Az elmúlt időszak változásai Budapest villamosközlekedésében
Típuscserék - pályafelújítások - forgalmi változások - vágányhálózat módosítások
2000-2009



Ezen az oldalon kívánom bemutatni az elmúlt időszak villamosforgalmat érintő változásait, jelentősebb pályafelújításait. Az alábbiakban egy szöveges-képes összeállítást készítettem, melyben az egyes intézkedések hátterét, az ok-okozati kapcsolatokat is megpróbáltam feltárni. Ugyanez megtalálható egy táblázatszerű felsorolásban is, mely többnyire csak a tényekre szorítkozik, viszont vázlatos és könnyen áttekinthető. Ez utóbbi ezen a linken keresztül érhető el:

 Ugrás:   1980-1989.   1990-1999.   2000.   2001.   2002.   2003.   2004.   2005.   2006.   2007.   2008.   2009.   2010-2019.   2020-2029.
Vázlat mód

A 2000. előtti időszak változásainak megtekintéséhez katt ide.

2000.

A Margit körúti pályarekonstrukció előkészítéseként 2000. május 13-14-én egy ideiglenes visszafogó váltót építettek be a 4-es 6-os vonalba a Margit híd, budai hídfőnél. Másnaptól augusztus 30-ig építették át a Margit körúti pályaszakaszt.

2000. május 19-én az Örs vezér terén épülő Árkád üzletközpont területigénye miatt felhagyták a 13-as Örs vezér téri hurokvágányát. A villamosok egy ideiglenes fejvégállomáson fogtak vissza. Ezzel megszűnt az utolsó mindkét végén hurokvágányon forduló viszonylat.


Megkezdődött a Könyves Kálmán körút átépítése a Salgótarjáni utca-Üllői út között. Ennek előkészítéseként 2000. május 20-án az Üllői útnál egy új visszafogó váltót építettek be a 23-as vonalba, amely május 29-től a Ferenc körúttól az Üllői útig rövidült.

2000. június 13. és augusztus 30. között pályarekonstrukció zajlott a Karinthy Frigyes úton is. A Budafoki úti megállónál középperon épült, a körtéren pedig megszűnt a Fehérvári úti összekötővágány, valamint a 6-os hurkon kívüli összes egyéb csatlakozó és kiágazóvágány.

2000. június 24-én megszüntették a Goldman György téri félreállóvágányt. Ezzel ugyan a körúti villamosok egy kicsit gyorsultak, azonban a félreállási lehetőségek száma csökkent.

Fotó: Szelényi Gábor »

2000. július és szeptember között elbontották a már használaton kívüli Vágóhíd UV műhelyt, kocsiszínt és HÉV dízel műhelyt. Ezzel megkezdődött a területfelszabadítás a későbbi ún. "Kvassay áttöréshez"

A lebontott telep Soroksári út felőli része Fotó: Szelényi Gábor »

Az új, külső villamos körgyűrű kiépítésének első lépéseként 2000. augusztus 9-től szeptember 3. ig pályafelújítást végeztek a Nagy Lajos király útján a Bosnyák tér és az Erzsébet királyné útja között, majd új kanyarodó vágányokat építettek be a Nagy Lajos király útjáról az Erzsébet királyné útjára a Mexikói út felé. Másnap, szeptember 4-től egy új villamosjáratot indítottak 63-as jelzéssel az Örs vezér tere és a Mexikói út között. Ide Zugló kocsiszín adott ki UV iker villamosokat.

Az új 63-as villamos a Mexikói úti végállomásra halad be »

Az 1A jelű villamosok új, Üllői úti végállomásának kiépítése miatt a 23-as villamost 2000. október 15-től tovább rövidítették. Ettől a naptól már csak a Ferenc körút-Ferencváros, MÁV állomás között járt.

A villamosok a Ferencváros kocsiszín előtti csonkavágányon fordultak »

2000. októberben elbontották a már korábban üzemen kívül helyezett Bogdáni úti HÉV-villamos összekötővágányt.

Fotó: Szelényi Gábor »


2000. novemberben megszűnt az Akna utcai használaton kívüli MÁV-BKV kapcsolat és elbontották a 23-as villamos használaton kívüli vágányait a Vajda Péter utcában.

Az 1-es villamos tervezett meghosszabbításához kapcsolódóan megkezdődött a Tátra villamosok felszabadítása. Ennek okán 2000. december 15-étől típuscserét hajtottak végre a 37-es vonalon. Ettől a naptól az iker Tátrák helyett Ganz csuklósok léptek szolgálatba, egyúttal a vonal üzemeltetését Barosstól Hungária kocsiszín vette át. Egyidejűleg a kocsiszíni férőhelyek biztosítása miatt és a kocsiszíni menetek forgalmi járatba történő jobb integrálhatósága okán a 17-es villamosvonal üzemeltetését Hungáriától Ferencváros kocsiszín vette át.

2000. december 16-án hosszabbodott meg az 1-es villamos a Salgótarjáni úttól a Lágymányosi hídig. Egyúttal megszűnt a 23-as. A Mester utcai járatsűrűség fenntartása és a Lurdy ház kiszolgálása céljából új, 30A betétjárat indult a Ferenc körút és a Könyves Kálmán krt. között. Ide Ferencváros kocsiszín küldött Ganz csuklósokat.
Az előzőhöz kapcsolódva 2000. december 18-án új, 1A jelzésű betétjárat indult (azért két nappal később, mert december 16. szombatra esett) a Bécsi út és a Népliget között hétköznap csúcsidőben.


2001.
Az Erzsébet királyné útja-Mexikói út csomópontban a találkozási tilalom megszüntetése érdekében 2001 július 27-én kiépítették a pályából a régóta szünetelő 67-es vonal kiágazási váltóit. Ezzel együtt megszűnt az okafogyottá vált egyszerű vágánykapcsolat is.
A Fehér úton a főműhely előtti egyszerű vágánykapcsolat irányát megfordították.

A Hannoveri villamosok fogadására felkészülve, Száva kocsiszín a 30-as villamos üzemeltetését Ferencvárosnak adta át 2001. augusztus 1-től. Típuscsere azonban ekkor még nem történt, továbbra is 2 UV-val közlekedett.

Pacsirtatelepen az 52-essel »

A külső villamos körgyűrű kialakításának előkészítéseképp 2001. szeptember 14-23. között új végállomást építettek a 62-esnek a Mázsa térnél.

A Ferencváros által üzemeltetett 30-ason 2001. október 1-én típuscsere történt, ettől kezdve Ganz csuklósok közlekedtek. A típuscserével Ferencvárosból kikerülhetett az ideiglenesen ott állomásozó 12 UV motorkocsi, ezáltal a típuselosztás homogénebbé vált.

Előttem (mögöttem) az utódom Pacsirtatelepen »


A külső villamos körgyűrű kiépítésének következő lépéseként 2001. október 1-2-án megszűnt a 13-as és 63-as villamosok Örs vezér téri végállomása, a két vonalat összekötötték. Ezt a részben a 13-as hurokvágánya helyén felépülő Árkád üzletközpont által biztosított forrás tette lehetővé.

2001. október 3-án megnyílt az új külső villamos körgyűrű. Megszűnt a 13-as és 63-as villamos, helyettük új járat indult 3-as jelzéssel a Mexikói út és a Gubacsi út közt, elsőként az új Hannoveri TW 6000-res motorkocsikkal. Az egyszámjegyű viszonylatjelzést a jövőben a körirányú gerincvonalak kapják. A 62-es villamost meghosszabbították a Mázsa térig. Másik végállomásának neve Rákospalota MÁV-telepről Mézeskalács térre változott. Az új körgyűrűvel stabilizálódott a Nagy Lajos király úti vonal és a zuglói hálózat helyzete.
A 69-es villamoson egy szerelvénnyel kevesebb közlekedik, de hétköznap mindegyiket ismét UV+pót+UV összeállításban adják forgalomba. Hétvégén UV+UV szerelvények járnak.



