Ezen az oldalon kívánom
bemutatni
az elmúlt időszak villamosforgalmat érintő változásait, jelentősebb
pályafelújításait. Az alábbiakban egy szöveges-képes összeállítást
készítettem, melyben az egyes intézkedések hátterét, az ok-okozati
kapcsolatokat is megpróbáltam feltárni. Ugyanez megtalálható egy
táblázatszerű felsorolásban is, mely többnyire csak a tényekre
szorítkozik, viszont vázlatos és könnyen áttekinthető. Ez utóbbi ezen a linken keresztül érhető el:
A 2000. előtti időszak változásainak
megtekintéséhez
katt ide.
A Margit körúti pályarekonstrukció előkészítéseként
2000. május 13-14-én egy ideiglenes
visszafogó váltót építettek be a 4-es 6-os vonalba a Margit híd, budai
hídfőnél. Másnaptól
augusztus 30-ig
építették át a Margit körúti pályaszakaszt.
2000. május 19-én az Örs vezér terén
épülő
Árkád üzletközpont területigénye miatt felhagyták a 13-as Örs vezér
téri hurokvágányát. A villamosok egy ideiglenes fejvégállomáson fogtak
vissza. Ezzel megszűnt az utolsó mindkét végén hurokvágányon forduló
viszonylat.
|
|
Megkezdődött a Könyves Kálmán körút átépítése a Salgótarjáni utca-Üllői
út között. Ennek előkészítéseként
2000.
május
20-án az Üllői útnál egy új visszafogó váltót építettek be a
23-as vonalba, amely
május 29-től
a Ferenc körúttól az Üllői útig rövidült.
2000. június 13. és augusztus 30. között
pályarekonstrukció zajlott a Karinthy Frigyes úton is. A Budafoki úti
megállónál középperon épült, a körtéren pedig megszűnt a Fehérvári úti
összekötővágány, valamint a 6-os hurkon kívüli összes egyéb csatlakozó
és kiágazóvágány.
|
|
2000. június 24-én megszüntették a
Goldman
György téri félreállóvágányt. Ezzel ugyan a körúti villamosok egy
kicsit gyorsultak, azonban a félreállási lehetőségek száma csökkent.
Fotó: Szelényi Gábor »
|
|
2000. július és szeptember között
elbontották a már használaton kívüli Vágóhíd UV műhelyt, kocsiszínt
és HÉV dízel műhelyt. Ezzel megkezdődött a területfelszabadítás a
későbbi ún. "Kvassay áttöréshez"
A lebontott telep Soroksári út felőli része
Fotó:
Szelényi Gábor »
|
|
Az új, külső villamos
körgyűrű kiépítésének első lépéseként 2000.
augusztus
9-től szeptember 3. ig pályafelújítást
végeztek a Nagy Lajos király útján a Bosnyák tér és az Erzsébet
királyné útja között, majd új kanyarodó vágányokat építettek be a Nagy
Lajos király útjáról az
Erzsébet királyné útjára a Mexikói út felé. Másnap, szeptember 4-től egy új
villamosjáratot indítottak 63-as jelzéssel az Örs vezér tere és a
Mexikói út között. Ide Zugló kocsiszín adott ki UV iker villamosokat.
Az új 63-as villamos a Mexikói úti
végállomásra halad be »
|
|
Az 1A jelű villamosok új,
Üllői úti végállomásának kiépítése miatt a
23-as villamost 2000. október 15-től
tovább rövidítették. Ettől a naptól már csak a Ferenc
körút-Ferencváros, MÁV állomás között járt.
A villamosok a Ferencváros kocsiszín előtti
csonkavágányon fordultak »
|
|
2000. októberben elbontották a már
korábban üzemen kívül helyezett Bogdáni úti HÉV-villamos
összekötővágányt.
Fotó: Szelényi Gábor »
|
|
2000. novemberben megszűnt az
Akna
utcai használaton kívüli MÁV-BKV kapcsolat és elbontották a 23-as
villamos használaton kívüli vágányait a Vajda Péter utcában.
Az 1-es villamos tervezett
meghosszabbításához kapcsolódóan
megkezdődött a Tátra villamosok felszabadítása. Ennek okán 2000. december 15-étől típuscserét
hajtottak végre a 37-es vonalon. Ettől a naptól az iker Tátrák helyett
Ganz csuklósok léptek szolgálatba, egyúttal a vonal üzemeltetését
Barosstól Hungária kocsiszín vette át. Egyidejűleg a kocsiszíni
férőhelyek biztosítása miatt és a kocsiszíni menetek forgalmi járatba
történő jobb integrálhatósága okán a 17-es villamosvonal üzemeltetését
Hungáriától Ferencváros kocsiszín vette át.
|
|
2000. december 16-án hosszabbodott
meg az 1-es villamos a Salgótarjáni úttól a Lágymányosi hídig. Egyúttal
megszűnt a 23-as. A Mester utcai járatsűrűség fenntartása és a Lurdy
ház kiszolgálása céljából új, 30A betétjárat indult a Ferenc körút és a
Könyves Kálmán krt. között. Ide Ferencváros kocsiszín küldött Ganz
csuklósokat. |
|
Az előzőhöz kapcsolódva 2000. december 18-án
új, 1A jelzésű betétjárat indult (azért két nappal később, mert
december 16. szombatra esett) a Bécsi út és a Népliget között hétköznap
csúcsidőben. |
|
Az Erzsébet királyné
útja-Mexikói út csomópontban a találkozási tilalom megszüntetése
érdekében 2001 július 27-én
kiépítették a pályából a régóta szünetelő 67-es vonal kiágazási
váltóit. Ezzel együtt megszűnt az okafogyottá vált egyszerű
vágánykapcsolat is.
A Fehér úton a főműhely előtti egyszerű vágánykapcsolat irányát
megfordították.
|
|
A Hannoveri villamosok
fogadására felkészülve, Száva kocsiszín a 30-as villamos üzemeltetését
Ferencvárosnak adta át 2001.
augusztus 1-től.
Típuscsere azonban ekkor még nem történt, továbbra is 2 UV-val
közlekedett.
Pacsirtatelepen az 52-essel »
|
|
A külső villamos körgyűrű
kialakításának előkészítéseképp 2001.
szeptember
14-23. között új végállomást építettek a 62-esnek a Mázsa térnél.
|
|
A Ferencváros által
üzemeltetett 30-ason 2001. október
1-én
típuscsere történt, ettől kezdve Ganz csuklósok közlekedtek. A
típuscserével Ferencvárosból kikerülhetett az ideiglenesen ott
állomásozó 12 UV motorkocsi, ezáltal a típuselosztás homogénebbé vált.
Előttem (mögöttem) az utódom
Pacsirtatelepen »
|
|
A külső villamos körgyűrű kiépítésének következő lépéseként
2001. október 1-2-án megszűnt a
13-as és
63-as villamosok Örs vezér téri végállomása, a két vonalat
összekötötték. Ezt a részben a 13-as hurokvágánya helyén felépülő Árkád
üzletközpont által biztosított forrás tette lehetővé.
2001. október 3-án megnyílt az
új
külső villamos körgyűrű. Megszűnt a 13-as és 63-as villamos, helyettük
új járat indult 3-as jelzéssel a Mexikói út és a Gubacsi út közt,
elsőként az új Hannoveri TW 6000-res motorkocsikkal. Az egyszámjegyű
viszonylatjelzést a jövőben a körirányú gerincvonalak kapják. A 62-es
villamost meghosszabbították a Mázsa térig. Másik végállomásának neve
Rákospalota MÁV-telepről Mézeskalács térre változott. Az új körgyűrűvel
stabilizálódott a Nagy Lajos király úti vonal és a zuglói hálózat
helyzete.
A 69-es villamoson egy szerelvénnyel kevesebb közlekedik, de hétköznap
mindegyiket ismét UV+pót+UV összeállításban adják forgalomba. Hétvégén
UV+UV szerelvények járnak.
A
3-as villamos beindulásakor a BKV által kiadott prospektus
2001. október 24-2002. február 28.
között
Száva kocsiszínt átépítették a TW 6000-res villamosok fogadására.
