A
telep látképe a Fertő utca felől a Google 2021-es utcaképén
A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek,
amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási
lehetőséget kaptak. A Fertő utcai iparvágány már ebben az időszakban
kiépült a környék sertéstelepeit kiszolgálandó,
az alábbi térképrészlet
szerint.
A terület elrendezése 1890-ben
A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi
hízlalda és
iparvágány a XX. század első felében megszűnt. A
két világháború között a
térségben ipari üzemek telepedtek meg, amelyek közül a Fertő utca 5.
szám alatt megemlítendő az 1896-ban átalakult ’Klotild Első Magyar
Vegyipari Rt.’ egyik jogutóda, amely itt vegyiüzemet hozott létre, ahol
külföldről behozott falepárlási nyerstermékeket, később pedig
terpentint dolgoztak fel. Itt kezdték el a formaldehid, majd a
fenoplasztok gyártását. A gyár 1941-től ’Klotild-Acetic Első Magyar
Vegyipari Rt.’ néven folytatta működését. Az üzemnek nem volt önálló
iparvágánya, a Fertő utcai vágányon rakodtak, amely ebben az időben a
Hízlaló térig visszabontásra került.
1944. évi hálózati rajz
Az alábbi légifotón is látszik, amint a Fertő utcában a gyártelep előtt
egy tartálykocsi áll.
1944. évi légifotó a területről
Az üzemet 1948-ban államosították és létrehozták a Kőbányai
Műanyaggyárat.
A Fertő utca és a Somfa utca
sarka 1954-ben
Az iparvágányok
helyszínrajza
és kiszolgálási utasítása 1959-ből
|
|
Az iparvágányok 1962.
évi
ábrázolása
A gyár önállósága 1966-tól megszűnt, mert beolvadt az Egyesült
Vegyiművekbe.
Az iparvágány egy 1971-es rajzon
Az alábbi képen a gyár
és az iparvágányon lefejtés alatt lévő tartályvagonok láthatók egy
légifotón.
1972. évi légifotó
A Fertő utcai kiágazás egy 1970-es
években készült képen
A Vegyiművek kiszolgálása nem volt egyszerű, ugyanis az ide érkező
tartálykocsik önálló iparvágány híján a Fertő utcai "nyílt pályán"
rakodtak, akadályozva az
Öntödei Vállalat
részére történő kocsi
kiállítást. Amennyiben az Öntödei Vállalat részére kocsi érkezett, vagy
meg kellett várni a lefejtés végét, vagy a lefejtést fel kellett
függeszteni, a tartálykocsit elvinni, beállítani az Öntödei Vállalat
küldeményét, majd a tartálykocsit további lefejtésre visszahozni.
Egy 1979-es felmérési rajz az
iparvágányról
A Vegyiművek kocsiforgalma 1981-ben még 455 kocsi volt. Az iparvágány a
rendszerváltást még túlélte, de forgalma 1990. körül már lecsökkent.
Légifotó 1990-ből
Az 1992-es légifelvétel tanusága szerint akkor már üzemen kívüll volt a
Fertő utcai iparvágány, amelyet 1993 májusában szedtek fel. Az Egyesült
Vegyiműveket 1992-ben részvénytársasággá alakították, majd 2013. körül
megszűntették.