|
Legújabb változások a budapesti
villamosközlekedésben |
|
2015. szeptember 17-én 13 órától részleges típuscsere történt a 3-as
vonalon, 2db TW6000-es helyett az újonnan beszerzett CAF Urbos 3
típusú villamosok álltak forgalomba. Az új típus a következő
hónapokban folyamatosan váltja ki a régi kocsikat.
|
fotó: Friedl Ferenc
|
2015. június 16-ától típuscsere történt a 19-es és a 41-es vonalon,
Ganz csuklósok helyett ezentúl csatolt T5C5 kocsik közlekednek.
Egyidejűleg új megállóhelypár létesült a 18-as, 19-es és 41-es
vonalakon az Erzsébet hídnál, Rudas Gyógyfürdő néven.
2015. március 16-án 12 órától megindult a
forgalom az 1-es új, Közvágóhíd - Fehérvári út közötti
szakaszán, így a villamosok a Bécsi út / Vörösvári út - Etele út
/ Fehérvári út végállomások között közlekednek. Az 1A viszonylat
ezzel együtt megszűnt.
2014. október 30-ától a 19-es és 41-es Várkert rakparton lévő,
Döbrentei tér nevű megállóhelypárját áthelyezték a Batthyány tér
irányába 130 méterrel. November 10-étől a megállók új neve: Várkert
Bazár.
2014. március 29-étől 48-as jelzéssel új viszonylat indult a Deák
Ferenc tér - Savoya Park között, amely csak hétvégi napokon
közlekedik.
2013. február 22-ével lezárult a 2A viszonylat közel 40 éves
története. A már csak munkanap reggeli csúcsidőben közlekedett 2A
ezen a napon járt utoljára, a következő munkanaptól az ide beosztott
kocsik is a 2-esre kerültek, amely ezáltal jóval sűrűbben
közlekedik.
A 2011-es év folyamán számos budapesti közterületnév megváltozott,
ami a villamosmegállók és végállomások elnevezését is érintette. A
közterületnevek miatti változásokon túl több csomópontban a megállók
egységes elnevezésére került sor. A lényegesebb változásokat az
alábbiakban foglaljuk össze:
Régi név
|
Új név
|
Érintett villamosvonalak
|
|
|
|
Roosevelt tér
|
Széchenyi István tér
|
2, 2A
|
Moszkva tér M
|
Széll Kálmán tér M
|
4, 6, 18, 59, 59A, 61
|
Stadionok M
|
Puskás Ferenc Stadion M
|
1, 1A
|
Köztársaság tér
|
II. János Pál pápa tér
|
28, 28A, 37, 37A, 62
|
Ferenc körút* M
|
Corvin-negyed M
|
4, 6
|
Árpád híd* H
|
Szentlélek tér H
|
1, 1A
|
Bocskai út*
|
Újbuda-központ
|
4, 18, 41, 47
|
Baross utca*
|
Harminckettesek tere
|
4, 6
|
Lágymányosi híd
|
Rákóczi híd
|
1, 2, 24
|
Bertalan Lajos utca*
|
Gárdonyi tér
|
18, 19, 41, 47, 49
|
Fogarasi út*
|
Pongrátz Gergely tér
|
3, 62, 62A
|
* megmaradt
közterületnévként
|
2011. május 1-jétől a 6-os folyamatos üzemben, éjjel-nappal
közlekedik, járműtípusa, útvonala és megállóhelyei változatlanok. A
906-os éjszakai autóbuszjárat megszűnik.
2011. május 1-jétől a 21-es és 21A új, 51, 51A viszonylatszámmal és
TW6000-es típusú járművekkel közlekedik, útvonaluk változatlan.
Egyidejűleg a Földváry utcai - peron nélküli - megállóhely megszűnt,
pótlására új megállóhely létesült kiemelt szegélyű peronnal a Hentes
utcánál. Az átszámozás a 90-es autóbusz 21-esre történő
visszaszámozása miatt vált szükségessé.
