Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet









Vegyiművek
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép





Az Egyesült Vegyiművek iparvágánya

Budapest X. ker, Fertő utca 5.
Megszűnt 1993-ban


A telep látképe a Fertő utca felől a Google 2021-es utcaképén

A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek, amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási lehetőséget kaptak. A Fertő utcai iparvágány már ebben az időszakban kiépült a környék sertéstelepeit kiszolgálandó, az alábbi térképrészlet szerint.


A terület elrendezése 1890-ben

A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi hízlalda és iparvágány a XX. század első felében megszűnt. A két világháború között a térségben ipari üzemek telepedtek meg, amelyek közül a Fertő utca 5. szám alatt megemlítendő az 1896-ban átalakult ’Klotild Első Magyar Vegyipari Rt.’ egyik jogutóda, amely itt vegyiüzemet hozott létre, ahol külföldről behozott falepárlási nyerstermékeket, később pedig terpentint dolgoztak fel. Itt kezdték el a formaldehid, majd a fenoplasztok gyártását. A gyár 1941-től ’Klotild-Acetic Első Magyar Vegyipari Rt.’ néven folytatta működését. Az üzemnek nem volt önálló iparvágánya, a Fertő utcai vágányon rakodtak, amely ebben az időben a Hízlaló térig visszabontásra került.


1944. évi hálózati rajz

Az alábbi légifotón is látszik, amint a Fertő utcában a gyártelep előtt egy tartálykocsi áll.


1944. évi légifotó a területről

Az üzemet 1948-ban államosították és létrehozták a Kőbányai Műanyaggyárat.


A Fertő utca és a Somfa utca sarka 1954-ben



Az iparvágányok helyszínrajza és kiszolgálási utasítása 1959-ből





Az iparvágányok 1962. évi ábrázolása

A gyár önállósága 1966-tól megszűnt, mert beolvadt az Egyesült Vegyiművekbe.

   
Az iparvágány egy 1971-es rajzon

Az alábbi képen a gyár és az iparvágányon lefejtés alatt lévő tartályvagonok láthatók egy légifotón.


1972. évi légifotó


A Fertő utcai kiágazás egy 1970-es években készült képen

A Vegyiművek kiszolgálása nem volt egyszerű, ugyanis az ide érkező tartálykocsik önálló iparvágány híján a Fertő utcai "nyílt pályán" rakodtak, akadályozva az Öntödei Vállalat részére történő kocsi kiállítást. Amennyiben az Öntödei Vállalat részére kocsi érkezett, vagy meg kellett várni a lefejtés végét, vagy a lefejtést fel kellett függeszteni, a tartálykocsit elvinni, beállítani az Öntödei Vállalat küldeményét, majd a tartálykocsit további lefejtésre visszahozni.


Egy 1979-es felmérési rajz az iparvágányról

A Vegyiművek kocsiforgalma 1981-ben még 455 kocsi volt. Az iparvágány a rendszerváltást még túlélte, de forgalma 1990. körül már lecsökkent.


Légifotó 1990-ből

Az 1992-es légifelvétel tanusága szerint akkor már üzemen kívüll volt a Fertő utcai iparvágány, amelyet 1993 májusában szedtek fel. Az Egyesült Vegyiműveket 1992-ben részvénytársasággá alakították, majd 2013. körül megszűntették.

Kapcsolódó linkek:
Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: fentrol.hu, Fortepan, Google, ismeretlen szerzők
Felhasznált irodalom
K. Juhász Erzsébet: A Cséry-féle szemétszállító iparvasút, a kőbányai gőzmozdonyú iparvasút és a köztemetői gőzmozdonyú vasút, Vasúthistória Évkönyv
A magyar vegyipar kronológiája
Németh Zoltán Ádám gyűjteménye

Készítette: Fejes Balázs, 2022. február
Vissza az elejére