Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet

Budai körzet







Ganz Bem
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Ganz Villamossági Művek Bem utcai iparvágánya

Budapest I. ker, Bem József utca 20.
Megszűnt 1965-ben


A gyár látképe a XIX. században

Ganz Ábrahám svájci születésű öntőmester 1845. január 24-én építette fel "vas és ércöntő intézetét" a Bem József (akkor Királyhegy) utcában. Ebből az eleinte kis üzemből egy emberöltő alatt már jelentős gépipari vállalat fejlődött ki, amely a tőle délre lévő Ganz (korábban Kórház) utcáig nyúlt. Az üzem bővítésével 1858-1862. között új csarnok épült. A Bem József utcában 1868.06.30-án helyezték üzembe a Bem tértől Zugligetbe tartó lóvasúti vonalat, ez azonban nem bonyolított le teherszállítást.


Látkép a Bem (akkoriban Pálffy) tér felől. Bal oldalt szemben a Bem utca, annak bal oldalán kivehető a gyár

Később, a Duna-jobbparti körvasút 1892. évi üzembe helyezésétől épültek ki Budán az iparvágányok és vált a Bem József utcai szakasz fontos teherszállítási útvonallá. Az időközben Ganz és Társa Vasöntő és Gépgyár Rt. törzsgyárává minősített üzem iparvágányának kiépüléséről azonban nem maradtak fenn adatok. Annyi valószínűsíthető, hogy 1918. körül már létezhetett vasúti csatlakozása, amint azt az alábbi rajz is tanúsítja.

 
1918. körüli rajz az iparvágányról

Az öntöde legkeresettebb termékei a vasúti kocsikerekek voltak, amikhez Ganz kifejlesztette és szabadalmaztatta a kéregöntési technológiát. Az alapító tulajdonos 1867-ben bekövetkezett halála után a gyárat Mechwart András vezette tovább.


A Ganz utca ekkoriban a gyár hátsó udvaraként funkcionált

Az öntöde idővel lakatos-, mintaasztalos- és kovácsműhelyekkel bővült, és országos gyár minősítést kapott.


1944. évi helyszínrajz

Az iparvágány 1944-re átépült, a Duna felől kapott bekötést, valamint a gyár belső udvarán két csonkavágányban végződött.



Az iparvágány 1959. évi helyszínrajza és kiszolgálási utasítása

Az üzem vasúti kiszolgálása a leírás szerint a Margit-híd irányából történt, ami azt jelenti, hogy a Szentendrei HÉV vonalán hozták le (illetve ellenkező irányban vitték fel) a teherkocsikat Óbuda - Filatorigát felől a Margit-hídig, ahonnan tovább a villamosvasút tehermozdonyai továbbították azokat az iparvágányra és viszont. Mivel azonban a Bem utca a Margit körúton keresztül a Déli pályaudvarral is összeköttetésben volt, így ilyen irányú menetek is lehetségesek voltak.


Az iparvágány egy 1963-as légifotón

Az 1960-as évekre a város már nagyon körülnőtte az üzemet, amelynek működése a lakóterületek közelében egyre vállalhatatlanabb volt, így 1964.08.15-én annak bezárásáról határoztak.


Az iparvágány 1964-es helyszínrajza

Az immáron használaton kívüli iparvágány még egy évvel túlélte a gyárat, azt 1965. októberében bontották el. A bezárt üzemet megkímélték a lebontástól, a kéregkerék-öntödét a diósgyőri Lenin Kohászati Művek támogatásával felújították, és 1969-ben e helyütt nyílt meg az Öntödei Múzeum, amely 2008. óta a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum fiókintézményeként működik.


A volt gyártelep egy része mint múzeum

Fotók: Budapesti Történeti Múzeum, Fentrol.hu, FSZEK és ismeretlen szerzők
Fotók és felhasznált irodalomCultura.hu
Mult-kor
Németh Zoltán Ádám gyűjteménye
Pestbuda.hu
Verrasztó Gábor: A Budai "Vas És Ércöntő Intézet", Budai Polgár, 2014/7

KészítetteFejes Balázs, 2025. február
Vissza az elejére