|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Meglévő
kapcsolatok |
Megszűnt
kapcsolatok |
Angyalföld
kocsiszín |
Akna utca |
Budafok kocsiszín | Árpád híd |
Déli
pu. |
BNV |
Fehér úti főműhely | Budafok-Háros |
Ferencváros kocsiszín | Ganz gyár |
Sörgyár | Ganz-Mávag |
Horog utca | |
Kispest |
|
Lágymányos |
|
Marx tér |
|
|
Rákospalota-Újpest |
Révész utca |
Helyszín |
Kép |
Helyszínrajz |
Státusz |
Kialakítás |
Feladat |
További
képek |
Angyalföld kocsiszín |
Használható, üzemben |
Angyalföld kocsiszín hátsó
kapuján keresztül az ún "MÁV" vágányok kapcsolódnak Angyalföld MÁV
állomás tehervágány-csoportjához. A vasútállomáson több vágány is BKV
rendszerű felsővezetékkel részben villamosítva volt. |
Eredetileg a teherszállítás
céljára létesült. Itt adták át az újpesti üzemekbe érkező vasúti kocsik
nagy részét. Jelenleg esetenként villamosok Szentendrei múzeumba juttatásakor kap szerepet. |
Képtár |
||
Budafok kocsiszín |
Használható, üzemben |
Budafok kocsiszín hátsó
kapuján keresztül kapcsolódik az összekötővágány az Albertfalva
MÁV megállóhely melletti kiágazáshoz (korábban Budafok-Albertfalva
állomás rakodóvágányához, mely részben BKV rendszerrel villamosítva
volt). |
Eredetileg a teherszállítás
céljára létesült. Itt adták át a Fehérvári úti üzemekbe érkező vasúti
kocsikat, de ide érkeztek a Tátra villamosok is. Jelenleg esetenként nosztalgia villamosok forgalomba állításakor kap szerepet. |
Képtár |
||
Ferencváros kocsiszín |
Használható, üzemen kívül |
A csatlakozó vágány nem
közvetlenül a kocsiszínből, hanem a mellette lévő 020-as raktárból
ágazik ki és megy át Ferencváros MÁV állomásra. A 020-as raktár ki van
ürítve, eladása napirenden, a felsővezetékez leszerelték, így az
összeköttetés sorsa bizonytalan. |
Az összeköttetés célja
alapvetően a 020-as BKV raktárba anyagok szállítása volt nagyvasúton
keresztül. De fontos feladatot látott el a Combino villamosok
2006. évi érkezésekor is, melyeket a vasúti kocsikról itt helyeztek a
villamospályára. |
Képtár |
Helyszín |
Kép |
Helyszínrajz |
Státusz |
Kialakítás |
Feladat |
További képek |
Fehér úti főműhely |
Használható, üzemben |
A Fehér útról vezet be egy
villamosvágány a Főműhely területére, ahol a vágányhálózat össze van
kötve a metró járműtelep oldalában lévő közlekedővágánnyal. Ez a
közlekedővágány a főműhely és metrótelep kapcsolatát biztosítja a MÁV
Kőbánya teher pályaudvarával, a volt Törökőr HÉV tehetpályaudvaron
keresztül. |
Az összeköttetés a főműhely
mindkét irányú kapcsolatát hivatott biztosítani a vasút és a villamos
felé. Közvetlen átmenő menetek azonban itt nem közlekednek. |
Képtár |
||
Ganz gyár |
Megszűnt
1990. körül |
A Kőbányai útról egy vágány bekanyarodott a volt Ganz-Mávag telephelyre, ahol a kapun belül összeágazott a MÁV volt Józsefvárosi pályaudvaráról érkező iparvágánnyal a kis tolópad magasságában. | A vágány célja a volt Ganz-Mávag telephely és a BKV villamoshálózatának kapcsolata. Miután a rendszerváltás után a Ganz-Mávag tevékenysége drasztikusan lecsökkent, és létezett egy másik kapcsolat is, ezért ezt a vágányt felbontották. Ugyan a MÁV iparvágányon keresztül a BKV a MÁV-val is közvetlen összeköttetésbe került, de ilyen irányú menetek itt nem folytak. | |||
Ganz-Mávag |
Megszűnt
2013-ban |
A
Kőbányai útról egy vágány kanyarodott be a volt Ganz-Mávag telephelyre,
ahol a kapun belül
összeágazott a MÁV volt Józsefvárosi pályaudvaráról érkező
iparvágánnyal, és együtt vezettek a műhelyek előtti tolópadig. |
A vágány célja a volt Ganz-Mávag telephely és a BKV villamoshálózatának kapcsolata. Itt utóljára a 2-es metró szovjet kocsijainak felújításakor volt közlekedés. Jelenleg a Ganz-Mávag helyén még a Ganz-Vagon Kft működik, ezért a Kőbányai úti pályafelújítás után ezt a kapcsolatot egyelőre meghagyták. A MÁV iparvágányon keresztül a BKV a MÁV-val is közvetlen összeköttetésbe került, de ilyen irányú menetek itt nem folytak. | Képtár |
||
Horog
utca |
Megszűnt
1996.11.15-én |
A
Bihari úti villamospályából a Horog utcánál ágazott ki egy vágány, mely
bement a teherszállítás Horog utcai telepére. Erre a telepre vezetett
Kőbánya-Hízlaló MÁV állomásról is egy vágány. |
Ez
egy nagyon fontos összeköttetés volt a teherszállítás időszakában. A
