A részben skót tulajdonban lévő Skót-Magyar Kereskedelmi Rt. hűtőházat
és baromfi telepet létesített a Nagytétényi (akkoriban Petőfi) úton
1922-ben.
A telephelyre vezető és a nagytétényi HÉV vonalból kiágazó 196 méter
hosszú iparvágányt valószínűleg 1927-ben létesítették.
A II. világháborúig nem sok változás történt az üzem és az iparvágány
történetében.
Az
államosítás után a
gyár Baromfi Feldolgozó Vállalat néven működött tovább.
Az iparvágány 1962. évi
hivatalos helyszínrajza
Futószalagon
indultak az élő csirkék a vágóba a Budafoki Baromfifeldolgozó Vállalat
üzemében, ahol hetente 65-70 ezer állatot dolgoztak fel. A telepet
azért hívták "Csirkegyárnak", mert nemcsak húsfeldolgozással
foglalkoznak, hanem csirkék keltetésével is.
Az iparvágány egy 1971. évi
helyszínrajzon
Az időközben Baromfiipari Országos Vállalat névre átkeresztelt üzem
fenti helyszínrajzán az iparvágány az ábra alján látható. A vállalat
népszerű terméke a konyhakész csomagolt csirke, amely megfelelő hűtés
után kerül a bel- és külföldi piacokra.
Az iparvágány a bal oldalon egy
1983-as felvételen
A
fenti képen az 1963. óta 43-as jelzésű villamosként közlekedő járat a
megszűnése előtt nem sokkal halad Nagytétény felé, háttérben a
Csirkegyárral. A vonalszakasz érdekessége, hogy ugyan a Nagytétényi
úton közlekedő 43-as villamos 1983. november 30. óta szünetel, azonban
a pályát a környező iparvágányok kiszolgálása céljából még évekig
üzemben tartották, de már csak kizárólag a teherforgalom céljára. Az
iparvágány kiszolgálása végül 1991-ben szűnt meg, majd 4 évvel később,
1995-ben bezárt a Baromfiledolgozó üzem is.
Az iparvágány maradványa
2000-ben
A villamosvonal helyére időközben kerékpár út épült.
A bejárati kapu a
vágánycsonkkal 2006-ban
Kapcsolódó
linkek: Németh Zoltán Ádám -
Iparvágányok