Gőzmozdonyok a budapesti villamosvasutaknál |
Tartalomjegyzék:A Köztemetői vasút mozdonyai
A BURV Újpest nevű mozdonya
A Kőbányai Iparvasút mozdonyai
1891-ben megépült a BVV egyetlen gőzmozdonyos vasútvonala, a mai 37-es villamos vonalán a Rókus kórház és az Új köztemető között, egy szárnyvonallal a Korponai utcán keresztül a Liget térig (ez lett a későbbi 36-os villamosvonal). A négy tartalék gőzmozdonyt a BVV a mozdonyokat átirányította az új vasútra. Később két további mozdony került a vasútra, ám mivel 1893-ban már villamosították is a vonalat, a 6-ost már nem is vették üzembe.
A gőzmozdonyokat a BVV 1900 körül eladta, az ismertek Magyarországon kívülre kerültek (a 2, 3-as Ostravába, a 4-es Zieditzbe).
pályaszám 1, 2 3, 4 5 6 gyártó - típus MÁV gépgyár 264 szerkezet MÁV gépgyár 266 szerkezet MÁV gépgyár 269 szerkezet Henschel gyártási év 1890. 1890. 1893. 1893. gyártási szám 301, 302 327, 328 553 3802 tengelytáv 1450 mm 1450 mm 1450 mm ...
|
|
|
|
A környékbeli ipartelepek nyomására az időközben csődbement vasutat a főváros megváltotta, és üzemelését a BSzKRt-re bízta. A vasútforgalom 1948 áprilisától indult meg újra. Ekkor két mozdony volt állományban, 1-2-as pályaszámon, ezek a járművek eredeti pályaszámaikat megtartva kerültek a BSzKRt. állományába. Ezek a mozdonyok már nem az eredeti gőztramwayok voltak, hanem rövid szertartályos mozdonyok, melyek 1927-ben kerültek a Kőbányai Iparvasútra.
A két, BSzKRt. állományába került mozdony életútja a következő volt. A MÁV 555 -> 5141 -> 20,009-es mozdonya 1918-ban az Esztergom-Szászvári Szénbánya Rt.-nek lett eladva, ezután került a Kőbányai Iparvasútra 1927-ben, 1II-es pályaszámon. A MÁV 557 -> 5143 -> 20,011-es mozdonyát pedig 1927-ben közvetlenül a MÁV-tól vette át az iparvasút, 2II-es pályaszámmal.
pályaszám 1II 2II 3
(a BSzKRt. állományába már nem került be)gyártó - típus MÁV gépgyár 112-es szerkezet MÁV gépgyár 112-es szerkezet MÁV gépgyár 2610-es szerkezet gyártási év 1882. 1883. 1893. gyártási szám 54 56 554 tengelytáv 2400 mm 2400 mm 1450 mm ütközők közötti hossz 6420 mm 6420 mm 5590 mm
A két gőzmozdony az államosítás után a Fővárosi Villamosvasút állományába
került. Az '50-es években a meglévő vontatóvágányok felhasználásával és
villamosításával tervezték meg a 13-as villamos első szakaszát, melyet
végül 1955-ben adtak át a Mázsa tér és az Üllői út között. Ekkor kezdődött
meg az iparvágányok villamosítása is, amivel 1956-ig végeztek is. Az ezzel
feleslegessé vált két mozdonyt így 1956 januárjában az FVV eladta a Zagyvaapátfalvai
Üveggyár számára, ahol még pár évig szolgálatban voltak.
|
|||
|
dr. Gyulai Géza
|
||
|
|
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok
esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy
a webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
[1] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György
- Régi magyar villamosok
[2] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
[3] - A 100 éves budapesti villamosvasút története -
Lovász István táblázatai
[4] - K. Juhász Erzsébet: A kőbányai gőzmodonyú vontató
iparvasútról, Városi Közlekedés 95/6., 374.o.