Mozdonyok a villamosvasutakon |
Kezdetektől fogva a havazás forgalmi zavarokat okozott. Nem véletelen, hogy egy-két év után megépült az első önjáró hóseprő a BVV-nél.Eredeti és 1941-es adatai (BVV 1,2, BKVT 1 lebontva, a 3-5 átépítve):
|
BVV 2 |
BVVV 6-8, BLVV 1 |
|
|
---|---|---|---|---|
|
- |
7115-7117, 7350 |
|
|
|
... (1897) |
BVVV főműhely (1912) |
(a BVVV 3-5 újraépítése ) |
(? 1903) |
(sz: szekrényhossz) |
sz: 2500 mm |
7800 mm |
|
8250 mm |
|
|
2230 mm, 2240 mm |
|
2600 mm |
|
1490 mm |
2500 mm |
|
1700 mm |
|
LDo |
D 58 W |
|
SH1 |
|
2x16 LE |
2x35 LE |
|
2x30 LE1 |
|
|
GH 2401, SH1 |
|
SH1 |
|
|
..., 30LE |
|
30 LE |
A BVV 1-es számú hóseprője egy egymotoros, fedett kivitelű jármű volt. Eredetileg csak alsóvezetékes szedővel volt ellátva. Nem említik sehol - de a kép alapján úgy tűnik számomra, hogy nem lehetett a seprőmotorokat elfordítani. Úgy tűnik, hogy úgy állították be a két seprőmotort, hogy az alsóvezetékkel ellentétes oldalra hányta a havat. A képen megfigyelhető, hogy a hóseprő távolabbi oldalán egy-egy beugró is volt két oldalt, az oldalfal meghosszabbításaként.A BSzKRt. átvette a járművet, 7110-es pályaszámot kapott. Arról nincs adat, hogy használták is volna, ha igen, felsővezetékes áramszedővel kellett ellátni. 1941-ben selejtezték.
Később nyitott teherkocsi, illetve közvetítőkocsi lett az alvázából. A kocsinak nem voltak MÁV-os sarokütközője, helyette a négy sarka volt megerősítve. A Füzesi főműhelyben használták a felújított nagyvasúti kocsik tolatásához.
Átépítése után 8132, majd 1952-ben 8640-es pályaszámot kapott. 1958-ban a BHÉV átvette, 4491-es számot kapott.
A BVVV hét felsővezetékről is üzemelő hóseprőt gyártott házilagosan. A járművek fedett kivitelűek voltak, a szekrényük hasonlóak lehettek, de a főbb méreteik eltértek. Pályaszámaik BVVV 3-8, illetve BLVV 1 volt. (A BLVV az 1900-as évek közepétől a BVVV érdekkörébe tartozott.)A BSzKRt. a BVVV 3-8-as hóseprőknek sorban 7112-7117-es számot adott. 1927-ben a 7112-7114-es hóseprőket a BSzKRt. felújítás helyett teljesen lebontotta, és - az eredeti jármű alkatrészeinek a felhasználásával - újjáépítette.
1940-ben a BLVV 1-es hóseprője 7350-es pályaszámot kapott. 1954 körül a jármű 7118-as pályaszámú lett.
A BVVV eredetű hóseprőket a '60-as évek közepéig - végéig használhatták, majd elbontották őket.
A BKVT 1-es "nagy hóseprő"-je egy önjáró jármű volt. Ez a jármű a BKVT idején - tudomásom szerint - eltűnt a kimutatásokból. Majd egy új járművet építettek egyes kimutatások szerint 1903 körül.Az alanti képen látható hóseprő valószínűleg ez utóbbi állapotot mutatja. A hóseprő egy használt Drezdai-alvázakra volt építve. A kocsi vezetőállása nyitott volt - a képen látható, hogy elől egy védőpalánk mögött volt a kontroller elhelyezve. Eszerint ennek a seprőnek az üzemeltetése is elég megpróbáltató feladat lehetett.
Ezt a hóseprőt 7100-as számon átvette a BSzKRt., melyet 1945 körül selejtezték.
|
|
|
|
Hóseprők állomásítása 1963-ban:
pályaszám és eredet kocsiszín 7015-7018
BVVV-s mukiból átépített hóseprőVágóhíd 7070-7073, 7076, 7079
BSzKRt-os eredetű mukiból átépített hóseprőKelenföld, Száva, Zugló, Füzesi (?), Ferencváros, Vágóhíd 7101, 7103-7106, 7107
nem önjáró, alváza körül körbeforgatható, BKVT eredetű hóseprőkSzépilona, Kelenföld, Száva, Óbuda, Baross, Angyalföld 7111
BHÉV eredetű nagy hóseprő (önjáróvá építve)Budafok 7112-7114
BVVV eredetű, BSzKRt. által átépített hóseprőÚjpest, Kelenföld, Baross 7115-7116
BVVV eredetű hóseprőFerencváros, Zugló 7117
acélvázas hóseprőHungária 7118
volt BLVV-s hóseprőKispest
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan
adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a
szerzőhöz, vagy a webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György-
Régi magyar villamosok
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
A 100 éves budapesti villamosvasút története - Lovász
István táblázatai
Járműállomány kimutatások: 1941, 1961-63.