A
telep látképe a Jegenye utca felől 2006-ban
A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek,
amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási
lehetőséget kaptak. A Jegenye utcai vontatóvágány is ekkortájt épült
ki. Ezen a környéken Grundt Ágoston József sertésnagykereskedő több
telekkel rendelkezett, amelyeken sertéshízlaldák működtek. Ezek egyike,
a Jegenye utcai képezi jelen feldolgozás tárgyát, amely 1890-ben
iparvágány-csatlakozást kapott, az alábbi térképrészlet
szerint.
A terület elrendezése 1890-ben
A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi
iparvágány a XX. század elején megszűnt. Grundt Ágoston József 1904-ben
meghalt, valószínűleg a sertéshízlalás a területen ekkortájt szűnt meg.
A
két világháború között a
térségben ipari üzemek telepedtek meg. A volt sertéstelepre vezető
iparvágány továbbra is megvolt, amely az alábbi térképen látható.
Korabeli térképi ábrázolás az
iparvágányról
A Krolupper vállalatot 1854-ben alapította Krolupper József
nyugalmazott osztrák államvasúti tisztviselő. A cég az 1930-as évekig
több név- és tulajdonosváltáson esett át és a Józsefvárosban működött.
1939-ben már mintegy 550 fővel dolgozott, termékprofilja vasúti
jelzőberendezések mellett különféle fém- és bádogáruk előálítása volt.
A háborús konjunktúra miatti rohamos fejlődés új telephely vásárlását
igényelte; ekkor költöztek a Monori utca 1-3 alatti telekre, ahol új
gyártelepet hoztak létre. A cég neve 1940-ben "Lugossy Géza József és
fivére Krolupper-féle vasúti jelzőlámpa és fémárugyár" lett és a
korábbi mellett egy új iparvágányt is létesítettek.
Az iparvágányok ábrázolása
1944-ben
A háború után 1948-ban a céget államosították, majd 1949-ben több
kisebb cég beolvasztásával a Fémtömegcikk művek nevet vette fel.
Az iparvágányok ábrázolása
1948-ban
1948-ban még mindkét iparvágány megvolt, amelyet a fenti ábra
szemléltet.
Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
Az 1950-es évekre a helyzet változott, a később létesített iparvágányt
elbontották.
Az iparvágány 1962.
évi
ábrázolása
Az iparvágány kiszolgálása a Kőbánya-Hízlaló - Horog utca - Bihari út -
Jegenye utca útvonalon történt. 1963. július 1-én a cég elvesztette
önállóságát és a néhány vállalat egyesítéséből ekkor létrehozott
Danuvia Központi Szerszám és Készülékgyár egyik gyáregysége lett.
Az iparvágány egy 1971-es rajzon
Az alábbi képen a Jegenye utca egy
kiszolgálómenete látható.
Kiszolgálómenet 1972 áprilisában
A Jegenye utcai vágányhálózat, közte az iparvágány-kiágazással az
alábbi felmérési térképen látható.
1979-es
felmérés rajza
Az 1979-es állapot az alábbi légifotón is szemügyre vehető.
Légifotó 1979-ből
A Danuvia telephely kocsiforgalma 1981-ben még 22 kocsi volt.
Kiszolgálása
végül 1985-ben szűnt meg. A Jegenye utcai
vontatóvágány csatlakozásait az 1987. évi Bihari úti pályafelújításkor
bontották
el.
Légifotó 1992-ből
A fenti képen az udvari vágány egy része még kivehető, de a
vágánycsatlakozásokat már elbontották.
2006-ban a telken a Geolibella
Bt. működött
A telephely manapság a Monori
Centernek ad otthont, ahol kínai kereskedők és éttermek
telepedtek meg.
Helyszínrajz