A
telep látképe 1910-ben
Cséry Lajos vállalkozó 1893-ban szemétszállító iparvasutat létesített,
amelynek segítségével a lovaskocsikon az Ecseri úti belső átrakó
telepére fuvarozott szemetet vasúti kocsikba átrakva azt a Nagykőrösi
úton át a város külső részén, Pestszentimre határán lévő lerakóba
szállította. A pályát a telephely után szintben keresztezte az 1888-ban
létesített Kőbányai Iparvasút ferencvárosi homokbányához vezető
vágánya. A két vonal között összekötővágány létesült.
A telephely elrendezése
1908-ban
Az átrakó korabeli felvételeken
A XX. század első felében a szemétszállító iparvasút zavartalanul
működött, telephelye kis mértékben átalakult, a vasúti vágányokat
megrövidítették, az átrakóberendezéseket áthelyezték.
Elrendezés 1937-ből
Gőzmozdony vontatású
szemétszállító tehervonat
A következő jelentősebb változás 1938-ban következett be, amikor a
BSzKRt. a Kőbányai Iparvasút és a szemétvasút vágánya fölé az Üllői
úttól felsővezetéket szerelt, és megindította a Nagykőrösi út felé
közlekedő 51-es villamosjáratot.
Az 51-es villamos indulásakor
kialakított vágányhálózat
A villamosüzem megindulásához kialakították a Homokbánya forgalmi
kitérőt, ahol az egymással szembe közlekedő villamosok kikerülhették
egymást, illetve bevárhatták a vasutakon végzett vonatmozgásokat.
Érdemes megfigyelni a vágányok vonalvezetését, amely előrevetíti a
későbbi Lakásépítő vállalat iparvágányának elrendezését.
A vágányok elrendezése egy
1944. évi vágányrajzon
1944. évi légifotó a
telephelyről és a vágányokról
A homokbánya az 1940-es évek végén zárt be, az ide vezető,
szemétvasutat keresztező vágányt elbontották. A villamosforgalom
növekedése a járatok sürítését tette szükségessé, amelyhez meg kellett
építeni a második vágányt. Az 1951-ben megvalósult beruházás nyomán
kialakult elrendezésről tájékoztat az alábbi rajz.
Elrendezési vázlat
1951-ből
A második vágány a korábbi pályatest vonalvezetését követi. A
szemétvasúti beágazásnál egy csúcs felőli egyszerű vágánykapcsolat
létesült. A homokbányai iparvágány addigra már megszűnt.
A környék elrendezése egy 1951.
évi térképrészleten
A szemét lovaskocsis begyűjtése és a gőzmozdonyú iparvasútra történő
átrakása idővel egyre nehézkesebbé vált. A tehervonatok és a villamosok
ráadásul egymást akadályozták. A Főváros az 1950-es években a
szemétszállítás átszervezése és az iparvasút bezárása mellett döntött.
Rakodás az 1950-es években
A Csehszlovákiából beszerzett pormentes szemétgyűjtő teherautók üzembe
állításával 1957-ben a szemétvasút forgalmát beszüntették, az átrakót
bezárták, a vágányokat a Csengettyű utca vonaláig visszabontották. A
szemétvasút átrakó telepét a továbbiakban a szemeteskocsik tárolására
és karbantartására használták. A telephely azóta is az FKF tulajdonában
van.
A telep vágányzata a bezárás
előtt
A szemétvasút megszűnésével egy időben, 1957-ben kezdték el a József
Attila lakótelep építését a Mária Valéria telep helyén. Az első négy
évben tégla épületek épültek, majd 1961-től elkezdték egy új
technológia, a kohóhabsalak-nagyblokk alkalmazását. Ezek az elemek még
nem házgyárakban készültek, hanem a helyszín közelében létesített
keverőtelepen. Ez a keverőtelep valószínűsíthetően a korábbi
ferencvárosi homokbánya területén épült fel. Kiszolgálására kiválóan
megfelelt a szemétvasútból visszabontott, de a Csengettyű utca vonaláig
meghagyott iparvágány.
Az iparvágány elrendezése
1961-ben
A kiszolgálás megkönnyítése érdekében a csonkavágányok vége előtt egy
egyszerű vágánykapcsolatot létesítettek, amely lehetővé tette akár a
mozdonyok körüljárását is.
Az iparvágány 1962. évi helyszínrajza
Ekkoriban az iparvágányon a József Attila lakótelep felépítésén
dolgozó, ÉM 44. számú Állami Építőipari Vállalat rakodott.
1964-es rajz
Az 1964. évi rajz pontatlan, mert az iparvágánynak nem volt kettős
kiágazása a villamospályából. 1967-ben azután létrejött a Budapesti
Házépítő Kombinát 2. számú, Ferencvárosi Házgyára, ahol a többi
házgyár szovjet típusú paneleitől eltérően a dán Larsen-Nielsen féle
technológiát alkalmazták. Ennek speciális technológiai tapasztalatait a
további gyárak létesítésénél kívánják hasznosítani a korabeli
szakemberek. A házgyár évi 1700 lakás kapacitással működött. A sors
furcsa fintora, hogy a József Attila lakótelep első ütemének építkezése
1967-ben, a házgyár átadásának dacára lezárult, és az építkezésben 12
év szünet következett.
Az iparvágány 1971.
évi
ábrázolása
A lakótelep építésének szüneteltetése ellenére az időközben Budapesti
Lakásépítő Vállalatra átnevezett cég házgyára tovább üzemelt, az
iparvágány pedig az ide érkező küldeményeket fogadta. Az iparvágány
elrendezése 1973-ig nem változott, alapvetően az 1938-ban kialakított
nyomvonalat követte, akkor azoban átépítették és új nyomvonalra
helyezték az Epreserdő utcai villamospályát, amivel együtt átalakult a
házgyár iparvágány-kiágazása is.
Az iparvágány és az átépülő
villamospálya egy 1973-as légifotón
Az alábbi két rajzon a villamospálya és az iparvágány 1973-as átépítés
előtti és utáni állapota tanulmányozható. A kiágazás előtti
vágánykapcsolatot is megfordították csúcs felőliről gyök felőlire.
Átépítés előtti álapot
Átépítés utáni állapot
.
Az alábbi, 1976-os légifotón egy rakodóberendezés is megfigyelhető a
vágányok végének közelében.
1976. évi légifotó részlet
Ugyanezek a járművek további fotókon
A felsoroltakon kívül időszakosan a BKV Plasser gépláncához tartozó 5 t
raksúlyú alacsonyoldalú rostaljszállító járműveket is itt tárolták.
4529-es pályaszámú rostaljszállító
kocsi az iparvágányon 1989-ben
A fentebb említett járművek a
még nagyjából egyben lévő iparvágányon egy 1990-es légifotón
A vandálok jóvoltából a BUR mukik idővel egyre rosszabb állapotba
kerültek.
A funkcióját vesztett iparvágányt mindezek után 1997-ben elbontották.
A bontás alatt lévő iparvágány
1997-ben
Az elbontott iparvágány helyén pár év múlva már csak néhány talpfa
emlékeztetett a sínekre, azon kívül mindenhol gaz és szemét ...
2001-es állapot
A kiágazás helye még sokáig felfedezhető volt a villamospálya mentén,
például a felsővezetéket tartó széles keresztsodronyokról.
A volt iparvágány-kiágazás
környéke 2009-ben
Helyszínrajz