A TW 6000-res villamosok
folyamatos érkezését követően 2001.
november
20-tól az 50-es vonalra is beosztottak Hannoveri villamosokat,
melyek fokozatosan váltották fel az UV 3-as szerelvényeket. |
|
Az 50-esről kivont pótkocsik 2001. december 1-től lehetővé
tették,
hogy a hosszú idő óta
kétkocsi UV-val közlekedő 19-esre ismét UV+pót+UV szerelvényeket
oszthassanak be. |
|
A Hannoveri villamosok folyamatos érkezésével
2002. február 4-re befejeződött a
típuscsere az 50-es vonalon, csak TW 6000-res villamost adnak
forgalomba.
2002. március 4-től további TW
6000-resek érkezésével részleges típuscserére nyílt lehetőség a 62-esen
is iker UV-ról. Egyelőre 10 TW 6000-res és 4*2UV.
Még UV-kal Rákospalota MÁV telep
végállomáson »
|
|
A Baross téren lévő Park
hotel teljes felújítását kezdték el 2002.
márciusban.
Emiatt a 24-es villamos közlekedését korlátozni kellett a Festetics
utcában. Az ideiglenes végállomást a Mosonyi utcán túlra, az egyszerű
vágánykapcsolathoz helyezték át.
|
|
2002. március 24-28. között
kiépítik
az Orczy térnél az Orczy útból a Kőbányai út felé vezető kettős
összekötővágány kiágazását (a Kőbányai úti becsatlakozás már korábban
megszüntetésre került).
2002. március 25-re
befejeződött a
típuscsere a 62-esen, csak TW 6000-resek járnak.
A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a 4-es metróhoz kapcsolódó
felszíni beruházásokat előre hozták. Ennek egyik legfontosabb eleme a
Bartók Béla út átépítése volt.
Előkészítésképpen
2002. június
15-16-án
ideiglenes végállomást építettek be a Fehérvári úton a körtér előtt.
Június 22-szeptember 22-ig átépült a
Bartók Béla úti villamospálya a Tétényi út a Gellért tér közt, a
körtérrel és a Gellért térrel együtt. A Tétényi útnál és a Kosztolányi
Dezső téren egymás mellé helyezték a két irány megállóit, a körtéren
megszűnt a hurokvágány-rendszer, egyszerű elágazás létesült. A Bertalan
Lajos utcai megállóban a középperon helyett szélső peronok épültek. Ezt
a később a villamospályára tervezett autóbuszforgalom indokolta. A
Gellért téren is szélső peronok épültek, és a megállóhelyet a villamos
osztályozó elé helyezték. Ezzel jelentősen lecsökkent az
átbocsátóképesség, amit a leendő metrőmegálló kijáratához való
közelséggel indokoltak. Ekkor kapott jelzőlámpás irányítást a Fadrusz,
a Lágymányosi és a Csiky utca, egyben ezeken a helyeken megszüntették a
balra kanyarodás lehetőségét.
A Szent Gellért
tér régi elrendezése
|
Csúcsforgalom a régi
Bartók Béla úton
|
A körtéri
hurokvágány-rendszer az átépítés előtt
|
Kosztolányi Dezső tér
menet Etele tér
|
2002. augusztus 10-szeptember 22.
között
pálya- és hídfelújítást végeztek az 1-es villamos vonalán a Kacsóh
Pongrác úti felüljárón.
Január elején erős havazás volt Budapesten. A 41-es villamos SZTK
előtti végállomásán az elágazó váltó bizonytalanul működött eltömődés
miatt. Ezért
2003. január 7-10. között
a 41-es villamosok Kamaraerdő és a Deák Ferenc tér között közlekedtek.
A Park hotel felújítása elkészült, az állványzatot elbontották. A 24-es
villamos végállomását
2003. január
21-től
visszahelyezték a Baross térhez a Festetics utcában. Ezzel együtt új
forgalmi rendet alakítottak ki. A felszállóhelyet a csonkavágányhoz
helyezték át. A másik csonka műszaki pihenő félreállóhelye lett.
2003. február elején újabb
havazás
miatt
4-6. között a 41-es
villamosok ismét Kamaraerdő és a Deák Ferenc tér között közlekedtek.
A MUV motorkocsik futásteljesítménye alapján meghatározott nagyjavítása
esedékessé vált, azt azonban már nem végezték el. Így fokozatosan
félreállították őket, mígnem
2003.
február
7-től már nem adtak több MUV-ot forgalomba.
2003. februárban kiépítették a
Liget
téren a Kápolna utca felé vezető használaton kívüli (volt 36-os)
szárnyvonal kiágazó váltóit. Ezzel a Körösi Csoma Sándor úti
villamosforgalom kis mértékben gyorsult.
A 4-es metró építésének előkészítéseképp a Fehérvári úton a Bocskai
útnál
aluljáró építésébe kezdtek,
mely akadályozta a villamosforgalmat. Emiatt
2003. március 26-30. között a
munkaterület
mindkét oldalán ideiglenes végállomásokat alakítottak ki, majd
2003. március 31-szeptember 7. között
a
18-as, 41-es és 47-es villamosok kettévágva közlekedtek.
Az
aluljáróépítés miatti ideiglenes végállomások a Fehérvári úton
2003. áprilisban elbontották a már
évek
óta használaton kívüli Andor
utcai vontatóvágányt, a Fehérvári úti vágánykeresztezés ezzel
megszűnt.
|
|
A BKV járműkorszerűsítési programja keretében döntött a Tátra
villamosok egy részének korszerűsítéséről. Az első T5C5K példányok
elkészültek, és
2003. április 28-tól
megjelentek az 59-es viszonylaton.
A korábban a forgalomból kivont MUV-okat
2003. május 12-én törölték az
állományból.
Egyedül a 3430-as pályaszámú kocsit hagyták meg múzeumi célokra.
2003. május 12-29. között
pályafelújítást végeztek a Nagy Lajos király útján a Füredi út és a
Fogarasi út között.
A Vasúti Felügyelet a rendkívül rossz állapotú Leányka utcai villamos
felüljáró lezárását fontolgatta. Ennek elkerülése érdekében
2003. június 3-augusztus 19. között
elvégezték a felüljáró felújítását, mialatt Budafok forgalmi teleptől
kifelé a villamosforgalom szünetelt.
2003. június 15-július 30. között
vágányépítést végeztek a Fehérvári
úton a Körtér és a Bocskai út között. Ezalatt kialakították a 41-es
villamos leendő végállomását is az SZTK előtt.
2003. június 30-július 24. között
pályafelújítást végeztek a Kőbányai úton a Liget tér és a Mázsa utca
között. Ekkor cserélték rendes jelzőlámpára a Mázsa utcai fedezőjelzőt,
valamint új jelzőlámpás csomópontot alakítottak ki a Horog utcánál.
Mindkettő villamos általi bejelentkezős rendszerű.
2003. júliusra a
korszerűsített
Tátra villamosok mind nagyobb számban készültek el, így a 61-es vonalon
is felválthatták a hagyományos Tátrákat.
2003. július 25-október 21. között
került sor a Haller utcai villamospálya átépítésére a Soroksári
út-Telepy utca között. Ezzel együtt a vágányokat az úttest széléről
annak közepére helyezték át. Budapesten itt szűnt meg utoljára az
úttest két szélén vezetett villamospálya. A Mester utca-Haller utca
csomópontban kiépítették a 2-es villamosok kiálló vágányát a Mester
utcábó a Soroksáéri út felé a 2-esek eddig csak a Ferenc krt.
vá-visszafog-Haller utca-Nagyvárad tér-visszafog Haller utca-Soroksári
út útvonalon tudtak kiállni). A 30-as viszonylaton egy új megállóhelyet
is építettek a Drégelyvár utcánál, Szakorvosi rendelő néven, de csak
Pesterzsébet irányába.
