Újdonság Legújabb változások a budapesti villamosközlekedésben


Fejes Balázs bővebb gyűjteménye



2015. szeptember 17-én 13 órától részleges típuscsere történt a 3-as vonalon, 2db TW6000-es helyett az újonnan beszerzett CAF Urbos 3 típusú villamosok álltak forgalomba. Az új típus a következő hónapokban folyamatosan váltja ki a régi kocsikat.
2202 v3 Ecseri út
fotó: Friedl Ferenc



2015. június 16-ától típuscsere történt a 19-es és a 41-es vonalon, Ganz csuklósok helyett ezentúl csatolt T5C5 kocsik közlekednek.
Egyidejűleg új megállóhelypár létesült a 18-as, 19-es és 41-es vonalakon az Erzsébet hídnál, Rudas Gyógyfürdő néven.

1442 v19 Döbrentei tér
4046-4051 v19 Döbrentei tér
1401 v41 Rudas Gyógyfürdő
4211-4210 v41 Rudas Gyógyfürdő



2015. március 16-án 12 órától megindult a forgalom az 1-es új, Közvágóhíd - Fehérvári út közötti szakaszán, így a villamosok a Bécsi út / Vörösvári út - Etele út / Fehérvári út végállomások között közlekednek. Az 1A viszonylat ezzel együtt megszűnt.
4074
          v1 Hengermalom út


2014. október 30-ától a 19-es és 41-es Várkert rakparton lévő, Döbrentei tér nevű megállóhelypárját áthelyezték a Batthyány tér irányába 130 méterrel. November 10-étől a megállók új neve: Várkert Bazár.
Várkert Bazár mh.


2014. március 29-étől 48-as jelzéssel új viszonylat indult a Deák Ferenc tér - Savoya Park között, amely csak hétvégi napokon közlekedik.
1301 v48


2013. február 22-ével lezárult a 2A viszonylat közel 40 éves története. A már csak munkanap reggeli csúcsidőben közlekedett 2A ezen a napon járt utoljára, a következő munkanaptól az ide beosztott kocsik is a 2-esre kerültek, amely ezáltal jóval sűrűbben közlekedik.
1456 és 1354
          v2A Jászai Mari tér


A 2011-es év folyamán számos budapesti közterületnév megváltozott, ami a villamosmegállók és végállomások elnevezését is érintette. A közterületnevek miatti változásokon túl több csomópontban a megállók egységes elnevezésére került sor. A lényegesebb változásokat az alábbiakban foglaljuk össze:

Régi név
Új név
Érintett villamosvonalak



Roosevelt tér
Széchenyi István tér
2, 2A
Moszkva tér M
Széll Kálmán tér M
4, 6, 18, 59, 59A, 61
Stadionok M
Puskás Ferenc Stadion M
1, 1A
Köztársaság tér
II. János Pál pápa tér
28, 28A, 37, 37A, 62
Ferenc körút* M
Corvin-negyed M
4, 6
Árpád híd* H
Szentlélek tér H
1, 1A
Bocskai út*
Újbuda-központ
4, 18, 41, 47
Baross utca*
Harminckettesek tere
4, 6
Lágymányosi híd
Rákóczi híd
1, 2, 24
Bertalan Lajos utca*
Gárdonyi tér
18, 19, 41, 47, 49
Fogarasi út*
Pongrátz Gergely tér
3, 62, 62A
* megmaradt közterületnévként




2011. május 1-jétől a 6-os folyamatos üzemben, éjjel-nappal közlekedik, járműtípusa, útvonala és megállóhelyei változatlanok. A 906-os éjszakai autóbuszjárat megszűnik.
2031
          v6 Margit híd


2011. május 1-jétől a 21-es és 21A új, 51, 51A viszonylatszámmal és TW6000-es típusú járművekkel közlekedik, útvonaluk változatlan. Egyidejűleg a Földváry utcai - peron nélküli - megállóhely megszűnt, pótlására új megállóhely létesült kiemelt szegélyű peronnal a Hentes utcánál. Az átszámozás a 90-es autóbusz 21-esre történő visszaszámozása miatt vált szükségessé.

