A BKV Villamos Igazgatóság
Pályafenntartási Szakszolgálatának telephelye a Ferencvárosi kocsiszín
mellett helyezkedett el. Ez volt a BKV 020-as raktára, másképp írva
02-0,
régebbi nevén 02-es raktár. A telephely kialakulásának története
itt olvasható.
A telephely elhelyezkedése
A villamosközlekedés a BSzKRt 1949-es megszűnésétől az FVV-hez került,
ugyanakkor
létrejött egy Fővárosi Vasútépítő Vállalat nevű cég is. Az új vállalat
telephelyéül a Ferencváros kocsiszín és a Markusovszky (ma Fék) utca
közti területet jelölték ki. Az itt lévő közraktárakat felszámolták,
amivel együtt megszűnt az azokat kiszolgáló MÁV iparvágány-hálózat is.
Ezzel együtt a villamos és a nagyvasút vágánykapcsolatát a Lenkey
utcából áthelyezték az új telephelyhez.
Térképi ábrázolás
1951-ből.
Itt már látszik az áthelyezett MÁV kapcsolat
|
Elrendezési vázlat
1953-ból. Halványan kivehető egy 1955.
évi átépítési terv is, ami azonban végül nem valósult meg
|
A telephely ebben az időszakban a Fővárosi Vasútépítő Vállalat 03-as
raktára néven futott és valószínűleg hozzá tartozott a korábbi fatelep
is, vagyis a Markusovszky (Fék) utcától a Könyves Kálmán krt-ig nyúlt.
Vágánykapcsolata közvetlenül a MÁV-on kívül elsődlegesen a
Pirók Gyula főműhellyel volt,
másodlagosan pedig a
Csibész vágánnyal.
A kezdeti időszakban több terv is született a létrehozott vágányok
átépítésére, de ezek többnyire nem valósultak meg.
|
Zúzottkőtároló építésének terve 1957-ből
« Egy meg nem valósult tervezett átépítés,
lent a
volt fatelepi vágányokkal
|
Az 1959. évi iparvágány-kimutatásból
az alábbiakat tudhatjuk meg:
Idézet a korabeli kiszolgálási utasításból
(1959.):
Az iparvágány
Budapest-Ferencváros személypályaudvarról ágazik ki, és
az FVV telepén több vágányra ágazik. Az iparvágányon 19 tonna
tengelynyomású és legfeljebb 5,5 m tengelytávolságú kocsikat szabad
szállítani. Az iparvágányra rendelt kocsikat Budapest-Ferencváros MÁV
állomás tartalékmozdonyával és a hozzátartozó személyzetével állítja ki
és viszi vissza az iparvágányról az ott kiürített, illetve megrakott
kocsikat. A kocsik átadása és átvétele a VÉP telep kapuján belül
történik. Innen a kocsikat az FVV mozdonnyal kell továbbítani. A kocsik
átvételét és átadását minden alkalommal mindkét fél a kocsifelíró
könyvben aláírásával köteles elismerni. A kocsikon észlelt sérüléseket,
a rakományok látható hiányait, valamint az ólomzárak állapotát és
esetleges hiányát kölcsönösen el kell ismerni. A szállítmányok feladási
és kiváltási helye: Budapest-Ferencváros MÁV állomás.
Elrendezési vázlat 1959-ből »
|
|
A továbbra is egyesített "FUVÉP"
telepről készült az alábbi nem arányos helyszínrajz, melynek alsó
részén található a későbbi 020-as raktártelep.
1962. évi helyszínrajz
|
Légifotó 1963-ból
« Térképvázlat az 1960-as évekből
|
A BKV 1968-as megalakulásakor a vasútépítő telep is a BKV-hoz került,
annak 02-es raktárává vált. Ez a telephely idővel a BKV központi
szertárává nőtte ki magát. Ide
érkezett vasúton a BKV számára rendelt anyagok nagy többsége: cement,
zúzottkő, bitumen, sín, gumiszőnyegek, stb. Innen tovább vagy közúti
szállítóeszközökön, vagy síneken a belső szállítás segítségével jutott
el a hálózat többi részére.
Iparvágányhálózat 1970-ből
A telephelyi vágányok egy összekötővágányon
keresztül csatlakoztak a Ferencvárosi kocsiszín két csarnokát összekötő
ún. "
Csibész vágányba", mely a
hálózat többi részével teremt
kapcsolatot.
Légifotó 1977-ből
|
Az 1978-as
nagypaneles
vágánykorszerűsítés helyszínrajza
|
Az 1990-es években a környező telephelyek felszámolásával és a közúti
szállításmód
előretörésével a 02-es raktár pályás funkciója
erősödött meg. A zúzott követ, keresztaljakat, sínszálakat ugyanis
vasúton egyszerűbb szállítani.
Ezen az 1990-es légifotón még
nagyban zajlik a munka telepen
|
|
|
|
Légifelvételek az 1990-es
évekből
|
|
|
Kép: Tildy
Tibor
|
Kép: Civertan |
Légifotó 1992-ből
A telep vágányhálózatának legutolsó
állapota »
|
|
A telephelyet a BKV 2006. januárjában értékesítette, de abban az évben
még egy jelentős feladatot teljesített. Mivel rajta keresztül halad egy
fontos összeköttetés a
MÁV és a BKV között, a Combino villamosok Budapestre szállításában és
lerakodásában még felhasználták.
Képes összeállítás.
2005. körüli állapot a Google-on