Haller utcai szélső
fekvésű pálya
a Mester utca előtt
|
Mester-Haller u.
csomópont nosztalgiakocsival
a templomtoronyból fotózva
(a fekete foltok a rács miatt látszanak)
Fotó: Szilva Péter Ernő
|
Haller u.-Sorosári út
csomópont az átépítés előtt
Fotó:
Szilva Péter Ernő
|
Itt ment át régen középső
fekvésből szélsőbe
a villamospőálya
Fotó:
Szilva Péter Ernő
|
A Szilágyi Erzsébet fasori fokozott utasterhelésű szakasz
tehermentesítésére és az 56-os villamosok kritikus szakaszának oldására
2003. szeptember 8-tól reggeli
csúcsidőben minden második 18-ast meghosszabbították a Szent János
kórháztól Budagyöngyéig. Az új járat a 118-as jelzést kapta. A
villamosok Szépilona kocsiszín előtt fordultak, utast azonban a végpont
lejtőben fekvése és a peron hiánya miatt a Budagyöngye-Szépilona
szakaszon nem szállíthattak. Ennek a járatnak ebben a formában nem sok
értelme volt, mert a csak reggel és 15 percenként közlekedő 118-as nem
tudott érdemben besegíteni a 3-4 percenként járó 56-osnak, csak egy-két
utas lézengett rajta.
A T5C5K villamosok további érkezésének köszönhetően
2003. októberben lehetővé vált a
típuscsere az 56-os vonalon is hagyományosról korszerűsített Tátrára.
A rakparti vonal jobb kiszolgálása érdekében
2003. október 16-19. között új
egyszerű
vágánykapcsolatot létesítettek a budai rakparton az Erzsébet híd alatt.
A Fehérvári úti aluljáró
építésének szeptember 7-i befejezését követően
az ideiglenes végállomásokat csak részben szüntették meg. A déli
oldalon az angol váltót bent hagyták a pályában, így az az érdekes
szituáció alakult ki, hogy a két forgalmi vágány az Ulászló utcai
kereszteződésben egy vágányra szűkült. Ez a megoldás igaz, hogy
bárhonnan bárhova kiváló visszafogási lehetőséget biztosított, de
mindenféle fedezés és szembemenet-kizárás nélkül azért egy kicsit húzós
volt. Ezt az állapotot csak 2003.
október
27-re szüntették meg, az angol váltó kiépítésével.
Egy 118-as halad át a szűkületen »
|
|
2003. október 20-december 6. között
zajlott a 4-es villamos Lágymányosi ltp. végállomásának teljes
átépítése. A vágánykapcsolatot átépítették két egyszerűről egy
kettősre, a vágányokat meghosszabbították és jelzőberendezést
telepítettek.
A Lágymányosi ltp. vá. teljes átépítése »
|
|
A 41-es villamosnak épített
"Móricz Zsigmond körtér" elnevezésű, de valójában a körtértől távol, az
SZTK-nál lévő végállomás egy botrányos megoldás volt. Ezt arra gondolva
alakították ki így, hogy ha majd a 4-es metró megépül, akkor a 41-est
le lehet rövidíteni a Bocskai útig. Ez önmagában is téves koncepció,
hát még arra a jó pár évre tekintettel, amíg meg nem épül a metró. Így
e tarthatatlan helyzet megoldására döntés született, 2003. november 1-től a 41-es
villamost
meghosszabbították a körtér helyett a Batthyány térig.
"Móricz Zsigmond körtér" végállomás, még a
meghosszabbítás előtt »
|
|
Befejeződött a Tátra villamosok felújítási programja, mind a 80
motorkocsi elkészült. Valamennyit Szépilona kocsiszínbe állomásították,
így
2004. május 11-től
Szépilona
csak korszerűsített Tátra villamost (T5C5K) ad forgalomba.
2004. május 14-15. között a
Hungária
körúton elbontották a régóta használaton kívüli volt végállomási kettős
vágánykapcsolatot a Salgótarjáni utcánál.
Az új albertfalvai
bevásárlóközponthoz kiépítendő villamosvonal kiágazását 2004. május 21-június 4. között
építették
be a Fehérvári úti vonalba.
|
|
A metrófelújítás befejeztével
2004.
augusztus
20-31. között elvégezték a - többek között a metrópótló buszok
által is tönkretett - villamospálya nagypaneles felújítását a Károly
körúton az Astoria és a Deák Ferenc tér között.
2004. október 9-26. között
pályafelújítást végeztek az Erzsébet királyné útján a Fűrész utcánál.
Az Albertfalván felépült új
bevásárlóközponthoz kapcsolódóan kiépült villamos szárnyvonalat 2005. február 1-én helyezték üzembe.
E
naptól a 18-as villamosok meghosszabbított útvonalon, Szent János
kórház - Savoya park között járnak. Egyidejűleg a 118-as villamos
üzemidejét délutánra is kiterjesztették, amivel a Savoya park
csúcsidőben 15 perces, azon kívül 10 perces kiszolgálást kapott.
A még épülő pálya a Savoya parkban »
|
|
A Kelet-Nyugati metró nyári felújításának idejére
2005. június 19-augusztus 29. között a
17-es villamoson ideiglenes típuscserét hajtottak végre Ganz csuklósról
KCSV7-re.
Pesterzsébet térségében a
zsúfoltság csökkentésére a 19-es és 59-es
autóbuszok sürítéséről döntöttek. A költségnövekedés kompenzálására
és a kishurok újbóli "felélesztésére" 2005.
július
4-től a 30-as villamos vonalát lerövidítették Ferenc körút -
Pesterzsébet, Nagysándor József utca közé.
30-as fordul az erzsébeti kishurokban »
|
|
A Combino villamosok fogadásának előkészítéseképp megkezdték a
felújításra váró Hungária kocsiszín kiürítését. Innen a csatolt Ganz
szerelvényeket Baross kocsiszínbe kívánták tárolni vinni. Barossból
pedig emiatt Angyalföldre kellett átcsoportosítani nagyobb számú Tátra
villamost. A Tátrák fogadásához
2005.
júliusban
Angyalföld kocsiszínben meglévő tárolóvágányokat hosszabbítottak meg,
illetve újakat építettek.
2005. augusztus 22-31. között nagypaneles pályafelújítást
végeztek az igen rossz állapotú Gubacsi úton a Kén utca és az Illatos
út között. Sajnos nem csinálták meg a teljes szakaszt, így következő
évben került sor ennek folytatására.
A felesleges esti kapacitások csökkentése érdekében
2005. szeptember 1-től a 37A
villamosokat
lerövidítették a Blaha Lujza tér - Sörgyár közé.
A Combino villamosok fogadására
felkészülve - a korábban említettek szerint - 2005. szeptemberben
megkezdték Hungária kocsiszín teljes átépítését és felújítását. Ehhez
kapcsolódóan Ferencváros kocsiszínben is új tárolóvágányok épültek,
hogy Ferencváros Hungáriától átvehesse a 37 és 37A viszonylatok
kiadását. Ez utóbbira 2005.
szeptember 3-tól
került sor.
Az új szabadtéri tárolóvágányok Ferencváros
kocsiszínben »
|
|
2005. szeptember 3-30. között
átépítették a villamospályát a külső Bartók Béla úton. Közben a
kapcsolat nélküli Kelenföld kocsiszínt teljesen felújították, a Ganz
csuklósok fogadására felkészülve. A kocsiszín melletti volt Füzesi
főműhely megmaradt részéből Ganz felújító műhelyt hoztak létre, hogy az
Hungária kocsiszínből ide átköltözhessen. Eközben a Tétényi útig
rövidített 19-es és 49-es
viszonylatokat Baross kocsiszín adta. Jellemző, hogy a hiányzó
vágánykapcsolatok miatt milyen kacifántos kocsiszíni útvonalat jártak
be, ráadásul 4 visszafogással: Tétényi út-Bertalan Lajos
utca-bútorváltón
visszafog-Bertalan
Lajos utca-körtér-Fehérvári út-Albertfalva kitérő-
visszafog-Fehérvári út-Október 23.
utca-Petőfi híd-Mester utca-Haller utca-Orczy út-Fiumei út-Salgótarjáni
út-
visszafog-Salgótarjáni
út-Magdolna utca-Dobozi utca-
visszafog-Dobozi
utca-Baross kocsiszín hátsó kapu.
Kelenföld kocsiszín
építés alatt
|
Beálló 49-es az Október
23. utcánál
|
a Mester utcánál
|
és a Salgótarjáni úton
|
2005. szeptember 24-október 18. között
pályafelújítást végeztek Újpesten a Pozsonyi és az István úton. Ezzel
párhuzamosan a Szilágyi utcát átépítették 2*1 sávossá, a villamospálya
nyomvonalát módosították. A Rákospalota-Újpest MÁV állomás megállópárt
az állomás elé helyezték át. Egyúttal megszűnt a Szilágyi utcai
megállópár.