1318 v21
                    Mester utca =>
1571 v51 Mester utca
1571 v51 Hentes utca



2011. május 1-jétől az Új köztemető Izraelita temető jobb kiszolgálása érdekében a nyitva tartási időben a 28-as jár ki Izraelita temető végállomásig, az üzemidő többi részében 28A jelzéssel továbbra is Új köztemető, Kozma utca végállomásig jár a viszonylat. Ezzel egyidőben a hétköznapi csúcsidőkben közlekedő 37-es az Új köztemető, Kozma utcáig rövidül, a Sörgyárig közlekedő 37A-t a változás nem érinti.
4017-4000 v28A Kozma utca vá.


2009. július 31-étől a 19-es és a 41-es budai dunaparti vonalán a forgalom gyorsítása érdekében a kevésbé kihasznált Lánchíd és Ybl Miklós tér megállóhelyeket összevonták, és Clark Ádám tér néven a hídtól délre üzemeltetik.
1324
          Clark Ádám tér


2008. augusztus 21-étől az egy éve a Szent János kórházig meghosszabbított 59-es kocsijai 21 óra után, valamint hétvégi napokon 7.30 előtt csak Farkasrét és Moszkva tér között közlekednek, 59A jelzéssel.
4327, 4330 v59 Moszkva tér


2008. augusztus 21-étől meghosszabbodott a 62-es a Blaha Lujza térig. Az ezután csak csúcsidőben közlekedő járat a Liget téri megállóhely után a 28-as vonalán éri el új végállomását. Csúcsidőn kívül a szerelvények az eredeti útvonalon és végállomások között 62A jelzéssel közlekednek.
1564 v62,
          1433 v37 Népszínház utca


2008. augusztus 21-étől a 30-as villamos változatlan útvonalon 21-es jelzéssel közlekedik. A 30A új jelzése: 21A. A menetrend is módosult, az alapjárat lényegesen sűrűbb, de üzemideje rövidebb. A betétjárat csak az alapjárat üzemidején kívül közlekedik. A 21A végállomása egyelőre a Ferencváros kocsiszín maradt, de a feltételek teljesülése esetén a Koppány utca megállóhelyig fog közlekedni. Az átszámozás az azonos jelzésű autóbusztól való könnyebb megkülönböztethetőség érdekében történt.

1437 v30
                  Mester utca
=>
1318 v21
                  Mester utca



2007. augusztus 20-ával lezárult az UV típusú villamosok menetrend szerinti közlekedésének fejezete. A 47-es vonal, amelyen utolsóként közlekedtek, a Szabadság híd felújítása miatt szünetel, az ide beosztott UV-kat kivonták a forgalomból. A hídfelújítás után a 47-es várhatóan Ganz típussal indul majd újra. Az UV-k közül néhány szerelvényt üzemképesen félreállítottak, és az ígéretek szerint a - szükséges feltételek teljesülése esetén - nosztalgiajáratot indítanak majd velük.
Utolsó UV



2007. augusztus 21-étől kb. másfél évre lezárták a Szabadság hidat felújítás miatt, emiatt a 47-es és 49-es vonalakon szünetel a közlekedés. A 18-as meghosszabbodott Hűvösvölgyig, az 56-os Hűvösvölgytől a Krisztina körút és a Fehérvári út érintésével Budafok, Városház térig közlekedik, az 59-es pedig a Moszkva tér helyett a Szent János kórházig jár. Új viszonylat indult 41A jelzéssel Batthyány tér - Albertfalva, Forgalmi utca között, a 118-as villamos pedig megszűnt. Az intézkedések célja - a hídlezárás miatti terelés mellett - többek között a Moszkva téri végállomások számának csökkentése átmérős, a korábbinál több közvetlen kapcsolatot adó viszonylatok létrehozásával. Az új forgalmi rendben Albertfalva kitérő végállomási funkciója is szünetel.
4164 v56
          Budafok, Városház tér



2007. augusztus 18-ától típuscsere történt a 28-as vonalon, a T5C5 szerelvények helyett Ganz csuklós villamosok közlekednek. A típuscsere a Szabadság híd lezárásához kapcsolódó forgalmi rend kialakítása érdekében vált szükségessé, a 28-asról felszabaduló T5C5 szerelvényeket Budafoki kocsiszínbe helyezték, ahonnan a jelentősen meghosszabbodott 18-as és 56-os vonalakra állnak forgalomba.



2007. július 23-ától típuscsere történt a 41-es vonalon, az UV szerelvények helyett Ganz csuklós villamosok közlekednek.
3281
          v41, 1401 P - Albertfalva kitérő



2007. május 8-ától teljes a típuscsere a nagykörúti 4-es és 6-os vonalakon. A csatolt Ganz csuklós szerelvényeket teljes üzemidőben felváltották a Combino villamosok.



2007. április 2-ától típuscsere történt a 49-es vonalon, az UV szerelvények helyett Ganz csuklós villamosok közlekednek.



2006. november 13-ától típuscsere történt a 19-es vonalon, az UV szerelvények helyett Ganz csuklós villamosok közlekednek. A feleslegessé váló UV-kocsik selejtezésre kerülnek. (Vesd össze: Mándy Iván: A villamos - részlet)

1364 v19 Batthyány tér
1349,
                1364 v19 Bem rakpart
1349 v19 Batthyány tér



2006. szeptember 18-ától 1 megállónyival rövidült a 42-es vonal. Közműépítés miatt a Tulipán utca - Tóth Árpád utca - Endresz György utca nyomvonalon ideiglenesen szünetel a közlekedés, és információink szerint az eredeti forgalmi rend a vágányzár után sem áll már vissza. A vonal új végállomásaként a Tulipán utca nevű megállóhelyet jelölték ki az Ady Endre úton.

1472 v42
                Tulipán utca
1473 v42 Tóth
                Árpád utca
1472 v42
                Endresz György utca
Tulipán utca
Tóth Árpád utca
Endresz György utca



2006. augusztus 1-jétől típuscsere történt a 42-es és az 52-es vonalon. Az UV-k helyett Ganz csuklós járművek közlekednek.

3800 v52
1439 v30

Fotók: Fejes Balázs    



2006. július 1-jétől megkezdődött a típuscsere a 4-es és 6-os vonalon. A csatolt Ganz csuklós járműveket folyamatosan váltják fel az új beszerzésű Combino villamosok. A Nagykörútról kivonásra kerülő Ganz csuklósok a 19, 41, 42, 47, 49, 52-es vonalakon váltják fel az UV típus még forgalomban lévő járműveit.

1360, 2007 v6


2006. május 19-én üzemzárással megszűnt a forgalom a 6-os villamos Móricz Zsigmond körtéri végállomási hurokvágányán. A Siroki utca - Váli utca - Móricz Zsigmond körtér útvonal helyett - a vágányépítési munkák után - a Karinthy Frigyes úton létesülő új kétvágányos fejvégállomáson fordulnak vissza a szerelvények.
1450 v6 Siroki utca
További képek a hurokvágány utolsó üzemi napjáról



2006. április 2-ától az Újpesti Sporttelep és a IV. kerületi Önkormányzat kérése alapján új megállóhely létesült Atlétikai Stadion elnevezéssel a 14-es villamos vonalán a Fóti út és az Óceánárok utca között.

v14 Atlétikai Stadion mh.
fotó: Fejes Balázs



2005. november 23-ától a 3-as és 52-es vonalak Köteles utca elnevezésű megállóhelye - kihasználatlanság miatt, a forgalom gyorsítása érdekében - mindkét irányban megszűnt.



2005. november 14-én 10 órától helyezték üzembe a 41-es villamos vonalán azt az új megállóhelypárt, amelyet a Kőérberek Tóváros néven épülő lakópark és sportlétesítmény tömegközlekedési kiszolgálására létesítettek a Balatoni út és a Fülőke utca (volt Kőér-berki út) megállóhelyek között.
Új megálló a
          41-esen



2005. szeptember 24-étől megszűnt Újpesten a 12-es és 14-es vonalán a Szilágyi utca elnevezésű megállóhelypár. Az igen csekély utasforgalmú megálló megszüntetésére a Szilágyi utcai vágányok átépítése, valamint a Fóti út és az Óceánárok utca között várhatóan 2006. áprilisában elkészülő új megállópár létesítése nyújtott lehetőséget.