A 3-as villamos beindulásakor a BKV által kiadott prospektus

2001. október 24-2002. február 28. között Száva kocsiszínt átépítették a TW 6000-res villamosok fogadására.
A TW 6000-res villamosok folyamatos érkezését követően 2001. november 20-tól az 50-es vonalra is beosztottak Hannoveri villamosokat, melyek fokozatosan váltották fel az UV 3-as szerelvényeket.
Az 50-esről kivont pótkocsik 2001. december 1-től lehetővé tették, hogy a hosszú idő óta kétkocsi UV-val közlekedő 19-esre ismét UV+pót+UV szerelvényeket oszthassanak be.


2002.

A Hannoveri villamosok folyamatos érkezésével 2002. február 4-re befejeződött a típuscsere az 50-es vonalon, csak TW 6000-res villamost adnak forgalomba.

2002. március 4-től további TW 6000-resek érkezésével részleges típuscserére nyílt lehetőség a 62-esen is iker UV-ról. Egyelőre 10 TW 6000-res és 4*2UV.

Még UV-kal Rákospalota MÁV telep végállomáson »

A Baross téren lévő Park hotel teljes felújítását kezdték el 2002. márciusban. Emiatt a 24-es villamos közlekedését korlátozni kellett a Festetics utcában. Az ideiglenes végállomást a Mosonyi utcán túlra, az egyszerű vágánykapcsolathoz helyezték át.


2002. március 24-28. között kiépítik az Orczy térnél az Orczy útból a Kőbányai út felé vezető kettős összekötővágány kiágazását (a Kőbányai úti becsatlakozás már korábban megszüntetésre került).

2002. március 25-re befejeződött a típuscsere a 62-esen, csak TW 6000-resek járnak.

A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a 4-es metróhoz kapcsolódó felszíni beruházásokat előre hozták. Ennek egyik legfontosabb eleme a Bartók Béla út átépítése volt. Előkészítésképpen 2002. június 15-16-án ideiglenes végállomást építettek be a Fehérvári úton a körtér előtt. Június 22-szeptember 22-ig átépült a Bartók Béla úti villamospálya a Tétényi út a Gellért tér közt, a körtérrel és a Gellért térrel együtt. A Tétényi útnál és a Kosztolányi Dezső téren egymás mellé helyezték a két irány megállóit, a körtéren megszűnt a hurokvágány-rendszer, egyszerű elágazás létesült. A Bertalan Lajos utcai megállóban a középperon helyett szélső peronok épültek. Ezt a később a villamospályára tervezett autóbuszforgalom indokolta. A Gellért téren is szélső peronok épültek, és a megállóhelyet a villamos osztályozó elé helyezték. Ezzel jelentősen lecsökkent az átbocsátóképesség, amit a leendő metrőmegálló kijáratához való közelséggel indokoltak. Ekkor kapott jelzőlámpás irányítást a Fadrusz, a Lágymányosi és a Csiky utca, egyben ezeken a helyeken megszüntették a balra kanyarodás lehetőségét.


A Szent Gellért tér régi elrendezése

Csúcsforgalom a régi Bartók Béla úton

A körtéri hurokvágány-rendszer az átépítés előtt

Kosztolányi Dezső tér menet Etele tér

2002. augusztus 10-szeptember 22. között pálya- és hídfelújítást végeztek az 1-es villamos vonalán a Kacsóh Pongrác úti felüljárón.

2002. szeptember 7-október 17. között felújították a 69-es vonalán a Bánkút utcai villamospályát. A felújítás befejeztével típust cseréltek a 69-esen, UV+pót+UV-ról TW 6000-re. Zugló kocsiszín ettől a naptól kezdve nem adott több UV-t forgalomba.
A Bartók Béla úti felújítás befejezéséhez csatlakozva 2002. szeptember 21-22-én átépült a körtér előtt a Fehérvári úti villamosvégállomás, hogy helyet adjon a körtérről kiszorult 41-esnek.
Mivel ez egy nagyon szerencsétlen elrendezés lett, ezért egy hétre rá, 2002. szeptember 28-29. között újra át kellett építeni ezt a szakaszt.

A 41-es ideiglenes végállomása az SZTK előtt »

2002. novemberben leszerelték az üzemen kívüli tabulátort és fényjelzőket a 12-es villamos Rákospalota, Kossuth utca végállomásán.



2003.

Január elején erős havazás volt Budapesten. A 41-es villamos SZTK előtti végállomásán az elágazó váltó bizonytalanul működött eltömődés miatt. Ezért 2003. január 7-10. között a 41-es villamosok Kamaraerdő és a Deák Ferenc tér között közlekedtek.

A Park hotel felújítása elkészült, az állványzatot elbontották. A 24-es villamos végállomását 2003. január 21-től visszahelyezték a Baross térhez a Festetics utcában. Ezzel együtt új forgalmi rendet alakítottak ki. A felszállóhelyet a csonkavágányhoz helyezték át. A másik csonka műszaki pihenő félreállóhelye lett.

2003. február elején újabb havazás miatt 4-6. között a 41-es villamosok ismét Kamaraerdő és a Deák Ferenc tér között közlekedtek.

A MUV motorkocsik futásteljesítménye alapján meghatározott nagyjavítása esedékessé vált, azt azonban már nem végezték el. Így fokozatosan félreállították őket, mígnem 2003. február 7-től már nem adtak több MUV-ot forgalomba.

2003. februárban kiépítették a Liget téren a Kápolna utca felé vezető használaton kívüli (volt 36-os) szárnyvonal kiágazó váltóit. Ezzel a Körösi Csoma Sándor úti villamosforgalom kis mértékben gyorsult.

A 4-es metró építésének előkészítéseképp a Fehérvári úton a Bocskai útnál aluljáró építésébe kezdtek, mely akadályozta a villamosforgalmat. Emiatt 2003. március 26-30. között a munkaterület mindkét oldalán ideiglenes végállomásokat alakítottak ki, majd 2003. március 31-szeptember 7. között a 18-as, 41-es és 47-es villamosok kettévágva közlekedtek.





Az aluljáróépítés miatti ideiglenes végállomások a Fehérvári úton
2003. áprilisban elbontották a már évek óta használaton kívüli Andor utcai vontatóvágányt, a Fehérvári úti vágánykeresztezés ezzel megszűnt.


A BKV járműkorszerűsítési programja keretében döntött a Tátra villamosok egy részének korszerűsítéséről. Az első T5C5K példányok elkészültek, és 2003. április 28-tól megjelentek az 59-es viszonylaton.

A korábban a forgalomból kivont MUV-okat 2003. május 12-én törölték az állományból. Egyedül a 3430-as pályaszámú kocsit hagyták meg múzeumi célokra.

2003. május 12-29. között pályafelújítást végeztek a Nagy Lajos király útján a Füredi út és a Fogarasi út között.

A Vasúti Felügyelet a rendkívül rossz állapotú Leányka utcai villamos felüljáró lezárását fontolgatta. Ennek elkerülése érdekében 2003. június 3-augusztus 19. között elvégezték a felüljáró felújítását, mialatt Budafok forgalmi teleptől kifelé a villamosforgalom szünetelt.

2003. június 15-július 30. között vágányépítést végeztek a Fehérvári úton a Körtér és a Bocskai út között. Ezalatt kialakították a 41-es villamos leendő végállomását is az SZTK előtt.

2003. június 30-július 24. között pályafelújítást végeztek a Kőbányai úton a Liget tér és a Mázsa utca között. Ekkor cserélték rendes jelzőlámpára a Mázsa utcai fedezőjelzőt, valamint új jelzőlámpás csomópontot alakítottak ki a Horog utcánál. Mindkettő villamos általi bejelentkezős rendszerű.

2003. júliusra a korszerűsített Tátra villamosok mind nagyobb számban készültek el, így a 61-es vonalon is felválthatták a hagyományos Tátrákat.

2003. július 25-október 21. között került sor a Haller utcai villamospálya átépítésére a Soroksári út-Telepy utca között. Ezzel együtt a vágányokat az úttest széléről annak közepére helyezték át. Budapesten itt szűnt meg utoljára az úttest két szélén vezetett villamospálya. A Mester utca-Haller utca csomópontban kiépítették a 2-es villamosok kiálló vágányát a Mester utcábó a Soroksáéri út felé a 2-esek eddig csak a Ferenc krt. vá-visszafog-Haller utca-Nagyvárad tér-visszafog Haller utca-Soroksári út útvonalon tudtak kiállni). A 30-as viszonylaton egy új megállóhelyet is építettek a Drégelyvár utcánál, Szakorvosi rendelő néven, de csak Pesterzsébet irányába.