A Szilágyi utca korábbi
kiépítettsége
|
A Szilágyi utcai
megállópár
|
A Szilágyi utca
átépítése, jobbra az új
nyomvonal kialakításával
|
A Lőrinc utcai kontra
ívek - az egyik legrosszabb
állapotban lévő pályaszakasz átépítése
|
2005. október 29-től a zaj és a
rezgések csökkentése érdekében este és hétvégén az 52-es viszonylaton
típuscsere UV helyett TW 6000-res Hannoveri villamosra.
2005. november 2-19. között
pályafelújítást végeztek a Fehér úton a Terebesi utca és az Élessarok
között.
2005. november 5-13. között
pályafelújítást végeztek a 41-es villamos vonalán Kelenvölgyben. Ehhez
csatlakozva új megállópárt helyeztek üzembe
november 14-től a kiépülő Kőérberki
lakópark mellett, Kőérberek néven.
Kihasználtság hiányában
2005.
november
23-tól megszűnt a 3-as és 52-es villamos vonalán lévő Köteles
utcai megállóhely.
Még
2005. novemberben az 59-es
villamos végállomásának neve Farkasréti térről Márton Áron térre
változott.
A Bécsi út-Vörösvári út
csomópontban 2006. februárban
egy útépítést követően "elfelejtették" visszaépíteni az 1-es/17-es
közti külső összekötő vágány egy darabját, így az használhatatlanná
vált. Cserébe beüzemelték a belső összekötő ("dozátor") vágányt. A
tartalékszerelvényt is itt tárolták.
Tartalékszerelvény a dozátor
vágányon »
Fotó: Benda György
|
|
A Gubacsi úton 2006. március 18-24. között
folytatták a 2005-ben félbehagyott nagypaneles felújítást a Kén utca és
az Illatos út
között.
Felújítás a Kén utcánál »
|
|
A sportpályák jobb
megközelíthetősége érdekében a 14-es vonalán az
Óceánárok utca és Rákospalota-Újpest MÁV állomás megállóhelyek közt 2006. április 2-ára új megállót
építettek
a "metrópályán" Atlétikai stadion néven.
Új megállóhely a "metrópályán" »
|
|
A Duna magas vízállása miatt
2006.
április
4-10. között a 2-es villamosok
csak a Közvágóhíd és a Márc. 15. tér között közlekedtek, az utóbbi
végponton kialakított ideiglenes végállomás segítségével.
A Siemens Combino villamosok fogadásához kapcsolódóan
2006. április 14-től felújították a
csak
üzemi célokat szolgáló Sport utcai vágányokat a forgalom fenntartása
mellett.
A Combino villamosok fogadásának további előkészítéseképp
2006. április 18-június 9. között a
Nagykörúton több ütemű vágányzár mellett átépültek a villamosperonok, a
felsővezeték, az áramellátás és helyenként a villamospálya is. Az
átépítés során
2006. május 20-án
megszüntették a Moszkva téren a Margit körútról a Krisztina körút
felé menő összekötővágányt. Ugyanekkor szűnt meg a Móricz Zsigmond
körtéri hurokvágány is. A Karinthy Frigyes úton egy új fejvégállomás
építése kezdődött el.
|
A körtéri hurokvágány utolsó üzemnapja
|
|
Moszkva téri átépítés az összekötővágány
megszüntetésével
|
2006. július 1-én végre eljött a
várva várt nagy nap, amikor is forgalomba álltak az első Siemens
Combino villamosok a Nagykörúton (egyelőre csak hétvégén a 4-es
vonalán).
Az új, 100 %-ban alacsonypadlós
Siemens Combinó villamosok a Nagykörúton »
|
|
A megnövelt keresztmetszetű táp- és munkavezeték fokozott súlyát
a
korábbi, korrodált felsővezetéktartó oszlopok nem bírták, ezért
2006. július 16-án az egyik oszlop
kidőlt
a Margit hídon. Emiatt egy ideiglenes visszafogóhelyet építettek a
pesti hídfőben, és másnaptól
2006.
július
25-éig a 4-es, 6-os villamosok a dél budai végállomásoktól csak
a Jászai Mari térig közlekedtek.
A
Combino villamosok egyre nagyobb számú forgalomba állásával mind több
Ganz csuklós szabadult fel. Ezekkel megkezdődött a maradék UV
motorkocsik kiváltása. 2006.
augusztus 1-től
a 42-es és 52-es viszonylatokról tűntek el az iker UV szerelvények,
hogy helyet adjanak a Ganz csuklósoknak. Ezzel Száva kocsiszín UV
állománya teljesen megszűnt. UV kocsik már csak Budán maradtak.
Kispest Határ úton a típuscsere után »
|
|
A 4-es metró építése miatt egy közel
egy
éves vágányzárat kellett elrendelni a Fehérvári úton. Ennek
előkészítéseképp
2006. augusztus
21-27.
között egy előkészítő vágányzár keretében a Kanizsai utcánál egy
ideiglenes végállomást építettek. A 19-es viszonylaton e naptól az
UV+pót+UV helyett ismét csak UV+UV szerelvények közlekednek. A Körtér
és a Kanizsai utca közt
2006.
augusztus
28-tól szünetel a villamosforgalom. Délről a 18A, 41-es és 47-es
viszonylatok csak a Kanizsai utcáig közlekednek. Budafok kocsiszín és
az előbb említett hálózatrész üzemi kapcsolat hiányában ideiglenesen
leszakad a hálózat többi részétől. A 19-est és 49-est sürítik, a 18-as
és 118-as északi ágát pedig a körtértől az Etele tér irányába viszik
tovább, de a végállomás túlterhelése miatt csak a Csóka utcáig
közlekedtetik.
A Kanizsai utcai
végállomás építése
|
A lerövidített 47-es
|
A nem használt
vágányzónát azonnal ellepték az autók
|
A 18-as Kelenföld
kocsiszínnél fordult vissza
|
2006.
augusztusban
a Közvágóhídnál megépült az ún. "Kvassay áttörés", azaz
egy új összekötő útszakasz a Gubacsi út (Könyves Kálmán krt.) és a
Kvassay út között. Ehhez kapcsolódó csomópontépítési munkák során
megszűnt a HÉV és a villamos közti összekötővágány. Az összekötővágány
célja itt a HÉV dízel műhelye és a vonal közti kapcsolat megteremtése
volt. |
Az összekötővágány
|
és annak elbontása
|
2006. szeptember 8-10. között
nagypaneles pályafelújítást tartottak az 59-es villamos vonalán a
Böszörményi úton.
Sorozatos lakossági zajpanaszok és az elhasználódott felépítmény okán
2006. szeptember 16-án megszűnt
Kispesten
a Tóth Árpád utcai hurokvágány. A 42-es villamosok az új Tulipán utcai
fejvégállomáson fognak vissza. A Hoffherr utcai üzemi kapcsolatot a
csatornaépítés befejeztével helyreállították.
UV halad be a hurokba
|
Rövid ideig Ganz
csuklósok is megfordultak itt
|
Tulipán utca végállomás
|
Nagypaneles pályafelújítást végeztek
2006.
október
7-13. között az igen elhasználódott Orczy úti pályán a Vajda
Péter utca és az Orczy tér között.
2006. október 14-15 én és 21-22-én
felújították az 56-os vonalon a Hűvösvölgyi végállomás előtt íveket.
Ezek már annyira elhasználódtak, hogy az érvényben lévő 10 km/h-s
sebességkorlátozást 5 km/h-ra tervezték levenni. Ugyanezen idő alatt a
30 A villamost az időközben megépült Tesco áruház jobb kiszolgálása
miatt a Koppány utcáig tervezték meghosszabbítani. (Valójában korábban
is itt fordultak a villamosok, de utasokat nem szállíthattak az utolsó
megállóközben.) A Gubacsi úton lévő egyszerű vágánykapcsolatot
áthelyezték a keresztezésen túlra, az úttestre történő leszállás
helyett peronokat építettek ki, egyúttal megszüntették a villamos
időszigeteket. A volt Vágóhíd kocsiszín felé vezető, rég nem használt
váltókat elbontották. A 30 A-t mégsem hosszabbították meg, mert a
Vasúti Felügyelet jelzőberendezés felszerelését is előírta az új
végállomásra, amely irreálisan megnövelte volna a költségeket..
