Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet

Budai körzet







Gyufagyár
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Budafoki Gyufagyár iparvágánya

Budapest XXII. ker, Nagytétényi út 112.
Megszűnt 1963-ban


A telephely látképe napjainkban

Budafokon 1894-ben alapították meg az Unió Magyar Általános Gyufagyár Rt-t. A mezőgazdaságból élő településen ez volt az első olyan üzem, ami nem az élelmiszeriparral volt kapcsolatos. Az egyik legnagyobb magyarországi gyufagyárban 4-500 munkás dolgozott. Az 1915-től "Szikra" Magyar Gyújtógyárak Rt. néven működő üzem a Nagytétényi HÉV vonalból 1928. körül létesített iparvágányt.


Az iparvágány ábrázolása egy 1929-es térképen

A 290 m hosszú iparvágány a gyár területén egy kétvágányú kitérőt alkotott.


Az iparvágány egy 1933-as helyszínrajzon

Az üzem elnevezése 1929-től Magyar Általános Gyufaipari Rt-re változott. A termékek előállításához meglehetősen sokféle anyagra volt szükség, nagyjából az alábbi éves menniységben: 200 kocsi hasábfa, 150 kocsi rönkfa, 12 kocsi szalmapapír, 12 vagon kén, 3 vagon színes papír, 3 vagon keményítő, 2 vagon klórkáli, 3 vagon enyv, 500 kg anilinfesték, 10 vagon egyéb vegyészeti anyag és festék.


Az iparvágány ábrázolása 1945-ben

A gyár 1949-évi államosítással ismét nevet váltott, a továbbiakban Gyufaipari Vállalatként működött tovább.


Az iparvágány ábrázolása 1954-ben, a HÉV vonal kétvágányúsításakor

Az 1950-es, 60-as években nagyobb fejlesztés nem történt, emellett azonban számos olyan kisebb korszerűsítést, gépesítést hajtottak végre, amelyek a gyufagyártás egyes részfolyamataiban, műveleteiben megjönnyítették a munkát, javították a munkafeltételeket a famegmunkálásban, a doboz-, szálgyártásban és a csomagolásban egyaránt.


Az iparvágány 1962. évi hivatalos helyszínrajza

Az 1960-as évek elején a fenti helyszínrajz tanusága szerint az iparvágány felső szakaszát már nem használták, majd azt 1963-ban megszüntették és elbontották. A gyárat 1993-ban a svéd Swedish Match cég privatizálta, majd 1998. év végén a gyártást megszüntették.

Kapcsolódó linkek:
Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Google
Felhasznált irodalom
100 éve indult útjára a Budapest Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút, a BKV kiadványa
Dohánymúzeum
Magyargyufa.hu
Maps.hungaricana.hu
Németh Zoltán Ádám gyűjteménye
KészítetteFejes Balázs, 2022. április
Vissza az elejére