Kezdőlap








Teherszállítás









Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép



Iparvágányok I.
Teherkocsik








Béke téri pft.







A Béke téri pályafenntartási telep iparvágánya
Budapest XVIII. ker, Üllői út 684.
Megszűnt 1980-ban



A BSzKRt. kezelésében lévő Budapest-Szentlőrinci helyi érdekű Villamos Vasút (BLVV) 1929. november 15-én hosszabbította meg Üllői úti villamosvonalát a Szarvas csárdától a Vecsési határig (a mai Béke térig). Ezzel egy időben a vonal végpontján pályafenntartási telepet is létesített, amely a villamosvonal bal vágányához egy deltavágánnyal kapcsolódott, valamint egyszerű vágánykapcsolatok is épültek. A telepre befutó vágány az Üllői útra merőlegesen haladt és két csonkavágányra ágazott.


Elrendezési vázlat az építés idejéből

Az időnként vecsési pályafenntartási telepnek nevezett létesítmény vágányhálózatának elrendezése a II. világháborúig nem sokat változott.

   
Elrendezési vázlat 1944-ből, illetve 1947-ből

Ez az állapot az 1950-es évekig állt fenn.


Elrendezési vázlat 1952-ből

Az 1950-es években azután átépítették a pft. telep iparvágányát. Megszüntették a delta kezdőpont felőli végét az egyszerű vágánykapcsolattal együtt, valamint a két csonkavágány közül az egyiket elbontották.


Elrendezési vázlat 1961-ből

A telepen szabad téren különféle pályafenntartási anyagokat tároltak.


Légifotó a telephelyről 1965-ből

A fenti légifotón a delta másik, már elbontott ágának a nyoma még látszik.


Helyszínrajz az 1960-as évekből. A táblázat első felében szereplő kitérőket már elbontották

Ez az állapot azután hosszú ideig nem változott, mígnem a közúti szállítási mód előretörésével 1980. körül, még a Béke téri végállomás átépítése előtt, az iparvágányt elbontották. A telephelyet azonban továbbra is eredeti funkciójának megfelelően használták.


A telephely 2000. körül

A régi végállomási egyszerű vágánykapcsolat a mostani kettős vágánykpacsolat után helyezkedett el a végpont irányába, így előtte még elfért a kapuhoz vezető kiágazási váltó. A telephely látképe 2014-ben:
      




Ugyan az iparvágány már réges régen megszűnt, de a telephely még most is a BKV tulajdonában van.

Fotók: Fejes Balázs, Fentrol.hu, és ismeretlen szerző
Készítette:
Fejes Balázs 2022. február

Vissza az elejére