A
telep látképe a Nagytétényi út felől
Budafok a XIX. században híres szőlőtermelő vidék volt, majd a század
végi, a szőlőt kipusztító filoxéra vész után borkereskedő területté
vált. A borok tárolását a Tétényi fennsík mészkő talajából korábban
kitermelt kőzet nyomán visszamaradt barlangokban és üregekben
berendezett borpincék biztosították. A föld alatt egész pincerendszerek
alakultak ki, amelyek összhossza elérte a 100 km-t. A kis
magángazdaságok államosítása és összevonása után 1948-ban létrehozták a
Budafoki Állami Pincegazdaságot, amely ekkortájt építhette ki a
Nagytétényi úti HÉV vonalból a pincerendszer Duna felőli kijáratához
vezető 141 méter hosszú iparvágányát.
1950. évi állapot
A cég neve 1949-től Állami Borforgalmi Vállalatra változott.
Az iparvágány 1962. évi
helyszínrajza
1964-től a vállalat Magyar Állami Pincegazdaság néven, majd 1971-től a
Középmagyarországi Állami Pincegazdaság Budafoki üzemeként működött
tovább.
Az iparvágány 1971.
évi
ábrázolása
Az iparvágány kiszolgálása Budafok-Háros állomásról történt a
Nagytétényi úton keresztül. Különböző átszervezések és egybeolvadások
következtében 1973-ban Pest-megyei Pincegazdaság Budafok néven önálló
vállalattá alakult.
Kiszolgálómenet 1979-ben
A kiszolgálás rendszerint úgy történt, hogy a Hárosról elöl-hátul
mozdonnyal közlekedő menet megállt az ipavágány-kiágazása előtt, majd a
hátsó mozdony - még a váltó előtt - leakadt. Az első mozdony áthúzta a
kocsikat a váltón, azt elállították, majd betolta őket az iparvágányra.
Utána a másik mozdony is áthaladt a váltón majd ő is félreállt, a
korábbi mozdonyra rázárva. Így várták meg a forgalmi kocsi elhaladását,
majd utána mentek tovább Budafok kocsiszínbe.
A picerendszer bejárata az
iparvágány felől
A pincerendszer vágány felőli viszonylag szerény bejárata alapján nehéz
kikövetkeztetni, mekkora rendszer is bújik meg a föld alatt.
A pincerendszer alaprajzi
elrendezése
A korábbi hévet 1963-tól felváltó 43-as villamos forgalma az
elhasználódott pályaállapot miatt 1983. december 1-től "ideiglenesen
szünetel". A Budafok-Háros állomás által kiszolgált iparvágányok
forgalmának fenntartása céljából azonban tehermenetek céljára a
vonalszakasz továbbra is üzemben maradt. 1987-től a cég felvette a
Promontorbor nevet.
A föld alatti birodalom
járatok, termek, hordők sokaságából áll
A közúti szállítási mód előretörése miatt az 1970-es évektől egyre
kevesebb árut szállítottak vasúton. Ennek ellenére a Pincegazdaság
iparvágánya még megérte a rendszerváltást, majd 1991. körül megszűnt a
forgalma. A használaton kívüli iparvágány még sokáig megvolt.
A megszűnt iparvágány és
a Nagytétényi úti támfal 1998-ban
Az iparvágány és kiágazásának
maradványa 1998-ban
A volt iparvágány helyét idővel benőtte a növényzet, ellepte a szemét,
a kapuba pedig egy szellőző ventillátort építettek.
A volt iparvágány 2006-ban
A természet egyre inkább visszahódította az épített környezetet.
2016. évi állapot
Az iparvágányból már csak egy sínszál látszik, az is csak a
gyalogos aluljáróhoz vezető ösvény miatt, a vasúti pályát már háromról
négyvágányosra építették át, a 43-as villamosvonal helyén pedig - a
támfal tetején - kerékpárút épült. Mielőtt azonban a volt iparvágány
teljesen az enyészeté lett volna, csoda történt. 2017-ben munkások
jöttek, kipucolták a vágányt és környezetét, daru érkezett és különféle
vasúti járműveket pakoltak itt le.
Ismét járművek a megszűnt
iparvágányon
A projekt Budafoki Borváros néven fut és a terv egy mini vasúti skanzen
keretében bemutatni a bor vasúti szállítását, valamint a
pincerendszert. A három teherkocsi és egy mozdony Szentendréről
érkezett, ahol a HÉV járműtelep tárolórészén voltak félreállítva. A
tervek szerint a jövőben fel is újítják őket.
Még néhány kép a kiállított
járművekről