A
telep látképe a Bihari utca felől a Google 2019-es utcaképén
A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek,
amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási
lehetőséget kaptak. A Fertő utcában a Bihari út közelében Gottfried
Ludwig sertéstelepe létesített iparvágányt, amelyik a Fertő utcai
vágányból ágazott ki,
az alábbi térképrészlet
szerint.
A terület elrendezése 1890-ben
A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi
hízlalda és
iparvágány a XX. század első felében megszűnt. A
két világháború között a
térségben ipari üzemek telepedtek meg, amelyek közül a Fertő utca 8.
szám alatt megemlítendő Mazalán Pál bányamérnök Mélyfúrási Vállalata és
Gépgyára, amely 1932-ben telepedett itt meg olajkutató és fúróeszközök,
berendezések gyártására. A vállalat a II. világháború után
létesíthetett - rövid életű - iparvágányt, amely azonban 1950. május
31-én megszűnt. Erről az iparvágányról sajnos semmilyen egyéb adat
(rajz, térképi ábrázolás, fénykép, stb.) nem maradt fenn.
Az időközben államosított, és Mazalán Gépipari Nemzeti Vállalat nevet
felvett cég jogutódjaként 1950-ben jött létre a Mélyfúró Berendezések
Gyára. Az új gyár a területen terjeszkedni kezdett, ekkoriban szűnt meg
a Fertő utcával párhuzamos Túzok utca, amelynek nyomvonalán új
üzemcsarnok jött létre. A Mélyfúró Berendezések Gyárába 1955. májusában
- a 13-as villamos beindulásának évében - új iparvágányt fektettek,
amely két irányból is csatlakozott a vágányhálózathoz, egyrészt a
Bihari utca felől (nagyjából a vasúti híd alatt kiágazva), másrészt a
Fertő utcából.
Az iparvágányok
helyszínrajza
és kiszolgálási utasítása 1959-ből
|
|
Az 1950-ben létrejött új gyár részben a Mazalán gyár, részben az
addigra megszűnt
Schmidt és Császár
Rt. raktárának telkére épült fel.
Az iparvágányok 1962.
évi
ábrázolása
A gyár önállósága 1964. június 30-án megszűnt, és beolvadt az Országos
Bányagépgyártó Vállalatba.
Egy fúrógép bemutatója a gyár
udvarán 1967-ben, háttérben az iparvágánnyal
A Bihari út felőli bekötést 1971. környékén megszüntették, így a
továbbiakban a gyár kiszolgálása már csak a Fertő utcából volt
lehetséges.
Az iparvágány egy 1971-es rajzon
Az alábbi képen a gyár
és iparvágánya egy légifotón látható.
1972. évi légifotó
A Fertő utcai kiágazás egy 1970-es
években készült képen
Az 1970-es években a vasúti áruszállítás volumene csökkent, egyre több
feladat tevődött át a közútra. Ennek ékes bizonyítéka az alábbi
felvétel is, ahol a gyárudvaron belül az iparvágányon éppen egy
pótkocsis teherató készülődik indulásra.
Részlet egy 1977-es légifelvételből
Egy 1979-es felmérési rajz az
iparvágányról
A gyár kiszolgálását végül a BKV 1980. márcisu 31-gyel felmondta, majd
az iparvágányt 1982-ben selejtezték és elbontották.
Légifotó 1990-ből
1990-ben a légifotón már csak az elbontott iparvágány helye látszik,
kivéve az úttestet, ahol a sínek még a helyükön voltak. Ebben az évben
az Országios Bányagépgyártó Vállalat megszűnt, később a Mélyfúró
Berendezések Gyárát a Technocar Rt. privatizálta.
A volt iparvágány-csatlakozás látképe
2006-ban