Kezdőlap








Teherszállítás









Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.









Újpesti körzet
Kőbányai körzet
Budai körzet




A budai körzet iparvágányai
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép
 
Budán nem alakultak ki iparvágányokkal olyan sűrűn behálózott területek, mint Újpesten, vagy Kőbányán. Néhány iparvágány működött Közép-Budán, a többségük pedig Dél-Budán a Fehérvári, illetve a Nagytétényi út környékén. Az észak-budai (óbudai) ipari üzemeket a HÉV szolgálta ki. A villamoshálózat Budán három ponton csatlakozott a nagyvasúthoz. Az első csatlakozás a Déli pályaudvarnál létesült 1892-ben, akkor még a lóvasúthoz. Ez a csatlakozás - bár üzemen kívül, de - a mai napig megvan. Innen szolgálták ki a közép-budai iparvágányokat. A következő csatlakozási pont Budafok MÁV állomásnál (később Budafok-Háros, manapság Háros) létesült 1899-ben, akkor még az itt közlekedő Budapest Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasúthoz, 1963-tól villamosvasúthoz. Akkoriban innen szolgálták ki a teljes dél-budai körzetet. Később, 1945-ben megépült a harmadik összekötő vágány is Albertfalva (később Budafok-Albertfalva) MÁV állomáshoz is. Ettől kezdve a Fehérvári úti iparvágányok kiszolgálása Albertfalva átmenettel lényegesen könnyebbé vált, Háros állomásról pedig a továbbiakban csak a Nagytétényi úti iparvágányok kiszolgálása történt. A hárosi kapcsolat 1992. körül megszűnt, de Budafok kocsiszínnél a mai napig megvan a MÁV összekötő vágány.


A budai körzet iparvágányainak áttekintő térképe

A közép-budai iparvágányok kiszolgálásához a tehermozdonyok a Horog utcai telepről álltak ki, illetve szükség esetén Ferencváros kocsiszínből. A dél-budai ipartelepek kiszolgálása Budafok kocsiszínből történt, itt folyamatosan tároltak 3-4 (korábban akár 6) Mukit is.

   
Különféle tehermozdonyok Budafok kocsiszínben

A budai körzet iparvágányainak jelentős része az 1990-es évek elejéig működött, sőt itt volt egész Budapesten a legtovább működő iparvágány is.

Elhelyezkedésük szerint a budai iparvágányokat három csoportba lehet osztani: közép-budai, Fehérvári úti és Nagytétényi úti. Az alábbi táblázat foglalja össze az eddig feldolgozott iparvágányokat.

Közép-Buda
   Fehérvári út
Nagytétényi út

Budalakk Festék és Műgyanta Gyár
Budafoki Állami Pincegazdaság

BHG Hiradástechnikai Vállalat
Törley Pezsgőgyár

Gamma Optikai Művek
Budafoki Gyufagyár

Magyar Kábelgyár
Csirkegyár

Lágymányosi Dohánygyár





Az iparvágányok adatainak összefoglaló táblázata

 
A Fehérvári úti telepeket kiszolgáló tehermenet Budafok kocsiszínben 1985-ben

Az alábbiakban egy torzított helyszínrajzot láthatunk a dél-budai vonalcsoportról, amelyen az iparvágányok is fel vannak tüntetve.


1945-ben készült, 1950-ben aktualizált áttekintő térkép

A Nagytétéyi út menti iparvágányoknak volt egy érdekessége: ugyan az itt közlekedő 43-as jelzésű villamosvonal 1983. november 30-ával megszűnt, azonban a vonalszakaszt 1991-ig továbbra is üzemben tartották a környező iparvágányok kiszolgálására, de már csak kizárólag teherszállítási célból.

Fotók: Dieter Kubisch, Jakob Kyndby Holm, Lakos Rudolf és ismeretlen szerző

Felhasznált irodalom: 100 éve indult útjára a Budapest Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút, a BKV kiadványa
NZA gyűjteménye

Kapcsolódó link: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok
Vissza az elejére