Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet

Budai körzet







Budalakk
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Budalakk Festék és Műgyanta Gyár iparvágánya

Budapest XI. ker, Fehérvári út 56.
Megszűnt 1996-ban


A telep látképe 2004-ben

1916-ban hozták létre a Viktória Vegyészeti Művek Rt.-t, amelynek tevékenysége kristályszóda és lakkfesték előállítására, továbbá alumíniumipari kísérletekre terjedt ki. Az üzemet 1948-ban államosították, utódja a Kelenföldi Vegyészeti Gyár lett. Fehérvári úti telephelyét iparvágány-csatlakozással az 1950-es években építették. Az első ismert ábrázolása az alábbi, 1945-ben készült és 1950-ben aktualizált, de valószínűleg később kiegészített térképrészleten szerepel.


1950. évi állapot (utólag kiegészítve)

A szovjet mintához való közelítés jegyében 1959. január 1-jén az összes festékgyár és cég összevonásával létrehozták az iparág állami csúcsintézményét, a Lakk- és Festékipari Vállalatot, így a Kelenföldi Vegyészeti Gyári is ebbe a vállalatba olvadt be. Az első hiteles ábrázolás az ekkoriban 120 m hosszú, és a HÉV által kiszolgált iparvágányról, 1961-ből származik.


1961. évi vágányhálózati rajz

Az alábbi korai légifelvételen teherkocsikat rakodnak az iparvágányon.


Légifotó az iparvágányról 1963-ból

Az iparvágány és a környék ábrázolása egy 1960-as évekbeli katonai térképrészleten.



Hivatalos helyszínrajz az iparvágányról az alábbi ábrán látható.


1962. körüli helyszínrajz az iparvágányról

A Lakk- és Festékipari Vállalat 1968-tól Budalakk-ként működik tovább, Fehérvári úti gyáregysége a Budalakk Festék és Műgyanta Gyár nevet kapja.


Az iparvágány 1971. évi ábrázolása

.
Említésre méltó változás csak 1973-ban történt, amikor a Fehérvári úti vágányokat középre helyezték, ezáltal átépült az iparvágány kiágazása, valamint létesült egy visszafogó vágánykapcsolat is a kiágazás közelében. Az alábbi, 1977-es légifotón látszik az - éppen üres - iparvágány teljes terjedelmében.


1977. évi légifotó az iparvágányról

Az iparvágány hossza 1973-tól 138 méterre változott. Kiszolgálása a Budafok-Albertfalva - Budafok kocsiszín - Fehérvári út útvonalon történt. Kocsiforgalma nem volt túl jelentős, 1981-ben mindössze 18 kocsi volt. A vasúti iparvágányos kiszolgálás az 1980-as években egyre jobban visszaszorult, de az iparvágány még megélte a rendszerváltást.


Tartálykocsik az iparvágányon 1990-ben

Forgalma az 1990-es évek elején megszűnt.

   
A használaton kívüli iparvágány 1996-ban

A használaton kívüli iparvágányt és a visszafogó vágánykapcsolatot végül a Fehérvári út 1996. augusztus 11-én kezdődő pályafelújítása során bontották el. Helyén 2000-ben a MATÁV autóparkolót létesített.


Az iparvágány helye 2004-ben.

A telephely területén 2004-ben lakóházak épültek, mellettük az üzemi parkoló megmaradt.
Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Fejes Balázs, Fentrol.hu, ismeretlen szerzők
Felhasznált irodalom
100 éve indult útjára a Budapest Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút, a BKV kiadványa
A magyar kémia és vegyipar kronológiája
Németh Zoltán Ádám gyűjteménye
Újpesti Helytörténeti Értesítő
Készítette: Fejes Balázs, 2022. március
Vissza az elejére