2011. május 1-jétől az Új köztemető Izraelita temető jobb
kiszolgálása érdekében a nyitva tartási időben a 28-as jár ki
Izraelita temető végállomásig, az üzemidő többi részében 28A
jelzéssel továbbra is Új köztemető, Kozma utca végállomásig jár a
viszonylat. Ezzel egyidőben a hétköznapi csúcsidőkben közlekedő
37-es az Új köztemető, Kozma utcáig rövidül, a Sörgyárig közlekedő
37A-t a változás nem érinti.
2009. július 31-étől a 19-es és a 41-es budai dunaparti vonalán a
forgalom gyorsítása érdekében a kevésbé kihasznált Lánchíd és Ybl
Miklós tér megállóhelyeket összevonták, és Clark Ádám tér néven a
hídtól délre üzemeltetik.
2008. augusztus 21-étől az egy éve a Szent János kórházig
meghosszabbított 59-es kocsijai 21 óra után, valamint hétvégi
napokon 7.30 előtt csak Farkasrét és Moszkva tér között közlekednek,
59A jelzéssel.
2008. augusztus 21-étől meghosszabbodott a 62-es a Blaha Lujza
térig. Az ezután csak csúcsidőben közlekedő járat a Liget téri
megállóhely után a 28-as vonalán éri el új végállomását. Csúcsidőn
kívül a szerelvények az eredeti útvonalon és végállomások között 62A
jelzéssel közlekednek.
2008. augusztus 21-étől a 30-as villamos változatlan útvonalon 21-es
jelzéssel közlekedik. A 30A új jelzése: 21A. A menetrend is
módosult, az alapjárat lényegesen sűrűbb, de üzemideje rövidebb. A
betétjárat csak az alapjárat üzemidején kívül közlekedik. A 21A
végállomása egyelőre a Ferencváros kocsiszín maradt, de a feltételek
teljesülése esetén a Koppány utca megállóhelyig fog közlekedni. Az
átszámozás az azonos jelzésű autóbusztól való könnyebb
megkülönböztethetőség érdekében történt.
|
=>
|
|
2007. augusztus 20-ával lezárult az UV típusú villamosok menetrend
szerinti közlekedésének fejezete. A 47-es vonal, amelyen utolsóként
közlekedtek, a Szabadság híd felújítása miatt szünetel, az ide
beosztott UV-kat kivonták a forgalomból. A hídfelújítás után a 47-es
várhatóan Ganz típussal indul majd újra. Az UV-k közül néhány
szerelvényt üzemképesen félreállítottak, és az ígéretek szerint a -
szükséges feltételek teljesülése esetén - nosztalgiajáratot
indítanak majd velük.
2007. augusztus 21-étől kb. másfél évre lezárták a Szabadság hidat
felújítás miatt, emiatt a 47-es és 49-es vonalakon szünetel a
közlekedés. A 18-as meghosszabbodott Hűvösvölgyig, az 56-os
Hűvösvölgytől a Krisztina körút és a Fehérvári út érintésével
Budafok, Városház térig közlekedik, az 59-es pedig a Moszkva tér
helyett a Szent János kórházig jár. Új viszonylat indult 41A
jelzéssel Batthyány tér - Albertfalva, Forgalmi utca között, a
118-as villamos pedig megszűnt. Az intézkedések célja - a hídlezárás
miatti terelés mellett - többek között a Moszkva téri végállomások
számának csökkentése átmérős, a korábbinál több közvetlen
kapcsolatot adó viszonylatok létrehozásával. Az új forgalmi rendben
Albertfalva kitérő végállomási funkciója is szünetel.
2007. augusztus 18-ától típuscsere történt a 28-as vonalon, a T5C5
szerelvények helyett Ganz csuklós villamosok közlekednek. A
típuscsere a Szabadság híd lezárásához kapcsolódó forgalmi rend
kialakítása érdekében vált szükségessé, a 28-asról felszabaduló T5C5
szerelvényeket Budafoki kocsiszínbe helyezték, ahonnan a jelentősen
meghosszabbodott 18-as és 56-os vonalakra állnak forgalomba.