A használaton kívüli
kocsiszíni kiágazás
A vágánykapcsolat a régi helyén, háttérben
a régi megállóelrendezéssel »
|
|
A Combino villamosok folyamatos üzembe állítása és az egyre nagyobb
számban felszabaduló Ganz csuklósok lehetővé tették, hogy Budán is
megkezdődhessenek az UV-Ganz típuscserék. Ennek első lépéseként
2006. november 13-án a 19-es villamoson
jelentek meg a Ganz csuklóson az iker UV-k helyett (az utolsó két
hétvégi napon 49-esről átszerelt UV+pót+UV szerelvények közlekedtek).
2006. november 20-26. között
pályafelújítást végeztek a 41-es villamos vonalán Rózsavölgyben
Kelenvölgy és Pék utca megállóhelyek között.
2006. december 1-től felújítás
után
ismét használhatóvá vált a Bécsi út-Vörösvári út közti összekötővágány.
A Kossuth téren lévő kissugarú ívek a nagy villamosforgalom mellett
rendkívül intenzíven kopnak. Emiatt időről időre el kell végezni
felújításukat. Ez történt meg
2006.
december
2-3-án, illetve 9-10-én.
A tavaly decemberi Kossuth téri ívcsere folytatása történt meg
2007. március
3-4-én és 24-25-én.
A 4-es metró építése áprilisra elérte
a Kálvin teret, a
villamosforgalom korlátozására volt szükség. A Kálvin tér előtt a
Lónyay utcánál ideiglenes végállomás épült ki
2007. március 31-április 1. közt.
Másnaptól a 49-es villamos az Etele tértől csak idáig közlekedett.
Egyidejűleg a várhatóan kisebb forgalom miatt az UV+pót+UV
szerelvényeket Ganz csuklósra cserélték. Kelenföld kocsiszín
március 31-től nem ad több UV-t
forgalomba. UV már csak a hálózattól elvágott Budafokon maradt. De
ezzel a Szabadság hídról és a Kiskörútról még nem tűntek el végleg az
UV-k. A 49-esről utolsónak beérkezett szerelvény a 3862-5979-3864-es
volt.
Április 2-án 32 UV
motorkocsit és 16 pótkocsit selejteztek az állományból.
Március 30-án
üzemzáráskor az utolsó UV-k is
megérkeznek Kelenföld kocsiszínbe
|
Kálvin tér végállomás
|
Az új végállomás
helyszínrajza
|
Valamikor
2007. tavasszal kiépítették
a Budafok kocsiszínnel szembeni régóta
nem
használt volt erőmű iparvágány kiágazását.
Miután megérkezett az összes Combino,
2007.
május
8-ra befejeződött a típuscsere a Nagykörúton. Csak Combinó
közlekedik.
Június végére a 4-es metró építése elérte
a Fővám teret. Korlátozni
kellett a 2-es villamos közlekedését is.
2007. június 23-24-én ideiglenes
végállomások épültek a Czuczor és Havas utcáknál, hogy a Fővám tér két
oldaláról a villamosok visszafordulhassanak. Az északi szakasz ezzel
elvesztette kapcsolatát a kocsiszínnel és a hálózat többi részével,
amit pótolni kellett. Ezért a Jászai Mari téren új üzemi kapcsolat
létesült a Nagykörúttal. A KCSV villamosok rossz üzemkészsége miatt nem
vállalták, hogy azok a kocsiszínből ki- illetve oda beállva a
Nagykörúton lerobbanjanak, ezért az északi szakaszra Ferencváros
kocsiszín hagyományos Ganz csuklósokat küld. Másnaptól a 2-es villamos
két szakaszban, a Közvágóhíd és a Czuczor utca, illetve a Havas utca és
a Jászai Mari tér között közlekedett.
Czuczor utca végállomás
|
Bontják a Fővám
téri villamos aluljárót
|
Havas utca végállomás
|
A Jászai Mari téri új
összekötővágány
|
A metróépítők júliusra a
Bocskai úti és
körtéri állomások födémszerkezetét megépítve eljutottak odáig, hogy
helyreállíthatták a
vágánykapcsolatot a Bartók Béla út és a Kanizsai utca között. Ezzel 2007. július 23-án a Fehérvári út teljes
hosszában
újra indult a villamosközlekedés. A 18-as,
41-es és 118-as viszonylatok az eredeti útvonalukon járnak, míg a 47-es
villamos Budafok és a Kálvin tér (Lónyay utca) között. Bár Budafok
kocsiszín ismételt megközelíthetőségével és a szükséges számú Ganz
csuklós rendelkezésre állásával elhárult az akadálya, hogy az utolsó
UV-kat selejtezzék, de a várható jelentős utasforgalom miatt a 47-esen
- utolsó viszonylatként - egyelőre meghagyták az UV-kat. Ezzel a
Szabadság hídon és a Kiskörúton ismét megjelentek a 3 kocsis UV
szerelvények. Az ideiglenes 18A viszonylat megszűnt. A fentiekkel
egyidejűleg a 41-es viszonylaton típuscsere történt 2 UV-ról Ganz
csuklósra. Mivel Budafok kocsiszín nem volt felkészülve Ganz csuklósok
fogadására, ezért üzemeltetését Budafoktól Kelenföld kocsiszín
vette át. |
|
A Szabadság híd lezárását
megelőzően nagyobb számban Tátra villamosok
felszabadítása kezdődött meg. Ehhez a 28-as vonalon 2007. augusztus 18-tól
a Tátrák helyett Ganz csuklósok léptek szolgálatba. Mivel azonban
Baross kocsiszín nem volt alkalmas Ganz csuklósok fogadására, ezért a
28-ast Ferencváros kocsiszín vette át.
Ganz csuklós a Kőbányai úton »
|
|
2007. augusztus 20-án
közlekedett
utoljára menetrend szerinti forgalomban UV típusú villamos Budapesten.
A 47-es viszonylaton az utolsó forgalmi kocsi a 3885-6036-3888-as volt,
mely utóljára
00:37 h-kor /már augusztus 21-én/ indult a Városház térről. Utána még
egy ünnepi
különvillamos közlekedett (3816-5940-3836). Az UV típus történetéről
itt lehet bővebben olvasni.
Utolsó UV-s nap a 47-esen
|
UV ünnepi emlékmenet az
utolsó forgalmi kocsi után
|
Másnap,
2007. augusztus 21-én
a
Fővám
téri metróállomás építése, és felújítási munkák miatt lezárták a
Szabadság hidat. Ezzel együtt teljesen átszervezték Buda
villamosközlekedését. A 47-es és 49-es viszonylatok szünetelnek, a
118-as pedig megszűnt. A külső Bartók Béla úton a 7,5 percesre sürített
19-es, és villamospótló buszok biztosítják a szükséges kapacitást. A
Fehérvári úti járatokat a végállomás túlterhelésének elkerülése miatt
nem lehetett mind a Batthyány térre vinni. Emiatt és a Moszkva téri
végállomások számának csökkentése érdekében hosszú, átmérős járatokat
szerveztek. Így a 18-as meghosszabbodott a Savoya parkból Hűvösvölgybe,
az 56-os pedig - a 47-est pótlandó - Hűvösvölgyből Budafokra. E két
viszonylatra Budafok és Szépilona kocsiszínek adnak ki iker Tátra és
iker korszerűsített Tátra villamosokat. Az UV hármas szerelvényekhez
képesti kisebb férőhelyű kocsik miatti kapacitáscsökkenés pótlására
Albertfalva Forgalmi utca és a Batthyány tér között beindult a csak
hétköznap csúcsidőben közlekedő 41 A betétjárat. Ezt a 41-eshez
hasonlóan Kelenföld kocsiszín üzemelteti Ganz csuklós kocsikkal. Az
59-est pedig meghosszabbították a Szent János kórházig.
