Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet









Mélyfúró
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





A Mélyfúró Berendezések Gyárának iparvágánya

Budapest X. ker, Fertő utca 8.
Megszűnt 1982-ben


A telep látképe a Bihari utca felől a Google 2019-es utcaképén

A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek, amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási lehetőséget kaptak. A Fertő utcában a Bihari út közelében Gottfried Ludwig sertéstelepe létesített iparvágányt, amelyik a Fertő utcai vágányból ágazott ki, az alábbi térképrészlet szerint.


A terület elrendezése 1890-ben

A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi hízlalda és iparvágány a XX. század első felében megszűnt. A két világháború között a térségben ipari üzemek telepedtek meg, amelyek közül a Fertő utca 8. szám alatt megemlítendő Mazalán Pál bányamérnök Mélyfúrási Vállalata és Gépgyára, amely 1932-ben telepedett itt meg olajkutató és fúróeszközök, berendezések gyártására. A vállalat a II. világháború után létesíthetett - rövid életű - iparvágányt, amely azonban 1950. május 31-én megszűnt. Erről az iparvágányról sajnos semmilyen egyéb adat (rajz, térképi ábrázolás, fénykép, stb.) nem maradt fenn.

Az időközben államosított, és Mazalán Gépipari Nemzeti Vállalat nevet felvett cég jogutódjaként 1950-ben jött létre a Mélyfúró Berendezések Gyára. Az új gyár a területen terjeszkedni kezdett, ekkoriban szűnt meg a Fertő utcával párhuzamos Túzok utca, amelynek nyomvonalán új üzemcsarnok jött létre. A Mélyfúró Berendezések Gyárába 1955. májusában - a 13-as villamos beindulásának évében - új iparvágányt fektettek, amely két irányból is csatlakozott a vágányhálózathoz, egyrészt a Bihari utca felől (nagyjából a vasúti híd alatt kiágazva), másrészt a Fertő utcából.



Az iparvágányok helyszínrajza és kiszolgálási utasítása 1959-ből


Az 1950-ben létrejött új gyár részben a Mazalán gyár, részben az addigra megszűnt Schmidt és Császár Rt. raktárának telkére épült fel.


Az iparvágányok 1962. évi ábrázolása

A gyár önállósága 1964. június 30-án megszűnt, és beolvadt az Országos Bányagépgyártó Vállalatba.


Egy fúrógép bemutatója a gyár udvarán 1967-ben, háttérben az iparvágánnyal

A Bihari út felőli bekötést 1971. környékén megszüntették, így a továbbiakban a gyár kiszolgálása már csak a Fertő utcából volt lehetséges.

   
Az iparvágány egy 1971-es rajzon

Az alábbi képen a gyár és iparvágánya egy légifotón látható.


1972. évi légifotó


A Fertő utcai kiágazás egy 1970-es években készült képen

Az 1970-es években a vasúti áruszállítás volumene csökkent, egyre több feladat tevődött át a közútra. Ennek ékes bizonyítéka az alábbi felvétel is, ahol a gyárudvaron belül az iparvágányon éppen egy pótkocsis teherató készülődik indulásra.


Részlet egy 1977-es légifelvételből


Egy 1979-es felmérési rajz az iparvágányról

A gyár kiszolgálását végül a BKV 1980. márcisu 31-gyel felmondta, majd az iparvágányt 1982-ben selejtezték és elbontották.


Légifotó 1990-ből

1990-ben a légifotón már csak az elbontott iparvágány helye látszik, kivéve az úttestet, ahol a sínek még a helyükön voltak. Ebben az évben az Országios Bányagépgyártó Vállalat megszűnt, később a Mélyfúró Berendezések Gyárát a Technocar Rt. privatizálta.

A volt iparvágány-csatlakozás látképe 2006-ban

Kapcsolódó linkek:
Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Fejes Balázs, fentrol.hu, Google, ismeretlen szerzők
Felhasznált irodalom: Index Fórum

K.
Juhász Erzsébet: A Cséry-féle szemétszállító iparvasút, a kőbányai gőzmozdonyú iparvasút és a köztemetői gőzmozdonyú vasút, Vasúthistória Évkönyv
KFKI
Németh Zoltán Ádám gyűjteménye
Párt-Állam-Párt

Készítette: Fejes Balázs, 2022. február
Vissza az elejére