2007. július 23-ától típuscsere történt a 41-es vonalon, az UV
szerelvények helyett Ganz csuklós villamosok közlekednek.
2007. május 8-ától teljes a típuscsere a nagykörúti 4-es és 6-os
vonalakon. A csatolt Ganz csuklós szerelvényeket teljes üzemidőben
felváltották a Combino villamosok.
2007. április 2-ától típuscsere történt a 49-es vonalon, az UV
szerelvények helyett Ganz csuklós villamosok közlekednek.
2006. november 13-ától típuscsere történt a 19-es vonalon, az UV
szerelvények helyett Ganz csuklós villamosok közlekednek. A
feleslegessé váló UV-kocsik selejtezésre kerülnek. (Vesd össze: Mándy Iván: A villamos -
részlet)
2006. szeptember 18-ától 1 megállónyival rövidült a 42-es vonal.
Közműépítés miatt a Tulipán utca - Tóth Árpád utca - Endresz György
utca nyomvonalon ideiglenesen szünetel a közlekedés, és
információink szerint az eredeti forgalmi rend a vágányzár után sem
áll már vissza. A vonal új végállomásaként a Tulipán utca nevű
megállóhelyet jelölték ki az Ady Endre úton.
|
|
|
Tulipán
utca
|
Tóth
Árpád utca
|
Endresz
György utca
|
2006. augusztus 1-jétől típuscsere történt a 42-es és az 52-es
vonalon. Az UV-k helyett Ganz csuklós járművek közlekednek.
|
|
|
Fotók: Fejes Balázs
|
2006. július 1-jétől megkezdődött a típuscsere a 4-es és 6-os
vonalon. A csatolt Ganz csuklós járműveket folyamatosan váltják fel
az új beszerzésű Combino villamosok. A Nagykörútról kivonásra kerülő
Ganz csuklósok a 19, 41, 42, 47, 49, 52-es vonalakon váltják fel az
UV típus még forgalomban lévő járműveit.
2006. május 19-én üzemzárással megszűnt a forgalom a 6-os villamos
Móricz Zsigmond körtéri végállomási hurokvágányán. A Siroki utca -
Váli utca - Móricz Zsigmond körtér útvonal helyett - a vágányépítési
munkák után - a Karinthy Frigyes úton létesülő új kétvágányos
fejvégállomáson fordulnak vissza a szerelvények.
2006. április
2-ától az Újpesti Sporttelep és a IV. kerületi Önkormányzat kérése
alapján új megállóhely létesült Atlétikai Stadion elnevezéssel a
14-es villamos vonalán a Fóti út és az Óceánárok utca között.
|
fotó: Fejes
Balázs
|
2005. november 23-ától a 3-as és 52-es vonalak Köteles utca
elnevezésű megállóhelye - kihasználatlanság miatt, a forgalom
gyorsítása érdekében - mindkét irányban megszűnt.
2005. november 14-én 10 órától helyezték üzembe a 41-es villamos
vonalán azt az új megállóhelypárt, amelyet a Kőérberek Tóváros néven
épülő lakópark és sportlétesítmény tömegközlekedési kiszolgálására
létesítettek a Balatoni út és a Fülőke utca (volt Kőér-berki út)
megállóhelyek között.
2005. szeptember 24-étől megszűnt
Újpesten a 12-es és 14-es vonalán a Szilágyi utca elnevezésű
megállóhelypár. Az igen csekély utasforgalmú megálló
megszüntetésére a Szilágyi utcai vágányok átépítése, valamint a
Fóti út és az Óceánárok utca között várhatóan 2006. áprilisában
elkészülő új megállópár létesítése nyújtott lehetőséget.
|
Fotó: Fejes Balázs
|
2005. szeptember 1-jétől rövidült a 37A,
csak a Blaha Lujza tér - Sörgyár között közlekedik. A módosításra a
teljes éjszakai autóbuszhálózat újjászervezése keretében került sor,
a rövidítéssel megtakarított üzemköltséget az éjszakai hálózat
bővítésére fordították.
