Mozdonyok a villamosvasutakon |
Két nem önjáró hóseprőtípus üzemelt Budapesten. Az első a BKVT által használt egyirányú körbeforgatható hóseprők. A másik kétirányú típust a BHÉV 1925-ben szerezte be, melyek eredetileg nem voltak önjárók. Ez utóbbiakat azonban 1950 körül motorosra építették fel. Közülük egy - a 4011-es - megszakításokkal néhány évig a villamosvasút állományába is tartozott.
Eredeti és 1941-es adatok:
|
|
|
---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A BKVT Kelenföldi műhelye 1901-ben gyártott egy-, majd 1902-ben hét nem önjáró hóseprőt. Ezen kocsik pályaszáma BKVT 2-8 volt. A hóseprők szerkezete úgy volt kialakítva, hogy seprő az alváz körül körbeforgatható volt. Ennek megfelelően be kellett állítani a seprőt a megfelelő irányba, és a járművet egy motoros kocsival tolni kellett. A kocsin lévő áramszedő csak a seprőmotor meghajtására szolgált.A 8-as seprőt átadták a BURV-nak, ott eredetileg pályaszám nélküli, majd 1-es számon került állományba 1922 előtt. A BSzKRt. a 2-7-esnek 7101-7106-os számot adott. A BURV 1-est csak 1940-ben számozták be 7250-re. 1958-ban módosították pályaszámát 7107-re.
1953-ban ezek a gépek "ihlették" a Dózsa főműhelyt, hogy egy ilyen kialakítású új hóseprőt gyártson Miskolcra. Ez lett az MKV M2-es járműve. 1998-ban selejtezték, de megőrizték, Szentendrén van jelenleg kiállítva. A nem önjáró hóseprők közül majdnem az összeset a '60-as évek közepén selejtezték, a 7070-es sorozatú BSzKRt-s mukik hóseprővé átépítése után.
|
|
|
|
1964-ben a 7107-est ideiglenesen 7101-esre számozták, majd 1964-ben eladták Debrecenbe, ahol DKV 400-as számot kapott. Itt 1969-ben selejtezték.
|
|
Hóseprők állomásítása 1963-ban:
pályaszám és eredet kocsiszín 7015-7018
BVVV-s mukiból átépített hóseprőVágóhíd 7070-7073, 7076, 7079
BSzKRt-os eredetű mukiból átépített hóseprőKelenföld, Száva, Zugló, Füzesi (?), Ferencváros, Vágóhíd 7101, 7103-7106, 7107
nem önjáró, alváza körül körbeforgatható, BKVT eredetű hóseprőkSzépilona, Kelenföld, Száva, Óbuda, Baross, Angyalföld 7111
BHÉV eredetű nagy hóseprő (önjáróvá építve)Budafok 7112-7114
BVVV eredetű, BSzKRt. által átépített hóseprőÚjpest, Kelenföld, Baross 7115-7116
BVVV eredetű hóseprőFerencváros, Zugló 7117
acélvázas hóseprőHungária 7118
volt BLVV-s hóseprőKispest
1925-ben a BHÉV három nem önjáró hóseprőt vásárolt a közúti szakaszok tisztán tartására. A 4011-es a budafoki vonalcsoportra, a 4012-es a rákosszentmihályi vonalra, a 4013-ast pedig a pesterzsébeti vonal takarítására szerezték be. A járműveken csak kefehajtó motor volt felszerelve, de egy másik járműnek kellett tolnia őket. A BHÉV L Hs típusjelet osztott ki nekik.1948-ban Cinkotán a 4012-est, 1950-ben pedig Budafokon a 4011, 4013-ast szerelték fel TS 100-as vontatómotorokkal, így önjáróvá váltak a járművek. (A TS 100-as motorokat az M III-as motorkocsik ikresítéséből nyerték.) A MÁV 1952-ben átvette a két MÁV-BEV vonalra került hóseprőt: a 4012-4013-ból V 24.001-002 lett.
A 4011-es 1952-től FVV tulajdonú lett: itt először 7500-as, majd 7090-es lett. 1958-ban visszakerült a BHÉV-hez, immáron L 2011-es számon. Majd 1963-ban - a budafoki vonal másodszori visszaadásával - ismét az FVV-hez került, ezúttal 7111-es számon. A két MÁV-os hóseprő-mozdony 1958-ban szintén visszakerült a BHÉV-hez: L 2012-2013-as pályaszámokat kaptak. A későbbi felújítások során a járművek TC 7,5/14 - 1100 V-os motort kaptak. A 2011-es seprő a BKV alatt visszakerült a HÉV-re: a '90-es években már javarészt a Csepeli vonalra volt beosztva.
Ezeket a hóseprőket könyv szerint 1997-ben selejtezték, azonban a rákövetkezendő pár évben havazás esetén néha ismételten üzembe helyezték őket. 2001-re azonban végül kettőt elbontottak, a hardmadik 2011-es hóseprőt pedig a Szentendrei múzeumban állították ki.
Azzal együtt, hogy a három hóseprő hasonló méretű, berendezéseikben eltérések voltak. A 2011-es eredetileg a budafoki vonalcsoporton közlekedett, ennek megfelelően az itt általánosan használt Knorr III-as fékrendszerrel volt felszerelve. A másik két seprő a BHÉV-en a '20-as években használt Knorr IV-es fékkel volt ellátva. Ez a két féktípus hasonló működésű volt, mindkettő közvetlen működésű volt, biztonsági légvezetékkel. A 2012-est azonban a '40-es években valószínűleg átalakították, ugyanis a gödöllői vonalon áttértek a Lambertsen fékrendszerre, valószínűleg ez történt a 2012-essel is. Ennek a rendszernek megfelelően a két-két fékvezetékek a kocsi homlokfalának szélére került.
A 2011-esen és a 2013-ason azonban a két légvezeték középen volt elhelyezve: ezeken még valószínűleg továbbra is a közvetlen működésű biztonsági vezetékes Knorr III-as vagy Knorr IV-es rendszer üzemel. A 2011-esen lehet, hogy szintén már Knorr IV üzemel.
BHÉV hóseprő állomásítások 1999-ben:
pályaszám kocsiszín 2011 Csepel 2012 Ráckeve 2013 Dunaharaszti 2014 Szentendre 2015 Cinkota
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan
adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a
szerzőhöz, vagy a webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
[1] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György-
Régi
magyar villamosok
[2] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
[3] - A 100 éves budapesti villamosvasút története -
Lovász István táblázatai
[4] - K. Juhász Erzsébet, Keller László: Soroksári füzetek
2. - Helyiérdekű vasútunk
[5] - Járműállomány kimutatások: 1941, 1961-63.