A
telep látképe 2004-ben
1916-ban hozták létre a Viktória Vegyészeti Művek Rt.-t, amelynek
tevékenysége kristályszóda és lakkfesték előállítására, továbbá
alumíniumipari kísérletekre terjedt ki. Az üzemet 1948-ban
államosították, utódja a Kelenföldi Vegyészeti Gyár lett. Fehérvári úti
telephelyét iparvágány-csatlakozással az 1950-es években építették. Az
első ismert ábrázolása az alábbi, 1945-ben készült és 1950-ben
aktualizált, de valószínűleg később kiegészített térképrészleten
szerepel.
1950. évi állapot (utólag
kiegészítve)
A szovjet mintához való közelítés jegyében 1959. január 1-jén az összes
festékgyár és cég összevonásával létrehozták az iparág állami
csúcsintézményét, a Lakk- és Festékipari Vállalatot, így a Kelenföldi
Vegyészeti Gyári is ebbe a vállalatba olvadt be. Az első hiteles
ábrázolás az ekkoriban 120 m hosszú, és a HÉV által kiszolgált
iparvágányról, 1961-ből származik.
1961. évi vágányhálózati rajz
Az alábbi korai légifelvételen teherkocsikat rakodnak az iparvágányon.
Légifotó az iparvágányról
1963-ból
Az iparvágány és a környék ábrázolása egy 1960-as évekbeli katonai
térképrészleten.
Hivatalos helyszínrajz az iparvágányról az alábbi ábrán látható.
1962. körüli helyszínrajz az
iparvágányról
A Lakk- és Festékipari Vállalat 1968-tól Budalakk-ként működik tovább,
Fehérvári úti gyáregysége a Budalakk Festék és Műgyanta Gyár nevet
kapja.
Az iparvágány 1971.
évi
ábrázolása
.
Említésre méltó változás csak 1973-ban történt, amikor a Fehérvári úti
vágányokat középre helyezték, ezáltal átépült az iparvágány kiágazása,
valamint létesült egy visszafogó vágánykapcsolat is a kiágazás
közelében. Az alábbi, 1977-es légifotón látszik az - éppen üres -
iparvágány teljes terjedelmében.
1977. évi légifotó az iparvágányról
Az iparvágány hossza 1973-tól 138 méterre változott. Kiszolgálása a
Budafok-Albertfalva - Budafok kocsiszín - Fehérvári út útvonalon
történt. Kocsiforgalma nem volt túl jelentős, 1981-ben mindössze 18
kocsi volt. A vasúti iparvágányos kiszolgálás az 1980-as években egyre
jobban visszaszorult, de az iparvágány még megélte a rendszerváltást.
Tartálykocsik az iparvágányon
1990-ben
Forgalma az 1990-es évek elején megszűnt.
A használaton kívüli iparvágány
1996-ban
A használaton kívüli iparvágányt és a visszafogó vágánykapcsolatot
végül a Fehérvári út 1996. augusztus 11-én kezdődő pályafelújítása
során bontották el. Helyén 2000-ben a MATÁV autóparkolót létesített.
Az iparvágány helye 2004-ben.
A telephely területén 2004-ben lakóházak épültek, mellettük az üzemi
parkoló megmaradt.