Budán nem alakultak ki
iparvágányokkal olyan sűrűn behálózott területek, mint Újpesten, vagy
Kőbányán. Néhány iparvágány működött Közép-Budán, a többségük pedig
Dél-Budán a Fehérvári, illetve a Nagytétényi út környékén. Az
észak-budai (óbudai) ipari üzemeket a HÉV szolgálta ki. A
villamoshálózat Budán három ponton csatlakozott a nagyvasúthoz. Az első
csatlakozás a
Déli pályaudvarnál
létesült 1892-ben, akkor még a lóvasúthoz. Ez a csatlakozás - bár
üzemen kívül, de - a mai napig megvan. Innen szolgálták ki a
közép-budai iparvágányokat. A következő csatlakozási pont
Budafok MÁV állomásnál
(később Budafok-Háros, manapság Háros) létesült 1899-ben, akkor még az
itt közlekedő Budapest Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasúthoz, 1963-tól
villamosvasúthoz. Akkoriban innen szolgálták ki a teljes dél-budai
körzetet. Később, 1945-ben megépült a harmadik összekötő vágány is
Albertfalva (később
Budafok-Albertfalva) MÁV állomáshoz is. Ettől kezdve a Fehérvári úti
iparvágányok kiszolgálása Albertfalva átmenettel lényegesen könnyebbé
vált, Háros állomásról pedig a továbbiakban csak a Nagytétényi úti
iparvágányok kiszolgálása történt. A hárosi kapcsolat 1992. körül
megszűnt, de Budafok kocsiszínnél a mai napig megvan a MÁV összekötő
vágány.
A
budai körzet iparvágányainak áttekintő térképe
A közép-budai iparvágányok kiszolgálásához a tehermozdonyok a
Horog utcai telepről álltak
ki, illetve szükség esetén Ferencváros kocsiszínből. A dél-budai
ipartelepek kiszolgálása Budafok kocsiszínből történt, itt folyamatosan
tároltak 3-4 (korábban akár 6) Mukit is.
Különféle tehermozdonyok Budafok
kocsiszínben
A budai körzet iparvágányainak jelentős része az 1990-es évek elejéig
működött, sőt itt volt egész Budapesten a legtovább működő iparvágány
is.
Elhelyezkedésük szerint a budai iparvágányokat három csoportba lehet
osztani: közép-budai, Fehérvári úti és Nagytétényi úti. Az alábbi
táblázat foglalja össze az eddig feldolgozott
iparvágányokat.
A
Fehérvári úti telepeket kiszolgáló tehermenet Budafok kocsiszínben
1985-ben
Az alábbiakban egy torzított helyszínrajzot láthatunk a dél-budai
vonalcsoportról, amelyen az iparvágányok is fel vannak tüntetve.
1945-ben készült, 1950-ben
aktualizált áttekintő térkép
A Nagytétéyi út menti iparvágányoknak
volt egy érdekessége: ugyan az itt közlekedő 43-as jelzésű
villamosvonal 1983. november 30-ával megszűnt, azonban a vonalszakaszt
1991-ig továbbra is üzemben tartották a környező iparvágányok
kiszolgálására, de már csak kizárólag teherszállítási célból.
Fotók: Dieter Kubisch,
Jakob Kyndby Holm, Lakos Rudolf és ismeretlen szerző