Haller utcai szélső fekvésű pálya
a Mester utca előtt


Mester-Haller u. csomópont nosztalgiakocsival
a templomtoronyból fotózva
(a fekete foltok a rács miatt látszanak)     

Fotó: Szilva Péter Ernő


Haller u.-Sorosári út csomópont az átépítés előtt
Fotó: Szilva Péter Ernő

Itt ment át régen középső fekvésből szélsőbe
a villamospőálya
Fotó: Szilva Péter Ernő

A Szilágyi Erzsébet fasori fokozott utasterhelésű szakasz tehermentesítésére és az 56-os villamosok kritikus szakaszának oldására 2003. szeptember 8-tól reggeli csúcsidőben minden második 18-ast meghosszabbították a Szent János kórháztól Budagyöngyéig. Az új járat a 118-as jelzést kapta. A villamosok Szépilona kocsiszín előtt fordultak, utast azonban a végpont lejtőben fekvése és a peron hiánya miatt a Budagyöngye-Szépilona szakaszon nem szállíthattak. Ennek a járatnak ebben a formában nem sok értelme volt, mert a csak reggel és 15 percenként közlekedő 118-as nem tudott érdemben besegíteni a 3-4 percenként járó 56-osnak, csak egy-két utas lézengett rajta.

A T5C5K villamosok további érkezésének köszönhetően 2003. októberben lehetővé vált a típuscsere az 56-os vonalon is hagyományosról korszerűsített Tátrára.

A rakparti vonal jobb kiszolgálása érdekében 2003. október 16-19. között új egyszerű vágánykapcsolatot létesítettek a budai rakparton az Erzsébet híd alatt.

A Fehérvári úti aluljáró építésének szeptember 7-i befejezését követően az ideiglenes végállomásokat csak részben szüntették meg. A déli oldalon az angol váltót bent hagyták a pályában, így az az érdekes szituáció alakult ki, hogy a két forgalmi vágány az Ulászló utcai kereszteződésben egy vágányra szűkült. Ez a megoldás igaz, hogy bárhonnan bárhova kiváló visszafogási lehetőséget biztosított, de mindenféle fedezés és szembemenet-kizárás nélkül azért egy kicsit húzós volt. Ezt az állapotot csak 2003. október 27-re szüntették meg, az angol váltó kiépítésével.

Egy 118-as halad át a szűkületen »

2003. október 20-december 6. között zajlott a 4-es villamos Lágymányosi ltp. végállomásának teljes átépítése. A vágánykapcsolatot átépítették két egyszerűről egy kettősre, a vágányokat meghosszabbították és jelzőberendezést telepítettek.

A Lágymányosi ltp. vá. teljes átépítése »

A 41-es villamosnak épített "Móricz Zsigmond körtér" elnevezésű, de valójában a körtértől távol, az SZTK-nál lévő végállomás egy botrányos megoldás volt. Ezt arra gondolva alakították ki így, hogy ha majd a 4-es metró megépül, akkor a 41-est le lehet rövidíteni a Bocskai útig. Ez önmagában is téves koncepció, hát még arra a jó pár évre tekintettel, amíg meg nem épül a metró. Így e tarthatatlan helyzet megoldására döntés született, 2003. november 1-től a 41-es villamost meghosszabbították a körtér helyett a Batthyány térig.

"Móricz Zsigmond körtér" végállomás, még a meghosszabbítás előtt »



2004.

Befejeződött a Tátra villamosok felújítási programja, mind a 80 motorkocsi elkészült. Valamennyit Szépilona kocsiszínbe állomásították, így 2004. május 11-től Szépilona csak korszerűsített Tátra villamost (T5C5K) ad forgalomba.

2004. május 14-15. között a Hungária körúton elbontották a régóta használaton kívüli volt végállomási kettős vágánykapcsolatot a Salgótarjáni utcánál.

Az új albertfalvai bevásárlóközponthoz kiépítendő villamosvonal kiágazását 2004. május 21-június 4. között építették be a Fehérvári úti vonalba.


A metrófelújítás befejeztével 2004. augusztus 20-31. között elvégezték a - többek között a metrópótló buszok által is tönkretett - villamospálya nagypaneles felújítását a Károly körúton az Astoria és a Deák Ferenc tér között.

2004. szeptemberben elbontották a Vörösvári úton a Bogdáni út, valamint a volt Óbuda kocsiszín felé vezető kiágazó váltókat.

2004. szeptember 20-október 1. között megkezdték a nagyon leromlott állapotú Gubacsi úti pálya felújítását, első szakaszban az Illatos út és a Timót utca között.

A jelzett szakasz még a felújítás előtt »

2004. október 2-án elbontották a Kispest Határ útról az Ady Endre útra vezető "dozátor vágányt". Ennek a vágánynak a Határ út és Kispest kocsiszín kapcsolatában volt szerepe.

2004. október 2-17. között vágányfelújítást végeztek a Kossuth téren a Garibaldi utca és a megállóhely között.


2004. október 9-26. között pályafelújítást végeztek az Erzsébet királyné útján a Fűrész utcánál.


2005.
Az Albertfalván felépült új bevásárlóközponthoz kapcsolódóan kiépült villamos szárnyvonalat 2005. február 1-én helyezték üzembe. E naptól a 18-as villamosok meghosszabbított útvonalon, Szent János kórház - Savoya park között járnak. Egyidejűleg a 118-as villamos üzemidejét délutánra is kiterjesztették, amivel a Savoya park csúcsidőben 15 perces, azon kívül 10 perces kiszolgálást kapott.

A még épülő pálya a Savoya parkban »


A Kelet-Nyugati metró nyári felújításának idejére 2005. június 19-augusztus 29. között a 17-es villamoson ideiglenes típuscserét hajtottak végre Ganz csuklósról KCSV7-re.

Pesterzsébet térségében a zsúfoltság csökkentésére a 19-es és 59-es autóbuszok sürítéséről döntöttek. A költségnövekedés kompenzálására és a kishurok újbóli "felélesztésére" 2005. július 4-től a 30-as villamos vonalát lerövidítették Ferenc körút - Pesterzsébet, Nagysándor József utca közé.

30-as fordul az erzsébeti kishurokban »

A Combino villamosok fogadásának előkészítéseképp megkezdték a felújításra váró Hungária kocsiszín kiürítését. Innen a csatolt Ganz szerelvényeket Baross kocsiszínbe kívánták tárolni vinni. Barossból pedig emiatt Angyalföldre kellett átcsoportosítani nagyobb számú Tátra villamost. A Tátrák fogadásához 2005. júliusban Angyalföld kocsiszínben meglévő tárolóvágányokat hosszabbítottak meg, illetve újakat építettek.

2005. augusztus 22-31. között nagypaneles pályafelújítást végeztek az igen rossz állapotú Gubacsi úton a Kén utca és az Illatos út között. Sajnos nem csinálták meg a teljes szakaszt, így következő évben került sor ennek folytatására.

A felesleges esti kapacitások csökkentése érdekében 2005. szeptember 1-től a 37A villamosokat lerövidítették a Blaha Lujza tér - Sörgyár közé.

A Combino villamosok fogadására felkészülve - a korábban említettek szerint - 2005. szeptemberben megkezdték Hungária kocsiszín teljes átépítését és felújítását. Ehhez kapcsolódóan Ferencváros kocsiszínben is új tárolóvágányok épültek, hogy Ferencváros Hungáriától átvehesse a 37 és 37A viszonylatok kiadását. Ez utóbbira 2005. szeptember 3-tól került sor.

