A
telep látképe a Horog utca felől 2006-ban
A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek,
amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási
lehetőséget kaptak. A Horog utcában (Schuszter János téren) létesült az
iparvasút telephelye. Ezen a környéken sertéshízlaldák álltak, amelyek
közül egyre többen iparvágánnyal csatlakoztak a vasúthoz. A csatlakozók
közül a Horog utcában az egyik első Horváth Antal sertéskereskedő volt,
az alábbi térképrészlet
szerint.
A terület elrendezése 1890-ben
Hamarosan több hízlalda is csatlakozott a környéken, így kialakult a
Horog utcai telephelyhez kapcsolódó iparvágány hálózat.
Az iparvágányok elrendezése
1895-ben, illetve 1908-ban
A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi
hízlalda és
iparvágány a XX. század első felében megszűnt. A
két világháború között a
térségben ipari üzemek telepedtek meg, amelyek közül kiemelkedett az
1912-ben alapított Phylaxia Oltóanyaggyártó cég, amelyben többek között
elkezdték a világon elsőként gyártani a sertéspestis elleni szérumot.
Ugyan a cég székhelye a Szállás utcában volt, de a Horog utca 18. alatt
is létesített egy telephelyet.
Korabeli térképi ábrázolás az
iparvágányokról
A térségben megtelepedett az Allan olajgyár is, amellyel megalapozásra
került a környék vegyipara, valamint megszűntek a korábbi
sertéshízlaldákhoz vezető vágányok. Ezt az állapotot ábrázolja az
alábbi, 1944. évi vágányrajz.
Az iparvágányok ábrázolása
1944-ben
A Phylaxia telep iparvágánya 1944-től használaton kívül volt, majd
1950-ben elbontották. A háború után 1950-ben megalapították a Vegyipari
Készletező Vállalatot, amelynek itt volt a telephelye. A vállalat új
iparvágányokat épített a régiek helyére, amelyek száma immár háromra
emelkedett.
Az iparvágányok helyszínrajza
1959-ben
A fenti helyszínrajz kissé pontatlan, a balra kiágazó vágány csak egy
és nem két iparvágányt keresztezett.
Az iparvágányok 1962.
évi
ábrázolása
Valamikor az 1960-as években a cég nevét Vegyipari Termelőeszköz
Kereskedelmi Vállalatra (VEGYTEK) módosították. Az iparvágányok
kiszolgálása a Kőbánya-Hízlaló MÁV állomás - Horog utca útvonalon
történt.
Az iparvágányok egy 1971-es rajzon
Az alábbi képen a Horog utcai
iparvágányok egy légifotón láthatók.
1972. évi légifotó
A Kozma Ferenc utcai központú cég termékei szerves és szervetlen
vegyianyagok, műanyagipari alapanyagok, méretes műanyagok, nyers
műgumik, ipari vegyi segédanyagok, festékek, zománcok, lakkok voltak
.
A Horog utcai vágányhálózat, közte az iparvágány-kiágazásokkal az
alábbi felmérési térképen látható.
1987-es
felmérés rajza
A gyár kocsiforgalma 1981-ben még 1925 kocsi volt. Az 1990-es állapot
az alábbi légifotón vehető szemügyre. Ekkoriban a vasúti kiszolgálás
már lecsökkent.
Légifotó 1990-ből
A VEGYTEK végül 1993-ban felszámolásra került, így iparvágány-forgalma
is megszűnt. Az iparvágányok 1996. november 15-ig, a BKV teherszállítás
megszűntéig, illetve a Horog utcai telephely felszámolásáig még a
helyükön maradtak, majd kapcsolatuk fokozatosan megszűnt először a
MÁV-val, majd később a BKV Bihari utcai villamosvonalával is.
A Horog utcai telep és az
iparvágányok látképe 1996-ban
A telephelyen a Vegytek felszámolása után egy ideig a vegyiáru
nagykereskedelemmel
foglalkozó
Mezépex Kft. üzemeltetett festék
raktárat, majd a telephely a Monori Centeré lett.
2000-ben
a Horog utcai telephely és az iparvágányok nyomai még felfedezhetőek
voltak a gazban
A használaton kívüli vágányok 2006-ban az úttestben még megvoltak.
Az iparvágányok látképe 2006-ban
Helyszínrajz