Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet

Budai körzet







Csirkegyár
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Csirkegyár iparvágánya

Budapest XXII. ker, Nagytétényi út 74.
Megszűnt 1991-ben


A telephely látképe 2006-ban

A részben skót tulajdonban lévő Skót-Magyar Kereskedelmi Rt. hűtőházat és baromfi telepet létesített a Nagytétényi (akkoriban Petőfi) úton 1922-ben. 


Az iparvágány ábrázolása egy 1929-es térképen

A telephelyre vezető és a nagytétényi HÉV vonalból kiágazó 196 méter hosszú iparvágányt valószínűleg 1927-ben létesítették.


Az iparvágány egy 1933-as helyszínrajzon

A II. világháborúig nem sok változás történt az üzem és az iparvágány történetében.


Az iparvágány ábrázolása 1945-ben

Az államosítás után a gyár Baromfi Feldolgozó Vállalat néven működött tovább.


Az iparvágány 1962. évi hivatalos helyszínrajza

Futószalagon indultak az élő csirkék a vágóba a Budafoki Baromfifeldolgozó Vállalat üzemében, ahol hetente 65-70 ezer állatot dolgoztak fel. A telepet azért hívták "Csirkegyárnak", mert nemcsak húsfeldolgozással foglalkoznak, hanem csirkék keltetésével is.


Az iparvágány egy 1971. évi helyszínrajzon

Az időközben Baromfiipari Országos Vállalat névre átkeresztelt üzem fenti helyszínrajzán az iparvágány az ábra alján látható. A vállalat népszerű terméke a konyhakész csomagolt csirke, amely megfelelő hűtés után kerül a bel- és külföldi piacokra.


Az iparvágány a bal oldalon egy 1983-as felvételen

A fenti képen az 1963. óta 43-as jelzésű villamosként közlekedő járat a megszűnése előtt nem sokkal halad Nagytétény felé, háttérben a Csirkegyárral. A vonalszakasz érdekessége, hogy ugyan a Nagytétényi úton közlekedő 43-as villamos 1983. november 30. óta szünetel, azonban a pályát a környező iparvágányok kiszolgálása céljából még évekig üzemben tartották, de már csak kizárólag a teherforgalom céljára. Az iparvágány kiszolgálása végül 1991-ben szűnt meg, majd 4 évvel később, 1995-ben bezárt a Baromfiledolgozó üzem is.


Az iparvágány maradványa 2000-ben

A villamosvonal helyére időközben kerékpár út épült.


A bejárati kapu a vágánycsonkkal 2006-ban


Kapcsolódó linkek:
Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Fejes Balázs, Komjáthy Zoltán, Szelényi Gábor
Felhasznált irodalom
100 éve indult útjára a Budapest Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút, a BKV kiadványa
Németh Zoltán Ádám gyűjteménye
Orbánné Dr. Nagy Mária: A baromfiipar versenyképességét motiváló tényezők

KészítetteFejes Balázs, 2022. május
Vissza az elejére