Az új szabadtéri tárolóvágányok Ferencváros kocsiszínben »


2005. szeptember 3-30. között átépítették a villamospályát a külső Bartók Béla úton. Közben a kapcsolat nélküli Kelenföld kocsiszínt teljesen felújították, a Ganz csuklósok fogadására felkészülve. A kocsiszín melletti volt Füzesi főműhely megmaradt részéből Ganz felújító műhelyt hoztak létre, hogy az Hungária kocsiszínből ide átköltözhessen. Eközben a Tétényi útig rövidített 19-es és 49-es viszonylatokat Baross kocsiszín adta. Jellemző, hogy a hiányzó vágánykapcsolatok miatt milyen kacifántos kocsiszíni útvonalat jártak be, ráadásul 4 visszafogással: Tétényi út-Bertalan Lajos utca-bútorváltón visszafog-Bertalan Lajos utca-körtér-Fehérvári út-Albertfalva kitérő-visszafog-Fehérvári út-Október 23. utca-Petőfi híd-Mester utca-Haller utca-Orczy út-Fiumei út-Salgótarjáni út-visszafog-Salgótarjáni út-Magdolna utca-Dobozi utca-visszafog-Dobozi utca-Baross kocsiszín hátsó kapu.


Kelenföld kocsiszín építés alatt

Beálló 49-es az Október 23. utcánál

a Mester utcánál

és a Salgótarjáni úton

2005. szeptember 24-október 18. között pályafelújítást végeztek Újpesten a Pozsonyi és az István úton. Ezzel párhuzamosan a Szilágyi utcát átépítették 2*1 sávossá, a villamospálya nyomvonalát módosították. A Rákospalota-Újpest MÁV állomás megállópárt az állomás elé helyezték át. Egyúttal megszűnt a Szilágyi utcai megállópár.


A Szilágyi utca korábbi kiépítettsége

A Szilágyi utcai megállópár

A Szilágyi utca átépítése, jobbra az új
nyomvonal kialakításával


A Lőrinc utcai kontra ívek - az egyik legrosszabb
állapotban lévő pályaszakasz átépítése


2005. október 29-től a zaj és a rezgések csökkentése érdekében este és hétvégén az 52-es viszonylaton típuscsere UV helyett TW 6000-res Hannoveri villamosra.

2005. november 2-19. között pályafelújítást végeztek a Fehér úton a Terebesi utca és az Élessarok között.

2005. november 5-13. között pályafelújítást végeztek a 41-es villamos vonalán Kelenvölgyben. Ehhez csatlakozva új megállópárt helyeztek üzembe november 14-től a kiépülő Kőérberki lakópark mellett, Kőérberek néven.

Kihasználtság hiányában 2005. november 23-tól megszűnt a 3-as és 52-es villamos vonalán lévő Köteles utcai megállóhely.

Még 2005. novemberben az 59-es villamos végállomásának neve Farkasréti térről Márton Áron térre változott.

2006.
A Bécsi út-Vörösvári út csomópontban 2006. februárban egy útépítést követően "elfelejtették" visszaépíteni az 1-es/17-es közti külső összekötő vágány egy darabját, így az használhatatlanná vált. Cserébe beüzemelték a belső összekötő ("dozátor") vágányt. A tartalékszerelvényt is itt tárolták.

Tartalékszerelvény a dozátor vágányon »
                                  Fotó: Benda György
A Gubacsi úton 2006. március 18-24. között folytatták a 2005-ben félbehagyott nagypaneles felújítást a Kén utca és az Illatos út között.                                                         

Felújítás a Kén utcánál »
A sportpályák jobb megközelíthetősége érdekében a 14-es vonalán az Óceánárok utca és Rákospalota-Újpest MÁV állomás megállóhelyek közt 2006. április 2-ára új megállót építettek a "metrópályán" Atlétikai stadion néven.

Új megállóhely a "metrópályán" »

A Duna magas vízállása miatt 2006. április 4-10. között a 2-es villamosok csak a Közvágóhíd és a Márc. 15. tér között közlekedtek, az utóbbi végponton kialakított ideiglenes végállomás segítségével.

A Siemens Combino villamosok fogadásához kapcsolódóan 2006. április 14-től felújították a csak üzemi célokat szolgáló Sport utcai vágányokat a forgalom fenntartása mellett.

A Combino villamosok fogadásának további előkészítéseképp 2006. április 18-június 9. között a Nagykörúton több ütemű vágányzár mellett átépültek a villamosperonok, a felsővezeték, az áramellátás és helyenként a villamospálya is. Az átépítés során 2006. május 20-án megszüntették a Moszkva téren a Margit körútról a Krisztina körút felé menő összekötővágányt. Ugyanekkor szűnt meg a Móricz Zsigmond körtéri hurokvágány is. A Karinthy Frigyes úton egy új fejvégállomás építése kezdődött el.




A körtéri hurokvágány utolsó üzemnapja




Moszkva téri átépítés az összekötővágány
megszüntetésével
2006. július 1-én végre eljött a várva várt nagy nap, amikor is forgalomba álltak az első Siemens Combino villamosok a Nagykörúton (egyelőre csak hétvégén a 4-es vonalán).

Az új, 100 %-ban alacsonypadlós Siemens Combinó villamosok a Nagykörúton »

A megnövelt keresztmetszetű táp- és munkavezeték fokozott súlyát a korábbi, korrodált felsővezetéktartó oszlopok nem bírták, ezért 2006. július 16-án az egyik oszlop kidőlt a Margit hídon. Emiatt egy ideiglenes visszafogóhelyet építettek a pesti hídfőben, és másnaptól 2006. július 25-éig a 4-es, 6-os villamosok a dél budai végállomásoktól csak a Jászai Mari térig közlekedtek.

A Combino villamosok egyre nagyobb számú forgalomba állásával mind több Ganz csuklós szabadult fel. Ezekkel megkezdődött a maradék UV motorkocsik kiváltása. 2006. augusztus 1-től a 42-es és 52-es viszonylatokról tűntek el az iker UV szerelvények, hogy helyet adjanak a Ganz csuklósoknak. Ezzel Száva kocsiszín UV állománya teljesen megszűnt. UV kocsik már csak Budán maradtak.

Kispest Határ úton a típuscsere után »


A 4-es metró építése miatt egy közel egy éves vágányzárat kellett elrendelni a Fehérvári úton. Ennek előkészítéseképp 2006. augusztus 21-27. között egy előkészítő vágányzár keretében a Kanizsai utcánál egy ideiglenes végállomást építettek. A 19-es viszonylaton e naptól az UV+pót+UV helyett ismét csak UV+UV szerelvények közlekednek. A Körtér és a Kanizsai utca közt 2006. augusztus 28-tól szünetel a villamosforgalom. Délről a 18A, 41-es és 47-es viszonylatok csak a Kanizsai utcáig közlekednek. Budafok kocsiszín és az előbb említett hálózatrész üzemi kapcsolat hiányában ideiglenesen leszakad a hálózat többi részétől. A 19-est és 49-est sürítik, a 18-as és 118-as északi ágát pedig a körtértől az Etele tér irányába viszik tovább, de a végállomás túlterhelése miatt csak a Csóka utcáig közlekedtetik.


A Kanizsai utcai végállomás építése

A lerövidített 47-es

A nem használt vágányzónát azonnal ellepték az autók

A 18-as Kelenföld kocsiszínnél fordult vissza

2006. augusztusban a Közvágóhídnál megépült az ún. "Kvassay áttörés", azaz egy új összekötő útszakasz a Gubacsi út (Könyves Kálmán krt.) és a Kvassay út között. Ehhez kapcsolódó csomópontépítési munkák során megszűnt a HÉV és a villamos közti összekötővágány. Az összekötővágány célja itt a HÉV dízel műhelye és a vonal közti kapcsolat megteremtése volt.


Az összekötővágány

és annak elbontása

2006. szeptember 8-10. között nagypaneles pályafelújítást tartottak az 59-es villamos vonalán a Böszörményi úton.

Sorozatos lakossági zajpanaszok és az elhasználódott felépítmény okán 2006. szeptember 16-án megszűnt Kispesten a Tóth Árpád utcai hurokvágány. A 42-es villamosok az új Tulipán utcai fejvégállomáson fognak vissza. A Hoffherr utcai üzemi kapcsolatot a csatornaépítés befejeztével helyreállították.