2005. július 4-étől
rövidült a 30-as, 12 év után
ismét Ferenc körút és Pesterzsébet,
Nagysándor József utca között közlekedik. A módosításra a
pesterzsébeti tömegközlekedési hálózat korrekciója miatt került sor,
a rövidítéssel megtakarított üzemköltséget túlzsúfolt
autóbuszjáratok sűrítésére fordították. Az intézkedés nyomán
vágányszakaszt nem hagytak fel, a Nagysándor József utca -
Pacsirtatelep közötti hurokban az 52-es
változatlanul közlekedik.
2005. február 1-jétől a Savoya Park bevásárló-
és szórakoztatóközpont tömegközlekedési kiszolgálására
meghosszabbodott a 18-as vonal. A 600m hosszú új villamospálya a
Budafoki kocsiszínnél ágazik ki a Fehérvári úti vonalból, majd azt
külön szintben keresztezve a főbejáratig vezet.
A változással egyidőben a 118-as viszonylat üzemideje módosult, a
délutáni csúcsidőben is közlekedik. [Új
menetrend]
2003. november 1-jétől a 41-es a Kamaraerdő -
Batthyány tér között jár.
A Móricz Zsigmond körtér 2003-ban történt átépítése folytán a 41-es
vonal végállomása a tértől mintegy 150m-re, a Fehérvári út -
Szabolcska Mihály utca kereszteződéséhez került. Ezzel a körtéri
jelentős utazási célok és átszállási kapcsolatok elérése lényegesen
kedvezőtlenebbé vált a 41-es utasai számára. A probléma orvoslására
és a budai észak-dél irányú utazások segítésére hosszabbodott meg a
41-es a Batthyány térig, betöltve ezzel a 9-es villamos 1986. október 31-ei
megszüntetése óta fennállt hálózati hiányt is.
2003. szeptember 8-ától beindult a 118-as. A
Budagyöngye térségében lakók, illetve átszállók utazásának
segítésére, valamint a Szilágyi Erzsébet fasorban már igen telített
56-osok tehermentesítésére a reggeli csúcsidőben 118-as jelzéssel
minden második 18-as a Szent János kórház helyett a Budagyöngyéig
közlekedik, ill. onnan indul vissza. A módosítás a Bocskai úti
aluljáró-építés miatt kettévágott Fehérvári úti villamosvonal
helyreállításával egyidőben lépett életbe.
2002. október 17-étől - a Bánkút utcai pályfelújítás végeztével -
típuscsere történt a 69-esen. Csúcsidőben az addigi 10db 2UV+p
szerelvény helyett 11db TW6000-es jármű szállítja az utasokat. A
módosítás kihatott a 3-as és 62-es vonalak kocsiszíni elosztására
is.
2002. március 23-ától teljes a típuscsere a 62-esen. 8 kocsit
Száva kocsiszínből, 6-ot pedig Zuglóból adnak forgalomba.
2002. március 4-étől megkezdődött a
típuscsere a 62-esen is. A csúcsidőben beosztott 14 szerelvény
közül egyelőre 10db TW6000 és 4db kétkocsis UV.
2002. február 2-ától teljes a típuscsere az 50-es vonalon.
Hétköznap reggeli csúcsidőben 22db TW6000 típusú szerelvény
közlekedik.
Az utasforgalom növekedése miatt 2001. december
1-jétől újra pótkocsis UV-szerelvények közlekednek a 19-es vonalon
teljes üzemidőben. A többlet pótkocsik az 50-es vonalon
végrehajtott részleges típuscsere eredményeként állnak
rendelkezésre.
Részleges típuscserét hajtottak végre 2001.
november 20-ától az 50-es vonalon. A 2UV+p szerelvények között
megjelentek a TW6000 típusúak is. 2002 februárjáig három
lépcsőben, fokozatosan váltják fel a régebbi villamosokat a
Hannoverből érkezett kocsikkal.
