A BKV 12-es raktára is a Ferencvárosi
kocsiszín közelében volt. A telephely kialakulásának története
itt olvasható.
Áttekintő térkép a telephely
elhelyezkedéséről
A villamosközlekedés a BSzKRt 1949-es megszűnésétől az FVV-hez került,
ugyanakkor
létrejött a Fővárosi Vasútépítő Vállalat is, amelynek a környéken több
telephelye lett. A MÁV korábban itt lévő kiterjedt iparvágány-hálózatát
felszámolták,
a villamos és nagyvasút közti összekötő vágányt pedig a Lenkey utcából
áthelyezték a későbbi
02-es raktár telephelyéhez.
A 12-es raktártelepet valamikor az 50-es évek második felében hozták
létre egy a Könyves Kálmán krt. mentén lévő üres területen. Először az
1959-es vágányrajzon bukkan fel. A
kiszolgálására szolgáló iparvágányt a
Csibész
vágányból
ágaztatták ki.
Elrendezési vázlat 1959-ből. A
12-es raktár alul látható jobbra
Térképvázlat az
1960-as évekből
Vágányhálózat 1961-ből. A 12-es raktár a
jobb szélen felül található »
|
|
Légifotó 1963-ból
|
Az alábbi rajzon látszik a vágányok
részletezése: az anyagtárolásra szolgáló nyílt rakodóteret három,
egymással párhuzamos rakodóvágány tárja fel. Kéziratilag a rajzra egy
későbbi átépítés van rávezetve.
1962-es hivatalos helyszínrajz
A 12-es raktár elrendezési vázlata az idők folyamán nem sokat
változott. Kiszolgálása Ferencváros MÁV állomás-
02-es raktár átmenettel történt. Nagyobb
változás 1969-70-ben következett be. Ekkor a szomszéd telken lévő Pirok
Gyula főműhely közvetlen vasúti elérhetősége megszűnt, kiszolgálása a
továbbiakban a 12-es raktáron keresztül vált elérhetővé. Ennek
érdekében a Könyves Kálmán krt. felőli csonkavágányból visszafele
irányban egy kitérőt ágaztattak ki. Az előtér vágányhálózatának
módosulása az alábbi bal oldali ábrán látható.
Vágányhálózat 1970-ből.
Elrendezési vázlat a telepről 1970-ből »
|
|
A Lágymányosi (ma Rákóczi) híd építéséhez kapcsolódóan a Könyves Kálmán
körút is
teljes átépítésre került. A Mester utca-Üllői út közötti szakaszon
1994-95. között dolgoztak az építők. A munkák során a szélső fekvésű
villamosvágányokat középre helyezték, és módosult a kocsiszín kiágazása
is. A 12-es raktár iparvágánya ekkor még továbbra is megmaradt, a
telephelyet azonban valószínűleg már nem használták.
Átépítési tervrajz, ahol
balra lent látszik a 12-es raktár egy
részlete is. Kékkel a korábbi állapot van kiemelve.
Félreállított muki a 12-es raktárhoz vezető
összekötővágányon 1996-ban »
|
|
Az 1990-es évek második felében a BKV több ingatlanát is értékesítette
hogy pénzforrásokhoz jusson. Erre a sorsra jutott a 12-es raktár
területe is. A vágánykapcsolatot 1997. körül megszüntették, az
ingatlant eladták. Jelenleg autószalon található a területen.
Egy 1999-es légifelvételen a
raktár területén már autószalon működött