A belső teherszállítás általában a
BKV telephelyei között történik. Ezek a telephelyek többségükben a
különféle kocsiszínek, főműhelyek - amikkel egy
külön rész foglalkozik. Kisebb részben
azonban egyéb telephelyek, illetve BKV iparvágányok a lehetséges
célpontok. Jelen fejezet ez utóbbiakkal foglalkozik kicsit
részletesebben. Korábban a BKV iparvágányok száma jelentős volt,
mára ezek megszűntek.
A megkülönböztetés a
"telephelyi vágányok" és az "iparvágány" kategóriák közt nem mindig
egyértelmű.
Jelen feldolgozásban a fennmaradt iparvágány-kimutatásokat tekintettem
irányadónak.
A villamosvasút belső iparvágányai négy nagyobb csoportba sorolhatók:
erőművek,
garázsok,
raktárak,
egyéb telephelyek
kiszolgálói.
Áttekintő térkép az iparvágányokról.
Erőművek
Hajdanán a villamosvasút a villamosenergiát nem az elektromos
művektől vásárolta, hanem saját áramfejlesztő telepein maga állította
elő. Ezek a vállalat saját tulajdonában lévő erőművek általában
széntüzelésűek voltak. A vállalat belső szállításának részét képezte a
tüzelőanyag erőművekbe juttatása.
Ilyen erőművek voltak:
-
a Budafoki erőmű
-
a Damjanich utcai erőmű
-
a Kertész utcai telep
-
a Pálffy telep
-
a Révész utcai erőmű
A vállalat saját áramfejlesztése az 1930-as években megszűnt, az
iparvágányok egy részét más célokra még sokszor évtizedekig
megtartottál. Mára ez a szállítási forma a hozzá tartozó
iparvágányokkal teljesen megszűnt.
Garázsok
Az autóbusz ágazat a második világháborút követően jelentős
fejlődésnek indult. Az egyre-másra létesülő és bővülő
autóbuszgarázsokban végezték többek közt az autóbuszok üzemanyaggal
való feltöltését. Ehhez a szükséges gázolajat kezdetben iparvágányokon
tartálykocsikban juttatták el.
Ilyen garázsok voltak:
-
Fürst
-
Récsei
Mára ez a szállítási forma is teljes egészében megszűnt, a gázolajat
közúton, kamionokkal szállítják.
Raktárak
A
villamosvasút anyagok és eszközök nagyobb mennyiségű tárolására
különféle raktárakat tartott fenn. Ezek feltöltése, és az anyagok
szétosztása részben szintén a villamosvasúti belső szállítás feladata
volt. Ilyen raktárak:
-
02-es raktár
-
12-es raktár
Ezek közül a 02-es raktár a BKV legtovább fennmaradt ilyen
létesítménye, vagy a kimutatások szerint
"iparvágánya".
Egyéb telephelyek
A fenti három kategória egyikébe sem kifejezetten sorolható
telephelyek kerültek ebbe a kategóriába. Név szerint:
-
Akna utcai lerakótelep
-
Ferencváros
kocsiszín műhelyvágánya
-
Ferencváros telep
iparvágány-hálózata (felsővezeték telep)
-
Földalatti
Vasút Vállalat
(metróépítés) iparvágányai (Lágymányos, Szent Isván tér, Széna tér,
Vérmező)
-
Hámán Kató utcai kábeltelep
-
Béke téri pft. telep