegesztő szerelvény Albertfalva kitérőnél Fotó: ismeretlen szerző »

A 29-es villamosok 1988. november 27-én közlekednek utoljára galoppverseny miatt. Ezután már csak a BNV kiszolgálására járnak.

Ismeretlen szerző felvétele »

A 41-es villamosok rózsavölgyi szakaszának 1985. augusztus 7-től tartó felújítása befejeződik, 1988. december 16-tól a 41-es villamosok ismét a teljes útvonalon két vágányon közlekednek.



1989.
Az utasok számának fokozatos csökkenése miatt csökkentik a férőhelykapacitást a 19-esen. Az UV+pót+UV szerelvények helyett 1989. január 1-től iker UV-kat adnak forgalomba.

1989. február 28-április 23. között pályafelújítást végeznek a Fehérvári úton Budafok forgalmi telep és Albertfalva kitérő, valamint a Bártfai utca-Ulászló utca között. A 18-as viszonylat kocsiszíni menetei részére egy vágány közlekedésre fenntartva. A felújítás végén megszűnik az Ulászló utcai egyszerű vágánykapcsolat.

A megszüntetett vágánykapcsolat a villamos mellett látszik halványan. /Fotó: Heinz Heider/ »

Vágányzár a 23-ason 1989. március 13-17. között. Ezalatt kiépítik a pályából a Vajda Péter utcában a Golgota utcai használaton kívüli hurok kiágazásait, valamint átalakítják a vágányhálózatot a Könyves Kálmán körúton Ferencváros kocsiszín 1-es kapuja előtt oly módon, hogy a közvetlen átkötés helyett egy egyszerű vágánykapcsolatot építenek be. Így lehetővé válik az Üllői út felé történő közvetlen visszafogás is.

Jobb oldalt látszik a csonka kiágazás »

Rendszeres hétvégi nosztalgiajárat közlekedik 1989. április 22-október 6. között a Duna két partján. Szombatonként a 2A, míg vasárnaponként a 19-es vonalon a Batthyány tér-körtér között.

A 436-os kocsi a Boráros téren /Fotó: Benda György/ »

Pályafelújítást végeznek a 2-es villamos vonalán 1989. május 3-29. között. a Zsil utca-Havas utca, valamint a Petőfi tér-Szende Pál utca között.

Pályafelújítás a Mester utca - Hámán Kató út csomópontban 1989. június 1-15. között.

A villamosközlekedés fejlesztése érdekében 1989. június 17-augusztus 15. között több ütemben villamospálya-felújítást és megállóhely-áthelyezéseket végeznek a Nagykörúton. Részletezve: 
  • 06.17-07.10.: pályafelújítás a Blaha Lujza tér-dél-budai végállomások között
  • 07.11-től a Baross utcai mh-et (Moszkva tér ir.) a kereszteződés utánra helyezik
  • 07.17-08.15. közt pályafelújítás a Nov 7. tér-Moszkva tér között.
  • 08.03-tól: a Majakovszkíj utcai mh-et (Móricz ir.) a kereszteződés utánra helyezik
  • 08.09-től a Wesselényi u. mh-et (Móricz ir.) a Wesselényi-Barcsay u. közé (előre) helyezik
  • 08.16-tól a Nov. 7. tér megállót (Moszkva tér ir.) a kereszteződés túloldalára, szigetperonhoz helyezik, valamint
1989. augusztus 16-tól áthelyezik a Nov 7. téri egyszerű vágánykapcsolatot is a tér Blaha L. tér felőli oldaláról az Aradi utcához.

Az Aradi utcai áthelyezett vágánykapcsolat »

1989. szeptember 2-tól megszűnik a szóló Ganz kocsikkal közlekedő 6-os éjszakai villamos. Helyette 6É jelzéssel autóbusz indul.

1989. szeptember 4-től a 23-as villamos kocsikiadását Hungária és Ferencváros kocsiszínek közösen végzik.

Az Újpest-központ környéki metróépítéshez kapcsolódó felszíni átépítések során az István tér környékén kiépül a villamospálya új nyomvonala 1989. szeptember 12-október 9 között, ezzel megszűnik az István téren a volt 8-as villamos kiágazása.

A kiágazás nagyjából ezen a helyen volt; megszüntetésekor az útpálya szélesítésével a villamospálya nyomvonalát is módosították »

1989. szeptember 19-én új megállópárt létesítenek az 59-es villamos vonalán Zólyomi lépcső néven.

Pályafelújítást végeznek a Jászberényi úton az Élessarok és a Maglódi út között 1989. október 7-től 22-ig.

Pályafelújítás a Béke úton az Országbíró u-Frangepán utca között 1989. október 10-től 20-ig.

1989. november 21-27. között vágányépítést végeznek a Madách téri végállomáson. A 47-es, 49-es villamosok az akkor még meglévő Gerlóczy utcai vágánykapcsolaton fognak vissza.

1989. november 27-én megszűnik Rákospalotán a 12-es villamos Juhos utcai hurokvégállomása. Helyette kétvágányos fejvégállomást alakítanak ki.

A 12-es itt még a hurokban fordul /Fotó: ismeretlen szerző/ »

Az 1-es villamos meghosszabbításának előkészítéseképp (a Thököly úti kiágazás beépítésének részeként) 1989. december 2-12. között vágányépítést végeznek a Thököly út-Hungária krt. csomópontban.


Az 1989. utáni időszak megtekintéséhez katt ide.
 Ugrás:  1980.  1981.  1982.  1983.  1984.  1985.  1986.  1987.  1988.  1989.   1990-1999.   2000-2009.   2010-2019.   2020-2029. Vázlat mód

Vissza a kezdőlapra