A
telephely látképe napjainkban
Budafokon 1894-ben alapították meg az Unió Magyar Általános Gyufagyár
Rt-t. A mezőgazdaságból élő településen ez volt az első olyan üzem, ami
nem az élelmiszeriparral volt kapcsolatos. Az egyik legnagyobb
magyarországi gyufagyárban 4-500 munkás dolgozott. Az 1915-től "Szikra"
Magyar Gyújtógyárak Rt. néven működő üzem a Nagytétényi HÉV vonalból
1928. körül létesített iparvágányt.
Az iparvágány ábrázolása egy
1929-es térképen
A 290 m hosszú iparvágány a gyár területén egy kétvágányú kitérőt
alkotott.
Az iparvágány egy
1933-as helyszínrajzon
Az üzem elnevezése 1929-től Magyar Általános Gyufaipari Rt-re
változott. A termékek előállításához meglehetősen sokféle anyagra volt
szükség, nagyjából az alábbi éves menniységben: 200 kocsi hasábfa, 150
kocsi rönkfa, 12 kocsi szalmapapír, 12 vagon kén, 3 vagon színes papír,
3 vagon keményítő, 2 vagon klórkáli, 3 vagon enyv, 500 kg anilinfesték,
10 vagon egyéb vegyészeti anyag és festék.
Az iparvágány ábrázolása
1945-ben
A
gyár 1949-évi államosítással ismét nevet váltott, a továbbiakban
Gyufaipari Vállalatként működött tovább.
Az iparvágány ábrázolása
1954-ben, a HÉV vonal kétvágányúsításakor
Az 1950-es, 60-as években nagyobb fejlesztés nem történt, emellett
azonban számos olyan kisebb korszerűsítést, gépesítést hajtottak végre,
amelyek a gyufagyártás egyes részfolyamataiban, műveleteiben
megjönnyítették a munkát, javították a munkafeltételeket a
famegmunkálásban, a doboz-, szálgyártásban és a csomagolásban egyaránt.
Az iparvágány 1962. évi
hivatalos helyszínrajza
Az
1960-as évek elején a fenti helyszínrajz tanusága szerint az iparvágány
felső szakaszát már nem használták, majd azt 1963-ban megszüntették és
elbontották. A gyárat 1993-ban a svéd Swedish Match cég privatizálta,
majd 1998. év végén a gyártást megszüntették.
Kapcsolódó
linkek: Németh Zoltán Ádám -
Iparvágányok