A
gyár látképe a Budafoki út felől
Miután a XIX. század végén az állam magához vonta a dohánygyártás és
-forgalmazás ellenőrzésének és szervezésének jogát, 1900 táján
gondoskodnia kellett annak nagyüzemi megoldásáról. E törekvés indította
el a korszerű dohánygyárak építését a XX. század elején. A Budafoki út
menti Lágymányosi Dohánygyár 1908-1912. között épült fel, egy ütemben.
Az együttes kapuépületből, üzemi épületből, raktárból és igazgatósági
épületből állt, pavilonos formában, udvaros módon elrendezve. A
Ferencvárosból áttelepített gyár termelése már 1911-ben megindult.
A gyár építése idején, 1910-ben
Az ezer munkást foglalkoztató gyár a kor legbagyobb üzeme lett ezen a
területen.
A
gyár egy 1937. évi térképrészleten
A dohánygyárban a belföldi nyersanyagokat a raktárépület földszintjén,
a külföldieket a második emeleten őrizték, és itt volt a Havanna
szivarcsomagoló is. A gyár iparvágányát viszonylag későn, csak 1958-ban
építették ki, a korábbi Vak Bottyán utca helyén, amelyet az üzem
területéhez csatoltak. Ekkoriban még nem létezett a Schönherz Zoltán
(ma Október huszonharmadika) utcán a 4-es villamos vonala, azt csak
1959-ben építették ki.
A kiépülés korabeli helyszínrajzi
elrendezés
A fenti bal oldali 1945-50. körüli rajzon az iparvágány utólag van
berajzolva. A Dohánygyár iparvágánya a Fehérvári útból ágazott ki,
végighaladt a Schönherz Zoltán utcán, majd bevezetett a gyárterületre,
ahol a körüljárást egy kitérő biztosította. A Fehérvári úti piacnál egy
deltavágány is épült a "Lágymányosi kitérőhöz".
Térképrészlet 1960-ból
A 4-es villamos vonalának kiépülésével a vágányelrendezés is módosult.
Az iparvágány hossza ekkor 379,6 méterre változott.
Helyszínrajz a villamosvonal
kiépülése után
Az iparvágány kiszolgálását a Budafok-Albertfalva -
Budafok kocsiszín - Fehérvári út - Schönherz Zoltán utca útvonalon
végezték.
Az iparvágány egy a
Filmmúzeumból származó filmkockán 1961-ben
A fenti képen hivatkozott film címe: Mulasztások a kocsiszolgálati
munkában, 1961.
Helyszínrajzi ábrázolás 1962-ből
Az 1950-es években a gyárban a Moni, Budapest, Budavári, Daru, Kossuth,
Mirjam, az 1960-es évek első felében pedig a Fecske, Toto és Velence
elnevezésű cigarettákat készítették.
Az iparvágány 1963-ban egy korabeli
légifotón
A fenti légifotón a piac mellett a Fehérvári úti Lágymányosi kitérőben
egy tehervonat is felfedezhető. A Lágymányosi Dohánygyár végül 1965-ben
bezárt, a termelést vidékre költöztették. A használaton kívüli
iparvágányt 1966-ban bontották el.
Az udvar 2020-ban a Karinthy Frigyes
út felől fotózva
A volt Dohánygyár épületeiben jelenleg a Lechner Tudásközpont működik.