UV halad be a hurokba

Rövid ideig Ganz csuklósok is megfordultak itt

Tulipán utca végállomás

Nagypaneles pályafelújítást végeztek 2006. október 7-13. között az igen elhasználódott Orczy úti pályán a Vajda Péter utca és az Orczy tér között.

2006. október 14-15 én és 21-22-én felújították az 56-os vonalon a Hűvösvölgyi végállomás előtt íveket. Ezek már annyira elhasználódtak, hogy az érvényben lévő 10 km/h-s sebességkorlátozást 5 km/h-ra tervezték levenni. Ugyanezen idő alatt a 30 A villamost az időközben megépült Tesco áruház jobb kiszolgálása miatt a Koppány utcáig tervezték meghosszabbítani. (Valójában korábban is itt fordultak a villamosok, de utasokat nem szállíthattak az utolsó megállóközben.) A Gubacsi úton lévő egyszerű vágánykapcsolatot áthelyezték a keresztezésen túlra, az úttestre történő leszállás helyett peronokat építettek ki, egyúttal megszüntették a villamos időszigeteket. A volt Vágóhíd kocsiszín felé vezető, rég nem használt váltókat elbontották. A 30 A-t mégsem hosszabbították meg, mert a Vasúti Felügyelet jelzőberendezés felszerelését is előírta az új végállomásra, amely irreálisan megnövelte volna a költségeket..


A használaton kívüli kocsiszíni kiágazás

A vágánykapcsolat a régi helyén, háttérben a régi megállóelrendezéssel »


A Combino villamosok folyamatos üzembe állítása és az egyre nagyobb számban felszabaduló Ganz csuklósok lehetővé tették, hogy Budán is megkezdődhessenek az UV-Ganz típuscserék. Ennek első lépéseként 2006. november 13-án a 19-es villamoson jelentek meg a Ganz csuklóson az iker UV-k helyett (az utolsó két hétvégi napon 49-esről átszerelt UV+pót+UV szerelvények közlekedtek).

2006. november 20-26. között pályafelújítást végeztek a 41-es villamos vonalán Rózsavölgyben Kelenvölgy és Pék utca megállóhelyek között.

2006. december 1-től felújítás után ismét használhatóvá vált a Bécsi út-Vörösvári út közti összekötővágány.

A Kossuth téren lévő kissugarú ívek a nagy villamosforgalom mellett rendkívül intenzíven kopnak. Emiatt időről időre el kell végezni felújításukat. Ez történt meg 2006. december 2-3-án, illetve 9-10-én.

2007.

A tavaly decemberi Kossuth téri ívcsere folytatása történt meg 2007. március 3-4-én és 24-25-én.

A 4-es metró építése áprilisra elérte a Kálvin teret, a villamosforgalom korlátozására volt szükség. A Kálvin tér előtt a Lónyay utcánál ideiglenes végállomás épült ki 2007. március 31-április 1. közt. Másnaptól a 49-es villamos az Etele tértől csak idáig közlekedett. Egyidejűleg a várhatóan kisebb forgalom miatt az UV+pót+UV szerelvényeket Ganz csuklósra cserélték. Kelenföld kocsiszín március 31-től nem ad több UV-t forgalomba. UV már csak a hálózattól elvágott Budafokon maradt. De ezzel a Szabadság hídról és a Kiskörútról még nem tűntek el végleg az UV-k. A 49-esről utolsónak beérkezett szerelvény a 3862-5979-3864-es volt. Április 2-án 32 UV motorkocsit és 16 pótkocsit selejteztek az állományból.


Március 30-án üzemzáráskor az utolsó UV-k is
megérkeznek Kelenföld kocsiszínbe


Kálvin tér végállomás

Az új végállomás helyszínrajza


Valamikor 2007. tavasszal kiépítették a Budafok kocsiszínnel szembeni régóta nem használt volt erőmű iparvágány kiágazását.

Miután megérkezett az összes Combino, 2007. május 8-ra befejeződött a típuscsere a Nagykörúton. Csak Combinó közlekedik.

Június végére a 4-es metró építése elérte a Fővám teret. Korlátozni kellett a 2-es villamos közlekedését is. 2007. június 23-24-én ideiglenes végállomások épültek a Czuczor és Havas utcáknál, hogy a Fővám tér két oldaláról a villamosok visszafordulhassanak. Az északi szakasz ezzel elvesztette kapcsolatát a kocsiszínnel és a hálózat többi részével, amit pótolni kellett. Ezért a Jászai Mari téren új üzemi kapcsolat létesült a Nagykörúttal. A KCSV villamosok rossz üzemkészsége miatt nem vállalták, hogy azok a kocsiszínből ki- illetve oda beállva a Nagykörúton lerobbanjanak, ezért az északi szakaszra Ferencváros kocsiszín hagyományos Ganz csuklósokat küld. Másnaptól a 2-es villamos két szakaszban, a Közvágóhíd és a Czuczor utca, illetve a Havas utca és a Jászai Mari tér között közlekedett.


Czuczor utca végállomás

Bontják a Fővám téri villamos aluljárót

Havas utca végállomás

A Jászai Mari téri új összekötővágány

A metróépítők júliusra a Bocskai úti és körtéri állomások födémszerkezetét megépítve eljutottak odáig, hogy helyreállíthatták a vágánykapcsolatot a Bartók Béla út és a Kanizsai utca között. Ezzel 2007. július 23-án a Fehérvári út teljes hosszában újra indult a villamosközlekedés. A 18-as, 41-es és 118-as viszonylatok az eredeti útvonalukon járnak, míg a 47-es villamos Budafok és a Kálvin tér (Lónyay utca) között. Bár Budafok kocsiszín ismételt megközelíthetőségével és a szükséges számú Ganz csuklós rendelkezésre állásával elhárult az akadálya, hogy az utolsó UV-kat selejtezzék, de a várható jelentős utasforgalom miatt a 47-esen - utolsó viszonylatként - egyelőre meghagyták az UV-kat. Ezzel a Szabadság hídon és a Kiskörúton ismét megjelentek a 3 kocsis UV szerelvények. Az ideiglenes 18A viszonylat megszűnt. A fentiekkel egyidejűleg a 41-es viszonylaton típuscsere történt 2 UV-ról Ganz csuklósra. Mivel Budafok kocsiszín nem volt felkészülve Ganz csuklósok fogadására, ezért üzemeltetését Budafoktól Kelenföld kocsiszín vette át.
A Szabadság híd lezárását megelőzően nagyobb számban Tátra villamosok felszabadítása kezdődött meg. Ehhez a 28-as vonalon 2007. augusztus 18-tól a Tátrák helyett Ganz csuklósok léptek szolgálatba. Mivel azonban Baross kocsiszín nem volt alkalmas Ganz csuklósok fogadására, ezért a 28-ast Ferencváros kocsiszín vette át.

Ganz csuklós a Kőbányai úton »


2007. augusztus 20-án közlekedett utoljára menetrend szerinti forgalomban UV típusú villamos Budapesten. A 47-es viszonylaton az utolsó forgalmi kocsi a 3885-6036-3888-as volt, mely utóljára 00:37 h-kor /már augusztus 21-én/ indult a Városház térről. Utána még egy ünnepi különvillamos közlekedett (3816-5940-3836). Az UV típus történetéről itt lehet bővebben olvasni.


Utolsó UV-s nap a 47-esen

UV ünnepi emlékmenet az utolsó forgalmi kocsi után

Másnap, 2007. augusztus 21-én a Fővám téri metróállomás építése, és felújítási munkák miatt lezárták a Szabadság hidat. Ezzel együtt teljesen átszervezték Buda villamosközlekedését. A 47-es és 49-es viszonylatok szünetelnek, a 118-as pedig megszűnt. A külső Bartók Béla úton a 7,5 percesre sürített 19-es, és villamospótló buszok biztosítják a szükséges kapacitást. A Fehérvári úti járatokat a végállomás túlterhelésének elkerülése miatt nem lehetett mind a Batthyány térre vinni. Emiatt és a Moszkva téri végállomások számának csökkentése érdekében hosszú, átmérős járatokat szerveztek. Így a 18-as meghosszabbodott a Savoya parkból Hűvösvölgybe, az 56-os pedig - a 47-est pótlandó - Hűvösvölgyből Budafokra. E két viszonylatra Budafok és Szépilona kocsiszínek adnak ki iker Tátra és iker korszerűsített Tátra villamosokat. Az UV hármas szerelvényekhez képesti kisebb férőhelyű kocsik miatti kapacitáscsökkenés pótlására Albertfalva Forgalmi utca és a Batthyány tér között beindult a csak hétköznap csúcsidőben közlekedő 41 A betétjárat. Ezt a 41-eshez hasonlóan Kelenföld kocsiszín üzemelteti Ganz csuklós kocsikkal. Az 59-est pedig meghosszabbították a Szent János kórházig.


