A gyár látképe a XIX.
században
Ganz Ábrahám svájci születésű öntőmester 1845. január 24-én
építette fel "vas és ércöntő intézetét" a Bem József (akkor
Királyhegy) utcában. Ebből az eleinte kis üzemből egy
emberöltő alatt már jelentős gépipari vállalat fejlődött ki,
amely a tőle délre lévő Ganz (korábban Kórház) utcáig nyúlt.
Az üzem bővítésével 1858-1862. között új csarnok épült. A
Bem József utcában 1868.06.30-án helyezték üzembe a Bem
tértől Zugligetbe tartó lóvasúti vonalat, ez azonban nem
bonyolított le teherszállítást.
Látkép a Bem (akkoriban Pálffy) tér
felől. Bal oldalt szemben a Bem utca, annak bal
oldalán kivehető a gyár
Később, a Duna-jobbparti körvasút 1892. évi üzembe
helyezésétől épültek ki Budán az iparvágányok és vált a Bem
József utcai szakasz fontos teherszállítási útvonallá. Az
időközben Ganz és Társa Vasöntő és Gépgyár Rt. törzsgyárává
minősített üzem iparvágányának kiépüléséről azonban nem
maradtak fenn adatok. Annyi valószínűsíthető, hogy 1918.
körül már létezhetett vasúti csatlakozása, amint azt az
alábbi rajz is tanúsítja.
1918. körüli rajz az iparvágányról
Az öntöde legkeresettebb termékei a vasúti kocsikerekek
voltak, amikhez Ganz kifejlesztette és szabadalmaztatta a
kéregöntési technológiát. Az alapító tulajdonos 1867-ben
bekövetkezett halála után a gyárat Mechwart András vezette
tovább.
A Ganz utca ekkoriban a gyár hátsó
udvaraként funkcionált
Az öntöde idővel lakatos-, mintaasztalos- és
kovácsműhelyekkel bővült, és országos gyár minősítést
kapott.
1944. évi helyszínrajz
Az iparvágány 1944-re átépült, a Duna felől kapott bekötést,
valamint a gyár belső udvarán két csonkavágányban végződött.
Az iparvágány 1959. évi helyszínrajza
és kiszolgálási utasítása
Az üzem vasúti kiszolgálása a leírás szerint a Margit-híd
irányából történt, ami azt jelenti, hogy a Szentendrei HÉV
vonalán hozták le (illetve ellenkező irányban vitték fel) a
teherkocsikat Óbuda - Filatorigát felől a Margit-hídig,
ahonnan tovább a villamosvasút tehermozdonyai továbbították
azokat az iparvágányra és viszont. Mivel azonban a Bem utca
a Margit körúton keresztül a Déli pályaudvarral is
összeköttetésben volt, így ilyen irányú menetek is
lehetségesek voltak.
Az iparvágány egy 1963-as légifotón
Az 1960-as évekre a város már nagyon
körülnőtte az üzemet, amelynek működése a lakóterületek
közelében egyre vállalhatatlanabb volt, így
1964.08.15-én annak bezárásáról határoztak.
Az iparvágány
1964-es helyszínrajza
Az immáron használaton kívüli
iparvágány még egy évvel túlélte a gyárat, azt 1965.
októberében bontották el. A bezárt üzemet megkímélték
a lebontástól, a kéregkerék-öntödét a diósgyőri Lenin
Kohászati Művek támogatásával felújították, és
1969-ben e helyütt nyílt meg az Öntödei Múzeum, amely
2008. óta a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
fiókintézményeként működik.
A volt gyártelep egy része mint
múzeum