Mozdonyok a villamosvasutakon |
A budapesti villamosvasutak megindulásakor főleg az elővárosba kifutó vonalakat üzemeltető társaságok szereztek be villamos mozdonyokat. Ezek a korai típusok nagyrészt egyformák voltak: rövid kocsiszekrénnyel rendelkeztek, az vezetőállás-terük szűk volt, az indítóellenállásokat a mozdony orr-részébe tették. Kicsi és tömzsi alakjuk miatt ezek a mozdonyok a "béka" becenevet kapták.
Adatok gyártáskor és 1941-ben:
|
BBVV 1 |
BURV 3-4 |
|
---|---|---|---|
|
- (elbontva)1 |
7202-7203 |
|
|
Ganz (1899) |
MÁVAG (1902) |
|
|
|
5000 mm |
|
|
|
2400 mm |
|
|
|
1800 mm |
|
|
(BLVV 4: T 252) |
|
|
|
(2x35 LE2) |
|
|
|
villamosfék BLVV mozdonyokon: Westinghouse-fék (1941-ben Böcker légfék) |
villamosfék (1941-ben 7202-7203: Böcker légfék) |
villamosfék |
A 7200-as Debrecenbe került, a 203-as pályaszámot kapta meg. A DKV-nál új kocsiszekrényt és görgőscsapágyas futóművet kapott. A mozdony a mai napig megvan a DKV telepén.
A 7201-es mozdony Szegedre került 1951-ben, itt M II-es számot viselt. A mozdony 1968-ig volt itt üzemben, aztán elbontották.
|
|
A BURV 3-4-es mozdonyát néhány évvel később, 1902-ben rendelték. Ezen mozdonyok különlegessége volt, hogy már eredetileg is kétféle áramszedővel voltak felszerelve: rúdáramszedővel és csúszólapos líraszedővel. Noha a BÚR-vasúton már 1907-ben áttértek a líraszedők alkalmazására, a mozdonyokról a rúdáramszedőt csak 1912-13-ban szerelték le. Az iparvágányokon ugyanis gyakran csak később alakították át a vezetéket az egységes rendszerre. 1902-ben viszont már azért lehetett szükség a kétféle áramszedőre, mert a BURV mozdonyai szolgálták ki valószínűleg a BVKV Váci úti iparvágányait is.A BSzKRt. 1940-ben ezeknek a mozdonyoknak a 7202-7203-as pályaszámot adta. A mozdonyok közül az '50-es években a 7202-est valószínűleg selejtezték, a '60-as években azonban még megvolt a 7203-as. A mozdony ekkorra már ollós szedővel üzemelt, azonban továbbra is az Újpesti iparvágányokon teljesített szolgálatot. A járművet a '60-as évek végefelé selejtezhették.
|
||
|
|
A Budapest-Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút (BBVV) is rendelt vonalának megnyitásakor egy "béka" mozdonyt. Ennek a mozdonynak a legfőbb feladata az volt, hogy a vasúton érkező szénszállítmányokat a vasút telepén lévő erőműbe juttassa; de a vonalon üzemelt néhány iparvágány is. A mozdonynak ennek megfelelően nagyvasúti ütközője is volt.A mozdony rúdáramszedőjét 1908 után lecserélték.
Ez a mozdony még átkerült 1917-ben a BHÉV-hez (2001-es számon), de itt már nem sok munkát kapott. Ezért a szekrényét lebontották, alvázát hótolónak használták. Majd egy darut szereltek rá és 4041-es számon felsővezeték tartó oszlop állító kocsi lett belőle. Később a darut is leszerelték, és alacsony oldalfalú teherkocsiként és - mivel MÁV-os ütközői megmaradtak - közvetítőkocsiként használták. A kocsi 1952-ben a MÁV-BEV-hez került Xses 93040-es számon majd a 1958-ban vissza a BHÉV-hez 4001-es pályaszámmal. További sorsa ismeretlen (valószínűleg selejtezték).
Négy "béka" mozdonnyal rendelkezett a Budapest-Szentlőrinci Helyiérdekű Villamosvasút (BLVV), ezek pályaszáma BLVV 1-4 volt. Ebből a 4-est csak 1901-ben szállították le, ennek eltérő villamos berendezése is volt. A mozdonyokat tehervonatok, illetve hosszabb személyvonatok (munkásszállító vonatok) továbbítására használták.A '20-as években a mozdonyokat BLVV 301-304-re számozták át. 1940-ben pedig 7300-7303-as pályaszámot kaptak.
|
|
|
|
A 7301-es mozdonyt 1943-ban Nagyváradra adták el. Itt NVV 5-ös pályaszámot kapott. 1944-ben Debrecen légitámadása után a pályaudvar melletti kocsiszínben is sok kocsi elpusztult. Ezért ezt a mozdonyt átirányították Debrecenbe, amely villamosvállalata ugyanúgy a Magyar Vasútforgalmi Rt. tulajdonában volt, mint a nagyváradi üzem. Debrecenben 202-es számot kapott a mozdony. Itt üzemelt 1961-es selejtezéséig.
A megmaradt három BLVV eredetű béka mozdony különböző feladatokat kapott. A 7302-es a '40-es évektől a Füzesi főműhelybe volt beosztva tolatómozdonynak. Amikor az '50-es években a BSzKRt-t feldarabolták, a mozdony valószínűleg a javításokat végző önálló állami vállalathoz került. A képek szerint ekkor a MÁV-os sarokütköző nem volt már rajta. A mozdonyt 1974-ben selejtezték.A 7303-ast 1951-ben hivatalosan átadta a Fővárosi Vasútépítő Vállalatnak, amit szintén a BSzKRt. feldarabolásával válaszottak le külön üzemként. A mozdonyt Ferencváros forgalmi telep raktárvágányain és a Pirók Gyula főműhelyben használták tolatásra. A '60-as évek elején már nem volt meg.
1945 után megszűnt az utolsó, a FAV kocsiszínhez vezető alsóvezetékes vonal. Korábban a földalatti kocsijaihoz egy áramszedő hajós kiskocsit csatoltak. Ezután pedig a 7300-ast osztották be áramszedőnek - a kocsiszínbe beálló vonatot ugyanis a motorkocsiból vezették, de az áramot egy erősáramú csatlással vezették előre a mozdonytól. Kiálláskor a mozdony húzta a szerelvényt. A mozdony egyik oldaláról a nagyvasúti sarokütközőket leszerelték.
A '70-es évek elejére a 7300-as átkerült a Fogas telepére, és itt a 7020-ast pótolta: a pótkocsikat és a teherkocsikat rendezte a Fogas szerelvények elé. Ekkorra a mozdony másik oldaláról is leszerelték a sarokütközőt.
A mozdonyt a Fogaskerekű vasút 1973-as rekonstrukciója után is megtartották, 1975-ben a Közlekedési Múzeum védelme alá került. Sokáig azonban csak félreállítva állt. A járművet azonban üzemképesen helyreállították, 1998-ban a Szentendrei múzeumba került kiállításra.
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan
adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a
szerzőhöz, vagy a webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
[1] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György-
Régi
magyar villamosok
[2] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
[3] - A 100 éves budapesti villamosvasút története
- Lovász István táblázatai
[4] - K. Juhász Erzsébet, Keller László: Soroksári füzetek2.
- Helyiérdekű vasútunk
[5] - Járműállomány kimutatások: 1941, 1961-63.
[6] - Lovász István: Száz éve adták át a forgalomnak
a BLVV-t
[7] - 100 éve indult útjára a BBVV
Rövidítések: