Ezt az oldalt azért állítottam össze,
hogy legyen egy áttekintés a Ferencváros kocsiszín környéki BKV
telephelyekről. Az egyes telepek részletes oldalait külön is
elkészítettem.
Ugrás a telephelyi oldalakra.
|
Légifotó az egyes
telephelyekkel
« Egy rajz a terület telkeinek elrendezéséről
|
Most nézzük meg a terület kialakulásának történetét.
A XIX. század második felében a vasúti közlekedés
kiépülésével vidékről
az áru nagy része vasúton jutott a fővárosba, ahol számos raktár épült
ki fogadására. Ilyen raktárak létesültek a későbbi Ferencváros
kocsiszín
környékén is, mint az az alábbi ábrán látható.
A
környék elrendezési vázlata 1896-ból
A Ferencvárosi MÁV állomás északi oldalán láthatók a különféle
raktárépületek, amelyeket ekkor még a MÁV szolgált ki.
A XX. század elejétől azután megkezdődött a környéken a villamosvonalak
kiépülése. A Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) 1900.12.04-én adta
át a Nagykörúttól a Mester utcán keresztül Ferencváros MÁV állomásig
vezető vonalát. Ezt hamarosan követte a Mester utca-Markusovszky
lejtő-Sertésvágóhíd szárnyvonal 1902.05.14-én. A környék korabeli
állapotát az alábbi térképvázlat szemlélteti. A térképet ugyan 1908-ban
adták ki, de az 1904. körüli vágányhálózatot ábrázolja.
Elrendezési vázlat 1904.
körülről
Erzsébetfalva a XIX. század végétől gyors fejlődésnek indult. A XX.
század elején a HÉV mellett a BVVV is
kiépítette első vonalait. A Sertésvágóhíd-Gubacsi út-Török Flóris utca
szakaszt 1905.11.21-én adták át. A növekvő járműpark elhelyezésére új
forgalmi telepet
létesítettek, amelyet 1905. január 13-án helyeztek üzembe. Ez lett a
Ferencvárosi kocsiszín. Két évre rá 1906.12.15-én adták át az Üllői
út-Könyves Kálmán krt-Ferencváros MÁV állomás vonalszakaszt.
A forgalmi telep mellett eleinte kocsijavító műhelyt létesítettek. Az
1910-es évek eleji állapotot az alábbi ábra szemlélteti. Jól kivehetők
a raktárakat kiszolgáló MÁV iparvágányok, és az egyre jobban
kibontakozó villamos vágányhálózat. A BVVV vágányok összeköttetésbe
kerültek a vasúti vágányokkal is, így lehetővé vált a javítóműhelybe
vasúti küldemények fuvarozása. Végül kiépült egy vágány a kocsiszín és
a hozzá közel eső raktárak között, amely a Gyáli út felé a forgalmi
telep mögé vezetett (Szénvágány). Itt később újabb telepeket hoztak
létre. Ez az
elrendezés közel 40 évig állt fenn.
Ferencváros telep környéke az
1910-es évek elején
A villamoshálózat utolsó jelentősebb változása 1911.02.16-án történt,
amikor is megépült a Markusovszky úti vonalszakasz, amely Ferencváros
MÁV állomást kötötte össze a Mester utcával. Ezzel egyfajta hurok jött
létre.
Idővel a kocsiszín melletti kocsijavító
műhely
a kocsiszín hátsó
udvarára költözött. Helyén pályafenntartási műhelyt hoztak létre, ez
lett
később a
Pirók Gyula főműhely. A
forgalmi telep másik oldalán
áramátalakító létesült
és faraktárakat építettek.
Térkép 1923-ból
A Könyves Kálmán körútról a Gyáli út közelében jobbra egy vágány
kanyarodott be a faraktáraknál, amely egy félkört leírva
visszakanyarodott (Szénvágány), és a Lenkey János utcánál csatlakozott
az ún
"
Csibész" vágányhoz, amely a forgalmi telep két
kocsiszínje között
teremtett kapcsolatot a pályafenntartási telepet megkerülve. A többi
vágány ezekből ágazott ki.
A 30-as évekre kialakult elrendezés szerint a Könyves Kálmán krt.
mentén sorban a pft. telep, a kocsiszín és a fatelep sorakoztak. A
vágányelrendezést az alábbi rajzok szemléltetik.
1935. évi állapot
|
1937. évi állapot
1937. körüli állapot. Az évszámok a sínek
beépítésének évét jelzik »
|
|
A 40-es években a korábbi állapotok továbbra is fennálltak, csak kisebb
módosulások történtek a telepek belső vágányhálózatán. Az évtized vége
azonban változásokat hozott.
Az 1947-es rajzon új vágányok is kivehetőek, melyek a közraktárak
irányába nyúlnak. 1949-ben azután megszűnt a BSzKRt. és helyén több
kisebb
vállalat jött létre.