56-os villamosok Albertfalva kitérőnél

Tátra Budafok Városház téren

41A a Batthyány téren

A nyári kiiktatási forgalom megszűnését követően Ferencváros kocsikiadásába besegítendő, a 2-es viszonylat északi részének üzemeltetését 2007. szeptember 1-től Kelenföld kocsiszín veszi át.

Az őszi időszakban kisebb-nagyobb nagypaneles pályafelújítások kezdődtek a hálózaton. Így 2007. szeptember 1-2-án, valamint 8-9-én az Erzsébet királyné útján az Öv utca és a Miskolci út között (csak a Mexikói út irányába), valamint a 15-16-i és a 22-23-i hétvégén a 17-es vonalon a Szépvölgyi útnál, valamint tőle délre a legrosszabb állapotú szakaszokon. Ugyanígy 2007. szeptember 22-23-án, valamint 2007. október 13-14-én az 1-es vonalon a Teve utca-Pap Károly utca között és több rossz állapotú útátjáróban.

Nagyobb lélegzetű munka volt Újpesten az István úton a Nyár utca-Újpest központ között 2007. szeptember 30-október 6. között a 2005. évi felújítás folytatásaként. A külső szakaszon a villamosforgalom fenntartása érdekében a Szent István téren egy ideiglenes visszafogó vágánykapcsolatot építettek be és a felújítás alatti szakaszon egy vágányon a kocsiszín felé folyamatosan fenntartották a forgalmat. A vágánykapcsolatot a felújítás után is bent hagyták.


Ideiglenes vágánykapcsolat a Szent István téren

A sínek daruzásához készülnek az István úton

Nagyszabású felújítás zajlott a Szilágyi Erzsébet fasorban a Moszkva tér és Szépilona kocsiszín között 2007. október 24-november 25. között. A Budagyöngye-Hűvösvölgy közötti villamosforgalmat fenntartották oly módon, hogy Budagyöngye-Szépilona között egy vágány mindig járható volt.



A Szilágyi Erzsébet fasori felújítás mozzanatai

Végezetül 2007. október 27-november 4. között nagypaneles felújítást végeztek az Orczy úton az Elnök utca és a Vajda Péter utca között.

A felújított szakasz még a forgalomba helyezés előtt »


2008.

A fővárosi jelzőlámpák LED-esítési programjához kapcsolódóan a régi típusú villamosvasúti holdfényjelzőket folyamatosan cserélték le új, Siemens típusú háromlencsés készülékre. 2008. január 1-re eltűnt az utolsó régi típusú holdfényjelző is a hálózatról, mely a Moszkva téren üzemelt a Szilágyi Erzsébet fasori csatlakozásnál.


A BKV az utazási komfort növelése érdekében a hétvégén felszabaduló korszerűbb járművek segítségével 2008. február 2-tól hétvégi típuscserét vezetett be a 28-as vonalon Ganz csuklós helyett korszerűsített Ganz (KCSV), a 42-es vonalon pedig Ganz csuklós helyett Hannoveri TW 6000-res járművekkel. Ezen villamosok utastere fűthető, a TW 6000-res futása pedig csendesebb, így a környezeti zajhatás is csökkent.

A 2007. évi meleg nyár és a rosszul szellőző és kis nyitható ablakfelületű Combino villamosokkal szerzett kedvezőtlen tapasztalatok után a BKV eldöntötte, hogy valamennyi Combino villamost felszereli utastéri klímával. A berendezések beszerelése kisebb átalakításokkal jár együtt, ami jelentős időszükségletű. A munkák alatt a villamosokat hosszabb időre ki kell vonni a forgalomból. Az így kieső Combinók pótlására 2008. február 11-től várhatóan júniusig a már jól bevált csatolt Ganz csuklósokat állították ismét forgalomba, szám szerint 7 szerelvényt, mindet a 6-os viszonylatra. Ezek a villamosok Ferencváros kocsiszínbe vannak állomásítva, de néhányat közülük Baross kocsiszínben tárolnak.
Vegyes forgalom a Körúton a Combinók forgalomba állása után »

A hosszú kocsiszíni menetek részbeni mérséklése céljából a 28-as vonalra 2008. április 7-től ismét ad ki Baross kocsiszín iker Tátra villamosokat, egyelőre 2 szerelvényt. Így ott 2008. június 30-ig vegyesen közlekednek Tátrák és Ganz csuklósok. A nyári kiiktatásos menetrendekben Budán is csökkent a járműkiadás. Az így felszabaduló Tátra villamosokat Baross kocsiszínbe csoportosították. A pótlólag érkezett villamosokkal  2008. július 1-től teljes típuscserét hajtottak végre a 28-ason iker Tátrára. A szerelvényeket Baross kocsiszín adja forgalomba. Ugyanettől az időponttól a 37-esek egy részét is Baross adja forgalomba (Ganz csuklóssal).

A 2008. évi paraméterkönyvi változások előkészítéseként a nyári kiiktatásos menetrend okán csökkentett kocsikiadás miatt felszabaduló TW 6000-res motorkocsikkal 2008. július 1-én teljes típuscserét hajtanak végre Ganz csuklósról a 42-es és 52-es vonalakon, változatlanul Száva kocsiszínből.
A Szabadság hídon a villamospálya felújítása a vége felé közeledik. A kiskörúti villamosok újraindítása előtt elvégzik az itt található villamospálya felújítását. Ezek a munkálatok kezdődtek meg 2008. július 14-én az Astoria térségében.
A nyár vége felé megkezdődnek az évi nagyobb pályafelújítási munkák. Ennek első lépéseként 2008. augusztus 4-től felújítást végeznek a hűvösvölgyi vonalon. Első lépésben a Budagyöngyénél lévő vágánykapcsolat cseréjét végzik augusztus 4-11. között. Második lépésben Budagyöngye és Hűvösvölgy között dolgoznak augusztus 31-ig..

A szétszedett vágánykapcsolat Budagyöngyénél »

A következő nagyobb pályafelújítási munka a Haller utcában zajlik 2008. augusztus 18-szeptember 7. között a Nagyvárad tér és a Telepy utca között.

A BKV a Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében a 2008. évi tömegközlekedési változásokat két ütemben vezeti be. Az eredetileg éves szinten 10 milliárd forintot megtakarítani hivatott új paraméterkönyv költségcsökkentő hatása a végére mintegy 1 milliárdra apadt, egyúttal számos jó gondolat és szolgáltatásbővítés is megjelent. A változások első ütemét 2008. augusztus 21-től vezetik be. Típuscserét hajtanak végre a 17-es villamoson Ganz csuklósról KCSV-re. Az új járatszámozási koncepció miatt (ne legyen két azonos járatszámú különböző eszköz a fővárosban) a 30-as és 30A viszonylatok járatszámát 21-re és 21A-ra módosítják, a Fogaskerekű vasút pedig a 60-as viszonylatszámot kapja. A 21A villamos továbbra sem tud a Koppány utcáig közlekedni, Ferencváros kocsiszínnél fordul. Újdonság, hogy a Könyves Kálmán krt-Ferencváros vasútállomás szakaszt meghirdették utasszállításra. A Maglódi úti felesleges férőhelykapacitás csökkentése érdekében a 37-es villamos ezen túl csak hétköznap csúcsidőben közlekedik. Más időszakokban a 37A jár a Sörgyárig. A 28-ast kiritkítják, cserébe a 62-est meghosszabbítják a Liget tértől a Kőbányai úton keresztül a Népszínház utcába. Így a csökkenő férőhelyek a 28-as belső szakaszán visszapótlásra kerülnek. A 62-es mellett létrehoznak egy új, 62A viszonylatot is, mely a 62-es korábbi útvonalán jár, és a 62-essel együtt adja ki annak korábbi követését. Egyúttal a Mézeskalács tér végállomás neve ismét Rákospalota MÁV-telepre változik. A 41A Albertfalva, Forgalmi utca végállomásának új neve Budafok kocsiszín. Az 50-es villamoson megjelennek a Ganz csuklósok a Hannoveriek mellett, ugyanis a nyári kiiktatás csökkentésével szükséges többlet kocsikat a 42-es és 52-es július 1-jei típuscseréje miatt csak így tudják biztosítani. Az 59-es villamos kora reggel és késő este 59A jelzéssel csak Moszkva tér-Farkasrét között közlekedik. Mindezekkel párhuzamosan a legtöbb járat menetrendje is megváltozik.


