A
telep látképe a Fehérvári út felől
A gyár története egészen 1874-ig nyúlik vissza, amikor Egger Bernát
megnyitotta budapesti távírdaszerelő- és javító műhelyét, amely a
magyar híradástechnikai ipar bölcsője volt. Távírókészülékeinek a Posta
és a MÁV is állandó megrendelője volt. Az 1896-tól Rt. formában működő
társaság 1897-ben fúzióra lépett az Egyesült Izzólámpa és Villamossági
Rt-vel és különféle telefontechnikai termékeket gyártott. 1928-ban
megvette az ITT, elnevezése ekkortól Standard Villamossági Rt- lett.
Ekkoriban kezdtek rádiókészülékek és műsorszóró
rádióadók gyártásába. Jelentős szerepük volt az 1928-ban
Budapesten üzembe helyezett első Rotary rendszerű telefonközpont
fejlesztésében is. 1937-ben megvették az Ericsson egyik budapesti
gyárát, így költöztek a Fehérvári útra, a Bártfai utca sarkára.
Az Ericsson gyár egy 1937. évi
térképrészleten
Az 1930-as években rádiókészülékeket,
telefonközpontokat készítettek, valamint katonai megrendelésre
hordozható adó-vevőkészüléket és lokátorokat is
gyártottak.
1943-as térképi ábrázolás
A II. világháború előtt a Standard Villamossági Rt. volt hazánk egyik
legjelentősebb híradástechnikai vállalata. A cég termékei egyaránt
megtalálhatóak voltak a HM, BM és a Posta eszközei között, de a rádiók
és a telefonok közül sok típus a lakosság számára készült.
A
gyár egy 1944. évi légifotón
A gyár iparvágánya a II. világháborút követően, 1945. és 1948. között
épült ki, kezdetben a Hauszmann Alajos (akkoriban Bártfai) utcában.
1950. évi állapot
A Standard sem kerülhette el az államosítást, 1949-től neve Beloiannisz
Híradástechnikai Gyár, röviden BHG lett. A gyár nevét a görög
kommunista Nikosz Beloiannisz személyről kapta. Ebben az időben a görög
polgárháborúból sokan menekültek Magyarországra.
A rádiók gyártása 1950-től felfutott, majd a televíziózás bevezetésével
új termékként 1952-től megjenetek a TV adók is.
A telephely és az iparvágány
1960-ban
1956-tól a telefonközpontokban áttértek a crossbar-technikára, a gyár
nagy fejlődés előtt állt. Ennek elősegítésére egy új gyárépület
építésébe kezdtek a Fehérvári úton, a Bártfai utcától északra, amely
1962-re készült el. Ezzel együtt a korábbi iparvágányt elbontották, és
egy 109 méter hosszú újat létesítettek a Galambóc utcánál.
Az új gyárépület az 1970-es
években
Az új iparvágány ábrázolása egy
katonai térképrészleten, illetve egy korabeli helyszínrajzon
Az iparvágányt kezdetben a HÉV szolgálta ki, majd 1963-tól a
villamosvasút. Az 1960-as évek első felében az óriási mennyiségi
igények hosszú távra biztos, tervezhető piacot jelentettek; az ezt is
figyelembe vevő nagyarányú proliftisztás eredményeként a BHG
telefonközpont-gyártásra specializálódott, egyprofilú egységgé vált.
Az iparvágány 1971.
évi
ábrázolása
Az iparvágány történetében említésre méltó változás csak 1973-ban
történt, amikor a Fehérvári úti
vágányokat középre helyezték, ezáltal átépült az iparvágány kiágazása,
hossza pedig 118 méterre változott. Kiszolgálása a
Budafok-Albertfalva - Budafok kocsiszín - Fehérvári út útvonalon
történt. A vállalat neve 1976-tól - a korábbi rövidítést megtartva -
BHG Híradástechnikai Vállalat lett. Kocsiforgalma 1981-ben 220
kocsi volt.
A vasúti iparvágányos kiszolgálás az 1980-as években egyre
jobban visszaszorult, de az iparvágány még megélte a rendszerváltást.
Zárt teherkocsik az
iparvágányon 1992. júliusában
Forgalma 1992. körül szűnt meg. A cég az 1990-es évek elején
nehézségekkel küzdött, majd 2000-ben leállt a termelése.
A használaton kívüli iparvágány
1996-ban
A használaton kívüli iparvágányt végül a Fehérvári út 1996. augusztus
11-én kezdődő pályafelújítása
során bontották el.
Az iparvágány helye 2004-ben