A
Jegenye utca látképe, jobbra a volt sertéshízlalda telkével
A XIX. század második felében a területen
sertéstelepek létesültek,
amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási
lehetőséget kaptak. A Jegenye utcai vontatóvágány is ekkortájt épült
ki. A későbbi sertéshízlalda iparvágányának helyén Eigel Nándor
sertéstelepe helyezkedett el, a Jegenye utcából
iparvágány-csatlakozással.
A terület elrendezése 1890-ben
Érdekes, hogy a rajzok egy része az iparvágányt telken belül, más része
a telken kívül, az utcán jelöli.
Iparvágány közterületi
ábrázolással a XIX. század végén
A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi
iparvágány a XX. század elején megszűnt. A sertéstelep iparvágánya
azonban túlélte ezt az időszakot, amint az az alábbi rajzokon is
látható. A telepet az 1940-es években Landesmann sertéshízlalóként
emlegették.
Az iparvágány ábrázolása az
1930-as években, illetve
1944-ben
A két világháború között a
térségben egyéb ipari üzemek telepedtek meg. Érdekes, hogy a Landesmann
Márk és fiai sertéshízlalda eredeti funkciója még az államosítás után
is megmaradt.
Rajz és kiszolgálási
utasítás 1959-ből
A fenti rajzon jelenik meg mindkét iparvágány: a telepen belüli és az
azon kívüli is.
Az iparvágány 1962. évi
ábrázolása
A hízlalda az 1960-as évek elején megszűnhetett, mert az 1962. évi
fenti helyszínrajzon a telepen belüli vágányt már nem ábrázolják, az
utcai vágány azonban továbbra is megmaradt. Nyilvántartásilag a
Hordógyárhoz tartozott.
Az iparvágány 1972-ben
A fenti, 1972-ben készült fotón az
iparvágány megmaradt utcai részén egy roncs villamoskocsi van
félreállítva.
1979-es felmérés rajza
Az 1979-es állapot az alábbi légifotón is szemügyre vehető. Az
iparvágány a Jegenye utcában továbbra is megvan.
Légifotó 1979-ből
A már régóta használaton kívüli iparvágány a Jegenye utcai
vontatóvágánnyal együtt 1985. augusztus 31-én szűnt meg.
Megszűnése után a vágányokat nem szedték fel azonnal.
Légifotó 1990-ből
A Jegenye utcát 2002-ben átépítették (szilárd burkolatot kapott), az
iparvágányok maradékát akkor bontották el. 2001-ben a sínek a
por alatt, illetve az útátjárókban azonban még megvoltak.
|
|
Az iparvágány Bihari úti vége, illetve a
telep a Hidas köz irányából
2001-ben
|
Helyszínrajz