21-es a Mester utcában

62A a Mázsa téren

62-es a Kőbányai úton

Újabb pályafelújítás kezdődik a Kőbányai úton 2008. szeptember 1-én. Az október 6-ig tartó munka során kicserélik az elavult és elhasználódott "c" rendszerű felépítményt a Kőbányai út 21. és a Könyves Kálmán körút között. Ezzel végre megszűnik a 2006. július 17. óta fennálló 940 m hosszú 10-es lassújel, mely a 28-as villamosnak jelentős menetidő-növekedést okozott.

A Kőbányai út egy használaton kívüli iparvágány-keresztezéssel »
A tanítási időszak beindításával és a kiiktatásos menetrend megszűntével 2008. szeptember 1-től ismét Ganz csuklósok járnak a 28-ason. A vonalat Baross kocsiszín helyett Ferencváros kocsiszín üzemelteti.

Kőbánya városközpontban »

A 2008. évi paraméterkönyvi változások II. ütemeként 2008. szeptember 6-tól hétvégén a 14-esre már csak iker Tátrát adnak ki 3 kocsis helyett, valamint megszűnik a 67V villamospótló autóbuszjárat, szerepét a meghosszabbított 5-ös busz veszi át. Ezzel a Thököly úti villamosközlekedés utolsó nyomai is eltűnőben vannak.

A budai főgyűjtőcsatorna építése miatt 2008. szeptember 20-tól korlátozni kell a rakparti villamosok közlekedését. A lezárás előtt egy ideiglenes visszafogóhelyet alakítottak ki a Jégverem utcánál. A 19-es, 41-es és 41A villamosok 20-tól már itt fordulnak vissza.

A Jégverem utcai ideiglenes végállomás »


Az M3 és M5(-M7-M1) autópályák közti kamionforgalom szeptember közepéig a Hungária körúton bonyolódott le és a Gyáli útnál szintben keresztezte az 1-es villamos pályáját. A rendkívüli terhelés következtében az útátjáró teljesen tönkrement, a villamospálya megsüllyedt. Cseréjére az M0 autópálya új szakaszának megnyitása után kerülhetett sor. A munkálatok ideje 2008. október 3-5. és 10-12.

A 4-es metró felszíni rendezési tervében szerepel a Móricz Zsigmond körtéren a Villányi úti és a Fehérvári úti vonalak közötti összekötővágányok megépítése. Ennek az lenne az értelme, hogy a metró átadása után a 47-es villamos Szabadság hídi csökkenő kapacitása a Fehéárvári úton a 61-es villamos meghosszabbításával kerüljön visszapótlásra. A munkálatokat két ütemben hajtják végre. Az első ütemre 2008. október 24-31. között került sor. Ekkor építették be a Bartók Béla úti vonalba a vágánykeresztezéseket. Bővebb információ erről itt található.

Két hétvégén pályafelújítást végeznek az 1-es villamos vonalán a Róbert Károly körúton a Csata utcai elleníveknél. A munkálatokra 2008. november 8-9, illetve 15-16. között kerül sor. A Bécsi út felé menő vágányon cserélik a pályát a Csata utcai ellenívek kezdetétől az Üteg utcáig.

A Villányi úti összekötés kiépítésének második ütemére 2008. november 10-december 5. között kerül sor. Ekkor a Móricz Zsigmond körtérnél a Fehérvári úti ágon van vágányzár. Itt a metróállomás építése miatti ideiglenes nyomvonalról a véglegesre épül át a villamospálya, egyúttal beépítik a Villányi úti összekötővágány kiágazási váltóit. Ezzel egyidőben a budai főgyűjtő csatorna építése is egy újabb fázisába érkezett. A rakparton a vágányzárat kiterjesztették a Döbrentei tér-Batthyány tér szakaszra is. A 19-es villamos nem közlekedik. A 18-56-os villamos Hűvösvölgytől a Kelenföldi pályaudvarhoz jár. Dél felől a Fehérvári úti viszonylatok csak a Bocskai útig jutnak el. Mindhárom járatot (18, 41, 56) Budafok kocsiszín üzemelteti, az 56-ost Tátra helyett Ganz csuklóssal. A 41A közlekedése szünetel. Bővebb információ erről itt található.
Két hétvégén pályafelújítást végeznek az Erzsébet királyné útján az Öv utca és a Miskolci út között 2008. november 14-16-án és 21-23-án.
2008. december 6-ára megépült az új kettős összekötővágány a Móricz Zsigmond körtéren a Fehérvári út és a Villányi út között. Ezt egyelőre csak üzemi kapcsolat céljára használják. A körtéren a Fehérvári úti pálya a metróállomás építése utáni végleges helyére került vissza. A 18-as és 56-os villamosok újra Hűvösvölgy és a dél-budai végállomások között közlekednek Tátra villamosokkal. A rakparti vágányzár miatt a 19-es villamos a Döbrentei térig közlekedik, a 41-es és 41A villamosok pedig ideiglenesen a Moszkva térre járnak.


A Szabadság híd 2008. december 20-i átadásával ismét jelentős változások történnek a villamosközlekedésben. Újra indul a korábban szünetelt 47-es és 49-es villamos, Ganz csuklós járművekkel a Kiskörúton a Deák Ferenc térig. A korábbiakhoz hasonlóan a 49-est Kelenföld, a 47-est pedig Kelenföld és Budafok kocsiszínek közösen üzemeltetik. A 18-as lerövidül Savoya park és a Moszkva tér közé. A 19-es villamos pedig a rakpart építése miatt szünetel, miután a Kelenföldi pu. felőli oldalon a forgalmat a 49-es lebonyolítja. A Fehérvári úti férőhelykínálat szűkössége miatt beindított 41A járat pedig a 47-es újraindulásával okafogyottá válik és megszűnik. Az éppen a Moszkva térig járó 41-es kocsikiadását Kelenföldtől Budafok kocsiszín veszi vissza. Az 56-os villamos szünetel, miután budafoki részét a 47-es, hűvösvölgyi szakaszát pedig a Móricz Zsigmond körtértől a Hűvösvölgyig hosszabbított 61-es veszi át. A 47-es és 49-es villamosok újraindulásához szükséges nagy mennyiségű Ganz csuklós villamost Ferencváros kocsiszínből irányítják át. Cserébe a hosszú 18-as és 56-os viszonylatokról felszabaduló Tátra járműveket Baross kocsiszínbe helyezik. Így e naptól a 28-as és 37-es villamosok kocsikiadását Ferencvárostól ismét Baross kocsiszín veszi vissza 2 kocsis Tátra villamosokkal.


Az új Kálvin téri megálló

Felújított pálya a Vámház körúton

Jobb oldalt még látszik a régi vágány

Hosszú idő után újra villamos a Szabadság hídon

Ismét Tátrák a 37-esen

A Hűvösvölgybe tartó 61-es

A 41-es végállomása a Moszkva téren

A 18-as is csak idáig jár
A Baross utcában a Baross kocsiszínbe vezető pálya a sok járműmozgás (ki- beállások és tolatások miatt) rendkívül elhasználódott, már hosszabb ideje 5-ös lassújel volt rá kitűzve. 2008. decemberben sor kerül a felújításra, azonban egyúttal kiépülnek belőle a Baross utcába vezető kiágazás keresztezési részei, így az a használaton kívüli szakasz az Orczy tér irányából megközelíthetetlenné válik.


