Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet









Sómalom
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Szandtner Károly sómalom iparvágánya

Budapest X. ker, Horog utca 14.
Megszűnt 1949-ben (és átkerült MÁV kiszolgálásba)


A telep látképe a Horog utca felől 2022-ben

A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek, amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási lehetőséget kaptak. A Horog utcában (Schuszter János téren) létesült az iparvasút telephelye. Ezen a környéken sertéshízlaldák álltak, amelyek közül egyre többen iparvágánnyal csatlakoztak a vasúthoz, azonban a későbbi sómalom telke ekkor még üresen maradt.

A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi hízlalda és iparvágány a XX. század első felében megszűnt. Ekkoriban, 1909. körül létesíthett - az egyébként tésztagyártással foglalkozó - Szandtner Károly egy sómalmot a Horog utca 4. szám alatt, ahova a Kőbányai Iparvasút telepéről egy iparvágányt is fektettek. Az iparvágány a telepen belül kettéágazott, majd a másik végén a összeágazott, lehetővé téve a mozdonyokkal történő körüljárást. 


Korabeli térképi ábrázolás az iparvágányról

Az üzem a II. világháborúig zavartalanul üzemelt.


Az iparvágány ábrázolása 1944-ben

A sómalmot végül 1948-ban államosították, és megalakult a Sóértékesítő Nemzeti Vállalat. A Kőbányai Iparvasút a BSzKRt-hoz, majd 1949-től az FVV-hez került. Az államosítással és az átszervezésekkel kapcsolatosan szűnhetett meg a sómalom iparvágány-csatlakozása a Horog utcai telephez, helyette pedig a MÁV Kőbánya felső - Kőbánya-Hízlaló összekötővágányából ágaztatták azt ki, így onnantól nem a villamosvasút, hanem a MÁV szolgálta azt ki. 1950. augusztus 15-én alapították meg a Compack Kereskedelmi Csomagoló Vállalatot, amely átvette a telephelyet és az iparvágányt, amelyet két csonkavágányos kivitelűre építettek át. A feldolgozót napi 5 vagon só feldolgozására és csomagolására építették. Az alábbi képen az iparvágány egy légifotón látható.


1972. évi légifotó

Az 1980-as években már napi 18-20 vagonnyi volt az üzem feldolgozási kapacitása. Az évi 50-55 ezer tonna mennyiségű, 6 mm szemcseátmérőjű, nyers bányászott kősót Erdélyből, Lengyelországból és az NDK-ból szállították vasúton a kőbányai üzembe, ahol megőrölték azt és csomagolták, majd kiszállították azt a kereskedelemnek és az ipari felhasználóknak. A kősó mellett évi 55-60 ezer tonna párolt fínom tengeri sót is csomagoltak a Compack időközben Horog utca 14-re átszámozott üzemében.


Sócsomagolás 1982-ben

Az 1980-as években a Horog utcai egyik BKV kihúzóvágányt átépítették és bővítették, amely onnantól kezdve lekeresztezte a Compack iparvágányát. A keresztezés maga MÁV tulajdonban volt. Az 1987. évi elrendezést az alábbi ábra szemlélteti.


Vágányrajz 1987-ből

Az üzem túlélte a rendszerváltást, 1990 után még tovább működött. Az 1990-es állapot az alábbi légifotón vehető szemügyre.


Légifotó 1990-ből

A termelés és a vasúti kiszolgálás valamikor az 1990-es években szűnhetett meg.


A képen az iparvágány balra ágazik ki a telephely felé 1996-ban

A sóörlés megszűntét követően a területen egy ideig autóüveg-javító működött, majd 2016-ban a régi üzemépületek egy részét lebontották. 


A telephely és az iparvágányok látképe a Szállás utca felől 2021-ben a Google utcaképén

Az iparvágányok maradványa 2022-ben még látható volt.

    
Az iparvágány látképe 2022-ben


Helyszínrajz

Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok
Horog utcai telephely

Fotók: Erdei Katalin, Fejes Balázs, fentrol.hu
Felhasznált irodalom:
K. Juhász Erzsébet: A Cséry-féle szemétszállító iparvasút, a kőbányai gőzmozdonyú iparvasút és a köztemetői gőzmozdonyú vasút, Vasúthistória Évkönyv
Mapire.eu
nol.hu/archivum
nol.hu/kultura

Készítette: Fejes Balázs, 2022. február
Vissza az elejére