A teherszállításon belül
megkülönböztethetünk belső és külső szállítást. A
belső szállítás (vagy "rezsi" szállítás) a BKV
saját céljából, saját eszközökkel (kocsiparkkal)
végzett anyag vagy eszköz szállítása. A külső
szállítás pedig szerződés alapján, külső
fuvaroztató felek (gyárak, ipartelepek)
megbízásából a nagyvasútra/-ról történő nagyvasúti
teherkocsi-továbbítást jelentett. A két típust
megkülönböztették még "kisteher" és "nagyteher"
néven is.
Külső szállítás
A külső szállítás során a villamosvasutat
üzemeltető vállalaton kívüli, ún. külső ügyfelek
megbízása alapján történt a megbízó, vagy a vasút
tulajdonában lévő nagyvasúti kocsik továbbítása.
Ehhez legtöbbször a fuvaroztató saját telephelyén
kiépített iparvágányt használták, mely nagyvasúti
kapcsolat hiányában a villamosvasúti vágányokon -
mint közvetítőn -, továbbá a MÁV-BKV kapcsolatokon
keresztül kapcsolódott a nagyvasúti hálózathoz.
Ilyenkor a villamosvasút a nagyvasút
"meghosszabbításaként" funkcionált, kihasználva
azt, hogy a villamosvonalak a város sok pontját
elérték, szemben a vasúttal. Természetesen az
ilyen "interoperábilis" szállítási mód számos
különleges intézkedést kívánt mind a
pályahálózattól, mind az üzemeltetőtől. Olyan
síneket és váltókat kellett beépíteni, mely a -
villamosvasúttól némileg eltérő - nagyvasúti
kerékprofilok használatát lehetővé tették, nem
beszélve a nagyobb űrszelvény-igényről. Különleges
tehermozdonyokra
is szükség volt, melyek nagyvasúti vonó- és
ütközőkészülékkel voltak felszerelve. Ezen kívül a
teherszállítás, mely az alapvetően
személyszállításra berendezkedett
villamosvasutaknál többé kevésbé mindig is
profilidegen tevékenység volt, általában
akadályozta és zavarta a vállalatok fő
tevékenységét, az utasok elszállítását. Az emiatt
keletkező konfliktusokat némileg enyhítette, hogy
a teherszállítás mindig is nyereséges
tevékenységnek számított a cégen belül, szemben a
személyszállítással.
Kiszolgálómenet
a Margit körúton 1996. júliusában /Fotó: Indóház,
Grätzer Ákos/
A fővárosi villamosvasutak
egészen az 1990-es évek második feléig folytattak
külső felek megbízásából teherszállítást. Ugyan a
BKV 1996. november 15-vel megszüntette ilyen
irányú tevékenységét, a villamosvonalakon a
teherszállítás mégis csak majd' egy évvel később,
1997. nyarán szűnt meg.
A következő oldalakon
megkísérelem áttekinteni a fővárosi
villamosvasutak külső szállítási tevékenységét, a
létrehozott iparvágányok segítségével.
|