Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet

Budai körzet







Hungária Műanyag
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Hungária Műanyagfeldolgozó Vállalat iparvágánya

Budapest XXII. ker, Nagytétényi út 216.
Megszűnt 1983-ban


A gyár látképe

A gyár elődjét 1922. március 24-én alapították Magyar Gomb- és Műanyaggyár Rt. néven kazein-formaldehid műanyag feldolgozására. A később Magyar Gumiárugyárnak, majd Hungária Guttapercha és Gumiárugyár Rt.-nek nevezett üzem 1923-ban vásárolta meg az új telket a nagytétényi Baross Gábor telepen. Eleinte gombokat, sétapálcákat és hasonló cikkeket állítottak elő nagyüzemi módszerekkel, majd profiljában idővel egyre nagyobb súlyt képviselt a gumitermékek előállítása.



A BBVV 1899-ben nyitotta meg budafoki HÉV vonalát, amelyet 1909-ben hosszabbított meg Nagytétényig. Az egyvágányú vonalon a vonatok keresztezésére ekkor épült Baross Gábor telep forgalmi kitérő. Hogy a későbbi rakodóvágány már a kiépüléskor megvolt-e, arról nincs információ.


Baross Gábor telep

Az üzem 1926-ban vette fel a Hungária Gumiárugyár nevet. A huszas években alig több mint egy tucat, a negyvenes évek elején már 1200 munkást foglalkoztatott. A saroképület az 1930-as években épült fel. Ebben az időszakban kezdődött meg a tornacipők gyártása.



A gyár "iparvágánya" valójában egy a Baross Gábor telep kitérőhöz csatlakozó rakodóvágány volt, amelynek első fennmaradt ábrázolása 1933-ból való.


1933-as helyszínrajz

Az üzemben gyártottak bicikligumit, gumikesztyűt, óvszert, fürdősapkát, felfújható gumimatracot, gumilabdát, gumijátékokat, kalucsnit és elegáns női gumicsizmát is.


1945. évi helyszínrajz

A rakodóvágány a 4-es számű kitérővel ágazott ki. A háború alatt az általános nyersanyaghiány miatt gumihulladékokat is feldolgoztak. A háború után, 1948-ban a gyárat államosították, neve ekkor Nagytétényi Gumigyár lett. Ekkoriban kezdődött és futott fel fokozatosan a PVC gyártás. A vállalat neve ennek megfelelően 1958-tól Hungária Műanyag és Gumigyárra változott.


A kitérő és a rakodóvágány 1964-es helyszínrajza

1963. január 1-től a korábbi HÉV vonal üzemeltetését az FVV vette át, rajta megindult a 43-as villamos. A gyárban ebben az időszakban korszerű fröccsöntő gépeken háztartási cikkeket (ételdoboz, kompótos tál, szappantartó, turistapohár, stb.) vettek gyártásba. Az üzem a gumitermelést lassan leépítette, miközben a műanyag-cikkek előállítása felfutott. Ezt a névválasztással is követték, az új név 1964-től Hungária Műanyag-feldolgozó Vállalat lett, de a köznyelv a továbbiakban is csak "Gumigyár"-ként emlegette. 1965-ban megkezdték a hungarocell gyártását is.


1971-es helyszínrajz (amely az előzőekhez képest fordított tájolású)

A gyártáshoz szükséges alapanyagok egy részét vasúti tartálykocsikban szállították, és a rakodóvágány melletti lefejtőn ürítették. A rakodóvágány kiszolgálása Budafok-Háros átmenetben történt. A villamos tehermozdonyok Budafok kocsiszínből álltak ki. Az évi kocsiforgalom 1981-ben 146 kocsit tett ki. Az 1970-es, 80-as években készültek az alábbi fotók a rakodóra kiállított tartálykocsikról:






A Baross Gábor telep kitérőben találkoztak a 43-as villamosok, mert innen kifelé már nem volt több kitérő, így a következő kocsi ideérkezéséig a Nagytétény felé haladó járatnak a végállomásig tartó vonalszakaszt oda-vissza meg kellett járnia. Az egyvágányú közlekedést jelzőbotok használatával szabályozták. Ez a forgalmi rend egészen 1983. november 30-ig volt használatban, amikortól a 43-as viszonylat forgalmát beszüntették (hivatalosan szüneteltették). Ugyan a teherszállítások céljára a belső vonalszakaszt 1991-ig még használták, de arra vonatkozóan nincs adat, hogy 1983. után ezt a rakodóvágányt még kiszolgálták volna.

A gyár neve 1988-tól Pannonplast Műanyagipari Vállalt lett, majd 1991-ben részvénytársasággá alakult. A piac átrendeződése és a kereslet csökkenése miatt 2003-ban bezárt. Épületei egy részét lebontották, más épületekben irodaház működik. A lebontott gyáregység helyén épült fel a Lidl áruház.

A vágányok az 1990-es évek elejéig megvoltak, majd fokozatosan elbontották őket. A megszűnt rakodó helye még sokáig látható volt a gazban.


A rakodóvágány helye, balra a rakodóval, háttérben az M0 autóút hídjával

Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Friedrich Haselberg, Fortepan, Harald Schachenhofer és ismeretlen szerzők
Fotók és felhasznált irodalomArcanum
Barossblog
Dindi István: Történetek Nagytétény múltjából
Németh Zoltán Ádám gyűjteménye

KészítetteFejes Balázs, 2025. február
Vissza az elejére