Fotó:
                  Fejes Balázs
Fotó: Fejes Balázs



2005. szeptember 1-jétől rövidült a 37A, csak a Blaha Lujza tér - Sörgyár között közlekedik. A módosításra a teljes éjszakai autóbuszhálózat újjászervezése keretében került sor, a rövidítéssel megtakarított üzemköltséget az éjszakai hálózat bővítésére fordították.



2005. július 4-étől rövidült a 30-as, 12 év után ismét Ferenc körút és Pesterzsébet, Nagysándor József utca között közlekedik. A módosításra a pesterzsébeti tömegközlekedési hálózat korrekciója miatt került sor, a rövidítéssel megtakarított üzemköltséget túlzsúfolt autóbuszjáratok sűrítésére fordították. Az intézkedés nyomán vágányszakaszt nem hagytak fel, a Nagysándor József utca - Pacsirtatelep közötti hurokban az 52-es változatlanul közlekedik.
1318 v30, 3750 v30A


2005. február 1-jétől a Savoya Park bevásárló- és szórakoztatóközpont tömegközlekedési kiszolgálására meghosszabbodott a 18-as vonal. A 600m hosszú új villamospálya a Budafoki kocsiszínnél ágazik ki a Fehérvári úti vonalból, majd azt külön szintben keresztezve a főbejáratig vezet.
A változással egyidőben a 118-as viszonylat üzemideje módosult, a délutáni csúcsidőben is közlekedik. [Új menetrend]
 
Savoya
                    1
Savoya
                    2
Savoya
                    3



2003. november 1-jétől a 41-es a Kamaraerdő - Batthyány tér között jár.
A Móricz Zsigmond körtér 2003-ban történt átépítése folytán a 41-es vonal végállomása a tértől mintegy 150m-re, a Fehérvári út - Szabolcska Mihály utca kereszteződéséhez került. Ezzel a körtéri jelentős utazási célok és átszállási kapcsolatok elérése lényegesen kedvezőtlenebbé vált a 41-es utasai számára. A probléma orvoslására és a budai észak-dél irányú utazások segítésére hosszabbodott meg a 41-es a Batthyány térig, betöltve ezzel a 9-es villamos 1986. október 31-ei megszüntetése óta fennállt hálózati hiányt is.
3804,
          3451 v41


2003. szeptember 8-ától beindult a 118-as. A Budagyöngye térségében lakók, illetve átszállók utazásának segítésére, valamint a Szilágyi Erzsébet fasorban már igen telített 56-osok tehermentesítésére a reggeli csúcsidőben 118-as jelzéssel minden második 18-as a Szent János kórház helyett a Budagyöngyéig közlekedik, ill. onnan indul vissza. A módosítás a Bocskai úti aluljáró-építés miatt kettévágott Fehérvári úti villamosvonal helyreállításával egyidőben lépett életbe.
4333 v18


2002. október 17-étől - a Bánkút utcai pályfelújítás végeztével - típuscsere történt a 69-esen. Csúcsidőben az addigi 10db 2UV+p szerelvény helyett 11db TW6000-es jármű szállítja az utasokat. A módosítás kihatott a 3-as és 62-es vonalak kocsiszíni elosztására is.


2002. március 23-ától teljes a típuscsere a 62-esen. 8 kocsit Száva kocsiszínből, 6-ot pedig Zuglóból adnak forgalomba.


2002. március 4-étől megkezdődött a típuscsere a 62-esen is. A csúcsidőben beosztott 14 szerelvény közül egyelőre 10db TW6000 és 4db kétkocsis UV.
 

Mázsa tér
Rákospatak
                    utca mh.
Örs
                    vezér tere
Rákos-patak
                    hídja


2002. február 2-ától teljes a típuscsere az 50-es vonalon. Hétköznap reggeli csúcsidőben 22db TW6000 típusú szerelvény közlekedik.
 

