A
telep látképe a Fertő utca felől 2006-ban
A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek,
amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási
lehetőséget kaptak. A Fertő utcai iparvágány már ebben az időszakban
kiépült a környék sertéstelepeit kiszolgálandó,
az alábbi térképrészlet
szerint. A későbbi öntöde helyén ekkoriban Baumann Antalnak volt
sertéstelepe, amely iparvágány-kapcsolattal is rendelkezett.
A terület elrendezése 1890-ben
A Fertő utcai iparvágány az Árpa utcán keresztül feltehetően
összeköttetésben volt Kőbánya-Hízlaló állomással, az alábbi
térképrészlet szerint.
Az iparvágányok elrendezése a XIX.
század végén
A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi
hízlalda és
iparvágány a XX. század első felében megszűnt. A
két világháború között a
térségben ipari üzemek telepedtek meg, amelyek közül a Fertő utca 14.
szám alatt megemlítendő az 1911-ben Hubert Gyula és Sigmund Henrik
által megalakított, eleinte acéltermékek kereskedelmével foglalkozó
Közkereseti Társaság, amely 1921-ben (más források szerint 1924-ben,
illetve 1929-ben) itt létesített telephelyet. Az újonnan létrehozott
öntöde ekkor felvette a Hubert és Sigmund Fémöntőgyár nevet. Az üzemnek
ekkoriban kb. 50 alkalmazottja volt. A termelés bővítése során minden,
az öntészet profiljába tartozó munkával foglalkoztak, fém-, alumínium-,
acélöntéssel, finommunkákkal. Amikor 1937-ben részvénytársasággá
alakultak, és felvették a Hubert-Sigmund Acél- és Fémárugyár nevet, már
300 munkást foglalkoztattak. Az üzemnek azonban önálló iparvágányt nem
építettek.
1944. évi hálózati rajz
Ha voltak vasúti szállításaik ebben az időben, azokat vagy
Kőbánya-Hízlalón rakodták, vagy a Fertő utcai vágányon, amelyet
időközben visszabontottak a Hízlaló térig.
1944. évi légifotó a területről
A II. világháborús hadiipari konjunktúra idején a gyárban is felfutott
a termelés, 1943-ban már 1000 fölötti munkáslétszámmal üzemeltek. A II.
világháborúban itt készültek a hazai gyártású páncélautók és harckocsik
páncéllemezei. A háború után, 1948-ban a gyárat államosították,
1949-51. között Hubert-Sigmund Nemzeti Vállalatként, majd 1963-ig
Kőbányai Vasöntöde néven működött. Ekkoriban kezdtek nagyarányú
fejlesztésbe, amikor is a gyár területét kiterjesztették a Fertő
utcától a Teherkocsi utcáig, megszüntetve ezzel a Túzok utcát. Saját
iparvágányt is ekkoriban kaphatott az öntöde, valamikor 1960-61. körül.
Az 1959-es rajz még nem
ábrázolja az iparvágányt
Az iparvágányok 1962.
évi
ábrázolása
1963-ban 16 vas- és acélöntéssel foglalkozó vállalatot
egyesítettek Öntödei Vállalat néven, amelynek ez az egység lett a
Kőbányai Vas- és Acélöntöde nevű gyára. A vállalat központja a Fertő
utcai telepen volt.
Az iparvágány egy 1971-es rajzon
Az alábbi képen a gyár
és az iparvágány látható egy
légifotón.
1972. évi légifotó
Az Öntödei Vállalat kiszolgálása nem volt egyszerű, ugyanis az ide
érkező hulladékvassal teli teherkocsik továbbítása során előfordult,
hogy a Fertő utcai vágányon az
Egyesült
Vegyiművek tartálykocsijait fejtették éppen le. Ekkor a
kiszolgálással vagy meg kellett várni a lefejtés végét, vagy azt fel
kellett függeszteni, a tartálykocsit elvinni, majd az öntöde
kiszolgálása után visszahozni és a lefejtést folytatni.
Egy 1979-es felmérési rajz az
iparvágányról
Az öntöde kocsiforgalma 1981-ben 643 kocsi volt. Az 1980-as években a
Fertő utcai iparvágányt korszerűsítették, amelynek során egy részét
1986-ban 31,5, illetve 34,5-ről 48 kg/fm-es sínrendszerre építették át.
A röviden KÖVAC-nak nevezett üzem 1984-ben önállósodott és kivált az
Öntödei Vállalatból.
Légifotó 1988-ből
Az öntöde 1990-ben társasági formát váltott, neve 1990. szeptember
1-től KÖVAC Gépgyártó Kft lett. Az iparvágány forgalma az 1990-es évek
elején szűnt meg, az 1992-es légifelvétel tanusága szerint akkor már
üzemen kívül volt a
Fertő utcai iparvágány, amelyet 1993 májusában szedtek fel.
Helyszínrajz
A kapu és az iparvágány maradványa
2006-ban
Kapcsolódó
linkek: Németh Zoltán Ádám -
Iparvágányok