56-os villamosok
Albertfalva kitérőnél
|
Tátra Budafok Városház
téren
|
41A a Batthyány
téren
|
A nyári kiiktatási forgalom megszűnését követően Ferencváros
kocsikiadásába besegítendő, a 2-es viszonylat északi részének
üzemeltetését
2007. szeptember 1-től Kelenföld
kocsiszín veszi át.
Az őszi időszakban kisebb-nagyobb nagypaneles pályafelújítások
kezdődtek a hálózaton. Így
2007.
szeptember
1-2-án, valamint
8-9-én
az Erzsébet királyné útján az Öv utca és a Miskolci út között (csak a
Mexikói út irányába), valamint a
15-16-i
és a
22-23-i hétvégén a 17-es
vonalon a Szépvölgyi útnál, valamint tőle délre a legrosszabb állapotú
szakaszokon. Ugyanígy
2007.
szeptember 22-23-án,
valamint
2007. október 13-14-én
az
1-es vonalon a Teve utca-Pap Károly utca között és több rossz állapotú
útátjáróban.
Nagyobb lélegzetű munka volt Újpesten az István úton a Nyár utca-Újpest
központ között
2007. szeptember 30-október
6.
között a 2005. évi felújítás folytatásaként. A külső szakaszon a
villamosforgalom fenntartása érdekében a Szent István téren egy
ideiglenes visszafogó vágánykapcsolatot építettek be és a felújítás
alatti szakaszon egy vágányon a kocsiszín felé folyamatosan
fenntartották a forgalmat. A vágánykapcsolatot a felújítás után is bent
hagyták.
Ideiglenes
vágánykapcsolat a Szent István téren
|
A sínek daruzásához
készülnek az István úton
|
Nagyszabású felújítás zajlott a Szilágyi Erzsébet fasorban a Moszkva
tér és Szépilona kocsiszín között
2007.
október
24-november 25.
között. A Budagyöngye-Hűvösvölgy közötti villamosforgalmat
fenntartották oly módon, hogy Budagyöngye-Szépilona között egy vágány
mindig járható volt.
Végezetül 2007. október 27-november 4.
között nagypaneles felújítást végeztek az Orczy úton az Elnök utca és a
Vajda Péter utca között.
A felújított szakasz még a
forgalomba helyezés előtt »
|
|
2008.
A fővárosi jelzőlámpák
LED-esítési programjához kapcsolódóan a régi típusú villamosvasúti
holdfényjelzőket folyamatosan cserélték le új, Siemens típusú
háromlencsés készülékre. 2008. január
1-re
eltűnt az utolsó régi típusú holdfényjelző is a hálózatról, mely a
Moszkva téren üzemelt a Szilágyi Erzsébet fasori csatlakozásnál.
|
|
A BKV az utazási komfort növelése
érdekében a hétvégén felszabaduló korszerűbb járművek segítségével
2008. február 2-tól hétvégi
típuscserét
vezetett be a 28-as vonalon Ganz csuklós helyett korszerűsített Ganz
(KCSV), a 42-es vonalon pedig Ganz csuklós helyett Hannoveri TW
6000-res járművekkel. Ezen villamosok utastere fűthető, a TW 6000-res
futása pedig csendesebb, így a környezeti zajhatás is csökkent.
A 2007. évi meleg nyár és a
rosszul szellőző és kis nyitható
ablakfelületű Combino villamosokkal szerzett kedvezőtlen tapasztalatok
után a BKV eldöntötte, hogy valamennyi Combino villamost felszereli
utastéri klímával. A berendezések beszerelése kisebb átalakításokkal
jár együtt, ami jelentős időszükségletű. A munkák alatt a villamosokat
hosszabb időre ki kell vonni a forgalomból. Az így kieső Combinók
pótlására 2008. február 11-től
várhatóan júniusig a már jól bevált csatolt Ganz csuklósokat állították
ismét forgalomba, szám szerint 7 szerelvényt, mindet a 6-os
viszonylatra. Ezek a villamosok Ferencváros kocsiszínbe vannak
állomásítva, de néhányat közülük Baross kocsiszínben tárolnak.
Vegyes forgalom a Körúton a
Combinók forgalomba állása után »
|
|
A hosszú kocsiszíni menetek részbeni mérséklése céljából a 28-as
vonalra
2008. április 7-től
ismét ad
ki Baross kocsiszín iker Tátra villamosokat, egyelőre 2 szerelvényt.
Így ott
2008. június 30-ig vegyesen
közlekednek Tátrák és Ganz csuklósok. A nyári kiiktatásos
menetrendekben Budán is csökkent a járműkiadás. Az így felszabaduló
Tátra villamosokat Baross kocsiszínbe csoportosították. A pótlólag
érkezett villamosokkal
2008.
július
1-től teljes típuscserét hajtottak végre a 28-ason iker Tátrára.
A szerelvényeket Baross kocsiszín adja forgalomba. Ugyanettől az
időponttól a 37-esek egy részét is Baross adja forgalomba (Ganz
csuklóssal).
A 2008. évi paraméterkönyvi
változások előkészítéseként a nyári
kiiktatásos menetrend okán csökkentett kocsikiadás miatt felszabaduló
TW 6000-res motorkocsikkal 2008.
július
1-én teljes típuscserét hajtanak végre Ganz csuklósról a 42-es és 52-es
vonalakon, változatlanul Száva kocsiszínből. |
|
A Szabadság hídon a
villamospálya felújítása a vége felé közeledik. A
kiskörúti villamosok újraindítása előtt elvégzik az itt található
villamospálya felújítását. Ezek a munkálatok kezdődtek meg 2008. július 14-én az Astoria térségében. |
|
A nyár vége felé megkezdődnek
az évi nagyobb pályafelújítási munkák.
Ennek első lépéseként 2008. augusztus
4-től
felújítást végeznek a hűvösvölgyi vonalon. Első lépésben a
Budagyöngyénél lévő vágánykapcsolat cseréjét végzik augusztus 4-11. között. Második
lépésben Budagyöngye és Hűvösvölgy között dolgoznak augusztus 31-ig..
A szétszedett vágánykapcsolat
Budagyöngyénél »
|
|
A következő nagyobb
pályafelújítási munka a Haller utcában zajlik 2008. augusztus 18-szeptember 7. között
a Nagyvárad tér és a Telepy utca
között. |
|
A BKV a Fővárosi Közgyűlés
döntése értelmében a 2008. évi
tömegközlekedési változásokat két ütemben vezeti be. Az eredetileg éves
szinten 10 milliárd forintot megtakarítani hivatott új paraméterkönyv
költségcsökkentő hatása a végére mintegy 1 milliárdra apadt, egyúttal
számos jó gondolat és szolgáltatásbővítés is megjelent. A változások
első ütemét 2008. augusztus 21-től
vezetik be. Típuscserét hajtanak végre a 17-es villamoson Ganz
csuklósról KCSV-re. Az új járatszámozási koncepció miatt (ne legyen két
azonos
járatszámú különböző eszköz a fővárosban) a 30-as és 30A viszonylatok
járatszámát 21-re és 21A-ra módosítják, a Fogaskerekű vasút pedig a
60-as viszonylatszámot kapja. A 21A villamos továbbra sem tud a Koppány
utcáig közlekedni, Ferencváros kocsiszínnél fordul. Újdonság, hogy a
Könyves Kálmán krt-Ferencváros vasútállomás szakaszt meghirdették
utasszállításra. A Maglódi úti felesleges
férőhelykapacitás csökkentése érdekében a 37-es villamos ezen túl csak
hétköznap csúcsidőben közlekedik. Más időszakokban a 37A jár a
Sörgyárig. A 28-ast kiritkítják, cserébe a 62-est meghosszabbítják a
Liget tértől a Kőbányai úton keresztül a Népszínház utcába. Így a
csökkenő férőhelyek a 28-as belső szakaszán visszapótlásra kerülnek. A
62-es mellett létrehoznak egy új, 62A viszonylatot is, mely a 62-es
korábbi útvonalán jár, és a 62-essel együtt adja ki annak korábbi
követését. Egyúttal a Mézeskalács tér végállomás neve ismét Rákospalota
MÁV-telepre változik. A 41A Albertfalva, Forgalmi utca végállomásának
új neve Budafok kocsiszín. Az 50-es villamoson megjelennek a Ganz
csuklósok
a Hannoveriek mellett, ugyanis a nyári kiiktatás csökkentésével
szükséges többlet kocsikat a 42-es és 52-es július 1-jei típuscseréje
miatt csak így tudják biztosítani. Az 59-es villamos kora reggel és
késő este 59A
jelzéssel csak Moszkva tér-Farkasrét között közlekedik. Mindezekkel
párhuzamosan a legtöbb járat menetrendje
is megváltozik. |
|
21-es a Mester utcában
|
62A a Mázsa téren
|
62-es a Kőbányai úton
|
Újabb pályafelújítás kezdődik
a Kőbányai úton 2008. szeptember
1-én. Az
október 6-ig tartó munka során kicserélik az elavult és
elhasználódott "c" rendszerű felépítményt a Kőbányai út 21. és a
Könyves Kálmán körút között. Ezzel végre megszűnik a 2006. július 17.