Villanytelep Iparvasút


Az utasforgalom növekedése miatt 2001. december 1-jétől újra pótkocsis UV-szerelvények közlekednek a 19-es vonalon teljes üzemidőben. A többlet pótkocsik az 50-es vonalon végrehajtott részleges típuscsere eredményeként állnak rendelkezésre.

Szent Gellért tér

Részleges típuscserét hajtottak végre 2001. november 20-ától az 50-es vonalon. A 2UV+p szerelvények között megjelentek a TW6000 típusúak is. 2002 februárjáig három lépcsőben, fokozatosan váltják fel a régebbi villamosokat a Hannoverből érkezett kocsikkal.

Béke tér Villanytelep Béke tér


A 13-as és 63-as vonalak Örs vezér terei összekötése 2001. október 3-án megtörtént. A módosítással közvetlen villamosjárat indult a Mexikói úti Millfav végállomástól Zuglón és Kőbányán át Pesterzsébetig. Az új hosszú viszonylat a 3-as jelzést kapta. Ezzel együtt a 62-es vonal meghosszabbodott a Mázsa térig, ahol új végállomás készült számára. [Forgalmi Utasítás]


2001. október 1-jétől típuscsere történt a 30-as viszonylaton. Az évtizedek óta megszokott UV kocsikat a Ferencváros kocsiszín Ganz csuklósai váltották fel.

Határ út


Eredménnyel záródtak a BKV Rt. és a hannoveri ÜSTRA képviseletét ellátó kereskedelmi társaság között a tárgyalások a világkiállítás bezárásával Hannoverben feleslegessé vált, de még legalább 15 évig gazdaságosan üzemeltethető TW6000-es típusú villamosok átvételéről. A megállapodás szerint a BKV Rt. 2001-2002-ben 68db TW6000-es típusú villamossal váltja ki a hálózatán üzemelő öregebb, elhasználódott kocsikat. A típuscserére kijelölt első viszonylat a 13-as és 63-as vonalak összekötésével létrejövő 3-as lett.
 

Fehér úti
                  műhely Ünnepélyes átadás Próbapálya


2000. december 15-ére elkészült az 1-es villamos meghosszabbítása a Lágymányosi híd pesti hídfőjéig. December 16-ától csúcsidőben minden második villamos megy végig a vonalon, a többi szerelvény 1A jelzéssel a Népligeti végállomásnál fordul vissza.
A 23-as villamos megszűnt, a vonalról kinyert kocsikkal a Ferenc körút - Könyves Kálmán körút között beindult a 30A.
Ezzel együtt új megállóhely épült a Csepeli HÉV vonalán a Lágymányosi hídnál.


Tovább rövidült a 23-as 2000. október 15-étől


2000. szeptember 4-étől új viszonylat indult 63-as jelzéssel ! [A részletekért kattints ide !]


Megszüntetésre került a 13-as villamos Örs vezér terei hurokvágánya 2000. május 19-én, amikor a hurok és a mellette lévő autóbusz végállomás helyén nagyszabású üzletközpont építése vette kezdetét. A villamosok ideiglenesen egy fejvégállomáson fordulnak vissza, de a tervezés során már előretekintettek a 13 - 62-es vonalak 2001-ben várható összekötésére is.


2000. május 29-étől rövidült a 23-as. [A részletekért kattints ide !]


1999. július 6-án, 10.00-kor ünnepélyes keretek között átadták az új villamos-autóbusz végállomást Hűvösvölgyben. A menetrend szerinti forgalom, amely üzemkezdettől még a régi rend szerint közlekedett, 10.45-kor állt át az új forgalmi rendre. Az 56-os és 56E jelzésű autóbuszok folyamatosan átszereltek az új 56gyors viszonylatra, az 56-os villamosok pedig, amelyek addig a régi visszafogó váltón fordultak vissza, behaladtak a végállomásra. A visszafogó váltót nemsokára kiszerelik, hogy ez se lassítsa a villamos közlekedést.
Az 57, 63, 64, 157, 164, 257-es autóbuszok Hűvösvölgy, Népkert, valamint az 56, 56E autóbuszok Hűvösvölgy, Hidegkúti út nevű végállomása megszűnt, az összes autóbusz az új végállomásig közlekedik.