Vissza a korábbi lapra
A villamosközlekedés az FVV-hez került, ugyanakkor
létrejött a Fővárosi Vasútépítő Vállalat is. Ez utóbbi telephelyét a
kocsiszín és a MÁV állomás közötti telken, a volt közraktárak helyén
jelölték ki. Az itt újonnan épült raktárépületek kiszolgálását már a
villamosvasút végezte. A telephez csatolták a volt faraktárakat is,
valamint a Pirok Gyula Főműhely is a Vasútépítő Vállalathoz került.
Átépült ugyanakkor a villamosvasút és a
nagyvasút vágánykapcsolata is. A MÁV iparvágány-hálózatát felszámolták,
az összekötő vágányt pedig a Lenkei utca helyett a Vasútépítő Vállalat
új telephelyéhez helyezték át.
Térképi ábrázolás
1951-ből.
Itt már látszik az áthelyezett MÁV kapcsolat
|
Elrendezési vázlat
1953-ból. Halványan kivehető egy 1955.
évi átépítési terv is, ami azonban végül nem valósult meg
|
Időközben megszűnt a Ferencváros MÁV állomás előtti villamosvasúti
vonalszakasz. A Markusovszky utcai pályát felszámolták, a Remiz utcában
pedig csak üzemi vágányok maradtak.
Az 1950-es évek végére egy újabb telephelyet hoztak létre a Könyves
Kálmán krt. mentén, a Pirók főműhely kocsiszínnel ellentétes oldalán.
Ez lett a
12-es raktár. A
kiszolgálására szolgáló iparvágányt a
Csibész vágányból
ágaztatták ki. Ezzel kialakult a Ferencváros kocsiszín körüli
telephelyek legnagyobb kiterjedtségű állapota.
A jobb oldali ábrán látható a telephely-rendszer kiterjedt kiszolgáló
vágányhálózata, amelyen a kocsiszín még nincs is kirészletezve.
Elrendezési
vázlat 1959-ből »
Térképvázlat az 1960-as évekből
|
Az 1962. évi hivatalos
helyszínrajz a telepek belső vágányhálózatával
|
Az 1963-as állapot egy korabeli
légifotóra rajzolva
A telephelyeket összekötő vágányokon
nagyobb módosítást 1969-ben végeztek. A lenti két ábrán látható, ahogy
a pft. telephely kiszolgálása
megváltozott. Míg 1969-ig a 020-as raktár felől a MÁV kocsikat
közvetlenül be tudták ide tolni, addig 1970-ben már csak a 12-es
raktár felől lehetett kiszolgálni, irányváltással. A 02-es raktár
elérhetősége, és
rajta keresztül a MÁV csatlakozás a
Csibész
vágányról az Ellátó szolgálat
telephelyén
keresztül egy új vágánykapcsolat segítségével lett kialakítva.
Sematikus
vágányhálózat 1961-ből
|
Sematikus
vágányhálózat 1970-ből
|
Az 1970-beli állapotot ábrázolja az
alábbi helyszínrajz (ezen csak a terület egy része került
feltüntetésre).
1970-es iparvágány helyszínrajz
|
Légifotó alapú rajz
1977-ből
|
A
Szénvágány valószínűleg az 1970-es évek második felétől használaton
kívül volt,
folytonossága idővel megszakadt, később mindkét végét felbontották.
Ezzel a volt fatelep, később
felsővezeték-telep vágányhálózata elvesztette összeköttetését, azt
elbontották. Egyedül a Könyves Kálmán körútról a telepre bekanyarodó
vágány maradt fenn továbbra is. A telephelyek többé-kevésbé az 1990-es
évekig fennmaradtak.
1994-ben jelentős építkezés
kezdődött, ugyanis a tervezett Lágymányosi (ma Rákóczi) hídhoz
csatlakozóan a
Könyves Kálmán körutat is teljesen átépítették. A villamosvágányokat az
úttest
széléről középre helyezték, ezzel módosultak a kocsiszín előtti rész
vágánykapcsolatai is.
Légifelvételek az 1990-es
évekből, már az átépítés után
Az 1990-es évek második felétől aztán sorra szűntek meg a kocsiszínt
övező telephelyek. Először a 12-es raktár, majd a felsővezeték-telep
zárt be.
2005-ben a kocsiszín bővítésekor felhasználták a régi Szénvágány helyét
is. Itt, a kocsiszín és a 020-as raktár között, 3 tárolóvágányt
létesítettek.
Az új szabadtéri tárolóvágányok
A terület vágányhálózata 2005.
után
Aztán a 2000-res években felmerült,
hogy a kocsiszín területét eladják, cserébe egy új forgalmi telepet
létesítenek a mellette lévő telken a 02-es raktár helyén. Ennek
előkészítése megkezdődött: 2007-ben a 02-es raktárat kiürítették.
2017-ig azonban lényegesebb változás nem történt.
Tovább a
telephelyeket részletesebben
bemutató oldalakra: |
|
|
|
|
|
|
|
|