óta fennálló 940 m hosszú 10-es lassújel, mely a 28-as villamosnak
jelentős menetidő-növekedést okozott.
A Kőbányai út egy használaton kívüli
iparvágány-keresztezéssel »
|
|
A tanítási időszak
beindításával és a kiiktatásos menetrend megszűntével 2008. szeptember 1-től ismét Ganz
csuklósok járnak a 28-ason. A vonalat Baross kocsiszín helyett
Ferencváros kocsiszín üzemelteti.
Kőbánya
városközpontban »
|
|
A 2008. évi paraméterkönyvi
változások II. ütemeként 2008.
szeptember
6-tól hétvégén a 14-esre már csak iker Tátrát adnak ki 3 kocsis
helyett, valamint megszűnik a 67V villamospótló autóbuszjárat, szerepét
a meghosszabbított 5-ös busz veszi át. Ezzel a Thököly úti
villamosközlekedés utolsó nyomai is eltűnőben vannak.
|
|
A budai főgyűjtőcsatorna
építése
miatt 2008. szeptember 20-tól
korlátozni kell a rakparti villamosok közlekedését. A lezárás előtt egy
ideiglenes visszafogóhelyet alakítottak ki a Jégverem utcánál. A 19-es,
41-es és 41A villamosok 20-tól már itt fordulnak vissza.
A Jégverem utcai ideiglenes végállomás »
|
|
Az M3 és M5(-M7-M1) autópályák közti kamionforgalom szeptember közepéig
a Hungária körúton bonyolódott le és a Gyáli útnál szintben keresztezte
az 1-es villamos pályáját. A rendkívüli terhelés következtében az
útátjáró teljesen tönkrement, a villamospálya megsüllyedt. Cseréjére az
M0 autópálya új szakaszának megnyitása után kerülhetett sor. A
munkálatok ideje
2008. október 3-5.
és
10-12.
A 4-es metró felszíni rendezési tervében szerepel a Móricz
Zsigmond körtéren a Villányi úti és a Fehérvári úti vonalak közötti
összekötővágányok megépítése. Ennek az lenne az értelme, hogy a metró
átadása után a 47-es villamos Szabadság hídi csökkenő kapacitása a
Fehéárvári úton a 61-es villamos meghosszabbításával kerüljön
visszapótlásra. A munkálatokat két ütemben hajtják végre. Az első
ütemre
2008. október 24-31. között
került sor. Ekkor építették be a Bartók Béla úti vonalba a
vágánykeresztezéseket. Bővebb információ erről
itt
található.
Két hétvégén pályafelújítást végeznek az 1-es villamos vonalán a Róbert
Károly körúton a Csata utcai elleníveknél. A munkálatokra
2008. november 8-9, illetve 15-16. között
kerül sor. A Bécsi út felé menő vágányon cserélik a pályát a Csata
utcai ellenívek kezdetétől az Üteg utcáig.
A Villányi úti összekötés
kiépítésének második ütemére 2008.
november
10-december 5. között kerül
sor. Ekkor a Móricz Zsigmond körtérnél a Fehérvári úti ágon van
vágányzár. Itt a metróállomás építése miatti ideiglenes nyomvonalról a
véglegesre épül át a villamospálya, egyúttal beépítik a Villányi úti
összekötővágány kiágazási váltóit. Ezzel egyidőben a budai főgyűjtő
csatorna építése is egy újabb fázisába érkezett. A rakparton a
vágányzárat kiterjesztették a Döbrentei tér-Batthyány tér szakaszra is.
A 19-es villamos nem közlekedik. A 18-56-os villamos Hűvösvölgytől a
Kelenföldi pályaudvarhoz jár. Dél felől a Fehérvári úti viszonylatok
csak a Bocskai útig jutnak el. Mindhárom járatot (18, 41, 56) Budafok
kocsiszín üzemelteti, az 56-ost Tátra helyett Ganz csuklóssal. A 41A
közlekedése szünetel. Bővebb információ erről itt
található. |
|
Két hétvégén pályafelújítást
végeznek az Erzsébet királyné útján az Öv
utca és a Miskolci út között 2008.
november
14-16-án és 21-23-án. |
|
2008.
december
6-ára megépült az új kettős összekötővágány a Móricz Zsigmond
körtéren a
Fehérvári út és a Villányi út között. Ezt egyelőre csak üzemi kapcsolat
céljára használják. A körtéren a Fehérvári úti pálya
a metróállomás építése utáni végleges helyére került vissza. A 18-as és
56-os villamosok újra Hűvösvölgy
és a dél-budai végállomások között közlekednek Tátra villamosokkal. A
rakparti vágányzár miatt a 19-es villamos a Döbrentei térig közlekedik,
a 41-es és 41A villamosok pedig ideiglenesen a Moszkva térre járnak.
|
|
A Szabadság híd
2008. december 20-i
átadásával ismét jelentős változások történnek a villamosközlekedésben.
Újra indul a korábban szünetelt 47-es és 49-es villamos, Ganz csuklós
járművekkel a Kiskörúton a Deák Ferenc térig. A korábbiakhoz hasonlóan
a 49-est Kelenföld, a 47-est pedig Kelenföld és Budafok kocsiszínek
közösen üzemeltetik. A 18-as lerövidül Savoya park és a Moszkva tér
közé. A 19-es villamos pedig a rakpart építése miatt szünetel, miután a
Kelenföldi pu. felőli oldalon a forgalmat a 49-es lebonyolítja. A
Fehérvári úti férőhelykínálat szűkössége miatt beindított 41A járat
pedig a 47-es újraindulásával okafogyottá válik és megszűnik. Az éppen
a Moszkva térig járó 41-es kocsikiadását Kelenföldtől Budafok kocsiszín
veszi vissza. Az 56-os villamos szünetel, miután budafoki részét a
47-es, hűvösvölgyi szakaszát pedig a Móricz Zsigmond körtértől a
Hűvösvölgyig hosszabbított 61-es veszi át. A 47-es és 49-es villamosok
újraindulásához szükséges nagy mennyiségű Ganz csuklós villamost
Ferencváros kocsiszínből irányítják át. Cserébe a hosszú 18-as és
56-os viszonylatokról felszabaduló Tátra járműveket Baross kocsiszínbe
helyezik. Így e naptól a 28-as és 37-es villamosok kocsikiadását
Ferencvárostól ismét Baross kocsiszín veszi vissza 2 kocsis Tátra
villamosokkal.
Az új Kálvin téri megálló
|
Felújított pálya a Vámház
körúton
|
Jobb oldalt még látszik a
régi vágány
|
Hosszú idő után újra
villamos a Szabadság hídon
|
Ismét Tátrák a 37-esen
|
A Hűvösvölgybe tartó 61-es
|
A 41-es végállomása a
Moszkva téren
|
A 18-as is csak idáig jár
|
A Baross utcában a Baross
kocsiszínbe vezető pálya a sok járműmozgás
(ki- beállások és tolatások miatt) rendkívül elhasználódott, már
hosszabb ideje 5-ös lassújel volt rá kitűzve. 2008. decemberben sor kerül a
felújításra,
azonban egyúttal kiépülnek belőle a Baross utcába vezető kiágazás
keresztezési részei, így az a használaton kívüli szakasz az Orczy tér
irányából megközelíthetetlenné válik. |
|
2009.