1999. február 1-jétől menetrendi változások léptek életbe a 19-es, 23-as, 30-as és 49-es vonalakon.


1998. szeptember 1-jétől ismét Ganz csuklósok közlekednek a 23-as vonalán. A csatolt T5C5 szerelvények 1996. november 25-e óta ideiglenesen helyettesítették a Ganzokat, mivel a 30 kocsit érintő járműkorszerűsítési program miatt csökkenteni kellet a Ganzok napi kiadását. A korszerűsítési program befejeződött, folytatása még nem körvonalazódott, így a felújított járművek forgalomba állásával a korábbi állapot visszaállt. További indoka a típuscserének, hogy a meghosszabbított 14-es viszonylat szeptember 1-jétől érvényes alapmenetrendje 2 db 3T5C5 többlet beosztását igényli, valamint a 14-eshez hangolt 12-esre is egy többlet szerelvény kerül.


1998. július 31-étől meghosszabbodott a 14-es ! (A részletekért kattints ide!)


3858 v69A

1997. október 1-jétől megszűnt a 69A viszonylat, amit a 67-es ideiglenes szüneteltetése miatt indítottak be ez év március 11-étől a Mexikói út és Rákospalota, MÁV-telep között. A 69A megszüntetésével egyidejűleg a 69-es csúcsidőben sűrűbben közlekedik.


1997. szeptember 30-ától hivatalosan is megszűnt a főváros utolsó éjszakai villamosjárata, azaz pontosabban az éjjel-nappal közlekedő 14-es viszonylat éjszakai üzeme. Helyette 14É jelzéssel autóbuszjárat indult, és átszerveződött a 3-as metrót pótló éjszakai autóbusz-hálózat is:

14É

Útvonal:

Káposztásmegyer, Szilas-patak - Óceánárok u. - Sporttelep u. - Leiningen K. u. - Szent Imre u. - Rózsa u. - Árpád út - István út - Pozsonyi u. - Béke u. - Lehel u. - Váci út - Teréz krt. - Podmaniczky u. - Bajcsy-Zsilinszky út - Károly krt. - Múzeum krt. - Üllői út - Orczy út - Elnök u. - Könyves K. krt. - Üllői út - Kispest, Határ út

Kispest, Határ út - Ferde utca - Mátyás király utca - Üllői út - Könyves K. krt - Gyáli út - Üllői út - Múzeum krt. - Károly krt. - Bajcsy-Zsilinszky út - Alkotmány u. - Szemere u. - Szent István krt. - Váci út - Lehel u. - Béke u. - Pozsonyi u. - István út - Görgey A. u. - Kiss E. u. - Leiningen K. u. - Sporttelep u. - Óceánárok u. - Káposztásmegyer, Szilas-patak

Követési idő: 30 perc


50É

Útvonal:

Angyalföld, Gyöngyösi utca - Váci út - Teréz krt. - Podmaniczky u. - Bajcsy-Zsilinszky út - Károly krt. - Múzeum krt. - Üllői út - Orczy út - Elnök u. - Könyves K. krt. - Üllői út - Pestszentlőrinc, Béke tér

Pestszentlőrinc, Béke tér - Üllői út - Könyves K. krt - Gyáli út - Üllői út - Múzeum krt. - Károly krt. - Bajcsy-Zsilinszky út - Alkotmány u. - Szemere u. - Szent István krt. - Váci út - Angyalföld, Gyöngyösi utca

Követési idő: 30 perc


182É

Megszűnt. 

1997. szeptember 15-étől megszűnt a forgalom a Somogyi úti vonalszakaszon. Az Etele téri villamos végállomás átépítése után, november 12-étől a 19, 49-es jelzésű villamosok mindkét irányban a Bartók B. út - Vasút u. vonalán közlekednek. A Vasút utcában kétvágányos fejvégállomás épült. A Somogyi úti két vágány közül az egyiket elbontják, a másik vágány pedig egyelőre megmaradt, mivel ezt szánják üzemi kapcsolatnak az 1-es villamoshoz, ha az majd eljut az Etele térig.

3256 v49É


[Hálózattörténet]                            [Vissza a kezdőlapra]