Budán nem alakultak ki
iparvágányokkal olyan sűrűn behálózott területek, mint
Újpesten, vagy Kőbányán. Néhány iparvágány működött
Közép-Budán, a többségük pedig Dél-Budán a Fehérvári,
illetve a Nagytétényi út környékén. Az észak-budai (óbudai)
ipari üzemeket a HÉV szolgálta ki. A villamoshálózat Budán
három ponton csatlakozott a nagyvasúthoz. Az első
csatlakozás a
Déli
pályaudvarnál létesült 1892-ben, akkor még a
lóvasúthoz. Ez a csatlakozás - bár üzemen kívül, de - a mai
napig megvan. Innen szolgálták ki a közép-budai
iparvágányokat. A következő csatlakozási pont
Budafok MÁV
állomásnál (később Budafok-Háros, manapság Háros)
létesült 1899-ben, akkor még az itt közlekedő Budapest
Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasúthoz, 1963-tól
villamosvasúthoz. Akkoriban innen szolgálták ki a teljes
dél-budai körzetet. Később, 1945-ben megépült a harmadik
összekötő vágány is
Albertfalva
(később Budafok-Albertfalva) MÁV állomáshoz is. Ettől kezdve
a Fehérvári úti iparvágányok kiszolgálása Albertfalva
átmenettel lényegesen könnyebbé vált, Háros állomásról pedig
a továbbiakban csak a Nagytétényi úti iparvágányok
kiszolgálása történt. A hárosi kapcsolat 1992. körül
megszűnt, de Budafok kocsiszínnél a mai napig megvan a MÁV
összekötő vágány.
A budai körzet
iparvágányainak áttekintő térképe
A közép-budai iparvágányok kiszolgálásához a tehermozdonyok
a
Horog utcai
telepről álltak ki, illetve szükség esetén Ferencváros
kocsiszínből. A dél-budai ipartelepek kiszolgálása Budafok
kocsiszínből történt, itt folyamatosan tároltak 3-4
(korábban akár 6) Mukit is.
Különféle tehermozdonyok
Budafok kocsiszínben
A budai körzet iparvágányainak jelentős része az 1990-es
évek elejéig működött, sőt itt volt egész Budapesten a
legtovább működő iparvágány is.
Elhelyezkedésük szerint a budai iparvágányokat három
csoportba lehet osztani: közép-budai, Fehérvári úti és
Nagytétényi úti. Az alábbi táblázat foglalja össze az eddig
feldolgozott iparvágányokat.
A Fehérvári úti telepeket
kiszolgáló tehermenet Budafok kocsiszínben 1985-ben
Az alábbiakban egy torzított helyszínrajzot láthatunk a
dél-budai vonalcsoportról, amelyen az iparvágányok is fel
vannak tüntetve.
1945-ben készült,
1950-ben aktualizált áttekintő térkép
A Nagytétényi út menti
iparvágányoknak volt egy érdekessége: ugyan az itt
közlekedő 43-as jelzésű villamosvonal 1983. november
30-ával megszűnt, azonban a vonalszakaszt 1991-ig
továbbra is üzemben tartották a környező iparvágányok
kiszolgálására, de már csak kizárólag teherszállítási
célból.
Fotók:
Dieter Kubisch, Jakob Kyndby Holm, Lakos Rudolf és
ismeretlen szerző