Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet

Budai körzet







Gamma
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Gamma Optikai Művek iparvágánya

Budapest XI. ker, Fehérvári út 83.
Megszűnt 1967-ben


A gyár látképe a Fehérvári út felől az 1980-as években

A gyár elődjét, a Gamma Műszaki Részvénytársaságot 1920-ban alapították a Józsefvárosban, majd 1923-tól Gamma Finommechanikai Gépek és Készülékek Gyára Rt. néven működött. A Fehérvári útra 1924-ben költözött, a Bánát utca sarkán lévő telephelyre. Ekkoriban tudományos és kísérleti műszerek előállítását, geodéziai műszerek gyártását és javítását végezték itt. 1935-ben alakult meg a gyár optikai csiszoló részlege. A gyorsan fejlődő és terjeszkedő vállalat nevét 1939-ben GAMMA Finommechanikai és Optikai Művek Rt-re változtatták. A II. világháborút megelőző években a gyár jelentős értékű és mennyiségű katonai termék gyártását kezdte meg. A háború után a gyár telephelyét bővítették déli irányban a Bánát utca-Mérnök utca közti tömb felépítésével, amelynek udvarán kazánház létesült. Ide vezettek egy iparvágányt a Fehérvári úti HÉV vonalból, amelyen keresztül szenet fuvaroztak a gyárba.


1950. évi állapot

Az iparvágány kezdetben elágazott, a bal oldali csonkavágányt azonban rövidesen megszüntették. 1948-ban a gyárat állami tulajdonba vették és szanálták. Ezután GAMMA Finommechanikai és Optikai Művek néven működött tovább. A profilrendezések során a Gammából 1952-ben kivált a Finommechanikai Vállalat, 1960-ban pedig az optikai profilt átadták a MOM-nak, és megkezdték a geofizikai és nukleáris műszerek gyártását. 

  
Az iparvágány ábrázolása egy katonai térképrészleten, illetve egy korabeli helyszínrajzon

A cég neve 1962-től GAMMA Művek-re változott. Ekkoriban geofizikai, orvosdiagnosztikai, valamint nukleáris műszerek gyártásával foglalkoztak. Az iparvágány kiszolgálását a Budafok-Albertfalva - Budafok kocsiszín - Fehérvári út útvonalon végezték.


Az iparvágány 1963-ban egy korabeli légifotón

1967. körül korszerűsítették a gyár fűtési rendszerét, valószínűleg gázfűtésre, vagy távhő fűtésre tértek át. A kazánházat elbontották, így az iparvágány feleslegessé vált, azt 1967. év végén felszedték.

Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Fentrol.hu és ismeretlen szerző
Felhasznált irodalom
100 éve indult útjára a Budapest Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút, a BKV kiadványa
HVG.hu
Németh Zoltán Ádám gyűjteménye
Wikipédia

KészítetteFejes Balázs, 2022. március
Vissza az elejére