A 13-as és 63-as vonalak Örs
vezér terei összekötése 2001. október 3-án megtörtént. A
módosítással közvetlen villamosjárat indult a Mexikói úti Millfav
végállomástól Zuglón és Kőbányán át Pesterzsébetig. Az új hosszú
viszonylat a 3-as jelzést
kapta. Ezzel együtt a 62-es
vonal meghosszabbodott a Mázsa térig, ahol új végállomás készült
számára. [Forgalmi Utasítás]
2001. október 1-jétől típuscsere történt a 30-as viszonylaton. Az évtizedek
óta megszokott UV kocsikat a
Ferencváros kocsiszín Ganz
csuklósai váltották fel.
Eredménnyel záródtak a BKV Rt.
és a hannoveri ÜSTRA
képviseletét ellátó kereskedelmi társaság között a tárgyalások a
világkiállítás bezárásával Hannoverben feleslegessé vált, de még
legalább 15 évig gazdaságosan üzemeltethető TW6000-es típusú
villamosok átvételéről. A megállapodás szerint a BKV Rt.
2001-2002-ben 68db TW6000-es
típusú villamossal váltja ki a hálózatán üzemelő öregebb,
elhasználódott kocsikat. A típuscserére kijelölt első viszonylat a
13-as és 63-as vonalak összekötésével létrejövő 3-as lett.
2000. december 15-ére elkészült az 1-es villamos meghosszabbítása
a Lágymányosi híd pesti hídfőjéig. December 16-ától csúcsidőben
minden második villamos megy végig a vonalon, a többi szerelvény 1A jelzéssel a Népligeti
végállomásnál fordul vissza.
A 23-as villamos megszűnt, a
vonalról kinyert kocsikkal a Ferenc körút - Könyves Kálmán körút
között beindult a 30A.
Ezzel együtt új megállóhely épült a Csepeli HÉV vonalán a
Lágymányosi hídnál.
Tovább rövidült a 23-as
2000. október 15-étől
2000. szeptember 4-étől új viszonylat
indult 63-as jelzéssel ! [A
részletekért kattints ide !]
Megszüntetésre került a 13-as villamos Örs vezér terei
hurokvágánya 2000. május 19-én, amikor a hurok és a mellette lévő
autóbusz végállomás helyén nagyszabású üzletközpont építése vette
kezdetét. A villamosok ideiglenesen egy fejvégállomáson fordulnak vissza,
de a tervezés során már előretekintettek a 13 - 62-es vonalak
2001-ben várható összekötésére is.
2000. május 29-étől rövidült a
23-as. [A részletekért kattints ide !]
1999. július 6-án, 10.00-kor ünnepélyes keretek között átadták az
új villamos-autóbusz végállomást Hűvösvölgyben. A menetrend
szerinti forgalom, amely üzemkezdettől még a régi rend szerint
közlekedett, 10.45-kor állt át az új forgalmi rendre. Az 56-os és
56E jelzésű autóbuszok folyamatosan
átszereltek az új 56gyors
viszonylatra, az 56-os villamosok pedig, amelyek addig a régi
visszafogó váltón fordultak vissza, behaladtak a végállomásra. A
visszafogó váltót nemsokára kiszerelik, hogy ez se lassítsa a
villamos közlekedést.
Az 57, 63, 64, 157, 164, 257-es autóbuszok Hűvösvölgy, Népkert,
valamint az 56, 56E autóbuszok
Hűvösvölgy, Hidegkúti út nevű végállomása megszűnt, az összes
autóbusz az új végállomásig közlekedik.
1999. február 1-jétől menetrendi változások léptek életbe a
19-es, 23-as, 30-as és 49-es vonalakon.
- A 19-esen hétköznap egész nap egy szerelvénnyel több
közlekedik, így a követési időköz 12 percről 10 percre csökken.
- A 23-asra hétköznap két villamossal osztanak be többet, így 16
perc helyett csúcsidőben 10, csúcsidőn kívül 12 percenként
közlekednek.
- A 49-esre egy szerelvénnyel került több, így csúcsban 6
helyett 5 perces követés lett.
- A 30-asról viszont a fentiekkel összefüggésben elvettek három
szerelvényt, és teljes üzemidőben 20 percenkénti követést
vezettek be.
