Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet









Budalakk
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép




A Budalakk kőbányai iparvágánya
Budapest X. ker, Szállás utca 6.
Megszűnt 1985.08.31-én


A Jegenye utca látképe, jobbra a Hordógyár volt iparvágány-kiágazásával

Ennek az iparvágánynak a léte meglehetősen bizonytalan számomra, ugyanis csak az 1971. évi iparvágány-helyszínrajzon jelenik meg egyedül. A kimutatásból úgy tűnik, mintha a cégnek nem is lett volna önálló iparvágánya, hanem a Jegenye utcai vágányról rakodtak volna, de ez csak egy sejtés. Maga a Jegenye utcai iparvágány kialakulása elég régre nyúlik vissza. A XIX. század második felében a területen sertéstelepek létesültek, amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási lehetőséget kaptak. A Jegenye utcai vontatóvágány is ekkortájt épült ki, amely kezdetben bekanyarodott a Száva utcába.


A terület elrendezése 1890-ben

A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi iparvágány a XX. század elején megszűnt. A Jegenye utcai vontatóvágányt ekkor visszabontották, Szállás utcai csatlakozását megszüntették, amint az az alábbi 1930-as évekbeli, illetve 1944. évi rajzon is látható.

   
Az iparvágány ábrázolása az 1930-as években, illetve 1944-ben

A két világháború között a térségben egyéb ipari üzemek telepedtek meg. Érdekes, hogy a Jegenye utcában a Mechanikai Hordógyár után egy jelentős hosszúságú vágányt meghagytak, amelynek funkciója ebből az időszakból még nem ismert, valószínűleg kocsik félreállítására, rendezésére használták.


Az iparvágány 1962. évi ábrázolása

Majd ezután, a következő, 1971-es rajzon ez a szakasz "Budalakk" néven jelenik meg. A rajz alapján nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy a felirat melyik vágányra vonatkozik, azonban későbbi rajzokból kitűnik, hogy a hordógyárnak továbbra is két iparvágánya volt, így a "Budalakk" megjelölés a Jegenye utcára vonatkozhat. Akinek erről pontosabb információja van, kérem, keressen meg.


Az iparvágány egy 1971-es rajzon

További érdekesség, hogy a fennmaradt dokumentumok alapján maga a telephely a Szállás utca 6-ban volt, holott a rajzok szerint az iparvágány soha nem ért el odáig.


A Jegenye utcai iparvágány kiszolgálása 1972-ben

Az alábbi, 1970-es évek végi rajz is ugyanúgy, a Lencse utcáig ábrázolja a vágányt.


1979-es felmérés rajza

Az 1979-es állapot az alábbi légifotón is szemügyre vehető.


Légifotó 1979-ből

A Hordógyár 2-es telepe ebben az időszakban már megszűnt, a Jegenye utcai iparvágány azonban még létezett. Az 1980-as években mint Bábolnai Állami Gazdaság, illetve Mezőgazdasági Kombinát Bábolnai Gyáregység néven szerepelt, egészen az iparvány 1985. augusztus 31-i megszűnéséig. Megszűnése után a vágányokat nem szedték fel azonnal.


Légifotó 1990-ből

A Jegenye utcát 2002-ben átépítették (szilárd burkolatot kapott), az iparvágányok maradékát akkor bontották el. 2001-ben a sínek a por alatt azonban még megvoltak.



A Jegenye utcai vontató- és iparvágány 2001-ben


Helyszínrajz

Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Bernhard Studer, fentrol.hu, Szelényi Gábor
Felhasznált irodalom:
K. Juhász Erzsébet: A Cséry-féle szemétszállító iparvasút, a kőbányai gőzmozdonyú iparvasút és a köztemetői gőzmozdonyú vasút, Vasúthistória Évkönyv

Vissza az elejére