Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet









Fémtömeg
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Fémtömegcikk Gyár iparvágánya

Budapest X. ker, Jegenye utca 31. (Monori u. 1-3)
Megszűnt 1985-ben


A telep látképe a Jegenye utca felől 2006-ban

A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek, amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási lehetőséget kaptak. A Jegenye utcai vontatóvágány is ekkortájt épült ki. Ezen a környéken Grundt Ágoston József sertésnagykereskedő több telekkel rendelkezett, amelyeken sertéshízlaldák működtek. Ezek egyike, a Jegenye utcai képezi jelen feldolgozás tárgyát, amely 1890-ben iparvágány-csatlakozást kapott, az alábbi térképrészlet szerint.


A terület elrendezése 1890-ben

A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi iparvágány a XX. század elején megszűnt. Grundt Ágoston József 1904-ben meghalt, valószínűleg a sertéshízlalás a területen ekkortájt szűnt meg. A két világháború között a térségben ipari üzemek telepedtek meg. A volt sertéstelepre vezető iparvágány továbbra is megvolt, amely az alábbi térképen látható.


Korabeli térképi ábrázolás az iparvágányról

A Krolupper vállalatot 1854-ben alapította Krolupper József nyugalmazott osztrák államvasúti tisztviselő. A cég az 1930-as évekig több név- és tulajdonosváltáson esett át és a Józsefvárosban működött. 1939-ben már mintegy 550 fővel dolgozott, termékprofilja vasúti jelzőberendezések mellett különféle fém- és bádogáruk előálítása volt. A háborús konjunktúra miatti rohamos fejlődés új telephely vásárlását igényelte; ekkor költöztek a Monori utca 1-3 alatti telekre, ahol új gyártelepet hoztak létre. A cég neve 1940-ben "Lugossy Géza József és fivére Krolupper-féle vasúti jelzőlámpa és fémárugyár" lett és a korábbi mellett egy új iparvágányt is létesítettek.


Az iparvágányok ábrázolása 1944-ben

A háború után 1948-ban a céget államosították, majd 1949-ben több kisebb cég beolvasztásával a Fémtömegcikk művek nevet vette fel.


Az iparvágányok ábrázolása 1948-ban

1948-ban még mindkét iparvágány megvolt, amelyet a fenti ábra szemléltet.







Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben

Kiszolgálási utasítás 1959-ből »


Az 1950-es évekre a helyzet változott, a később létesített iparvágányt elbontották.


Az iparvágány 1962. évi ábrázolása

Az iparvágány kiszolgálása a Kőbánya-Hízlaló - Horog utca - Bihari út - Jegenye utca útvonalon történt. 1963. július 1-én a cég elvesztette önállóságát és a néhány vállalat egyesítéséből ekkor létrehozott Danuvia Központi Szerszám és Készülékgyár egyik gyáregysége lett.

   
Az iparvágány egy 1971-es rajzon

Az alábbi képen a Jegenye utca egy kiszolgálómenete látható.


Kiszolgálómenet 1972 áprilisában

A Jegenye utcai vágányhálózat, közte az iparvágány-kiágazással az alábbi felmérési térképen látható.


1979-es felmérés rajza

Az 1979-es állapot az alábbi légifotón is szemügyre vehető.


Légifotó 1979-ből

A Danuvia telephely kocsiforgalma 1981-ben még 22 kocsi volt. Kiszolgálása végül 1985-ben szűnt meg. A Jegenye utcai vontatóvágány csatlakozásait az 1987. évi Bihari úti pályafelújításkor bontották el.


Légifotó 1992-ből

A fenti képen az udvari vágány egy része még kivehető, de a vágánycsatlakozásokat már elbontották.


2006-ban a telken a Geolibella Bt. működött

A telephely manapság a Monori Centernek ad otthont, ahol kínai kereskedők és éttermek telepedtek meg.


Helyszínrajz

Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Bernhard Studer, Fejes Balázs, fentrol.hu,
Felhasznált irodalom:
K. Juhász Erzsébet: A Cséry-féle szemétszállító iparvasút, a kőbányai gőzmozdonyú iparvasút és a köztemetői gőzmozdonyú vasút, Vasúthistória Évkönyv
Index fórum/Budapest Főváros Levéltára

Vissza az elejére