A
telep látképe a Horog utca felől 2022-ben
A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek,
amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási
lehetőséget kaptak. A Horog utcában (Schuszter János téren) létesült az
iparvasút telephelye. Ezen a környéken sertéshízlaldák álltak, amelyek
közül egyre többen iparvágánnyal csatlakoztak a vasúthoz, azonban a
későbbi sómalom telke ekkor még üresen maradt.
A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi
hízlalda és
iparvágány a XX. század első felében megszűnt. Ekkoriban, 1909. körül
létesíthett - az egyébként tésztagyártással foglalkozó - Szandtner
Károly egy sómalmot a Horog utca 4. szám alatt, ahova a Kőbányai
Iparvasút telepéről egy iparvágányt is fektettek. Az iparvágány a
telepen belül kettéágazott, majd a másik végén a összeágazott, lehetővé
téve a mozdonyokkal történő körüljárást.
Korabeli térképi ábrázolás az
iparvágányról
Az üzem a II. világháborúig zavartalanul üzemelt.
Az iparvágány ábrázolása
1944-ben
A sómalmot végül 1948-ban államosították, és megalakult a Sóértékesítő
Nemzeti Vállalat. A Kőbányai Iparvasút a BSzKRt-hoz, majd 1949-től az
FVV-hez került. Az államosítással és az átszervezésekkel kapcsolatosan
szűnhetett meg a sómalom iparvágány-csatlakozása a Horog utcai
telephez, helyette pedig a MÁV Kőbánya felső - Kőbánya-Hízlaló
összekötővágányából ágaztatták azt ki, így onnantól nem a
villamosvasút, hanem a MÁV szolgálta azt ki. 1950. augusztus 15-én
alapították meg a Compack Kereskedelmi Csomagoló Vállalatot, amely
átvette a telephelyet és az iparvágányt, amelyet két csonkavágányos
kivitelűre építettek át. A feldolgozót napi 5 vagon só feldolgozására
és csomagolására építették. Az alábbi képen az iparvágány egy légifotón
látható.
1972. évi légifotó
Az 1980-as években már napi 18-20 vagonnyi volt az üzem feldolgozási
kapacitása. Az évi 50-55 ezer tonna mennyiségű, 6 mm szemcseátmérőjű,
nyers bányászott kősót Erdélyből, Lengyelországból és az NDK-ból
szállították vasúton a kőbányai üzembe, ahol megőrölték azt és
csomagolták, majd kiszállították azt a kereskedelemnek és az ipari
felhasználóknak. A kősó mellett évi 55-60 ezer tonna párolt fínom
tengeri sót is csomagoltak a Compack időközben Horog utca 14-re
átszámozott üzemében.
Sócsomagolás
1982-ben
Az 1980-as években a Horog utcai egyik BKV kihúzóvágányt átépítették és
bővítették, amely onnantól kezdve lekeresztezte a Compack iparvágányát.
A keresztezés maga MÁV tulajdonban volt. Az 1987. évi elrendezést az
alábbi ábra szemlélteti.
Vágányrajz 1987-ből
Az üzem túlélte a rendszerváltást, 1990 után még tovább működött. Az
1990-es állapot
az alábbi légifotón vehető szemügyre.
Légifotó 1990-ből
A termelés és a vasúti kiszolgálás valamikor az 1990-es években
szűnhetett meg.
A képen az iparvágány balra
ágazik ki a telephely felé 1996-ban
A sóörlés megszűntét követően a területen egy ideig
autóüveg-javító
működött, majd 2016-ban a régi üzemépületek egy részét
lebontották.
A telephely és az iparvágányok
látképe a Szállás utca felől 2021-ben a Google utcaképén
Az iparvágányok maradványa 2022-ben még látható volt.
Az iparvágány látképe 2022-ben
Helyszínrajz