A
telep látképe a Jegenye utca felől, ezen a kapun ment be az iparvágány
A XIX. század második felében a területen sertéstelepek létesültek,
amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási
lehetőséget kaptak. A Jegenye utcai vontatóvágány is ekkortájt épült
ki. A későbbi Mechanikai Hordógyár területe térségében 1890-re ki is
épült egy iparvágány, amely Fritsche Hermann sertéstelepét szolgálta
ki, az alábbi térképrészlet szerint..
A terület elrendezése 1890-ben
A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi
iparvágány a XX. század elején megszűnt, köztük a fent nevezett is. A
két világháború között a
térségben egyéb ipari üzemek telepedtek meg. A Nemes Oszkár láda- és
faipari rt. telephelyet hozott létre a Szállás és Jegenye utcák között,
amelyhez 1928-ban a Jegenye utca felől iparvágányt fektettek.
Korabeli térképi ábrázolás az
iparvágányról
Az 1940-es évek hálózati rajza a térségben már több iparvágányt is
ábrázol. Az eredeti iparvágány mellett megjelent egy másik is, Magyar
Mezőgazdák Szövetkezete sertéshízlaló néven. Elképzelhető, hogy
a
sertéstenyésztéssel a két háború közt újra próbálkoztak.
Az iparvágányok ábrázolása
1944-ben és 1948-ban
1948-ban a ládagyár helyére az 1871-ben alakult Első Magyar
Mechanikai Hordógyár Hermann János és fiai Részvénytársaság költözött,
amely az
államosítás után a Fűrész, Lemez- és Hordóipari Vállalat Mechanikai
Hordóüzem néven működött tovább. A Hordógyár iparvágányát a
Kőbánya-Hízlaló - Horog utca - Bihari út - Jegenye utca útvonalon
szolgálták ki. Az 1950-es évekre a Mezőgazdák Szövetkezete
megszűnt, iparvágányát felbontották.
Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben
Kiszolgálási utasítás 1959-ből »
|
|
A Mechanikai Hordógyár gépparkját folyamatosan korszerűsítették, így a
gyártás minden lehetséges munkafázisában a megfelelő célgépek
segítették a kádárok munkáját. Az 1960-as évek elején a volt Mezőgazdák
telephely is a hordógyárhoz tartozott, amely itt egy második
iparvágányt létesített (a továbbiakban 2-es telep, a rajzon I.
sz.vágány).
Az iparvágányok 1962.
évi
ábrázolása
Az üzem fénykorában évente több mint 15.000 boros – és söröshordó
legyártásával Közép-Európa egyik legnagyobb üzemévé vált. A gyár
termékei a volt szocialista országok – Oroszország, Ukrajna mellett
eljutottak több nyugati országba, pl. Svédországba, Németországba és a
tengerentúlon Kanadába, valamint Ausztráliába is.
Az 1979-es állapot az alábbi légifotón is szemügyre vehető.
Légifotó 1979-ből
A hordógyár iparvágánya ebben az időben
még megvolt, kocsiforgalma 1981-ben még 349 kocsi volt. Kiszolgálása
végül 1985. május 31-én szűnt meg. A Jegenye utcai
vontatóvágány csatlakozásait az 1987. évi pályafelújításkor bontották
el.
Légifotó 1990-ből
A Mechanikai Hordógyár 1995-ben került újra magántulajdonba és felvette
a DOLIUM Hordógyártó és Faipari Korlátolt Felelősségű Társaság nevet.
Mind a mai napig üzemel a régi telephelyen, amelynek bejárata a Szállás
utca felől nyílik.
A hordógyár bejárata a Szállás
utca felől napjainkban a Google utcaképén
A Jegenye utcát 2002-ben átépítették (szilárd burkolatot kapott), az
iparvágányok maradékát akkor bontották el. 2001-ben azonban a kiágazási
váltók a
por alatt még megvoltak.
A hordógyár iparvágányának maradványa a Jegenye utcában 2001-ben
|
A hordógyár iparvágányának maradványa a Jegenye utcában 2001-ben, a
Bihari út felé tekintve
|
|
|
A volt 2-es telep
iparvágány-kiágazása a Jegenye utcában 2001-ben |
A
hordógyár udvarának Jegenye utca felőli végén még kivehető az
iparvágány
maradványa
A
2-es telep látképe a Jegenye utca felől, ebből az irányból ment be az
iparvágány
Helyszínrajz