2009.

A 4-es metró Baross téri állomásának építése és felszíni rendezési munkálatok miatt 2005-2009. között fokozatosan elbontják a tér teljes villamos vágányhálózatát.

A tér 2009. nyarán műholdfelvételen /www.maps.google.com/

Hosszú előkészítő folyamat lezárása képpen elkészült a közúti vasútak új F1-F2 Jelzési és Forgalmi utasítása, mely 2009. február 1-én lép hatályba. Ez váltja le az 1981. január 1. óta érvényben lévő korábbi utasításokat.

Ennek folyományaként több más kedvező változással egyetemben a villamosnál is bevezetik a feltételes megállókat. Ha nincs se le-, se felszálló, a villamos nem köteles megállni a megállóhelyeken. 2009. február 1-től ezt elsőként az 59, 59A vonalakon léptetik életbe. Később más vonalakra is kiterjesztik a rendszert.

2009. tavaszán folytatódik a Gubacsi úti villamospálya (előző évre tervezett) felújítása a Timót utca és a Szabadkai út között. A 2009. március 6-10. között sorra kerülő munkálatok során mintegy 120 m-en újul meg a pálya.

Folytatódik az Erzsébet királyné útján és a Kolozsvár utcában a villamospálya felújítása a Miskolci utca és a Darnó utca között. A 2009 március 17-31. közti időszakban a kifelé menő vágány a Miskolci utca-Darnó utca között teljes hosszában, míg a befelé jövő vágány a Darrnó utca-Öv utca szakaszon újul meg.

A budai főgyűjtő csatorna építése miatt lezárt rakparton 2009. márciusban megkezdik a villamosvágányok újjáépítését a Döbrentei tér-Batthyány tér szakaszon.
A 4-es metró Fővám téri állomásának építése miatt a 2-es villamos lezárt Fővám téri aluljárójában és közvetlen csatlakozásainál (a Havas utca és a Czuczor utca között) szintén megkezdik a villamospálya újjáépítését 2009. márciusban.

Az aluljáró északi kijáratánál már épülnek az új vágányok »

2008-ról áthúzódó beruházásképp Újpesten is folytatják a villamosvágányok felújítását. A 2009. április 4-15. közötti munka folyamán átépítik a pályát az István úton az Árpád út és a Lőrinc utca között, valamint elbontják a Szent István tér előtt 2007-ben létesített egyszerű vágánykapcsolatot.

Kitérőcserét végeznek a Döbrentei téren 2009. április 9-19. között.
Kitérőcserét végeznek Pesterzsébeten a Nagysándor József utca-Török Flóris utca torkolatában 2009. április 18-19. között.

Itt még a régi kitérő forgalomban »

2009. május 9-10, valamint május 16-17-én folytatják a Gubacsi úti pályafelújítást a Timót utca-Szabadkai út között. Itt a Kiskörút felújításakor kikerült használt nagypaneleket használják fel.

2009. június 27-én kicserélik a 28/37-es villamosok igen elhasználódott elágazó váltóját Újköztemető Kozma utcánál.

Újabb vágányzár az Erzsébet királyné útján 2009. június 27-28, valamint július 4-5. között. Erre a márciusi vágányzár alatt elkövetett minőségi hibák javítása miatt van szükség.
Csatornaépítéssel egybekötött pályafelújítás folyik 2009. június 27. és augusztus 15. között a 24-es villamos vonalán a Festetics utcában, valamint az Orczy úton az Elnök utca és a Nagyvárad tér között. Ennek keretében megszűnik a Festetics utcában a végállomás előtt lévő használaton kívüli egyszerű vágánykapcsolat.

Megkezdődik a Ganz csuklós járművek forgalmi állományból történő kivonása. 2009. július 1-én 3 járművet törölnek az állományból.

A selejtezett járművek egyike itt még forgalomban a 37B viszonylaton a Festetics utcában »

Részleges pályafelújítást végeznek 2009. július 13-28. között a 18-as villamos vonalán a Döbrentei tér és az Orvos utca között. A pályafelújítással egybekötve megújul több útátjáró is.

Aláverőgép munka közben a vonalon »

A budai főgyűjtő csatorna építése elérkezett abba a fázisba, hogy a budai rakparton 2009. július 31-én újraindulhat a villamosközlekedés. Ettől a naptól ismét közlekedik a 19-es villamos a Kelenföldi pályaudvar-Batthyány tér között, a 41-es villamosok pedig ismét Kamaraerdő és a Batthyány tér között járnak. A villamospálya a teljes szakaszon megújult, a Lánchíd és Ybl Miklós tér megállóhelyek pedig Clark Ádám tér néven összavonásra kerültek.

A régi Ybl téri megálló még UV-val »

2009. augusztus 1-19. között részleges pályafelújítást végeznek a Nagykörúton a Blaha Lujza tér és a Moszkva tér között. Ennek keretében elsősorban néhány ív és útátjáró felújítására kerül sor.

Felújítási munkák az Oktogonnál »

2009. augusztus 21-én kezdetét veszi a Margit híd már régóta tervezett felújítása. A közúti gépjárműforgalmat lezárják, de a közösségi közlekedést folyamatosan fenntartják. Ennek érdekében 2009. augusztus 21-október 5. között ideiglenes vágányokat építenek ki a déli oldalon, és 2009. október 6-tól ezen közlekednek a villamosok, max. 10 km/h sebességgel. A lelassult haladás miatt megnövekvő fordulóidő több szerelvény közlekedését teszi szükségessé, ezért újra megjelennek itt a csatolt Ganz szerelvények, melyek közöl a 4-es viszonylatra 6-ot Ferencváros kocsiszín küld forgalomba. A felújítás alatt a Margitsziget megállóhely ideiglenesen szünetel.



Folyik az ideiglenes pálya kiépítése Itt már bontják a régi pályát
A Jászai Mari tér felőli oldal
Vegyes forgalom csatolt Ganzokkal
Az új Forgalmi utasítás biztosította megállóhelyi áthaladás kihasználása és ezáltal menetidő-rövidítés elérése céljából 2009. augusztus 22-én típusváltás történik a 21-es és 21A viszonylatokon Ganz csuklósról KCSV-re. Az ehhez szükséges járműveket a 24-es viszonylatról veszik, ahova ezután visszatérnek a hagyományos Ganzok.

Megkezdődnek az előkészületek a 2007. június 23. óta kettévágott 2-es villamos összekötésére. 2009. október 17-30. között az északi ág közlekedése szünetel. Ezalatt pályafelújítást végeznek a lánchídi aluljáróban, valamint a Belgrád rakparton a Havas utca-Irányi utca között, továbbá elbontják a Havas utcai ideiglenes végállomást. A déli ágon a Boráros tér és a Czuczor utca között 2009. október 27-30. között tartanak vágányzárat az ideiglenes végállomás elbontása miatt.

A Fővám téri átépített megállóhely az átadás előtt »

Pályafelújítást végeznek a Mester utcában a Haller utca-Vágóhíd utca között 2009. október 24-november 15. között.

A 2-es villamos teljes vonalán 2009. október 31-én indul újra, a Fővám téri metróállomás építésének előrehaladtával. A 2A is újra indul. A KCSV típusú villamosok más vonalakra irányitásával a 2A-n ismét Ganzok közlekednek, míg a 2-esen vegyesen járnak Ganzok és KCSV-k.

A Mester utcai vágányzár idején is vegyesen járnak Ganzok és KCSV-k a 2-esen »

Pályafelújítás a 37-es vonalán a Pongrác úti híd és az Őrház között 2009. november 3-tól 29-ig. Ezalatt kiépítik a pályából a volt 29-es villamos használaton kívüli kiágazását.

                                               
A kiágazást az utóbbi időben már felhegesztették, felsővezeték sem volt fölötte, majd a felújítás alkalmával el is bontották.


 Ugrás:   1980-1989.   1990-1999.   2000.   2001.   2002.   2003.   2004.   2005.   2006.   2007.   2008.   2009.   2010-2019.   2020-2029. Vázlat mód

Vissza a kezdőlapra