A
malom látképe a századfordulón
A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek,
amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási
lehetőséget kaptak. A Horog utcában (Schuszter János téren) létesült az
iparvasút telephelye. Ezen a környéken sertéshízlaldák álltak, amelyek
közül egyre többen iparvágánnyal csatlakoztak a vasúthoz. A csatlakozók
közül a Schuster János tér 2 szám alatti telepen Tóth László
sertéskereskedő telepedett meg,
akinek a környéken több telepe is volt. Az iparvágányt az alábbi
térképrészlet szemlélteti.
A terület elrendezése 1890-ben
A telephely 1913-ig Tóth László tulajdonában maradt, de a vasúti
szállításokat már 1905-ben beszüntette.
Az iparvágányok elrendezése
1895-ben, illetve 1912-ben
A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi
hízlalda és
iparvágány a XX. század első felében megszűnt. A
két világháború között a
térségben ipari üzemek telepedtek meg, amelyek részben a korábbi
telepek létesítményeit, iparvágányait használták. 1914-ben költözött a
korábbi Tóth féle telephelyre a Schmidt és Császár Rt., amely
gőzmalmokat működtetett Ferencvárosban a Soroksári út 44. és
Józsefvárosban a Szeszgyár utca 4 alatt. Ezt a telket központi
raktárként használták.
Ez a felállás működött a II. világháborúig, amely időszak alatt a
vágányok elrendezése nem változott, amit az
alábbi, 1944. évi vágányrajz is szemléltet.
Az iparvágányok ábrázolása
1944-ben
Ugyanez az időszak az alábbi légifotón is tanulmányozható.
1944. évi légifotó a területről
A raktárak iparvágányait 1944-től már nem használták, majd 1950-ben
elbontották azokat.