A
teherszállításon
belül megkülönböztethetünk belső és külső
szállítást. A belső szállítás (vagy "rezsi" szállítás) a BKV saját
céljából, saját eszközökkel (kocsiparkkal) végzett anyag vagy
eszköz szállítása. A külső szállítás pedig szerződés alapján, külső
fuvaroztató felek (gyárak, ipartelepek) megbízásából a nagyvasútra/-ról
történő nagyvasúti teherkocsi-továbbítást jelentett. A két típust
megkülönböztették még "kisteher" és
"nagyteher" néven is.
Külső szállítás
A
külső szállítás során a
villamosvasutat üzemeltető vállalaton kívüli, ún. külső ügyfelek
megbízása alapján történt a megbízó, vagy a vasút tulajdonában lévő
nagyvasúti kocsik továbbítása. Ehhez legtöbbször a fuvaroztató saját
telephelyén kiépített iparvágányt használták, mely nagyvasúti kapcsolat
hiányában a villamosvasúti vágányokon - mint közvetítőn -, továbbá a MÁV-BKV kapcsolatokon keresztül
kapcsolódott a nagyvasúti hálózathoz. Ilyenkor a villamosvasút a
nagyvasút "meghosszabbításaként" funkcionált, kihasználva azt, hogy a
villamosvonalak a város sok pontját elérték, szemben a vasúttal.
Természetesen az ilyen "interoperábilis" szállítási mód számos
különleges intézkedést kívánt mind a pályahálózattól, mind az
üzemeltetőtől. Olyan síneket és váltókat kellett beépíteni, mely a -
villamosvasúttól némileg eltérő - nagyvasúti kerékprofilok használatát
lehetővé tették, nem beszélve a nagyobb űrszelvény-igényről. Különleges
tehermozdonyokra is szükség
volt, melyek nagyvasúti vonó- és ütközőkészülékkel voltak felszerelve.
Ezen kívül a teherszállítás, mely az alapvetően személyszállításra
berendezkedett villamosvasutaknál többé kevésbé mindig is profilidegen
tevékenység volt, általában akadályozta és zavarta a vállalatok fő
tevékenységét, az utasok elszállítását. Az emiatt keletkező
konfliktusokat némileg enyhítette, hogy a teherszállítás mindig is
nyereséges tevékenységnek számított a cégen belül, szemben a
személyszállítással.
Kiszolgálómenet a Margit
körúton 1996. júliusában /Fotó:
Indóház, Grätzer Ákos/
A fővárosi villamosvasutak egészen az
1990-es évek második
feléig folytattak külső felek megbízásából teherszállítást. Ugyan a BKV
1996. november 15-vel megszüntette ilyen
irányú tevékenységét, a villamosvonalakon a teherszállítás mégis csak
majd' egy évvel később, 1997. nyarán szűnt meg.
A következő oldalakon megkísérelem
áttekinteni a fővárosi villamosvasutak külső szállítási tevékenységét,
a létrehozott iparvágányok segítségével.
|