A 4-es metró Baross téri
állomásának építése és felszíni rendezési munkálatok miatt 2005-2009. között fokozatosan
elbontják a tér teljes villamos vágányhálózatát.
A tér 2009. nyarán műholdfelvételen /www.maps.google.com/
|
|
Hosszú előkészítő folyamat
lezárása képpen elkészült a közúti vasútak új F1-F2 Jelzési és Forgalmi
utasítása, mely 2009. február 1-én
lép hatályba. Ez váltja le az 1981. január 1. óta érvényben lévő
korábbi utasításokat.
Ennek folyományaként több más kedvező változással egyetemben a
villamosnál is bevezetik a feltételes megállókat. Ha nincs se le-, se
felszálló, a villamos nem köteles megállni a megállóhelyeken. 2009. február 1-től ezt elsőként az
59,
59A vonalakon léptetik életbe. Később más vonalakra is kiterjesztik a
rendszert.
|
|
2009. tavaszán folytatódik a
Gubacsi úti villamospálya (előző évre tervezett) felújítása a Timót
utca
és a Szabadkai út között. A 2009.
március
6-10. között sorra kerülő munkálatok során mintegy 120 m-en újul
meg a pálya.
|
|
Folytatódik az Erzsébet
királyné útján és a Kolozsvár utcában a villamospálya felújítása a
Miskolci utca és a Darnó utca között. A 2009 március 17-31. közti időszakban
a
kifelé menő vágány a Miskolci utca-Darnó utca között teljes hosszában,
míg a befelé jövő vágány a Darrnó utca-Öv utca szakaszon újul meg.
|
|
A budai főgyűjtő csatorna
építése miatt lezárt rakparton 2009.
márciusban
megkezdik a
villamosvágányok újjáépítését a Döbrentei tér-Batthyány tér szakaszon. |
|
A 4-es metró Fővám téri
állomásának építése miatt a 2-es villamos
lezárt Fővám téri aluljárójában és közvetlen csatlakozásainál (a Havas
utca és a Czuczor utca között) szintén megkezdik a villamospálya
újjáépítését 2009. márciusban.
Az aluljáró északi kijáratánál már épülnek
az új vágányok »
|
|
2008-ról áthúzódó
beruházásképp
Újpesten is folytatják a villamosvágányok felújítását. A 2009. április 4-15. közötti
munka folyamán átépítik a pályát az István úton az Árpád út és a Lőrinc
utca között, valamint elbontják a Szent István tér előtt 2007-ben
létesített egyszerű vágánykapcsolatot.
|
|
Kitérőcserét végeznek a
Döbrentei téren 2009. április 9-19.
között. |
|
Kitérőcserét
végeznek Pesterzsébeten a Nagysándor József utca-Török Flóris utca
torkolatában 2009. április 18-19.
között.
Itt még a régi kitérő forgalomban »
|
|
2009. május 9-10, valamint május 16-17-én folytatják
a Gubacsi úti pályafelújítást a Timót utca-Szabadkai út között. Itt a
Kiskörút felújításakor kikerült használt nagypaneleket használják fel.
|
2009. június 27-én kicserélik a
28/37-es
villamosok igen elhasználódott elágazó váltóját Újköztemető Kozma
utcánál.
|
Újabb vágányzár az Erzsébet királyné útján 2009. június 27-28, valamint július 4-5.
között.
Erre a márciusi vágányzár alatt elkövetett minőségi hibák javítása
miatt
van szükség.
|
Csatornaépítéssel egybekötött
pályafelújítás folyik 2009. június
27. és
augusztus 15. között a 24-es villamos vonalán a Festetics
utcában, valamint az Orczy úton az Elnök utca és a Nagyvárad tér
között. Ennek keretében megszűnik a Festetics utcában a végállomás
előtt lévő használaton kívüli egyszerű vágánykapcsolat.
|
|
Megkezdődik a Ganz csuklós
járművek forgalmi állományból történő kivonása. 2009. július 1-én 3 járművet
törölnek az
állományból.
A selejtezett járművek egyike itt még
forgalomban a 37B viszonylaton a Festetics utcában »
|
|
Részleges pályafelújítást
végeznek 2009. július 13-28. között
a 18-as villamos vonalán a Döbrentei tér és az Orvos utca között. A
pályafelújítással egybekötve megújul több útátjáró is.
Aláverőgép munka közben a vonalon »
|
|
A budai főgyűjtő csatorna
építése elérkezett abba a fázisba, hogy a budai rakparton 2009. július 31-én újraindulhat a
villamosközlekedés. Ettől a naptól ismét közlekedik a 19-es villamos a
Kelenföldi pályaudvar-Batthyány tér között, a 41-es villamosok pedig
ismét Kamaraerdő és a Batthyány tér között járnak. A villamospálya a
teljes szakaszon megújult, a Lánchíd és Ybl Miklós tér megállóhelyek
pedig Clark Ádám tér néven összavonásra kerültek.
A régi Ybl téri megálló még UV-val »
|
|
2009. augusztus
1-19. között részleges pályafelújítást végeznek a Nagykörúton a
Blaha Lujza tér és a Moszkva tér között. Ennek keretében elsősorban
néhány ív és útátjáró felújítására kerül sor.
Felújítási munkák az Oktogonnál »
|
|
2009. augusztus 21-én kezdetét veszi
a
Margit híd már régóta tervezett felújítása. A közúti gépjárműforgalmat
lezárják, de a közösségi közlekedést folyamatosan fenntartják. Ennek
érdekében 2009. augusztus 21-október
5.
között ideiglenes vágányokat építenek ki a déli oldalon, és 2009. október 6-tól ezen közlekednek
a
villamosok, max. 10 km/h sebességgel. A lelassult haladás miatt
megnövekvő fordulóidő több szerelvény közlekedését teszi szükségessé,
ezért újra megjelennek itt a csatolt Ganz szerelvények, melyek közöl a
4-es viszonylatra 6-ot Ferencváros kocsiszín küld forgalomba. A
felújítás alatt a Margitsziget megállóhely ideiglenesen szünetel.
|
|
|
|
|
Folyik az ideiglenes pálya kiépítése |
Itt már bontják a régi pályát
|
A Jászai Mari tér felőli oldal
|
Vegyes forgalom csatolt Ganzokkal
|
|
Az új Forgalmi utasítás
biztosította megállóhelyi áthaladás kihasználása és ezáltal
menetidő-rövidítés elérése céljából 2009.
augusztus
22-én típusváltás történik
a 21-es és 21A viszonylatokon Ganz csuklósról KCSV-re. Az ehhez
szükséges járműveket a 24-es viszonylatról veszik, ahova ezután
visszatérnek a hagyományos Ganzok.
|
|
Megkezdődnek az előkészületek
a
2007. június 23. óta kettévágott 2-es villamos összekötésére. 2009. október 17-30. között az
északi ág
közlekedése szünetel. Ezalatt pályafelújítást végeznek a lánchídi
aluljáróban, valamint a Belgrád rakparton a Havas utca-Irányi utca
között, továbbá elbontják a Havas utcai ideiglenes végállomást. A déli
ágon a Boráros tér és a Czuczor utca között 2009. október 27-30. között tartanak
vágányzárat az ideiglenes végállomás elbontása miatt.
A Fővám téri átépített megállóhely az
átadás előtt »
|
|
Pályafelújítást végeznek a
Mester utcában a Haller utca-Vágóhíd utca
között 2009. október 24-november 15.
között.
|
|
A 2-es villamos teljes
vonalán 2009. október 31-én
indul
újra, a Fővám
téri metróállomás építésének előrehaladtával. A 2A is újra indul. A
KCSV típusú villamosok más vonalakra irányitásával a 2A-n ismét Ganzok
közlekednek, míg a 2-esen vegyesen járnak Ganzok és KCSV-k.
A Mester utcai vágányzár idején is vegyesen
járnak Ganzok és KCSV-k a 2-esen »
|
|
Pályafelújítás
a 37-es
vonalán a
Pongrác úti híd és az Őrház között 2009.
november
3-tól 29-ig. Ezalatt kiépítik a pályából a volt 29-es villamos
használaton kívüli kiágazását.
|
A kiágazást az utóbbi
időben már
felhegesztették, felsővezeték sem volt fölötte, majd a felújítás
alkalmával el is bontották.
|