Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet

Budai körzet







Dohánygyár
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Lágymányosi Dohánygyár iparvágánya

Budapest XI. ker, Budafoki út 59-63.
Megszűnt 1966-ban


A gyár látképe a Budafoki út felől

Miután a XIX. század végén az állam magához vonta a dohánygyártás és -forgalmazás ellenőrzésének és szervezésének jogát, 1900 táján gondoskodnia kellett annak nagyüzemi megoldásáról. E törekvés indította el a korszerű dohánygyárak építését a XX. század elején. A Budafoki út menti Lágymányosi Dohánygyár 1908-1912. között épült fel, egy ütemben. Az együttes kapuépületből, üzemi épületből, raktárból és igazgatósági épületből állt, pavilonos formában, udvaros módon elrendezve. A Ferencvárosból áttelepített gyár termelése már 1911-ben megindult.


A gyár építése idején, 1910-ben

Az ezer munkást foglalkoztató gyár a kor legbagyobb üzeme lett ezen a területen.
 

A gyár egy 1937. évi térképrészleten

A dohánygyárban a belföldi nyersanyagokat a raktárépület földszintjén, a külföldieket a második emeleten őrizték, és itt volt a Havanna szivarcsomagoló is. A gyár iparvágányát viszonylag későn, csak 1958-ban építették ki, a korábbi Vak Bottyán utca helyén, amelyet az üzem területéhez csatoltak. Ekkoriban még nem létezett a Schönherz Zoltán (ma Október huszonharmadika) utcán a 4-es villamos vonala, azt csak 1959-ben építették ki.

  
A kiépülés korabeli helyszínrajzi elrendezés

A fenti bal oldali 1945-50. körüli rajzon az iparvágány utólag van berajzolva. A Dohánygyár iparvágánya a Fehérvári útból ágazott ki, végighaladt a Schönherz Zoltán utcán, majd bevezetett a gyárterületre, ahol a körüljárást egy kitérő biztosította. A Fehérvári úti piacnál egy deltavágány is épült a "Lágymányosi kitérőhöz".


Térképrészlet 1960-ból

A 4-es villamos vonalának kiépülésével a vágányelrendezés is módosult. Az iparvágány hossza ekkor 379,6 méterre változott.


Helyszínrajz a villamosvonal kiépülése után

Az iparvágány kiszolgálását a Budafok-Albertfalva - Budafok kocsiszín - Fehérvári út - Schönherz Zoltán utca útvonalon végezték.


Az iparvágány egy a Filmmúzeumból származó filmkockán 1961-ben

A fenti képen hivatkozott film címe: Mulasztások a kocsiszolgálati munkában, 1961.


Helyszínrajzi ábrázolás 1962-ből

Az 1950-es években a gyárban a Moni, Budapest, Budavári, Daru, Kossuth, Mirjam, az 1960-es évek első felében pedig a Fecske, Toto és Velence elnevezésű cigarettákat készítették.


Az iparvágány 1963-ban egy korabeli légifotón

A fenti légifotón a piac mellett a Fehérvári úti Lágymányosi kitérőben egy tehervonat is felfedezhető. A Lágymányosi Dohánygyár végül 1965-ben bezárt, a termelést vidékre költöztették. A használaton kívüli iparvágányt 1966-ban bontották el.


Az udvar 2020-ban a Karinthy Frigyes út felől fotózva

A volt Dohánygyár épületeiben jelenleg a Lechner Tudásközpont működik.

Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Fejes Balázs, Fentrol.hu és ismeretlen szerzők
Felhasznált irodalom
100 éve indult útjára a Budapest Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút, a BKV kiadványa
Budapest XI. Budafoki úti dohánygyár raktárépület történet-értékelés-javaslat - Plinthosz Bt. 2005,

Dohánymúzeum
Németh Zoltán Ádám gyűjteménye
Pestbuda.hu

KészítetteFejes Balázs, 2022. április
Vissza az elejére