Kezdőlap










Teherszállítás











Villamos mozdonyok
Belső szállítás
Külső szállítás
Iparvágányok
BKV-MÁV csatlakozóvágányok
 
 
Térkép




Iparvágányok II.











Újpesti körzet
Kőbányai körzet









Phylaxia
Összefoglaló táblázat
Áttekintő térkép




A Phylaxia Oltóanyagtermelő Vállalat iparvágánya
Budapest X. ker, Jegenye utca
Megszűnt 1985-ben

Ez az iparvágány is kakukktojás egy kicsit a Budalakkhoz hasonlóan, ugyanis magát a Jegenye utcai vontatóvágány nyugati végét használta a cég rakodásra, az nem vezetett be semmilyen telephelyre, így tulajdonképpen helyesebb a rakodóvágány elnevezés. Ráadásul ilyen címen csak egy viszonylag rövid ideig létezett, amellett, hogy maga a vágány meglehetősen hosszú ideig fennállt. A XIX. század második felében a környéken sertéstelepek létesültek, amelyek az 1888-ban megnyílt Kőbányai Iparvasúttal vasúti kiszolgálási lehetőséget kaptak. A Jegenye utcai vontatóvágány is ekkortájt épült ki, nyugati irányban egészen a Monori utca vonaláig.


A terület elrendezése 1890-ben

A Jegenye utcai vontatóvágány és a belőle kiágazó iparvágányok ábrázolása egy korabeli térképrészleten.


Az iparvágány ábrázolása 1890-ből

A század végi sertésvésszel az ágazatnak leáldozott, számos korábbi iparvágány a XX. század elején megszűnt, ez azonban a Jegenye utcai vontatóvágányt nem érintette.


Korabeli térképi ábrázolás az iparvágányról az 1930-as évekből

Magát a Phylaxia céget 1912-ben alapították állati oltóanyagok előállítására, amelynek apropóját a környéken pusztító sertéspestis adta. Ebben az időben azonban a Jegenye utcai vágányt még nem használták rakodás céljára (legalábbis ilyen utalások nem maradtak fenn).

 
Az iparvágány ábrázolása 1944-ben, illetve 1948-ban

A háború után sem változtak érdemben az állapotok.


Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben

Kiszolgálási utasítás 1959-ből »


Az 1960-as években jelenik meg először a "Philaxia" elnevezés a vágány mellett (az i-vel, illetve y-nal történő írásmód vegyesen fordul elő). Ez azért is érdekes, mert az állati oltóanyag-termelő cégnek Kőbánya-Hízlaló mellett több telephelye is volt, közvetlen MÁV iparvágány-csatlakozással, így nem teljesen világos, hogy mi volt ennek az "iparvágánynak" a célja.


Az iparvágány 1962. évi ábrázolása

Az iparvágány kiszolgálása a Kőbánya-Hízlaló - Horog utca - Bihari út - Jegenye utca útvonalon történt. Az 1970-es évekig nem volt sok változás a területen.

   
Az iparvágány egy 1971-es rajzon

Az alábbi képen a Jegenye utca egy kiszolgálómenete látható.


Kiszolgálómenet 1972 áprilisában

A Jegenye utcai vágányhálózat az alábbi felmérési térképen látható.


1979-es felmérés rajza

Az iparvágány forgalma az 1970-es végére megszűnhetett, mert az 1982. évi kimutatásban már nem szerepel. Magának a Jegenye utcai vontatóvágánynak a kiszolgálási szerződését a BKV 1985. augusztus 31-vel mondta fel, majd a pályát az 1987. évi Bihari úti pályafelújításkor bontották el.


Helyszínrajz

Kapcsolódó linkek: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Bernhard Studer, Fejes Balázs
Felhasznált irodalom:
K. Juhász Erzsébet: A Cséry-féle szemétszállító iparvasút, a kőbányai gőzmozdonyú iparvasút és a köztemetői gőzmozdonyú vasút, Vasúthistória Évkönyv
https://www.ceva.hu/Kik-vagyunk/A-Ceva-Phylaxia-toertenete
Vissza az elejére