környező ipartelepekre a MÁV-ról érkezett elegyet a BKV mozdonyai
továbbították ezen az összeköttetésen keresztül. |
Képtár |
Helyszín |
Kép |
Helyszínrajz |
Státusz |
Kialakítás |
Feladat |
További képek |
Akna
utca |
Megszűnt
2000. novemberében (már korábban használaton kívül volt) |
A
Maglódi úti villamospálya Akna utcai visszafogóhelyéből ágazott ki egy
vágány, mely az Akna utca mentén haladt végig, majd becsatlakozott a
MÁV téglagyári vontatóvágányába. |
Az
összekötővágányon keresztül az Akna utcai lerakótelepre szállítottak
építési törmeléket, valamint roncs kocsikat továbbítottak és tároltak
itt. |
Képtár |
||
Árpád
híd |
Megszűnt
az 1960-as években (1955-től funkcióját veszítette) |
Az
Árpád (akkoriban Sztálin) hídon lévő villamospályából ágazott ki egy
vágány, mely a MÁV Balparti körvasút Vizafogó-Angyalföld közti
szakaszába csatlakozott. |
Az
Újpesti vasúti híd 1945-ös felrobbantása után a dorogi szénmedence és a
pesti vasúthálózat kapcsolatát oly módon biztosították, hogy a
küldeményeket Óbuda (MÁV)-Filatorigát (HÉV)-Flórián tér
(villamos)-Sztálin híd-Angyalföld (MÁV) átmenetben továbbították a
vasúti híd 1955-ös újjáépítéséig. |
Képtár |
||
BNV |
Megszűnt
2009.11.30-án |
A
29-es villamos 1996-ban
üzemen kívül helyezett pályájából a MÁV Királyvágány keresztezését
követően
ágazik ki az összekötővágány, mely a MÁV Kőbánya-teher pályaudvarával
áll (ill. korábban a HÉV Törökőr teherpályaudvarával állt)
összeköttetésben. A 29-es kiágazását azonban 2009-ben egy
pályafelújítás során megszüntették, a MÁV keresztezéseket pedig
2015-ben kiépítették, így ez az üzemi kapcsolat is
megszűnt. |
Ennek
a kapcsolatnak a pontos célja
számomra ismeretlen. Feltételezem, hogy a Fehér úti főműhely második
kapcsolatát teremtették meg rajta keresztül a villamoshálózattal a
hosszú Fehér úti vágányzár idején 1984-ben. |
Képtár |
||
Budafok-Háros |
Megszűnt
1992-ben |
A
Nagytétényi úti villamospályából ágazott ki az összekötővágány, mely
Budafok-Háros (ma Háros) MÁV állomáshoz csatlakozott. |
A
budafoki és nagytétényi BKV iparvágányokra érkező elegyet ezen
keresztül továbbították. |
Képtár |
||
Déli pu. |
Üzemen kívül |
Az Alkotás utcai
villamospályából közvetlenül a Déli pályaudvar volt postai
vágánycsoportjához tartó vágány. |
Eredetileg a Jobbparti
Körvasút egyik kiindulópontja volt. Ezen keresztül lehetett eljutni
Kelenföld felől Óbudára a Duna keresztezése nélkül a HÉV és
villamosvágányokon. Később már csak a Ganz Villamossági Művek Kisrókus
utcai telepére továbbítottak rajta keresztül teherkocsikat. A gyár
elköltözése óta használaton kívül van. A Déli pályaudvar átépítésével
valószínűleg megszűnik. |
Képtár |
||
Lágymányos |
Megszűnt
1959-ben |
Az
Andor utcai vontatóvágány északi vége átjött a vasúti töltés alatt és
bekötésre került eleinte a Goldman György téren, később a Karinthy
Frigyes úton a villamospályába. |
Kezdetben
a szerepe a vasúti szerelvények Petőfi hídon történő közlekedtetésének
lehetővé tétele volt a háború alatt, majd az 1950-es években a
metróépítés földjének deponálása a lágymányosi lerakóba .
Vasút-villamos közti klasszikus átadóforgalom itt nem volt. |
|||
Rákospalota-Újpest |
Megszűnt:
1998.07.14-én |
A
Görgey Artúr utcából a Szilágyi utcába kanyarodó villamosvágányból
ágazott ki az összekötővágány, és behaladt Rákospalota-Újpest MÁV
állomásra. |
Rajta
keresztül érkezetek a vasúti kocsik a BKV iparvágánnyal kiszolgált
újpesti ipartelepek egy részébe. |
Képtár |
||
Révész utca |
Megszűnt:
1970-ben |
A
MÁV volt Vizafogó teherpályaudvarához csatlakozott a Révész fűtőművet
kiszolgáló iparvágány. Ebből ágazott ki Kőtér átmenettel egy BKV
összekötővágány a villamosvasút Drávai utcai vonalához. |
Kezdetben
a BSzKRt. által kiszolgált Révész fűtőmű iparvágánya miatt létesült.
Később az FVV többször próbálkozott a vizafogói iparvágányok egy
részének kiszolgálását a MÁV-tól átvenni, de nem járt sikerrel. |
|||
Sörgyár |
Használható, üzemben |
A Jászberényi úti
villamospálya Kőbányai Sörgyár előtti visszafogóhelyéből ágazik ki, és
köt be a MÁV Kőbánya felső pu. vágányaiba. |
Innen szállítják a
selejtezett villamoskocsikat a roncstelepre. A BKV továbbítja eddig a
pontig, majd a MÁV átveszi és betolja a FeFe telepére. |
Képtár |
Vissza az elejére