1998. szeptember 1-jétől ismét Ganz csuklósok közlekednek a 23-as
vonalán. A csatolt T5C5 szerelvények 1996. november 25-e óta
ideiglenesen helyettesítették a Ganzokat, mivel a 30 kocsit érintő
járműkorszerűsítési program miatt csökkenteni kellet a Ganzok napi
kiadását. A korszerűsítési program befejeződött, folytatása még
nem körvonalazódott, így a felújított járművek forgalomba
állásával a korábbi állapot visszaállt. További indoka a
típuscserének, hogy a meghosszabbított 14-es viszonylat szeptember
1-jétől érvényes alapmenetrendje 2 db 3T5C5 többlet beosztását
igényli, valamint a 14-eshez hangolt 12-esre is egy többlet
szerelvény kerül.
1998. július 31-étől
meghosszabbodott a 14-es ! (A részletekért kattints ide!)
1997. október 1-jétől megszűnt a 69A viszonylat, amit a 67-es ideiglenes szüneteltetése miatt
indítottak be ez év március 11-étől a Mexikói út és Rákospalota,
MÁV-telep között. A 69A megszüntetésével egyidejűleg a 69-es
csúcsidőben sűrűbben közlekedik.
1997. szeptember 30-ától hivatalosan is megszűnt a főváros utolsó
éjszakai villamosjárata, azaz pontosabban az éjjel-nappal
közlekedő 14-es viszonylat éjszakai üzeme. Helyette 14É jelzéssel
autóbuszjárat indult, és átszerveződött a 3-as metrót pótló
éjszakai autóbusz-hálózat is:
14É
Útvonal:
Káposztásmegyer, Szilas-patak - Óceánárok u. - Sporttelep u. -
Leiningen K. u. - Szent Imre u. - Rózsa u. - Árpád út - István út -
Pozsonyi u. - Béke u. - Lehel u. - Váci út - Teréz krt. -
Podmaniczky u. - Bajcsy-Zsilinszky út - Károly krt. - Múzeum krt. -
Üllői út - Orczy út - Elnök u. - Könyves K. krt. - Üllői út -
Kispest, Határ út
Kispest, Határ út - Ferde utca - Mátyás király utca - Üllői út -
Könyves K. krt - Gyáli út - Üllői út - Múzeum krt. - Károly krt. -
Bajcsy-Zsilinszky út - Alkotmány u. - Szemere u. - Szent István
krt. - Váci út - Lehel u. - Béke u. - Pozsonyi u. - István út -
Görgey A. u. - Kiss E. u. - Leiningen K. u. - Sporttelep u. -
Óceánárok u. - Káposztásmegyer, Szilas-patak
Követési idő: 30 perc
50É
Útvonal:
Angyalföld, Gyöngyösi utca - Váci út - Teréz krt. - Podmaniczky u. -
Bajcsy-Zsilinszky út - Károly krt. - Múzeum krt. - Üllői út - Orczy
út - Elnök u. - Könyves K. krt. - Üllői út - Pestszentlőrinc, Béke
tér
Pestszentlőrinc, Béke tér - Üllői út - Könyves K. krt - Gyáli út
- Üllői út - Múzeum krt. - Károly krt. - Bajcsy-Zsilinszky út -
Alkotmány u. - Szemere u. - Szent István krt. - Váci út -
Angyalföld, Gyöngyösi utca
Követési idő: 30 perc
182É
Megszűnt.
1997. szeptember 15-étől megszűnt a forgalom a Somogyi úti
vonalszakaszon. Az Etele téri villamos végállomás átépítése után,
november 12-étől a 19, 49-es jelzésű villamosok mindkét irányban a
Bartók B. út - Vasút u. vonalán közlekednek. A Vasút utcában
kétvágányos fejvégállomás épült. A Somogyi úti két vágány közül az
egyiket elbontják, a másik vágány pedig egyelőre megmaradt, mivel
ezt szánják üzemi kapcsolatnak az 1-es villamoshoz, ha az majd
eljut az Etele térig.
[Hálózattörténet]
[Vissza a kezdőlapra]