A
Jegenye utca látképe, jobbra a Hordógyár volt iparvágány-kiágazásával
Ennek az iparvágánynak a léte meglehetősen bizonytalan számomra,
ugyanis csak az 1971. évi iparvágány-helyszínrajzon jelenik meg
egyedül. A kimutatásból úgy tűnik, mintha a cégnek nem is lett volna
önálló iparvágánya, hanem a Jegenye utcai vágányról rakodtak volna, de
ez csak egy sejtés. Maga a Jegenye utcai iparvágány kialakulása elég
régre nyúlik vissza. A XIX. század második felében a területen
sertéstelepek létesültek,
amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási
lehetőséget kaptak. A Jegenye utcai vontatóvágány is ekkortájt épült
ki, amely kezdetben bekanyarodott a Száva utcába.
A terület elrendezése 1890-ben
A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi
iparvágány a XX. század elején megszűnt. A Jegenye utcai vontatóvágányt
ekkor visszabontották, Szállás utcai csatlakozását megszüntették, amint
az az alábbi 1930-as évekbeli, illetve 1944. évi rajzon is látható.
Az iparvágány ábrázolása az
1930-as években, illetve
1944-ben
A két világháború között a
térségben egyéb ipari üzemek telepedtek meg. Érdekes, hogy a Jegenye
utcában a
Mechanikai Hordógyár után
egy jelentős hosszúságú vágányt meghagytak, amelynek funkciója ebből az
időszakból még nem ismert, valószínűleg kocsik félreállítására,
rendezésére használták.
Az iparvágány 1962. évi
ábrázolása
Majd ezután, a következő, 1971-es rajzon ez a szakasz "Budalakk" néven
jelenik meg. A rajz alapján nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy a
felirat melyik vágányra vonatkozik, azonban későbbi rajzokból kitűnik,
hogy a hordógyárnak továbbra is két iparvágánya volt, így a "Budalakk"
megjelölés a Jegenye utcára vonatkozhat. Akinek erről pontosabb
információja van, kérem, keressen meg.
Az iparvágány egy 1971-es rajzon
További érdekesség, hogy a fennmaradt
dokumentumok alapján maga a telephely a Szállás utca 6-ban volt, holott
a rajzok szerint az iparvágány soha nem ért el odáig.
A
Jegenye utcai iparvágány kiszolgálása 1972-ben
Az alábbi, 1970-es évek végi rajz is ugyanúgy, a Lencse utcáig
ábrázolja a vágányt.
1979-es felmérés rajza
Az 1979-es állapot az alábbi légifotón is szemügyre vehető.
Légifotó 1979-ből
A Hordógyár 2-es telepe ebben az időszakban már megszűnt, a Jegenye
utcai iparvágány azonban még létezett. Az 1980-as években mint Bábolnai
Állami Gazdaság, illetve Mezőgazdasági Kombinát Bábolnai Gyáregység
néven szerepelt, egészen az iparvány 1985. augusztus 31-i megszűnéséig.
Megszűnése után a vágányokat nem szedték fel azonnal.
Légifotó 1990-ből
A Jegenye utcát 2002-ben átépítették (szilárd burkolatot kapott), az
iparvágányok maradékát akkor bontották el. 2001-ben a sínek a
por alatt azonban még megvoltak.
|
|
A Jegenye utcai vontató- és iparvágány
2001-ben
|
Helyszínrajz