Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet









Sertéshízlalda
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép




A Sertéshízlalda iparvágánya
Budapest X. ker, Mázsa tér 2-6. (Jegenye utca 18-24.)
Megszűnt 1985.08.31-én


A Jegenye utca látképe, jobbra a volt sertéshízlalda telkével

A XIX. század második felében a területen sertéstelepek létesültek, amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási lehetőséget kaptak. A Jegenye utcai vontatóvágány is ekkortájt épült ki. A későbbi sertéshízlalda iparvágányának helyén Eigel Nándor sertéstelepe helyezkedett el, a Jegenye utcából iparvágány-csatlakozással.


A terület elrendezése 1890-ben

Érdekes, hogy a rajzok egy része az iparvágányt telken belül, más része a telken kívül, az utcán jelöli.


Iparvágány közterületi ábrázolással a XIX. század végén

A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi iparvágány a XX. század elején megszűnt. A sertéstelep iparvágánya azonban túlélte ezt az időszakot, amint az az alábbi rajzokon is látható. A telepet az 1940-es években Landesmann sertéshízlalóként emlegették.

   
Az iparvágány ábrázolása az 1930-as években, illetve 1944-ben

A két világháború között a térségben egyéb ipari üzemek telepedtek meg. Érdekes, hogy a Landesmann Márk és fiai sertéshízlalda eredeti funkciója még az államosítás után is megmaradt.

    
Rajz  és kiszolgálási utasítás 1959-ből

A fenti rajzon jelenik meg mindkét iparvágány: a telepen belüli és az azon kívüli is.


Az iparvágány 1962. évi ábrázolása

A hízlalda az 1960-as évek elején megszűnhetett, mert az 1962. évi fenti helyszínrajzon a telepen belüli vágányt már nem ábrázolják, az utcai vágány azonban továbbra is megmaradt. Nyilvántartásilag a Hordógyárhoz tartozott.


Az iparvágány 1972-ben

A fenti, 1972-ben készült fotón az iparvágány megmaradt utcai részén egy roncs villamoskocsi van félreállítva.


1979-es felmérés rajza

Az 1979-es állapot az alábbi légifotón is szemügyre vehető. Az iparvágány a Jegenye utcában továbbra is megvan.


Légifotó 1979-ből

A már régóta használaton kívüli iparvágány a Jegenye utcai vontatóvágánnyal együtt 1985. augusztus 31-én szűnt meg. Megszűnése után a vágányokat nem szedték fel azonnal.


Légifotó 1990-ből

A Jegenye utcát 2002-ben átépítették (szilárd burkolatot kapott), az iparvágányok maradékát akkor bontották el. 2001-ben a sínek a por alatt, illetve az útátjárókban azonban még megvoltak.



Az iparvágány Bihari úti vége, illetve a telep a Hidas köz irányából 2001-ben


Helyszínrajz

Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Bernhard Studer, fentrol.hu, Szelényi Gábor
Felhasznált irodalom:
K. Juhász Erzsébet: A Cséry-féle szemétszállító iparvasút, a kőbányai gőzmozdonyú iparvasút és a köztemetői gőzmozdonyú vasút, Vasúthistória Évkönyv

Vissza az elejére