A
gyár látképe a Fehérvári út felől az 1980-as években
A gyár elődjét, a Gamma Műszaki Részvénytársaságot 1920-ban alapították
a Józsefvárosban, majd 1923-tól Gamma Finommechanikai Gépek és
Készülékek Gyára Rt. néven működött. A Fehérvári útra 1924-ben
költözött, a Bánát utca sarkán lévő telephelyre. Ekkoriban tudományos
és kísérleti műszerek előállítását, geodéziai műszerek gyártását és
javítását végezték itt. 1935-ben alakult meg a gyár optikai csiszoló
részlege. A gyorsan fejlődő és terjeszkedő vállalat nevét 1939-ben
GAMMA Finommechanikai és Optikai Művek Rt-re változtatták. A II.
világháborút megelőző években a gyár jelentős értékű és mennyiségű
katonai termék gyártását kezdte meg. A háború után a gyár telephelyét
bővítették déli irányban a Bánát utca-Mérnök utca közti tömb
felépítésével, amelynek udvarán kazánház létesült. Ide vezettek egy
iparvágányt a Fehérvári úti HÉV vonalból, amelyen keresztül szenet
fuvaroztak a gyárba.
1950. évi állapot
Az iparvágány kezdetben elágazott, a bal oldali csonkavágányt azonban
rövidesen megszüntették. 1948-ban a gyárat állami tulajdonba vették és
szanálták. Ezután GAMMA Finommechanikai és Optikai Művek néven működött
tovább. A profilrendezések során a Gammából 1952-ben kivált a
Finommechanikai Vállalat, 1960-ban pedig az optikai profilt átadták a
MOM-nak, és megkezdték a geofizikai és nukleáris műszerek
gyártását.
Az iparvágány ábrázolása egy
katonai térképrészleten, illetve egy korabeli helyszínrajzon
A cég neve 1962-től GAMMA Művek-re változott. Ekkoriban geofizikai,
orvosdiagnosztikai, valamint nukleáris műszerek gyártásával
foglalkoztak. Az iparvágány kiszolgálását a Budafok-Albertfalva -
Budafok kocsiszín - Fehérvári út útvonalon végezték.
Az iparvágány 1963-ban egy korabeli
légifotón
1967. körül korszerűsítették a gyár fűtési rendszerét, valószínűleg
gázfűtésre, vagy távhő fűtésre tértek át. A kazánházat elbontották, így
az iparvágány feleslegessé vált, azt 1967. év végén felszedték.